29
oktober
2019
|
13:57
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Guard: speciale bescherming af fabriek, al meer dan negen decennia lang

Luxueus comfort, uitgebreide individualiseringsmogelijkheden en geïntegreerde maximale bescherming af fabriek: dat is waar Mercedes-Benz Guard voor staat. De eerste auto van Mercedes-Benz met speciale bescherming was een representatieve Pullman limousine van het type Nürburg 460 (W 08), die in 1928 werd geïntroduceerd. Dit voertuig en de twee gepantserde Pullman limousines van het type 770 ‘Grote Mercedes’ die in 1930 door de Japanse keizer werden besteld, legden de basis voor een lange traditie. Al meer dan negen decennia lang vertrouwen overheden, koninklijke families en bedrijven op speciale beschermingsvoertuigen van het merk met de ster. De huidige Mercedes-Benz Guard-modellen bieden maximale bescherming tot klasse VR10 en zijn daarmee zeer geavanceerde producten van het hoogste technische niveau. De Guard Manufaktur biedt ook tal van individualiseringsmogelijkheden. Bovendien stelt Mercedes-Benz van oudsher Guard-voertuigen beschikbaar voor internationale gelegenheden zoals staatsontvangsten, topconferenties en belangrijke sociale evenementen.

Een ongeëvenaarde combinatie van uitstekende eigenschappen vormt de sleutel tot het succes van het Mercedes-Benz Guard-programma. Enerzijds voldoen de speciale modellen aan de hoogste beschermingsnormen voor civiele voertuigen en bieden ze volledige bescherming rondom. Anderzijds worden de inzittenden verwend met het kenmerkende comfort van de S-Klasse, de hoogste mate van actieve en passieve veiligheid en een onbeperkte dagelijkse inzetbaarheid.

De geïntegreerde speciale bescherming van Mercedes-Benz Guard maakt dit mogelijk. Zo worden bijvoorbeeld alle beschermingselementen voor de portieren, de achterwand, de zijpanelen, de interieurhemel en het schutbord niet achteraf in een reeds afgewerkt voertuig geïnstalleerd, maar vanaf het begin met behulp van een afzonderlijk productieproces in de carrosserie geïntegreerd. Daarom worden de modellen uit de Guard-familie van meet af aan samen met de reguliere varianten ontwikkeld. Potentiële zwakke punten worden tijdens het ontwikkelingsproces met behulp van uitgebreide tests in kaart gebracht en door de specialisten geverifieerd.

Met een speciale training van Mercedes-Benz worden klanten en chauffeurs vertrouwd gemaakt met het rijgedrag van de Guard-modellen. Dit is inbegrepen bij de aanschaf van het voertuig. Ook krijgen chauffeurs uitleg over de speciale technische kenmerken en systemen.

Geïntegreerde speciale bescherming en een zeer effectieve combinatie van materialen

Alle maatregelen vloeien voort uit de jarenlange ervaring van Mercedes-Benz met de ontwikkeling van voertuigen met speciale bescherming. Alle versterkende elementen van speciale staallegeringen en andere sterke materialen zijn al in de productiefase van de carrosserie geïntegreerd in de holtes tussen de carrosseriestructuur en de buitenste carrosseridelen, waardoor de basisstructuur op effectieve wijze wordt versterkt. Verbindingen en plekken waar verschillende materialen samenkomen, zijn voorzien van slimme materiaalovergangen. De relevante delen van de onderzijde van de carrosserie worden beschermd door speciaal voor deze voertuigen ontwikkelde bepantsering.

De beglazing vormt een vast en zeer belangrijk onderdeel van de beschermende maatregelen. Ook hier voldoen het materiaal en de dikte aan de strenge eisen van de betreffende beschermingsklasse. Aan de binnenzijde zijn de ruiten voorzien van een polycarbonaat coating voor bescherming tegen glassplinters. Ondanks hun uitgebreide beschermende werking bieden ze een zeer goed zicht.

Deze stevige combinatie beschermt de inzittenden op een zeer effectieve wijze tegen aanvallen. Het interieur blijft door het zeer complexe en technisch geavanceerde beschermingssysteem nagenoeg intact en biedt de inzittenden onbeperkt comfort – in tegenstelling tot voertuigen met achteraf aangebrachte bepantsering. Uiteraard zijn het onderstel, de remmen, vering en assistentiesystemen aangepast aan het extra gewicht en zorgen ze voor een nagenoeg onveranderd rijgedrag met een uitstekend comfort.

Het beschermingsconcept zorgt ervoor dat gepantserde voertuigen alleen bij nadere bestudering van de seriemodellen te onderscheiden zijn. Een aantal speciale technische voorzieningen zorgt er ook voor dat ze tijdens en na een aanval kunnen blijven rijden en de gevarenzone zo snel mogelijk kunnen verlaten. De krachtige V12-motor met hoog koppel stelt hiervoor 390 kW (530 pk) en 830 Nm beschikbaar bij 1.900 t/min.

Voor de Mercedes-Benz Guard-modellen zijn speciale uitrustingen leverbaar, bijvoorbeeld:

  • nood-luchtverversingssysteem dat de inzittenden beschermt tegen het binnendringen van rook of irriterende gassen

  • zelf-activerend brandblusapparaat

  • overheidsuitrustingen zoals sirene, zwaailicht en een tweeweg-radiosysteem

  • noodstartaccu

  • eenvoudig te bedienen paniekalarm

  • extern communicatiesysteem (luidspreker/microfoon)

Veel overheden, bedrijven en organisaties maken ook van de gelegenheid gebruik om hun wensen kenbaar te maken bij het bestellen van een Guard voertuig. Op deze manier kan Mercedes-Benz van meet af aan rekening houden met speciale wensen en eisen en concrete oplossingen voorstellen.

Mercedes-Benz Guard certificeringen VR9 en VR10

Er zijn drie Mercedes-Benz Guard-modellen leverbaar.

- Mercedes-Maybach S 650 Guard (brandstofverbruik gecombineerd: 18,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 421 g/km): dit model voldoet aan de hoogste beschermingsklasse VR10 voor civiele voertuigen die momenteel beschikbaar is en vormt het summum op het gebied van civiele voertuigen met speciale bescherming. Sinds de première in 2015 is het de enige in serie gebouwde limousine die deze classificatie af fabriek heeft.

- Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard (brandstofverbruik gecombineerd: 20,6 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 473 g/km): sinds 2018 is dit de enige staatslimousine met lange wielbasis die af fabriek gepantserd is en ballistische bescherming van niveau VR9 biedt.

- Mercedes-Benz S 600 Guard (brandstofverbruik gecombineerd: 18,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 421 g/km): in 2014 was dit het eerste voertuig dat volledig gecertificeerd werd voor ballistische bescherming van niveau VR9.

Alle modellen zijn officieel gecertificeerd door het testcentrum in Ulm en voldoen aan richtlijn BRV 2009, versie 2 (Bullet Resistant Vehicles). Bij deze test moeten de carrosserie en de ruiten bestand zijn tegen de kogels van een machinegeweer, waarbij pantser-doorborende munitie wordt gebruikt. Beschermingsmaatregelen volgens de VR10-norm zijn in vergelijking met de VR9-norm bestand tegen een circa 20 procent hogere indringingskracht.

Alle modellen beschermen de inzittenden ook effectief tegen explosieven. Het dak, de bodemplaat en de zijkanten voldoen aan de criteria van richtlijn ERV 2010 (Explosive Resistant Vehicles).

Mercedes-Maybach S 650 Guard

In de Mercedes-Maybach S-Klasse komt de perfectie van de Mercedes-Benz S-Klasse samen met de exclusiviteit van Maybach: deze topklasse limousine combineert traditionele elegantie met ultramodern comfort en straalt soevereiniteit uit. De lengte van 5.462 mm en de wielbasis van 3.365 mm zijn 200 mm groter dan die van een verlengde S-Klasse Limousine.

De extra lengte komt geheel ten goede aan de achterpassagiers. Ook beschikken zij over de tot de standaarduitrusting behorende Executive-stoelen links en rechts plus andere exclusieve details. De royale ruimte en het design maken van het interieur zowel een multifunctionele werkomgeving als een exclusieve plek om te ontspannen. Voor het interieur zijn hoogwaardige materialen leverbaar en het aantal individualiseringsmogelijkheden is enorm: de klantwens staat centraal.

Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard

De Mercedes-Maybach S 650 Pullman biedt luxe op het hoogste niveau. Het model combineert een royaal interieur met unieke uitrustingsdetails. De VIP-passagiers, die in de rijrichting zitten, beschikken standaard over twee Executive-stoelen en kunnen genieten van de meest royale beenruimte in dit segment en een uiterst comfortabele in- en uitstap. In de typische Pullman-stijl zitten de vier achterpassagiers op tegenover elkaar geplaatste stoelen, achter een afscheidingswand die elektrisch kan worden verzonken.

Net als bij de legendarische Mercedes-Benz 600 Pullman (W 100) zijn de royale afmetingen van de Mercedes-Maybach S 650 Pullman opvallend te noemen. Met een lengte van ongeveer 6.500 mm is de Pullman nog eens 1.053 mm langer dan de Mercedes Maybach S-klasse. De wielbasis is 4.418 mm . Met een hoogte van 1.598 mm is de Pullman ook 100 mm hoger dan een Mercedes-Benz S-klasse en zodoende biedt dit model aanzienlijk meer hoofdruimte.

Mercedes-Benz S 600 Guard

Ook de Mercedes-Benz S-Klasse combineert werk en lifestyle op het hoogste niveau. De materialen, de ambiance en de afwerking in het interieur voldoen aan de eisen die aan een luxe limousine worden gesteld. De 3.165 mm lange wielbasis van de verlengde versie en een totale lengte van 5.255 mm maken een interieur met royale afmetingen mogelijk. En ook voor de S-Klasse is er een breed scala aan individualiseringsmogelijkheden.

Het maakt ook deel uit van het DNA van een S-Klasse om nieuwe technologische innovaties te presenteren, bijvoorbeeld op het gebied van rijassistentiesystemen of comfortuitrustingen.

 

Speciale beschermingsvoertuigen, al meer dan negentig jaar lang

Mercedes-Benz heeft al meer dan negentig jaar een speciale status op het gebied van personenbescherming. Deze traditie is ook een unieke geschiedenis van innovaties. De beschermingsmaatregelen worden namelijk altijd speciaal voor het model in kwestie ontwikkeld en volgen ook de technische vooruitgang op de voet om optimale bescherming te bieden.

Met de Nürburg 460, die in 1928 werd gepresenteerd, begon de toenmalige Daimler-Benz AG als eerste bedrijf met de uitrusting van limousines met speciale bescherming af fabriek, om de inzittenden effectief te beschermen tegen aanvallen met vuurwapens en explosieven. Mercedes-Benz ontwikkelde ook beschermende versies van latere luxe- en prestigemodellen zoals de 770 'Grote Mercedes' en de 500 en 540 K. De Japanse keizer Hirohito koos voor een gepantserde 'Grote Mercedes' als persoonlijke auto die bij zijn status past – deze auto uit 1935 is nu te bewonderen in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart.

Veel politici en staatshoofden volgden het voorbeeld van de keizer en vertrouwden hun veiligheid en beveiliging toe aan Mercedes-Benz voertuigen met speciale bescherming. In september 1963 presenteerde Mercedes-Benz een nieuw, exclusief prestigemodel dat aan de hoogste verwachtingen voldeed – de legendarische 600. Kort na deze presentatie benaderde de Duitse regering Daimler-Benz AG met een verzoek om een gepantserde versie te bouwen voor het vervoer van staatsgasten. Dit was het begin van een nieuw tijdperk op het gebied van speciale bescherming voor de engineers in Stuttgart en er waren nieuwe benaderingen nodig – deels vanwege de inmiddels gebruikelijke zelfdragende carrosserie van de voertuigen. Omdat geen enkele andere Duitse autofabrikant in staat was om af fabriek gepantserde voertuigen te leveren en Mercedes-Benz limousines een uitstekende reputatie hadden bij overheden over de hele wereld, ontstond er een nauwe relatie tussen de Duitse autoriteiten en Daimler-Benz. In de loop van de tijd heeft het merk het initiatief genomen voor tal van nieuwe technische benaderingen. De intensieve samenwerking vormde de basis voor de huidige Europese normen met betrekking tot de verschillende weerstandsklassen.

Toen in 1970 in Latijns-Amerika een grote vraag naar voertuigen met speciale bescherming ontstond, had Daimler-Benz AG met de gepantserde 280 SEL 3.5 een passend antwoord in huis. Mercedes-Benz produceerde ook uitvoeringen met speciale bescherming van de achtcilinder W 116-serie en leverde ze aan geselecteerde klanten, waaronder overheidsinstellingen en overheden in Europa en overzee.

Sinds 1980 zijn alle generaties van de S-Klasse (de modelseries 126, 140, 220, 221) en het huidige model (modelserie 222) stuk voor stuk in speciale beschermingsvarianten levergbaar geweest.