09
september
2019
|
00:23
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC en GLC 300 e 4MATIC: de volgende stap naar een grotere actieradius

Wereldpremière van de plug-in hybrid GLE 350 de 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 1,1 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 29 g/km, stroomverbruik gecombineerd: 25,4 kWh/100 km). De GLE overtuigt met zijn elektrische actieradius: dankzij een accu met een capaciteit van 31,2 kWh is hij in staat om meer dan 100 km (volgens NEDC) te rijden met een bijpassende rijstijl. Bovendien heeft hij een topsnelheid van 160 km/h met uitsluitend een ingeschakelde elektromotor. De ultramoderne viercilinder dieselmotor is eveneens zeer efficiënt. Ook de GLC 300 e 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 2,5-2,2 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 57-51 g/km, stroomverbruik gecombineerd: 17,8-16,5 kWh/100 km)2 maakt gebruik van de derde generatie plug-in technologie van Mercedes-Benz.

De in vergelijking met andere plug-in hybrids aanzienlijk grotere actieradius van de GLE 350 de 4MATIC effent de weg naar een nog fijnere elektrische rijervaring. Een speciaal vormgegeven achterzijde en een aangepaste achteras creëren ruimte voor de grote accu. Er zit geen laaddrempel in de bagageruimte, die met een maximale inhoud van 1.915 liter nog steeds royaal is. Het aandeel elektrisch rijden wordt niet alleen vergroot door de grote actieradius, maar ook door de mogelijkheid om onderweg snel te laden. Daartoe beschikt de SUV over een gecombineerde laadstekker voor wisselstroom- (AC) en gelijkstroomladen (DC). Deze bevindt zich in de linker zijwand, symmetrisch met de tankklep aan de rechter voertuigzijde. Bij de betreffende DC-laadstations kan de accu in circa 20 minuten worden opgeladen (10-80 procent State of Charge (SoC)) of in circa 30 minuten (10-100 procent SoC).

Als grootste lid van de EQ Power-familie profiteert de GLE 350 de 4MATIC extra van de allernieuwste technologie. Hiertoe behoort ook het grote potentieel dat mogelijk wordt gemaakt door de recuperatie op alle vier de wielen, met een maximaal recuperatiekoppel van 1.800 Nm. In deze modus kan de snelheid in de meeste rijsituaties worden verlaagd door simpelweg het gaspedaal los te laten. Bovendien heeft de GLE als plug-in hybrid een onbeperkt trekvermogen tot 3.500 kg. De aanhangwagenassistent maakt het manoeuvreren met een aanhanger ook voor onervaren mensen eenvoudig. Deze assistent regelt de stuurhoek van het trekkende voertuig automatisch.

Belangrijke gegevens:

  • Elektrische actieradius 106 km (NEDC)

  • Elektrisch vermogen 100 kW

  • Systeemvermogen 235 kW/320 pk

  • Systeemkoppel 700 Nm

  • Topsnelheid 160 km/h (elektrisch)/210 km/h (totaal)

  • Acceleratie 0-100 km/h in 6,8 seconden

Andere highlights van de GLE 350 de 4MATIC:

  • Moderne luxe op en naast de weg: dat is de designboodschap van de nieuwe GLE, die wordt gecommuniceerd door zijn proporties met een lange wielbasis, korte overhangen en grote, strak op de wielkasten aansluitende wielen.
  • De GLE is uiterst stil en heeft een soepele aandrijflijn. De stille, trillingsvrije loop is momenteel de beste in zijn klasse. En deze eigenschappen zijn in de elektrische modus zelfs nog beter.
  • De lange wielbasis van bijna 3 meter (2.995 mm) is vooral gunstig voor de passagiers achterin, die over veel beenruimte beschikken. Hier biedt de nieuwe GLE als optie ook een primeur in het SUV-segment: een volledig elektrisch verstelbare tweede zitrij.
  • Bovendien is de GLE als plug-in hybrid voorzien van volledig variabele vierwielaandrijving (Torque on Demand). Dat maakt hem op de weg nóg wendbaarder en veiliger.
  • De nieuwe GLE markeert het debuut van de nieuwste generatie rijassistentiesystemen van Mercedes-Benz. De actieve veiligheid is niet alleen verder verbeterd ten opzichte van het vorige model – sommige Intelligent Drive-functies, zoals de actieve file-assistent, zijn ook buiten het SUV-segment ongeëvenaard.
  • Met cw-waarden vanaf 0,29 heeft de nieuwe GLE de laagste luchtweerstand van alle SUV's op de markt en dat draagt bij aan de grote actieradius.

Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC: vrijheid in zijn meest veelzijdige vorm

De GLC is in zijn element in elk terrein. De midsize SUV biedt een intelligente combinatie van functionaliteit en wendbaarheid in een modern design. Dit model biedt met zijn ruime interieur veel comfort en functionaliteit. Dankzij deze allround kwaliteiten is de GLC aantrekkelijk voor klanten die een zeer veelzijdige premium SUV willen rijden. Met ingang van het nieuwe modeljaar heeft de GLC een nog opvallender design, het intuïtieve infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) en de modernste rijassistentiesystemen. Bij de nieuwe GLC 300 e 4MATIC hoeven klanten nauwelijks in te boeten op het gebied van laadvermogen. Als vierwielaangedreven SUV is ook de GLC 300 e met een trekvermogen van 2.000 kg (geremd) perfect geschikt voor het trekken van aanhangers.

Het exterieurdesign wordt gekenmerkt door sportieve eigenschappen. Voor een krachtige offroad-look zorgen gespierde vlakken en markante details als de chroomelementen – die nu standaard van voor naar achter doorlopen – en de krachtig geaccentueerde grille. De GLC beschikt nu standaard over high-performance led-koplampen, waarvan de contouren aanzienlijk zijn veranderd; ze zijn kleiner en smaller geworden. Daardoor valt de fakkelvorm van de dagrijverlichting nog meer op en is de typische Mercedes-Benz lichtsignatuur nog herkenbaarder. MULTIBEAM LED-koplampen zijn optioneel leverbaar. De nieuwe ontworpen volledig led-achterlichten zijn eveneens standaard.

Bij het ontwikkelen van de GLC is van meet af aan rekening gehouden met een ruimtebesparende integratie van een accu. Hieraan wordt bijgedragen door de verlaagde achteras en een carrosserie die ontworpen is voor de integratie van een accu. Het resultaat is een grote, vlakke bagageruimte met een inhoud van 395-1.445 liter, waarmee hij maar iets kleiner is dan de bagageruimte van andere GLC-uitvoeringen.

Technische gegevens

 

GLE 350 de 4MATIC

GLC 300 e 4MATIC

Cilinderaantal/-opstelling

diesel/4 in lijn

benzine/4 in lijn

Cilinderinhoud (cm3)

1.950

1.991

Max. vermogen verbrandingsmotor (kW/pk bij t/min)

143/194 bij 3.800

155/211 bij 5.500

Max. koppel verbrandingsmotor (Nm bij t/min)

400 bij 1.600-2.800

350 bij 1.200-4.000

Max. vermogen elektromotor (kW)

100

90

Max. koppel elektromotor (Nm)

440

440

Systeemvermogen (kW/pk)

235/320

235/320

Systeemkoppel (Nm)

700

700

Acceleratie 0-100 km/h (sec.)

6,8

5,7

Topsnelheid (km/h)[1]

210

230

Topsnelheid, elektrisch (km/h)

max. 160

> 130 km/h

Brandstofverbruik gecombineerd (l/100 km)

1,1

2,5-2,2

CO2-emissie gecombineerd (g/km)

29

57-51

Totale accucapaciteit (kWh)

31,2

13,5

Stroomverbruik gecombineerd (kWh/100 km)

25,4

17,8-16,5

Elektrische actieradius NEDC (km)

106

46-49

Elektrische actieradius WLTP (km)[2]

90-99

39-43

De derde plug-in generatie van Mercedes-Benz

Meer vermogen, meer actieradius, meer plezier. De hybride aandrijfunits van de modellen met een in de lengterichting ingebouwde motor, van de C- tot de S-Klasse en van de GLC tot de GLE, zijn al de derde hybride generatie sinds de introductie van de S 400 Hybrid in 2009. De huidige elektromotor is doorontwikkeld voor de plug-in hybrid transmissie 9G-TRONIC en het betreft hier een permanent-synchroonmotor die wordt ingezet als interne rotor. De eveneens nieuwe, verbeterde vermogenselektronica heeft een aanzienlijke toename van vermogen en koppel mogelijk gemaakt.

Een van de grootste innovaties in vergelijking met de voorganger is het gebruik van een koppelomvormer met geïntegreerde lockup-koppeling voor het starten en een extra koppeling tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor die volledig elektrisch rijden mogelijk maakt. De stator van de elektromotor is vast geïntegreerd in de behuizing van de aandrijfkop, terwijl de rotor zich tussen de vermogensstroom van de scheidingskoppeling en de transmissie-ingang bevindt. De vraaggestuurde stator- en rotorkoeling maken het mogelijk om zonder problemen het piek- en continuvermogen van de elektromotor te gebruiken.

Het hoogvoltage boordnet voorziet niet alleen de aandrijfcomponenten en de vacuümpomp van het recuperatieve remsysteem van stroom, maar ook de elektrische aircocompressor en de hoogvoltage warmtebooster. Beide maken preconditionering van het interieur zowel ‘s zomers als ‘s winters mogelijk.

De Mercedes-Benz plug-in strategie

Eind 2019 heeft Mercedes-Benz meer dan tien plug-in hybrids in het gamma – een aantrekkelijk portfolio, van de compacte modellen tot het vlaggenschip Mercedes-Benz S-Klasse. Het doel is om klanten in 2020 meer dan twintig modelvarianten te kunnen aanbieden.

Plug-in hybrids bieden klanten het beste van twee werelden: in de stad rijden ze in volledig elektrische modus, terwijl ze op lange trajecten profiteren van de actieradius van de verbrandingsmotor. Ze maken de auto over het geheel genomen efficiënter, omdat ze enerzijds energie kunnen terugwinnen tijdens het remmen en anderzijds de verbrandingsmotor in een gunstig werkingsgebied kunnen laten draaien. De intelligente, routegebaseerde bedrijfsstrategie activeert de elektrische rijmodus waar deze het meest geschikt is voor de route. De strategie houdt bijvoorbeeld rekening met navigatiegegevens, topografie, snelheidslimieten en de verkeersomstandigheden voor de gehele geplande route.

Plug-in hybrids zijn ook een belangrijke mijlpaal op weg naar emissievrij rijden. Onder het EQ Power-label breidt Mercedes Benz Cars zijn aanbod van plug-in hybrids consequent verder uit. De EQ Power-technologie zorgt bovendien voor een hoge dynamiek. EQ Power+ staat voor de performance hybride technologie die Mercedes AMG in de toekomst voor de straatmodellen zal gebruiken en nu al met succes inzet in de Formule 1. De eerste leden van de EQ Power-familie met voorwielaandrijving maakten onlangs hun debuut: de A- en B-Klasse zijn pijlers in het plug-in initiatief van Mercedes-Benz.

Mercedes me Charge biedt ondersteuning bij het opladen onderweg

De nieuwe boordlader verdubbelt de laadcapaciteit van 3,6 kW naar 7,4 kW en is een ideaal compromis tussen grootte, gewicht en laadcapaciteit. Een ontladen accu kan zo in 1,5 uur volledig worden opgeladen via een wallbox, bijvoorbeeld comfortabel thuis. Hetzelfde is mogelijk in ongeveer 5 uur via een gewoon stopcontact.

Niet alleen via het stroomnet thuis, maar ook onderweg is het mogelijk om comfortabel en ongecompliceerd te laden. Het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) helpt de bestuurder namelijk bij het vinden van laadstations. De natuurlijke spraakherkenning van het MBUX-systeem maakt het mogelijk om de zoektocht te starten met “Hey Mercedes, vind laadstations in de buurt”.

Mercedes me Charge biedt bestuurders van een plug-in hybrid optioneel toegang tot een van de grootste laadnetwerken ter wereld met alleen al in Europa meer dan 300 exploitanten van openbare laadstations (stad, parkeergarages, autosnelwegen, winkelcentra, enz.). Dankzij het navigatiesysteem kunnen klanten van Mercedes-Benz deze laadstations gemakkelijk vinden en gemakkelijk toegang krijgen tot de laadpunten via de Mercedes me Charge-laadkaart, via de Mercedes me-app of direct vanuit de auto. Hiervoor zijn geen andere contracten nodig: naast een eenvoudige authenticatie profiteren klanten van een geïntegreerde betalingsfunctie met eenvoudige facturering nadat ze hun betaalmethode hebben ingevoerd. Elk laadproces wordt automatisch verrekend. De individuele laadprocessen worden maandelijks in een overzichtelijke factuur samengevat.

[1] Elektronisch begrensd.
[2] AER gecombineerd. All-Electrical Range: volledig elektrische actieradius met een accu die volledig is opgeladen op het moment dat de motor voor het eerst wordt gestart.