30
juli
2020
|
11:22
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz GLA, CLA Coupé, CLA Shooting Brake en B-Klasse leverbaar met EQ Power

Onder het EQ Power-label breidt Mercedes Benz Cars zijn aanbod van plug-in hybrid-modellen uit. Met de GLA 250 e (brandstofverbruik gecombineerd vanaf 1,4 l/100 km; stroomverbruik gecombineerd vanaf 17,4 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd vanaf 32 g/km)[1], CLA 250 e Coupé (brandstofverbruik gecombineerd vanaf 1,0 l/100 km; stroomverbruik gecombineerd vanaf 17,3 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd vanaf 23 g/km)1, CLA 250 e Shooting Brake (brandstofverbruik gecombineerd vanaf 1,1 l/100 km; stroomverbruik gecombineerd vanaf 17,9 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd vanaf 26 g/km)1 en B 250 e (brandstofverbruik gecombineerd vanaf 1,2 l/100 km; stroomverbruik gecombineerd vanaf 18,0 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd vanaf 26 g/km)1 is het aanbod van compacte modellen met hybride aandrijving van de derde generatie nu compleet.

Bij de compact cars met EQ Power staan (elektrisch) rijplezier en gebruiksgemak op de voorgrond. Dit wordt geïllustreerd door de highlights van de modellen:

  • Elektrische actieradius van meer dan 60 km (WLTP).
  • Elektrisch vermogen 75 kW.
  • Systeemvermogen 160 kW.
  • Systeemkoppel 450 Nm.
  • Wisselstroom (AC) laadsysteem tot 7,4 kW.
  • Gelijkstroom (DC) laadsysteem (optie) tot 24 kW.
  • Vrijwel geen beperkingen qua bagageruimte.

De compact cars van Mercedes-Benz hebben dwarsgeplaatste motoren. Voor de automatische transmissie met dubbele koppeling 8G-DCT werd een compacte hybride aandrijfeenheid ontwikkeld volgens dezelfde technische principes als bij de automatische transmissies van de modellen met in lengterichting geplaatste motoren. Het betreft hier een permanent-synchroonmotor die aan de binnenzijde is gemonteerd. De stator is vast geïntegreerd in de aandrijfeenheid, terwijl de verliesarme natte koppeling in de rotor van de elektromotor is ingebouwd. De vraaggestuurde stator- en rotorkoeling maken het mogelijk om zonder problemen het piek- en continuvermogen van de elektromotor te gebruiken.

Voor het eerst bij een model van Mercedes-Benz wordt de verbrandingsmotor uitsluitend door de elektromotor gestart; de compacte hybrids beschikken niet over een aparte 12V-startmotor.

Hoog systeemvermogen zorgt voor veel rijplezier

De elektromotor heeft een vermogen van 75 kW. Samen met de 1,33 liter viercilindermotor levert dit een systeemvermogen van 160 kW/218 pk en een systeemkoppel van 450 Nm op. Dankzij de EQ-kracht van de elektromotor reageren de auto’s bijzonder spontaan op gaspedaalbewegingen. Zodoende heeft de B 250 e bijvoorbeeld maar 6,8 seconden nodig om van 0 naar 100 km/h te accelereren (zie tabel voor meer gegevens).

Een lithium-ion-hoogvoltage-accu met een totale ‘bruto’ accucapaciteit van circa 15,6 kWh doet dienst als energieopslagsysteem. De nieuwe compacte modellen kunnen standaard worden opgeladen met wisselstroom en optioneel met gelijkstroom. In de rechter zijkant van de auto’s bevindt zich een laadaansluiting. De compacte plug-in hybrids kunnen via een 7,4 kW wallbox met wisselstroom (AC) binnen 1 uur en 45 minuten worden opgeladen van 10 naar 100% SoC (Status of Charge). Bij DC-laden met 24 kW bedraagt de laadtijd ongeveer 25 minuten van 10 tot 80% SoC.

Slimme packaging

Een innovatieve uitlaat maakt een bijzonder slimme packaging mogelijk: om ervoor te zorgen dat de bagageruimte nauwelijks kleiner is dan bij modellen zonder hybride motor loopt de uitlaat niet door tot de achterzijde van de auto, maar eindigt halverwege de voertuigbodem, waarbij de einddemper in de middentunnel is geplaatst. Door de integratie van de brandstoftank in de asdrager ontstaat er ruimte onder de achterbank voor de hoogvoltage-accu.

De compacte modellen zijn uitgerust met de derde generatie plug-in technologie. Een belangrijke highlight van dit systeem is de intelligente, EQ geoptimaliseerde navigatie, die rekening houdt met navigatiegegevens, snelheidsbeperkingen en de route. De EQ geoptimaliseerde navigatie houdt rekening met de gehele geplande route en benut de elektrische rijmodus op de momenten die zich daar het beste voor lenen.

Een belangrijke comfortfunctie is de preconditionering vóór het starten van de auto, die ook gemakkelijk via een smartphone kan worden geactiveerd. Het trekvermogen van de compacte hybrids is eveneens aanzienlijk: 1.600 kg (geremd).

Overzicht technische gegevens

 

A 250 e[1]

 

A 250 e Lim1

B 250 e1

CLA 250 e1 Coupé

CLA 250 e1 Shooting Brake

GLA 250 e1

Cilinderaantal/-plaatsing

4/lijn

Cilinderinhoud (cm3)

1.332

Max. vermogen benzinemotor(kW/pk bij t/min)

118/160 bij 5.500 +/- 1,5 %

Max. koppel benzinemotor (Nm bij t/min)

230 bij 1.620

Max. vermogen elektromotor (kW)

75

Max. koppel elektromotor

330

Systeemvermogen (kW/pk)

160/218

Systeemkoppel (Nm)

450

Acceleratie 0-100 km/h (sec.)

6,6

6,7

6,8

6,8

6,9

7,1

Topsnelheid (km/h)[2]

235

240

235

240

235

220

Topsnelheid elektrisch (km/h)

140

Brandstofverbruik gecombineerd (l/100 km)

1,0

1,0

1,2

1,0

1,1

1,4

CO2-emissie gecombineerd (g/km)

23

22

26

23

26

32

Totale accucapaciteit (kWh)

15,6

Stroomverbruik gecombineerd (kWh/100 km)

17,3

16,9

18

17,3

17,9

17,4

Elektrische actieradius WLTP (km)[3]

72

75

70

72

70

62

Vanafprijs (euro)[4]

€ 44.465

€ 45.046

€ 46.231

€ 49.045

€ 50.327

€ 52.062

90 procent van de dagelijkse ritten kan volledig elektrisch worden afgelegd

Met behulp van de gratis EQ Ready-app heeft Mercedes-Benz vastgesteld hoe lang de ritten van mensen die geïnteresseerd zijn in e-mobiliteit gemiddeld zijn. De resultaten laten zien dat:

  • 90 % van alle ritten korter is dan 50 km.
  • 96 % van alle ritten korter is dan 100 km.
  • 99 % van alle ritten korter is dan 400 km.

De gemiddelde afstand die geïnteresseerden per rit afleggen varieert per land, van iets meer dan 8 km in Hongkong tot iets meer dan 27 km in Nederland, waar de belangstelling voor e-mobiliteit bijzonder groot is. Dit betekent dat 90 % van de dagelijkse ritten volledig elektrisch kan worden afgelegd met de actuele plug-in hybrids van Mercedes-Benz.

Mercedes me Charge biedt ondersteuning bij het laden onderweg

Het laden verloopt comfortabel en ongecompliceerd. Niet alleen via het stroomnet thuis, bijvoorbeeld via een wallbox, maar ook onderweg. Het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) biedt hulp bij het zoeken naar laadpunten. De natuurlijke spraakherkenning van het MBUX systeem maakt het mogelijk om de zoektocht te starten met “Hey Mercedes, vind laadstations in de buurt”.

Mercedes me Charge biedt bestuurders van een plug-in hybrid optioneel toegang tot een van de grootste laadnetwerken ter wereld met alleen al in Europa meer dan 300 exploitanten van openbare laadstations (stad, parkeergarages, snelwegen, winkelcentra, enz.). Dankzij het navigatiesysteem kunnen klanten van Mercedes-Benz deze laadstations gemakkelijk vinden en direct toegang krijgen tot de laadpunten via de Mercedes me Charge-laadkaart, via de Mercedes me-app of direct vanuit de auto. Hiervoor zijn geen andere contracten nodig: naast een eenvoudige authenticatie profiteren klanten van een geïntegreerde betalingsfunctie met simpele facturering nadat ze hun betaalmethode eenmalig hebben ingevoerd. Elk laadproces wordt automatisch verrekend. De individuele laadprocessen worden maandelijks in een overzichtelijke factuur samengevat.

Mercedes-Benz productienetwerk voor compacte auto’s met EQ Power

De Mercedes-Benz fabriek in Rastatt is de belangrijkste locatie voor de productie van in grote aantallen geproduceerde compacte auto’s van Mercedes-Benz. In 2019 was elke vierde wereldwijd verkochte Mercedes-Benz een compact model. In Rastatt worden de A-Klasse Limousine, de A- en B-Klasse en de compacte SUV GLA gebouwd. Sinds dit jaar rollen hier ook de plug-in hybrids van de A- en B-Klasse en GLA van de productielijn. Het productienetwerk van compacte auto’s met EQ Power omvat ook de fabriek in Kecskemét, Hongarije (A-Klasse, CLA, CLA Shooting Brake). De productie van de geëlektrificeerde CLA-modellen zal ook binnenkort worden opgestart. Het elektrische energieopslagsysteem voor de compacte Mercedes-Benz plug-in hybrids – een lithium-ion-hoogvoltage-accu met een totale ‘bruto’ accucapaciteit van 15,6 kWh – wordt geleverd door Mercedes-Benz dochteronderneming Accumotive in Kamenz. De nieuwe EQ Power-modellen worden aangedreven door de viercilinder benzinemotoren die in het Powertrain-productienetwerk van Mercedes-Benz Cars worden geproduceerd en die volledig werden vernieuwd voor de nieuwe editie van de compacte modelseries.

De compacte plug-in hybrids zijn gebouwd op dezelfde lijn als modellen met conventionele aandrijving. Dienovereenkomstig kan de productie van auto’s met verschillende aandrijvingen flexibel en efficiënt worden aangepast. Zo wordt de fabriek optimaal benut en wordt de hoge productie- en kwaliteitsnorm van Mercedes-Benz gegarandeerd.

[1] Verbruikswaarden en CO₂-emissies volgens wettelijke voorschriften (Verordeningen (EU) 715/2007 en (EU) 2017/1153) in de laatst geldende versies. Het elektriciteitsverbruik werd bepaald op basis van VO 683/2008/EC. De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP-testmethodiek (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) voor een voertuig in de basisuitrusting. De opgaven hebben geen betrekking op een specifiek voertuig. Ze zijn slechts bedoeld ter vergelijking van de verschillende voertuigtypen. Optionele uitrustingen kunnen het verbruik en de CO2-emissie beïnvloeden. Verdere informatie met betrekking tot de nieuwe WLTP-meetmethodiek treft u aan op www.mercedesbenz.nl/wltp
[2] Elektronisch begrensd.
[3] EAER combined. Equivalent of All Electrical Range in km: volledig elektrische actieradius met volledig opgeladen accu tot het moment dat de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld (AER) + deel van de actieradius in de overgangsfase (transitie van ladingverarming naar ladingonderhoud), waarbij het voertuig niet meer puur elektrisch kan rijden, maar de elektromotor nog wel ondersteund wordt en er dus proportioneel een elektrische actieradius wordt toegevoegd.
[4] Consumentenadviesprijs inclusief: geadviseerde kosten rijklaar maken, recyclingbijdrage, leges aanvraag kenteken, leges tenaamstelling kenteken. Wijzigingen voorbehouden.

.