05
mei
2015
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz G-Klasse vernieuwd

Alle modellen van de Mercedes-Benz G-Klasse krijgen in de toekomst tot 16 procent meer vermogen en een lager brandstofverbruik. De modelreeks omvat ook de G 500 met een nieuwe, krachtige 4.0-liter V8 biturbomotor. Alle motoren voldoen aan de nieuwe Euro 6 emissienormen. Een nieuwe afstemming van het onderstel evenals een gevoeligere ESP®-regeling zorgen voor verhoogde stabiliteit, veiligheid en een beter rijcomfort. Zowel het exterieur als het interieur is vernieuwd. Tegelijkertijd komt er een exclusieve AMG special edition.

De klassieke ‘Geländewagen’ van Mercedes-Benz zet het succesverhaal, dat al  een periode van meer dan 35 jaar omvat, voort. Met zijn continu verbeterde technologie en topklasse uitrustingspecificaties voldoet dit cultvoertuig aan de hoogste verwachtingen van off-road fans. Geheel in lijn met zijn traditie viert nu een nieuwe 4.0-liter direct ingespoten V8 biturbomotor, reeds gepresenteerd in de G 500 4x4² conceptcar, zijn première in de G‑Klasse.

De nieuwe V8-motor in de G 500 verwijst naar exclusief erfgoed. Hij is gebaseerd op de nieuwe generatie door Mercedes-AMG ontwikkelde V8-motoren, die de Mercedes-AMG GT en de Mercedes-AMG C 63 al voorzien van een uitzonderlijk vermogensniveau. De V8 is voor toepassing in de G-Klasse gemodificeerd naar een vermogen van 310 kW (422 pk) en een koppel van 610 Nm.

Andere opvallende kwaliteiten zijn een spontanere respons en meer tractie, mogelijk gemaakt door twee turbochargers die niet aan de buitenkant, maar tussen de cilinderbanken - de zogenaamde "hot inside V" – zijn gepositioneerd.  Deze opstelling laat een compact design toe en zorgt voor optimale respons en lagere uitlaatgasemissies. Hoge efficiency wordt verzekerd door directe brandstofinjectie met piëzo-injectoren met straalgeleide verbranding. Maximale sterkte en een zo laag mogelijk gewicht wordt gegarandeerd door de aluminium krukkast van de V8-motor. De cilinderwanden zijn voorzien van Daimlers NANOSLIDE® technologie, die de wanden twee keer zo hard maken als gewone gietijzeren cilinderbussen. Dit zorgt voor minimale interne frictie en minder brandstofverbruik.

Technische data

Cilinders

V8

Cilinderhoek

90°

Kleppen per cilinder

4

Cilinderinhoud

3982 cc

Boring x slag

83.0 x 92.0 mm

Cilinderafstand

90 mm

Compressieverhouding

10.5 : 1

Vermogen

310 kW (422 pk) bij 5250 tot 5500 tpm

Koppel

610 Nm bij 2250 tot 4750 tpm

Meer vermogen, lager verbruik

De motoren van de andere G-Klasse-modellen zijn op eenzelfde manier verder ontwikkeld en verbeterd in het belang van superieure trekkracht en beter brandstofverbruik:

  • de G 350 d profiteert van een toegenomen vermogen van 155 kW/211 pk naar 180 kW/245 pk, terwijl het koppel toenam van 540 tot 600 Nm.

  • de AMG G 63 heeft nu 420 kW/571 pk (20 kW/27 pk extra) bij een koppel van 760 Nm.

  • In plaats van 450 kW/612 pk heeft de V12-motor in de AMG G 65 nu 463 kW/630 pk bij een koppel van 1000 Nm.

De G 350 d, G 500 en AMG G 63 zijn standaard uitgerust met een ECO start/stop functie die het brandstofverbruik en de emissies omlaag brengt door de motor uit te schakelen wanneer het voertuig stilstaat, bijvoorbeeld bij fileverkeer of bij verkeerslichten.

De G-Klasse behoudt zijn vertrouwde stoere carrosserie en zijn kenmerkende  ladderchassis, dat nog altijd meer dan genoeg reserves heeft om het gegroeide vermogen de baas te kunnen. Ook de weergaloze off-roadprestaties zijn gebleven met permanente vierwielaandrijving, versnellingsbak met lage gearing en drie differentieelspersystemen die tijdens het rijden in- en uitgeschakeld kunnen worden.

De standaard afstemming van het onderstel is herzien met verbeterde schokdempers voor betere controle van de carrosseriebewegingen en meer comfort bij het rijden op de weg. Een aangepaste setup van ESP® zorgt voor betere dynamiek en meer stabiliteit en veiligheid op de weg. Verbeteringen aan ASR en ABS zorgen voor een betere tractie terwijl de remweg korter is geworden.

Bovendien is de G 500 indien gewenst te verkrijgen met een nieuw instelbaar dempingsysteem met Sport- en Comfortinstellingen. Dit zorgt voor significant verbeterde on-road prestaties in de Sportmodus met onverminderde off-road capaciteit, terwijl tezelfdertijd de voor SUV’s typische rolbeweging in bochten  sterk beperkt wordt.

In- en exterieur aangepast

Visueel zijn de nieuwe G 350 d en G 500 eenvoudig te herkennen aan de nieuw vormgegeven bumpers en de nu standaard gemonteerde AMG-spatbordverbreding in de kleur van het voertuig. De G 350 d heeft nu standaard 45,7 cm (18-inch) vijfspaaks lichtmetalen wielen.

Binnenin worden de G 350 d en G 500 gekenmerkt door een in het oog springend instrumentencluster met two-tube look met 11,4 cm multifunctioneel display en nieuw ontworpen wijzers en wijzerplaten. De twee AMG-modellen zijn ook uitgerust met een nieuw ontworpen instrumentencluster.

Nieuw speciaal model: AMG EDITION 463 - zichtbare dynamiek

Met het speciale model EDITION 463 geeft Mercedes-AMG de G-Klasse een indrukwekkend sportief uiterlijk mee. De uitgelezen interieurspecificatie omvat onder meer een tweekleurig instrumentenpaneel, tweekleurige stoelen bekleed met designo leder van hoge kwaliteit met de zijwangen in carbonleder en contrasterende stiksels, middenpanelen in de portieren en stoelen in ruitdesign, carbon sierdelen en deurgrepen bekleed met nappaleer.

In het exterieur onderstrepen de RVS bodembescherming, AMG sportstriping op de flanken, een beschermende inlegstrip in zwart aluminiumoptiek en exclusieve 53,3 cm (21‑inch) gesmede wielen niet alleen de dynamiek maar ook de exclusiviteit van het speciale model.

De Mercedes-AMG G 63 en G 65 vormen de basis voor het speciale model EDITION 463.

De modellen in één oogopslag

Model

Cil.

cc

kW/pk

Nm

0-100 km/u in sec*

G 350 d

V6

2987

180/245

600

8,9

G 500

V8

3982

310/422

610

5,9

AMG G 63

V8

5461

420/571

760

5,4

AMG G 65

V12

5980

463/630

1000

5,3

* Voorlopige data