20
maart
2015
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz-fabriek in Untertürkheim wordt hightech-locatie

Daimler gaat de Mercedes-Benz-fabriek in Untertürkheim drastisch moderniseren. Het concern maakt er een competentiecentrum van voor de productie van ultra-efficiënte motoren tot alternatieve aandrijvingen. Tegelijkertijd wordt dit jaar ca. één miljard euro in Untertürkheim geïnvesteerd. Fabrieksdirectie en ondernemingsraad zijn een pakket van maatregelen overeengekomen dat ervoor zorgt dat de concurrentiepositie van de locatie en de werkgelegenheid jarenlang wordt gewaarborgd. Daarnaast wordt het aantal stageplaatsen vanaf 2016 voor vijf jaar met in totaal 150 verhoogd.

De productiecapaciteit van de Mercedes-Benz-fabriek in Untertürkheim met ca. 18.700 medewerk(st)ers wordt al sinds jaren volledig benut. Mercedes-Benz Cars heeft afgelopen jaar met ruim 1,75 miljoen geproduceerde auto's en meer dan 1,72 miljoen verkochte eenheden records gebroken. Overeenkomstig de groeistrategie 'Mercedes-Benz 2020' plant Mercedes-Benz ook voor de middellange termijn duidelijk stijgende productiecijfers, waarmee het concern een stabiele werkgelegenheid voor de locatie Untertürkheim biedt.

De fabriek in Untertürkheim wordt een competentiecentrum voor ultra-efficiënte motoren, hybride-aandrijvingen en de productie van brandstofcelsystemen. Vanaf 1 juni 2015 krijgt de fabriek de verantwoordelijkheid vooor de locatie Nabern bij Stuttgart, waar de montage van het brandstofcelsysteem gaat plaatsvinden. De locatie Nabern blijft onder leiding van Daimler AG competentiecentrum voor de gehele aandrijflijnontwikkeling van het brandstofcelsysteem. Het concern biedt wereldwijd een breed scala van producten van batterij-elektrische en hybridevoertuigen aan. De Plug-In Hybrid blijft daarbij minstens tot en met het volgende decennium de succesvolste technologie. Met de S 500 en de C 350 zullen tot 2017 in totaal tien nieuwe Plug-In Hybrid-modellen van Mercedes-Benz op de markt komen. Behalve de introductie van extra batterij-elektrische modellen houdt Daimler voor de volgende jaren onverminderd vast aan de doelstelling, concurrerende elektro-auto's met brandstofcelsysteem op de markt te brengen en dat is een helder statement voor de duurzame mobiliteit van de toekomst.

Voor de traditionele productie van motoren, transmissies, assen en componenten in de fabriek in Untertürkheim is een ingrijpende herinrichting voorzien en de capaciteit wordt uitgebreid.

Dat geldt ook voor de montagecapaciteit voor motoren. De fabriek gaat twee nieuwe benzinemotoren en een nieuwe viercilinder dieselmotor aan zijn motorenprogramma toevoegen. Wat de transmissies betreft, gaat de fabriek zich uitsluitend toeleggen op de productie van automatische transmissies voor achterwielaangedreven voertuigen en in de komende jaren extra montagelijnen bouwen.

Over het powertrain-productienetwerk van Mercedes-Benz Cars

Het powertrain-productienetwerk van Mercedes-Benz Cars bestaat uit meerdere Duitse en internationale locaties. De fabriek in Untertürkheim vervult daarbij een cenrale rol. De productielocatie bestaat al meer dan 110 jaar en vervaardigt met ca. 18.700 medewerk(st)ers in zes fabrieksonderdelen het kloppend hart van de auto: motor, transmissie, assen en de daarbij behorende componenten. Binnen het internationale powertrain-productienetwerk fungeert deze fabriek als competentiecentrum.

De Mercedes-Benz-fabriek in Berlijn richt zich op de ontwikkeling en productie van ultramoderne componenten en onderdelen alsmede de autoproductie. De Mercedes-Benz-fabriek in Hamburg ontwikkelt en produceert assen en ascomponenten, stuurkolommen en componenten voor de uitlaatgastechnologie en onderdelen voor de lichtgewicht constructie. De motorenfabriek MDC Power in Kölleda in Thuringen is een volledige dochteronderneming van Daimler AG en produceert viercilinder motoren voor de auto's van Mercedes-Benz en Mercedes-AMG.

Tot de internationale locaties voor de aandrijflijnproductie van het concern behoren de Roemeense Daimler-dochter Star Transmission voor de montage van transmissies en de vervaardiging van componenten en onderdelen, de motorenfabriek in het Chinese Beijing als onderdeel van een joint venture en de fabriek in Decherd/Tennessee die deel uitmaakt van het strategische samenwerkingsverband tussen Daimler en de Renault/Nissan-alliantie.