11
september
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz F 700: visie met toekomst

Met het studiemodel F 700 biedt Mercedes-Benz een vooruitblik op hoe een luxe reislimousine er in de toekomst uit zou kunnen zien. Het concept combineert rijcomfort op het allerhoogste niveau met zorg voor het milieu en levert uitstekende prestaties bij een ongewoon laag brandstofverbruik. Zo maakt de 5,18 meter lange F 700 door zijn innovatieve en ruime interieurconcept een nieuwe, uitermate comfortabele manier van reizen mogelijk. Als eerste auto ter wereld kan de F 700 de te verwachten wegomstandigheden herkennen en oneffenheden dankzij zijn actieve PRE-SCAN-chassis nivelleren, wat het veercomfort aanmerkelijk verhoogt. De innovatieve DIESOTTO-motor in de F 700, een viercilindermotor met een cilinderinhoud van slechts 1,8 liter, combineert de voordelen van de emissie-arme benzinemotor met de zuinigheid van een dieselmotor. De CO2-uitstoot van slechts 127 gram per kilometer wijst op een verbruik van niet meer dan 5,3 liter benzine per 100 kilometer, en dat is voor een auto in deze klasse bijzonder laag.

Het lage verbruik is te danken aan een bijzonder innovatief aandrijfconcept dat is gebaseerd op de DIESOTTO-technologie, waarmee Mercedes-Benz de verbrandingsmotor op innovatieve wijze doorontwikkeld heeft. Met de nieuwe ruimte-ontstekingsverbranding, directe inspuiting en turbocompressie combineert deze technologie de goede prestaties van een benzinemotor met het grote koppel en het lage verbruik van een diesel. Daarbij bereikt de viercilindermotor van de F 700 met compressie in twee fases de prestaties van de huidige S-Klasse met een 3,5 liter V6-benzinemotor of de drieliter V6-turbodiesel.

Ook wanneer het gaat om afrol- en veercomfort zet de F 700 een nieuwe maatstaf. Met twee laserscanners tast het actieve PRE-SCAN-chassis de rijbaan voor de auto af.

De elektro-hydraulisch gestuurde actieve wielophanging compenseert vastgestelde hindernissen en zorgt zo voor nog meer comfort tijdens het rijden.

Net zo innovatief is het bedieningsconcept SERVO-HMI, waarbij de afkorting staat voor “Human-Machine-Interface”, de verbinding tussen mens en machine. Het display is niet alleen uitermate vriendelijk voor de ogen, ook is het aantal knoppen flink teruggebracht. De menustructuur is eenvoudig en wijst zich vanzelf. Wanneer er een uitgebreidere invoer noodzakelijk is, zoals bijvoorbeeld de bestemming bij het navigatiesysteem, kan de bestuurder dat doen door middel van spraakherkenning via een zogeheten “avatar”, een virtuele bedieningsassistent.

Het carrosserieontwerp van de F 700 laat zien dat er bij dit concept bijzonder veel ruimte voor de inzittenden is gecreëerd. Dat blijkt bijvoorbeeld al uit de lange wielbasis. Het ontwerp is een harmonieus samenspel van inspiratiebronnen uit de natuur en technische innovaties. Ondanks alle futuristische stijlkenmerken past de F 700 perfect in de merkidentiteit van Mercedes-Benz. Het interieurconcept is gericht op comfortabel, veilig reizen op een geheel nieuwe manier. Met de REVERSE-stoelen doorbreekt de F 700 de vaste stoelopstelling van limousines, deze maakt het mogelijk om individuele zitposities te kiezen. Er kan worden gekozen uit met de rijrichting mee of tegen de rijrichting in, met maximale ruimte en comfort van hoog niveau.

Zo geeft de F 700 opnieuw impulsen voor de technologische toekomst van Mercedes-Benz, zoals ook alle eerdere studiemodellen dat deden.

  

Het nieuwe studiemodel van Mercedes-Benz: de definitie van ontspannen autorijden

Met de F 700 toont Mercedes-Benz hoe de grote reislimousine er in de toekomst uitziet: mobiliteit met zorgt voor het milieu, comfort van het hoogste niveau en een krachtige motor. Daarmee voldoet de F 700 aan de steeds hogere eisen die aan een auto uit het topsegment worden gesteld. Het zorgvuldig omgaan met grondstoffen en het milieu staat daarbij centraal. Dat betekent een laag verbruik, geringe CO2-uitstoot en lage emissiewaarden. Want ook in de toekomst zal er een ruime behoefte blijven bestaan aan comfortabele mobiliteit met grote limousines.

Het op duurzame wijze invulling geven aan deze behoefte is een verantwoordelijke opgave, die Mercedes-Benz graag aanneemt. Daarvoor staat de F 700. Als studiemodel toont hij innovatieve oplossingen en technologieën waarmee niet alleen zuinig wordt omgegaan met grondstoffen, maar ook bestuurder en passagiers worden ontlast, zodat ze ontspannen kunnen reizen.

DIESOTTO toont de toekomst van de benzinemotor

Het studiemodel F 700 toont nieuwe wegen die leiden naar mobiliteit waarbij spaarzaam wordt omgegaan met grondstoffen. Centraal staat het nieuwe aandrijfconcept, dat de voordelen van een emissie-arme benzinemotor met het lage verbruik van een dieselmotor combineert.

De belangrijke stappen in de ontwikkeling van de dieselmotor tot de huidige combinatie van dynamische prestaties en een laag brandstofverbruik werden mogelijk door turbotechnologie en de directe inspuiting volgens het “common-rail”-principe. In beide gevallen liep Mercedes-Benz daarbij voorop. De DIESOTTO-aandrijving gaat nog verder: met minder cilinders en een kleinere cilinderinhoud werkt de motor een stuk efficiënter. Bovendien ondersteunt een hybride-module de verbrandingsmotor, vooral in stop-and-go-verkeer. Met de gecontroleerde ruimte-ontstekingsverbranding doet voor het eerst de gecontroleerde zelfontbranding, een bekend dieselkenmerk, zijn intrede bij een benzinemotor.

Toekomstgericht concept – zuinig, schoon en krachtig

Bij het starten en bij volgas wordt het mengsel van benzine en lucht zoals bij een normale benzinemotor met behulp van een bougie tot ontbranding gebracht. De gecontroleerde zelfontbranding (homogene verbranding) waarop de DIESOTTO tijdens een arbeidsslag automatisch omschakelt, vindt plaats wanneer er niet volgas wordt gereden, dus bij gemiddelde en lagere toerentallen.

Vanwege de homogene verbranding bij lagere reactietemperaturen ontstaat een zeer geringe uitstoot. Een normale driewegkatalysator zorgt bij de DIESOTTO voor het verder reinigen van de uitlaatgassen. Om de verschillende deelsystemen samen te voegen tot een geïntegreerd aandrijfconcept is de motor bovendien voorzien van een krachtig motormanagement- en besturingssysteem.

De krachtbron van de F 700 is een compacte viercilindermotor met een cilinderinhoud van 1,8 liter, die niettemin het gevoel geeft van een topklasse-limousine. Een tweetraps turboladersysteem zorgt voor een goede reactie op het gaspedaal en krachtige acceleratie. Bij het wegrijden wordt de verbrandingsmotor ondersteund door de elektromotor van de hybride-module. Het maximum vermogen bedraagt 175 kW/238 pk, de elektromotor levert nog eens 15 kW/20 pk en het maximum koppel bedraagt 400 Nm. Voor de acceleratie van 0-100 km/u heeft de F 700 een tijd van 7,5 seconden nodig, de topsnelheid is begrensd op 200 km/u. Ondanks deze uitstekende prestaties ligt het normverbruik van de F 700 slechts bij 5,3 liter, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 127 gram – extreem lage waarden voor een auto uit deze klasse.

Vooruitziende intelligentie in de wielophanging

Soortgelijke vooruitgang boekt de F 700 wanneer het gaat om rijcomfort. Van oudsher heeft Mercedes-Benz een naam hoog te houden op het gebied van afrol- en veercomfort: de actieve wielophanging Active Body Control in de CL-, de S- en de SL-Klasse wordt vanwege zijn ongeëvenaarde samenvoeging van comfort, veiligheid en dynamiek over de hele wereld als maatstaf beschouwd. Dit systeem wordt nu overtroffen door de nieuwe technologie in de F 700.

Het nieuwe studiemodel toont ook hier een belangrijke stap voor de toekomst: dankzij zijn actieve PRE-SCAN-chassis reageert de auto niet alleen uiterst gevoelig op oneffenheden in het wegdek, hij kijkt zelfs vooruit en neemt de nodige maatregelen. PRE-SCAN maakt gebruik van twee lasersensors in de koplampunits, die als “ogen” fungeren. Deze leveren een nauwkeurig beeld van de toestand van de rijbaan. Op basis van het beeld van de lasersensoren en de gegevens over de rijtoestand berekent een computer de strategie, die door het hydraulische hogedruksysteem wordt vertaald naar nauwkeurig bepaalde oliestromen en drukwaarden voor elk afzonderlijk wiel.

“Aqua Dynamic” als nieuwe ontwerptaal

Al op het eerste gezicht wordt de bijzondere efficiëntie van het concept van de F 700 duidelijk: kenmerkend voor het ontwerp zijn de zachte, vloeiende vormen. “Aqua Dynamic” noemen de ontwerpers deze ontwerptaal, waarmee ze de stromingsdynamiek van vissen hebben vertaald naar het ontwerp van een bijzondere auto. Bovendien verraadt het ontwerp meteen dat passagiers bijzonder veel ruimte hebben. Met zijn lengte van 5,18 meter is de F 700 iets korter dan de huidige S-Klasse in lange uitvoering, met zijn riante wielbasis van 3,45 meter overtreft het prototype het seriemodel echter met niet minder dan 28,5 centimeter.

Het zijaanzicht van de F 700 wordt bepaald door de sterk gespannen boogvorm van het dak en de taillelijn. Daarmee levert de limousine een nieuwe interpretatie van een bekend ontwerpthema van Mercedes-Benz, want ook de huidige CLS heeft dergelijke lijnen aan de zijkant. De markant gevormde wielkasten aan de voorzijde zijn eveneens geïnspireerd op een bestaand model, namelijk de S-Klasse. Want ook een studiemodel is natuurlijk een Mercedes-Benz en is gebaseerd op het fundament van het automerk met de langste geschiedenis ter wereld.

 De ogen van de F 700

Een futuristische variant van het kenmerkende Mercedes-Benz-vooraanzicht met vier koplampen wordt gevormd door twee verticaal geplaatste rijen van LED’s met een projectielens ervoor. Een derde verticale rij LED’s is bedoeld voor verlichting bij rijden overdag. Samen met de contourverlichting rondom maken de LED’s de F 700 ook bij nacht een onmiskenbare verschijning. Ingebouwd in de koplampen zijn de “ogen” van de F 700, de laserscanners die de informatie over de rijbaan voor de actieve PRE-SCAN-wielophanging verzamelen. Anders als iedere andere auto “ziet” deze limousine het oppervlakteprofiel van de rijbaan dat voor hem ligt.

Ook het portier aan bestuurderszijde houdt de omgeving nauwlettend in de gaten. Onderaan de buitenspiegel van dit PRE-SCAN-portier bevindt zich een compacte laserscanner, die het draaibereik van de deur aftast naar mogelijke obstakels. Bij dreigend contact wordt het openslaande portier met een hydraulische cilinder tegengehouden.

Licht en elegant interieur

Het uitermate ruime en flexibele interieurconcept blijkt niet alleen door de lange wielbasis. Het ruimtegevoel wordt optisch versterkt door twee grote glasoppervlakken in het dak. Door de toepassing van natuurlijke materialen als leer en kurk en een harmonische kleurkeuze van bruin- en beigetinten, is het interieur niet alleen licht en elegant, maar doet het ook zeer hoogwaardig aan.

Het rechter achterportier van de F 700 scharniert naar achteren. Deze “omgedraaide” opening maakt het instappen in de REVERSE-stoel gemakkelijker, een ander innovatief element in het nieuwe studiemodel van Mercedes-Benz. De REVERSE-stoel vormt de kern van het nieuwe zitconcept en omvat een geheel nieuwe constructie voor de stoel rechts achterin. Hiermee wordt de vaste indeling van de stoelen in een auto opgeheven, want deze stoel maakt een geheel individuele keuze mogelijk: met de rijrichting mee of juist ertegenin.

Relax-positie en bioscoopsfeer

Daarmee staan tal van verschillende toepassingsmogelijkheden open, afhankelijk van het doel en de duur van de reis. Vier personen kunnen zoals gebruikelijk in de rijrichting zitten. Is de passagiersstoel voorin niet bezet, dan kan de stoel rechts achterin met een druk op de knop in relax-stand worden gezet. Daartoe wordt de passagiersstoel voorin naar voren geschoven en de rugleuning neergeklapt. De bijzondere functionaliteit van de REVERSE-stoel rechts achterin biedt nog meer mogelijkheden. Dankzij een nieuw verstelmechanisme kan de passagier ook tegen de rijrichting in zitten en naar achteren kijken, of zich vis-à-vis met degene naast hem of haar onderhouden, werken, rusten of van het audiovisuele entertainment genieten. Een monitor met een diameter van 51 centimeter en een surround-soundsysteem zorgen voor bioscoopsfeer. Maar het is vooral de 3D-technologie waardoor de monitor een verrassend ruimtelijk werkend beeld levert.

Het innovatieve bedieningsconcept past bij de ruimtelijke en overzichtelijke indruk. De gegevens van het informatie- en bedieningssysteem worden voorin het interieur weergegeven, maar lijken optisch nog een stuk verder weg. Aan de onderkant van de voorruit bevindt zich een spiegel, het display zelf is verticaal in de cockpit weggewerkt. Deze technologie zorgt niet alleen voor een helder en overzichtelijk instrumentenpaneel, door de grotere afstand tussen de ogen van de bestuurder en het display dan bij een gebruikelijke cockpit hoeven de ogen zich veel minder aan te passen bij afwisselend dichtbij en veraf kijken. Dat is een stuk minder vermoeiend en levert daardoor een wetenschappelijk bewezen bijdrage aan meer veiligheid.

In dialoog met de persoonlijke assistent

Duidelijk verder ontwikkeld en uitgebreid met een bijzondere assistent is de SERVO-HMI van de F 700. De bediening van navigatie, communicatie en telefoon alsmede audio en entertainment verloopt via de beproefde COMAND-druk- en draaiknop.

De voorafkeuze in het bedieningsmenu bestaat uit drie standen. De airconditioning wordt via een tweede bedieningselement geregeld. Voor uitgebreidere invoer is er als innovatieve ondersteuning een individuele invoerassistent, in computertaal “avatar” geheten. Deze avatars zijn als grafische weergave van bestaande personen bekend van het internet of van computerspellen.

Bij de F 700 is de avatar uitgevoerd als een jonge vrouw. Zij treedt door een gesproken dialoog in contact met de bestuurder, vraagt bijvoorbeeld in het menu van de navigatie naar de gewenste bestemming en bevestigt de gesproken invoer. Zo verloopt ook de keuze van een gesprekspartner uit het telefoongeheugen of de gewenste radiozender.

Deze vorm van dialoog vereenvoudigt de spraakbediening voor de bestuurder en verbetert de spraakherkenning van het systeem. Bovendien kan de omvang van dialoog-assistentiefuncties vrijwel onbeperkt worden uitgebreid. Zo zou de avatar als virtuele assistent via een internetverbinding vanuit de auto toegang kunnen hebben tot online databanken, de agenda van de bestuurder kunnen bijhouden of belangrijke e-mailberichten kunnen voorlezen. Door de bediening via een gesproken dialoog wordt de bestuurder slechts minimaal afgeleid. Veiligheid tijdens het rijden staat bij Mercedes-Benz immers voorop.

Succesvolle transfer van studie naar serieproductie

Sinds het begin van de jaren tachtig in de vorige eeuw heeft Mercedes-Benz twaalf studiemodellen gepresenteerd. De reeks van deze fascinerende en innovatieve auto’s, van de Auto 2000 uit 1981 tot aan de huidige F 700, wijst uit hoe consequent en vooruitblikkend de ingenieurs uit Stuttgart kernthema’s onderzoeken en innovatieve oplossingen voor de toekomst ontwikkelen.

Tal van systemen uit de studiemodellen, die jaren geleden nog als revolutionair werden beschouwd, worden nu bij Mercedes-Benz in de serieproductie toegepast. Daartoe behoort bijvoorbeeld de afstandsregeling/cruise-control DISTRONIC.

Deze werd in 1991 voor het eerst in de F 100 getoond en maakte in 1998 zijn opwachting in serieproductie van de S-Klasse. De actieve wielophanging Active Body Control, die nu in de CL-, S- en SL-Klasse wordt toegepast, is net als de windowbag of de actieve bochtenverlichting een voorbeeld van de succesvolle technologietransfer van studiemodel naar serieproductie.

De F 500 Mind stond aan de basis van de verdergaande hybride-ontwikkeling. Hij koppelde de V8-dieselmotor van een S-Klasse aan een elektromotor. Door deze combinatie ontstond een hybride-aandrijving voor achterwielaangedreven personenwagens met het meeste vermogen en het grootste koppel van dat moment. De F 700 gaat voort op deze weg en zal belangrijke innovaties in de aandrijvings- en comforttechniek voorbereiden voor de serieproductie.

Technische gegevens

F700                                                                 Benzineaandrijving

Lengte (mm)                                                   5.180

Breedte (mm)                                                  1.960

Hoogte (mm)                                                   1.438

Wielbasis (mm)                                              3.450

Massa (kg)                                                       1.799

Banden                                                             195/50 R 21

Cilinderinhoud (l)                                            1,8

Nominaal vermogen

DIESOTTO + elektromotor                             175 kW/238 pk + 15 kW/20 pk

Maximum koppel                                              400 Nm

Acceleratie 0-100 km/u                                   7,5 sec.

Topsnelheid                                                     200 km/u (elektronisch begrensd)

Verbruik                                                            5,3 l/100 km

CO2-uitstoot                                                    127 g/km

Emissiecategorie                                           EU6