12
oktober
2005
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz F 600 HYGENIUS nieuw studiemodel met brandstofceltechnologie

  • Nieuw studiemodel verbruikt 2,9 liter brandstof per 100 km, geeft geen schadelijke uitstoot en heeft een actieradius van 400 km

  • Nieuwe brandstofcel 40 procent kleiner en veel effectiever

  • Innovatieve technologieën dragen bij tot meer comfort en veiligheid

    Tijdens de Tokio Motor Show presenteert Mercedes-Benz de nieuwe F 600 HYGENIUS. Dit studiemodel wordt aangedreven met behulp van brandstofceltechnologie, goed voor een vermogen van 85 kW/115 pk. De auto geeft geen schadelijke uitstoot, verbruikt 2,9 liter brandstof per 100 km en heeft een actieradius van 400 km. “Dit model is een belangrijke stap op weg naar het productierijp maken van de brandstofceltechnologie. Het is ons doel dit ergens tussen 2012 en 2015 te bereiken”, zegt Dr. Thomas Weber, hoofd ontwikkeling bij Mercedes Car Group en als lid van de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling. “Door de ontwikkeling van de brandstofcel creëren we een nieuwe basis voor energietoevoer in de auto’s van morgen, waardoor we duurzaam bijdragen tot het verminderen van de milieubelasting.” Naast de brandstofceltechnologie beschikt het studiemodel van Mercedes-Benz ook over een bedieningssysteem met virtuele displays, nieuw ontworpen stoelen en andere innovatieve technologieën, gericht op meer veiligheid en comfort voor de inzittenden.

    Brandstofcellen maken gebruik van de chemische reactie tussen waterstof en zuurstof om elektriciteit op te wekken in een proces waarbij geen uitstoot ontstaat. In vergelijking met eerdere versies is de brandstofcel in de F 600 HYGENIUS circa 40 procent kleiner en functioneert effectiever dan ooit. Ook de eigenschappen bij de koude start zijn goed. Dit is te danken aan innovaties zoals de nieuw ontworpen brandstoftanks, een elektrische turbocompressor en een nieuw be- en ontvochtigingssysteem.

    De F 600 HYGENIUS bereikt een maximum vermogen van 85 kW/115 pk en een maximum koppel van 350 Nm. De brandstofcelaandrijving zelf is goed voor een constant vermogen van 60 kW/82 pk en een koppel van 250 Nm. Overtollige energie wordt opgeslagen in een krachtige lithium-ion-accu, net zoals bij hybride-aandrijving. Afhankelijk van de rijomstandigheden wordt de optimale krachtbron gekozen. Wanneer er bijvoorbeeld geparkeerd wordt, haalt de motor zijn kracht uitsluitend uit de accu, terwijl de brandstofcel en de accu samen voor de aandrijving zorgen bij het optrekken. De elektromotor fungeert ook als een generator die de accu voedt wanneer de auto remt door de daarbij vrijkomende energie te regenereren.

    Naast het leveren van schone energie voor de aandrijving van de auto kan de brandstofcel ook worden gebruikt als mobiele krachtbron. Zijn 66 kW zou ruimschoots genoeg zijn om een aantal huishoudens van stroom te voorzien. Inzittenden in de F 600 HYGENIUS profiteren ook van de uitzonderlijke energiereserves. De bekerhouders gebruiken bijvoorbeeld de elektriciteit om drankjes koel of warm te houden. Ook kunnen elektrische apparaten worden aangesloten.

    De vierdeurs F 600 HYGENIUS blinkt tevens uit door comfort en veelzijdigheid. Ondanks de carrosserielengte van slechts 4.348 mm is de ruimte binnenin indrukwekkend. De ruimte tussen de voor- en achterstoelen, een belangrijke graadmeter voor bewegingsvrijheid, bedraagt 945 mm en kan zelfs met maximaal 400 mm worden vergroot door de afzonderlijke achterstoelen nog verder naar achteren te schuiven.

    Slimme designoplossingen maken de F 600 HYGENIUS tot een ideale gezinsauto. De rugleuning van de passagiersstoel voor en de achterstoelen kan bijvoorbeeld aan beide zijden worden gebruikt. Zo kan een ISOFIX kinderzitje op de voorstoel tegen de rijrichting in worden geplaatst. Wanneer de passagier voorin tegenover de passagiers achterin zit, draagt dit bij tot meer veiligheid en het maakt het bijvoorbeeld ook makkelijker om onderweg aandacht aan de kinderen te besteden. Voor de bestuurdersstoel heeft Mercedes-Benz een revolutionaire rugleuning in twee delen ontworpen die de bewegingen van het bovenlichaam volgt en de belasting van de tussenwervelschijven vermindert, ongeacht de positie van de stoel.

    Camera’s in de behuizing van de zijspiegels houden het verkeer naast en achter de F 600 HYGENIUS in de gaten, zelfs wanneer de auto geparkeerd staat. Wanneer er van achteren een fietser nadert, blokkeert het systeem voor een paar seconden de vergrendeling van de portieren om zo een mogelijke aanrijding bij het openen van de portieren te voorkomen. Op de weg worden de dode hoeken van beide zijspiegels door de camera’s in de gaten gehouden. Bovendien wordt de bestuurder die van rijbaan wil wisselen gewaarschuwd wanneer er van achteren een auto nadert.

    De achterklep van de F 600 HYGENIUS is uitgevoerd in twee delen. Wanneer er weinig ruimte is, wordt het onderste deel automatisch naar binnen geklapt, zodat er veel minder ruimte nodig is om de klep te openen. Hierbij klapt de achterbumper naar beneden om het inladen te vergemakkelijken. Ook de voorportieren van het nieuwste Mercedes-Benz studiemodel hebben een systeem dat het in- en uitstappen in nauwe ruimtes makkelijker maakt: de deuren scharnieren schuin naar boven open, waardoor ze bij het openen minder zijwaartse ruimte nodig hebben dan tot nu toe gebruikelijk.

    Om alle verschillende functies snel, gemakkelijk en vooral veilig te kunnen bedienen, hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz een bedieningssysteem ontwikkeld dat is gebaseerd op het bedieningssysteem COMAND van de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder zo min mogelijk wordt afgeleid. Knoppen op een controlepaneel in het midden van het dashboard zijn voor de meest gebruikte voorzieningen zoals de radio, de airconditioning, de autotelefoon en de navigatie. Deze knoppen zijn zowel voor de bestuurder als de passagier voorin gemakkelijk bereikbaar. De centraal op het controlepaneel geplaatste druk- en draaiknop herkent zelf of deze door de bestuurder of de passagier voorin wordt bediend, zodat beide hun eigen voorkeur voor de klimaatregeling kunnen instellen. De herkenningsfunctie is gebaseerd op de elektrische signalen die de menselijke huid uitstraalt. Wanneer de passagier de knop aanraakt, ontstaat er een kringloop tussen de knop en een sensormat in de stoelzitting, waarop het beeldscherm automatisch overschakelt naar de instellingen voor de passagierszijde. Voor de bediening van het COMAND systeem is dezelfde regelknop aangebracht als in de nieuwe S-Klasse.

    De beelden op de beide hoogresolutie kleurenschermen op het dashboard worden omgeleid via twee spiegels voordat ze geprojecteerd worden op een punt dat zich 1,40 meter voor de bestuurder bevindt. Deze virtuele weergavetechnologie van Mercedes-Benz betekent een belangrijke bijdrage tot meer veiligheid en minder vermoeidheid voor de bestuurder. De tijd die de bestuurder nodig heeft om zijn blik te verplaatsen van wat er op de weg plaatsvindt naar het dashboard wordt immers korter.

    Koplampen met krachtige LED’s maken het zicht in het donker beter en helpen zo ongevallen te voorkomen. De LED’s zijn verdeeld over drie projectormodules. De lichtmodule in het midden wordt geactiveerd wanneer dit nodig is en stuurt ook andere functies aan, zoals groot licht, het Active Light System en de actieve bochtenverlichting. Al deze functies werken eenvoudigweg door LED’s elektronisch aan of uit te schakelen.

    De preventieve inzittendenbescherming PRE-SAFE, die in 2002 voor het eerst in de Mercdes-Benz S-Klasse werd toegepast, wordt in de toekomst verder uitgebreid. Voor de F 600 HYGENIUS zijn twee nieuwe functies toegevoegd: actieve kniebescherming voor de passagier voorin en hoofdsteunen met automatisch uitklappende zijstukken die het hoofd op zijn plaats houden. Samen met de andere PRE-SAFE voorzieningen worden deze functies geactiveerd om zo de inzittenden voor te bereiden op het dreigende ongeval.