17
november
2020
|
15:47
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz EQC kan sneller laden

De elektrische auto’s van Mercedes-Benz worden steeds populairder. In totaal leverde het merk in het derde kwartaal van 2020 wereldwijd circa 45.000 elektro-auto’s en plug-in hybrids (xEV’s) af, waaronder in september circa 2.500 EQC’s. Mercedes-Benz verbetert nu de technische specificaties van de EQC 400 4MATIC (stroomverbruik gecombineerd: 25,5 – 22,3 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km)1: het model beschikt per direct standaard over een watergekoelde 11 kW boordlader. Dit nieuwe systeem verkort de tijd voor het laden met wisselstroom (AC) aanzienlijk. De wereldwijde fabrieken van Mercedes-Benz in Duitsland en China hebben daarnaast gereageerd op de toenemende vraag naar accusystemen: de capaciteit is op beide locaties sinds het begin van de productie stap voor stap verhoogd.

De EQC 400 4MATIC, een mijlpaal binnen de Ambition2039-strategie, is de eerste auto van het merk Mercedes-Benz EQ. Met een krachtigere 11 kW boordlader krijgt de EQC nu een technologische upgrade en kan daarmee veel sneller worden geladen met een Wallbox thuis of bij openbare laadstations met wisselstroom. Dit betekent dat de 80 kWh accu in 6 uur en 30 minuten kan worden geladen van 10-100% SoC (State of Charge/laadstatus), terwijl het voorheen 11 uur duurde met een laadvermogen van 7,4 kW.

Bij laadstations met gelijkstroom (DC) gaat het laden natuurlijk nog sneller. Via Mercedes me Charge kunnen klanten probleemloos gebruikmaken van het momenteel grootste laadnetwerk ter wereld. Dit netwerk telt momenteel meer dan 350.000 AC- en DC-laadpunten in 26 landen. Met slechts een simpele registratie krijgen klanten gemakkelijk toegang tot laadstations van een groot aantal leveranciers, zelfs over de landsgrenzen heen. In de auto of via de Mercedes me-app ontvangen de klanten de relevante prijsinformatie van de leveranciers al vóór er wordt gestart met laden.

De EQC was in mei 2019 de eerste volledig elektrische auto die samen met reguliere modellen wordt gebouwd in de Mercedes-Benz fabriek in Bremen. Hij wordt daar geproduceerd op dezelfde lijn als de C-Klasse Limousine en Estate, de GLC SUV en GLC Coupé. De accu’s voor de in Bremen geproduceerde EQC worden geproduceerd in Kamen (nabij Dresden) door Accumotive, een 100% dochteronderneming van Mercedes Benz. De EQC die in China wordt verkocht, wordt in Bejing geproduceerd. De auto én de bijbehorende accusystemen worden daar sinds eind 2019 gebouwd door de joint venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd (BBAC). De capaciteit van beide fabrieken is sinds de start van de productie stap voor stap verhoogd.

Het groeiend aanbod van Mercedes-Benz modellen met extern laadbare accu (xEV) wordt zeer goed ontvangen door klanten: de vraag naar deze emissievriendelijke modellen wordt steeds groter. Van juli tot september werden er maandelijks meer dan 10.000 xEV’s afgeleverd, dit was het eerste kwartaal boven deze grens. In totaal werden in het derde kwartaal wereldwijd 45.000 xEV’s afgeleverd, waaronder in september circa 2.500 EQC’s. Het wereldwijde productportfolio van Mercedes-Benz omvat nu vijf volledig elektrische modellen en meer dan twintig plug-in hybrids.

 

1) Verbruikswaarden en CO₂-emissies volgens wettelijke voorschriften (Verordeningen (EU) 715/2007 en (EU) 2017/1153) in de laatst geldende versies. Het elektriciteitsverbruik werd bepaald op basis van VO 683/2008/EC. De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP-testmethodiek (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) voor een voertuig in de basisuitrusting. De opgaven hebben geen betrekking op een specifiek voertuig. Ze zijn slechts bedoeld ter vergelijking van de verschillende voertuigtypen. Optionele uitrustingen kunnen het verbruik en de CO2-emissie beïnvloeden. Verdere informatie met betrekking tot de nieuwe WLTP-meetmethodiek treft u aan op www.mercedesbenz.nl/wltp
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.