05
januari
2023
|
21:22
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz en SUPERPLASTIC lanceren nieuw partnership en ‘superteckel’ op CES 2023

Samenvatting

·       Iconische ‘bobblehead’ opnieuw uitgevonden door Mercedes-Benz en SUPERPLASTIC, het wereldwijde entertainmentmerk voor animatiefiguren en digitaal entertainment

·       Première voor de superteckel: in korte animatiefilm en als 2,5 meter hoog figuur op de stand van Mercedes-Benz tijdens CES

·       Samenwerking maakt deel uit van de strategie van Mercedes-Benz om kunst en entertainment verder te verkennen en klanten onvergetelijke merkervaringen te bieden

Met de nieuwste samenwerking zet Mercedes-Benz een stap in de wereld van digitaal entertainment. Het upcoming entertainmentmerk SUPERPLASTIC staat bekend om zijn universum van fictieve beroemdheden, tot leven gebracht door middel van originele socialmediacontent en gelimiteerde collector’s items en modecollecties. SUPERPLASTIC werkt samen met een breed scala aan topmuzikanten, artiesten en internationale merken. Wat in eerste instantie een contradictio in terminis lijkt, blijkt een onverwachte en tegelijkertijd perfecte combinatie van nieuw en traditioneel, van luxe en trend en van de digitale en fysieke wereld.

Op CES 2023 presenteren de twee merken het resultaat van hun samenwerking aan het publiek. Dit omvat de introductie van een geheel nieuwe persoonlijkheid in het SUPERPLASTIC-universum – de superteckel, het heroïsche alter ego van een geliefd cultureel icoon, de ‘bobblehead’, het klassieke ‘knikkende hondje’ dat de dashboards en hoedenplanken van talloze voertuigen over de hele wereld sierde en de harten van generaties automobilisten veroverde.

De superteckel is vanaf 5 januari te zien op social media. Het hoogtepunt van de CES-activering is een korte animatiefilm met in de hoofdrol de superteckel en de fictieve hoofdpersonages van SUPERPLASTIC, Janky en Guggimon. Wanneer ze op een avond een Mercedes uit de showroom van een dealer ‘lenen’, ontdekken ze de superteckel in de auto. De drie beginnen vervolgens samen aan een joyride door de maanverlichte straten van New York City. Een nachtelijk avontuur vol drama, een achtervolging en een magische ruimtewalvis. Dankzij zijn nieuwe vrienden verandert het verlegen en bedaarde hondje naarmate de nacht vordert in zijn nieuwe personage, de superteckel.

Het creëren van onverwachte verhalen en ervaringen als deze is precies waar de twee merken met hun samenwerking naar streven. Na een eerste gesprek over een mogelijke samenwerking werd al snel duidelijk dat de ‘bobblehead’ het perfecte hoofdpersonage was voor hun verhaal. Mensen over de hele wereld houden er immers van hun auto en rijervaring te personaliseren. En net als bij de modellen van Mercedes-Benz gebeurt dat op een steeds digitalere manier.

Mercedes-Benz heeft zijn merk en modellen opnieuw uitgevonden en geïnterpreteerd voor een modern, digitaal tijdperk – dus waarom zou de iconische knikkende teckel ook geen update kunnen krijgen? We heten de superteckel van harte welkom in de Mercedes-Benz familie.”

Bettina Fetzer, Hoofd Communicatie & Marketing Mercedes-Benz AG

“Ik ben altijd een fan van de ‘bobblehead’ geweest en op het dashboard van mijn oude Mercedes 230CE staat al heel lang een klassieke versie. Dus toen Mercedes-Benz ons benaderde om hem uit te nodigen in het SUPERPLASTIC-universum, was het antwoord meteen JA.”

Paul Budnitz, oprichter en CEO van SUPERPLASTIC

Budnitz voegt eraan toe dat ”de ‘bobblehead’ een icoon is van de popcultuur en de autofans, en het was spannend om hem opnieuw uit te vinden voor een nieuw tijdperk.” De mogelijkheid om een personage als de ‘bobblehead’ te ontwikkelen voor een nieuwe generatie was een geweldige ervaring voor het SUPERPLASTIC-team.

“We houden ervan om merken uit hun comfortzone te halen. Mercedes is een fantastische partner en de samenwerking was erg symbiotisch. Janky, Guggimon en andere animatiefiguren  in het SUPERPLASTIC-universum mogen de wereld rondreizen in de grootste luxeauto’s ter wereld, terwijl ze de nieuwe en verbeterde superteckel aan miljoenen van hun fans mogen voorstellen.”

Paul Budnitz, oprichter en CEO van SUPERPLASTIC

Fetzer is het ermee eens dat het SUPERPLASTIC-partnership Mercedes-Benz de mogelijkheid biedt om nieuwe aspecten in de wereld van cultuur en entertainment te verkennen.

“Dat betekent ook dat we ons verdiepen in genres die als onconventioneel voor ons merk kunnen worden beschouwd. Het doel: verwachtingen uitdagen en samenwerken met culturele pioniers om nieuwe doelgroepen aan te spreken.”

Bettina Fetzer, Hoofd Communicatie & Marketing Mercedes-Benz AG

Fans van Mercedes-Benz en SUPERPLASTIC krijgen de kans om de nieuwe superteckel in het echt te ontmoeten: op de CES-stand van Mercedes-Benz is de 2,5 meter hoge superteckel door bezoekers te bewonderen, aan te raken en op hun eigen social media te delen.

Wat biedt de toekomst voor de superteckel en zijn SUPERPLASTIC-vrienden in 2023? Een heleboel! “Stay tuned”, zeggen Fetzer en Budnitz. “Het wordt een mooie roadtrip!”

Blijf vanaf 5 januari hier op de hoogte van alle avonturen van superteckel, Janky en Guggimon.

Over SUPERPLASTIC

SUPERPLASTIC is een wereldwijd entertainmentmerk dat een aantal bekende fictieve persoonlijkheden en influencers creëert en beheert. Het merk is sterk op social media en heeft partnerships met merken als Gucci en Fortnite. SUPERPLASTIC is leider op het gebied van luxe designerspeelgoed, muziek, mode en web3, met talloze samenwerkingen op het snijvlak van de digitale en fysieke wereld.

Het culturele engagement van Mercedes-Benz

In zijn culturele activiteiten en designsamenwerkingen belicht Mercedes-Benz best practices en werkt het samen met creatieven die staan voor waarden als uitstekend en verantwoord design, creativiteit en innovatie. De onderneming is actief over de hele wereld en heeft initiatieven gelanceerd met enkele van de grootste namen in de muziek, kunst en mode. De wereld van Mercedes-Benz dient als platform voor ontmoeting en uitwisseling van ideeën met creatieve pioniers in hun vakgebied.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.