17
juli
2008
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz en mode: de perfecte combinatie

Mercedes-Benz is al meer dan tien jaar een ervaren partner in de internationale modewereld en titelsponsor van de Mercedes-Benz Fashion Weeks in Berlijn, New York, Los Angeles, Miami en Mexico City. Bovendien ondersteunt Mercedes-Benz talrijke mode-evenementen in onder meer Milaan, Stockholm en Amsterdam.

"Mensen zijn geïnteresseerd in dingen die te maken hebben met hun persoonlijke lifestyle. In dit licht bezien presenteert Mercedes-Benz zich al jaren in het interessengebied van onze doelgroepen en daartoe behoort ook de modewereld", aldus Dr. Olaf Göttgens, Vice President Brand Communications Mercedes-Benz Cars.

Mercedes-Benz staat traditioneel voor luxe. Zoals Armani, Chanel en Dior worden geassocieerd met mode, Tiffany met juwelen of IWC met horloges, zo staat het merk Mercedes-Benz synoniem voor automobielen van premium klasse. Deze reputatie is verankerd in de historie van het merk. De voertuigen overtuigden van begin af aan immers niet alleen door hun geavanceerde techniek, maar ook door het tijdloos elegante design van Mercedes. Mercedes-Benz ontwikkelde zich als vast onderdeel van de internationale wereld van luxe merken en naar buiten toe als zichtbaar teken van een exclusieve levensstijl.

Auto en mode als lifestyle statement

De auto is en blijft het symbool van een individuele levensstijl. Mensen kiezen voor een persoonlijke stijl. Dat geldt zowel in de mode als bij de keuze van een auto. Je kiest een auto die bij je past en die je van anderen onderscheidt. Het design speelt in beide gevallen een essentiële rol en is bepalend voor het succes van een merk. Auto-ontwerpers en modedesigners houden rekening met tijdgeest, trends en maatschappelijke invloeden en laten deze aspecten terugkomen in hun producten. "De relatie tussen auto en mode is symbiotisch. Daarom heeft Mercedes-Benz in zijn designcentra zowel auto- als modedesigners in dienst. Samen ontwikkelen zij voor ieder automodel een totaalconcept – van de uiterlijke vormgeving via het interieur en de materiaalkeuze tot de daarop afgestemde accessoires", zegt Göttgens.

Elegantie en stijl, innovatie en perfectie zijn kwaliteiten die Mercedes-design met haute couture verbinden en dat is voor Mercedes-Benz een belangrijke reden om mee te werken aan belangrijke internationale mode-events. Göttgens: "Mercedes-Benz is het premium automerk dat wereldwijd het meest met mode en design wordt geassocieerd."

Mercedes-Benz begon in 1996 met de titelsponsoring van de Mercedes Australian Fashion Week in Sydney en Melbourne, gevolgd door de Mercedes-Benz Fashion Week New York in 2001. Daarna heeft het merk zijn engagement in de modewereld verder uitgebouwd met de Mercedes-Benz Fashion Weeks in Berlijn, Los Angeles, Miami en Mexico. Vervolgens gaf het merk acte de présence tijdens exclusieve evenementen in onder andere Milaan, Stockholm en Amsterdam. Inmiddels is Mercedes-Benz betrokken bij modemanifestaties in 21 landen op vijf continenten.

Nederlandse 'mode-Oscar' voor aanstormend modetalent

In 2007 heeft Mercedes-Benz in samenwerking met de Dutch Fashion Foundation (DFF) – een netwerk van Nederlandse modedesigners, fotografen en grafisch ontwerpers – de 'Mercedes-Benz Dutch Fashion Awards' in het leven geroepen. Deze prijs is bedoeld om de nieuwe generatie van creatieve Nederlandse modeontwerpers te stimuleren en wordt jaarlijks uitgereikt aan jonge Nederlandse talenten die het meeste potentieel hebben om internationaal door te breken.

De winnaar wordt gekozen door een internationale jury, die is samengesteld uit mode-experts en journalisten en ontvangt een prijs van 25.000 euro. De uitreiking van de Award vindt plaats in de Beurs van Berlage te Amsterdam in het bijzijn van 800 genodigden.Peter Zijlstra, Manager Marketing van Mercedes-Benz Nederland: "De doelstelling van de 'Mercedes-Benz Dutch Fashion Awards' is, om uitzonderlijke talenten te stimuleren en op die manier het belang van de Nederlandse mode-industrie op internationaal niveau te versterken. Bovendien ondersteunt Mercedes-Benz in samenwerking met de Dutch Fashion Foundation de Prélude modeshows, die jaarlijks in januari en juli aan de vooravond van de Amsterdam Fashion Week plaatsvinden en die behoren tot meest gerenommeerde platformen voor getalenteerde modedesigners uit het DFF-netwerk."

De eerstvolgende Prélude modeshow vindt plaats op maandag 21 juli a.s. vanaf 20.00 uur in het Stadsarchief, Vijzelstraat 32, Amsterdam.