07
augustus
2020
|
00:41
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz en CATL streven samen naar leidende positie in accutechnologie

Mercedes-Benz en CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) zijn de volgende fase van hun strategische partnership ingegaan en ontwikkelen samen innovatieve accutechnologieën – een belangrijke pijler voor de grootschalige elektrificatie van het Mercedes-Benz modellengamma. De in Stuttgart gevestigde premium autofabrikant versnelt de uitvoering van zijn ‘Electric First’-strategie met geavanceerde, CO2-neutraal geproduceerde accucellen, modules en accusystemen van CATL, technologische leider op het gebied van lithium-ion-accu’s. De overeenkomst heeft betrekking op het volledige gamma van accutechnologieën, van cellen en modules voor Mercedes-Benz personenwagens tot complete accu’s voor Mercedes-Benz Vans in veelbelovende, innovatieve technologieconfiguraties. Dit omvat ook het CATL-cell-to-pack design (CTP) voor individuele projecten, dat conventionele modules overbodig maakt en de cellen rechtstreeks in de accu integreert.

“We willen vooroplopen op het gebied van accutechnologieën, dus we combineren nu onze eigen onderzoeks- en ontwikkelingsexpertise met die van vooraanstaande partners. Met de integratie van innovatieve accusystemen ontwikkelen we voertuigen in het luxe segment, die zich door hun actieradius, laadsnelheid, veiligheid en duurzaamheid onderscheiden. Door samen te werken met CATL versnellen we onze transformatie naar CO2-neutraliteit”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research, en COO van Mercedes-Benz Cars. “CATL wordt een belangrijke leverancier die de komende jaren de capaciteit voor de volgende generaties van onze EQ-modellen veilig zal stellen.”

“Mercedes-Benz is een speciale en belangrijke partner van CATL. We zijn zeer verheugd om het partnership verder uit te bouwen, waarmee de toekomstige positie van beide ondernemingen kan worden verbeterd. Mercedes-Benz heeft de automobiel meer dan 130 jaar geleden uitgevonden en talloze innovaties ontwikkeld. Dit zal, in combinatie met de expertise van CATL op het gebied van accu’s, leiden tot een beslissende stap in de elektrificatiestrategieën van beide ondernemingen”, aldus Dr. Robin Zeng, oprichter, bestuursvoorzitter en CEO van CATL. “We werken samen om betrouwbare en concurrerende technologieën voor elektrische aandrijflijnen te ontwikkelen en te leveren.”

Elektrificatie van het modellengamma met innovatieve accutechnologieën

Accucellen vormen het hart van zeer complexe accusystemen. Hun chemie draagt in belangrijke mate bij aan de prestaties, de actieradius en de levensduur van elektrische voertuigen. Via de strategische samenwerking met CATL stimuleert Mercedes-Benz de ontwikkeling van de huidige en toekomstige best-in-class accutechnologieën. De twee partners zijn al begonnen met de ontwikkeling van toekomstige accugeneraties die in de komende jaren in een aantal modellen zullen worden gebouwd. Het doel is om de ontwikkelingscycli te verkorten, de actieradius van toekomstige accu’s aanzienlijk te vergroten door verbetering van de energiedichtheid en de laadtijden aanzienlijk te verkorten. Om de elektrificatie nog aantrekkelijker te maken voor klanten in het topsegment zijn de gestelde doelen ambitieus: bij de EQS, de luxe limousine die vanaf volgend jaar in de showroom staat, is het ontwikkelingsdoel een actieradius van meer dan 700 km (WLTP-cyclus) en een verdubbeling van de laadsnelheid ten opzichte van de huidige modellen. De Mercedes-Benz EQS wordt onder andere met celmodules van CATL uitgerust.

“Daimler gaat zijn wereldwijde concurrentiepositie versterken en de efficiëntie verbeteren door samen te werken met sterke en innovatieve partners om onze strategie, inclusief e-mobiliteit, voort te zetten. In China hebben we in de loop der jaren een sterke samenwerking opgebouwd met belangrijke industriële en technologische spelers die niet alleen aan onze sterke groei, maar ook aan efficiëntie in productie, inkoop, onderzoek en ontwikkeling hebben bijgedragen”, aldus Hubertus Troska, lid van de raad van bestuur van Daimler AG, verantwoordelijk voor Greater China. “We kijken ernaar uit om onze samenwerking met CATL, een wereldwijd toonaangevende accufabrikant uit China, naar een nieuw niveau te tillen en dit partnership verder in onze ‘Electric First’-strategie en duurzame ontwikkeling te integreren. Wij geloven dat een dergelijk partnership Daimler in staat zal stellen om onze klanten te kunnen blijven verrassen met toonaangevende technologieën en innovaties.” Mercedes-Benz en CATL zetten zich in voor de ontwikkeling en productie van kwalitatief hoogwaardige en goed presterende accu’s met een zo duurzaam mogelijke footprint.

Accuproducten CO2-neutraal geproduceerd

Met ‘Ambition2039’ streeft Mercedes-Benz de langetermijnvisie van een klimaatneutraal modellengamma na en zet het merk zich actief in voor de transformatie naar CO2-neutraliteit. Om de CO2-footprint van de huidige en toekomstige voertuiggeneraties te minimaliseren, zijn de partners overeengekomen om een CO2-neutrale productie van accuproducten te realiseren. Om dit mogelijk te maken, zal CATL voor zijn productie gebruikmaken van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen, zoals wind, zon en waterkracht. Alleen al de CO2-neutrale productie van accucellen kan meer dan 30 procent van de CO2-footprint van een complete accu besparen. Begin 2020 hebben Mercedes-Benz en CATL al een gezamenlijk proefproject opgestart met behulp van blockchain-technologie om transparantie te creëren over de uitstoot van schadelijke gassen en het aandeel secundair materiaal in de toeleveringsketen van de accucellen. De volgende stap is de afhankelijkheid van de winning van grondstoffen aanzienlijk te verminderen door afgedankte accu’s te recyclen.

“In het kader van dit nieuwe strategische partnership spant CATL zich maximaal in voor de duurzaamheidsdoelstellingen van Mercedes-Benz AG, waaronder ‘Ambition 2039’. Dit omvat een duurzame productie met hernieuwbare energie, een minimale CO2-footprint op logistiek vlak binnen de hele toeleveringsketen en aandacht voor alle aspecten van maatschappelijke verantwoordelijkheid. CATL zorgt voor een CO2-neutrale accuproductie en maximaliseert de CO2-reductie in de accutoeleveringsketen voor de volgende generatie Mercedes-Benz EQ-modellen, te beginnen met de EQS”, aldus Zhou Jia, directeur van CATL. “Ik ben ervan overtuigd dat dit partnership voor beide ondernemingen nieuwe kansen biedt om een duurzame onderneming te creëren en de transformatie in onze industrie te versnellen.”

Industrialisatie van sleuteltechnologie in Duitsland

Het strategische partnership van Mercedes-Benz en CATL versnelt de verdere ontwikkeling en industrialisatie van de meest innovatieve accutechnologieën in Duitsland. Met de bouw van de CATL-fabriek in Thüringen ontwikkelt CATL een Europees servicesysteem om Mercedes-Benz concurrerende producten aan te bieden, evenals een soepele toelevering. Dit stelt Mercedes-Benz in staat om de mate van lokalisatie met betrekking tot de inkoop verder te verhogen en in de toekomst accuproducten te kunnen inkopen die in de – momenteel in aanbouw zijnde – CATL-fabriek in de buurt van Erfurt zijn geproduceerd.

Binnen het wereldwijde productienetwerk richt Mercedes-Benz zich op de productie van zeer efficiënte accusystemen en het opzetten van een wereldwijd accuproductienetwerk. In de toekomst zal dit netwerk bestaan uit negen fabrieken op zeven locaties op drie continenten. Lokale accuproductie is een belangrijke succesfactor voor het elektro-offensief van Mercedes-Benz AG en is van cruciaal belang om flexibel en efficiënt te kunnen voldoen aan de wereldwijde vraag naar elektrische voertuigen.

Over CATL

Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) is een wereldleider in de ontwikkeling en productie van lithium-ion-accu’s, met divisies die zich bezighouden met R&D, productie en verkoop van accusystemen voor energieopslagsystemen en voertuigen die gebruik maken van nieuwe energie. In 2019 bereikte de verkoop van elektrische voertuigen wereldwijd 40,25 GWh.

CATL, met hoofdkantoor in Ningde, China, heeft sinds 2019 meer dan 26.000 medewerkers wereldwijd en kantoren in Beijing, Liyang (provincie Jiangsu), Xining (provincie Qinghai) en Yibin (provincie Sichuan), evenals in München (Duitsland), Parijs (Frankrijk), Yokohama (Japan), Detroit (VS) en Vancouver (Canada). Daarnaast bezit en exploiteert de onderneming accuproductiefaciliteiten in de provincies Fujian, Jiangsu, Qinghai en Sichuan. De eerste overzeese fabriek, die wordt gevestigd in het Duitse Arnstadt (vlakbij Erfurt), is momenteel in aanbouw.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.