15
juli
2011
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz E 63 AMG met nieuwe 5,5-liter V8 biturbo

  • E 63 AMG met nieuwe 5,5-liter V8 biturbomotor met 386 kW (525 pk) sterker dan ooit

  • Gemiddeld brandstofverbruik met 22 procent verminderd

  • Nieuwe AMG SPEEDSHIFT MCT-versnellingsbak

  • Aanzienlijke prijsdaling ten opzichte van voorganger

De Mercedes-Benz E 63 AMG is met zijn nieuwe 5,5-liter V8 biturbomotor met 386 kW (525 pk) vermogen sterker dan ooit. Maar desondanks is AMG, het performance-merk van Mercedes-Benz, erin geslaagd om het gemiddeld benzineverbruik met liefst 22 procent te verminderen. Ondankt dat het vermogen is toegenomen, verbruikt de E 63 AMG dankzij vergaande technische wijzigingen als de nieuwe zeventraps AMG SPEEDSHIFT MCT versnellingsbak slechts 9,8 liter per 100 km volgens NEDC-norm (Estate 10,0 liter). De E 63 AMG in zowel de Limousine- als Estate-versie is daarmee koploper in zijn klasse. Met zijn unieke combinatie van hoogwaardige en innovatieve assistentiesystemen verstevigt de E 63 AMG zijn positie als koploper op het gebied van veiligheid. De E 63 AMG is nu te bestellen vanaf € 136.200 incl. BPM en BTW (voorheen: € 152.201).

De E 63 AMG is door z’n onderscheidend in- en exterieur onmiddellijk te herkennen als het sportieve topmodel binnen de E-Klasse. De topversie beschikt over een nieuwe AMG 5,5-liter V8 biturbomotor met directe brandstofinspuiting met piëzo-injectoren, variabele nokkenastiming, intercooling, een intelligent generator management en een ECO start/stop systeem. Hij levert een vermogen van 386 kW (525 pk) en heeft een asfaltverslindend koppel van liefst 700 Nm. Optioneel levert Mercedes-Benz het AMG Performance Package waarbij het vermogen van deze versie van de AMG V8 stijgt tot 410 kW (557 pk) en 800 Nm koppel. De prestaties van beide varianten liegen er uiteraard niet om: een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in respectievelijk 4,3 en 4,2 seconden (Estate 4,4 en 4,3 seconden) zijn mogelijk.

Brandstofverbruik 22 procent lager

De nieuwe E 63 AMG levert ook hoge prestaties als het gaat om het brandstofverbruik. Want hoewel de nieuwe AMG V8 weer sterker is dan de 6,2-liter krachtbron van de vorige generatie, is het gemiddelde verbruik met liefst 22% verminderd. De nieuwe E 63 AMG Limousine is volgens de New European Driving Cycle (NEDC) goed voor een gemiddelde van 9,8 l/100 km (voorganger: 12,6 l/100 km). De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 230 g/km. De verbruiks- en CO2-cijfers gelden ook voor de versie met het AMG Performance Package.

De spectaculaire verlaging van het brandstofgebruik is voor een deel te danken aan de innovatieve zeventraps AMG SPEEDSHIFT MCT. Deze bijzondere versnellingsbak maakt gebruik van een compacte natte-wegrijkoppeling in plaats van de tot dusver gebruikelijke koppelomvormer. Hierdoor kan de transmissie met z’n vier indivuduele rijprogramma’s direct met de aandrijflijn verbonden worden. Om het vebruik verder te laten zakken heeft de E 63 AMG standaard een ECO-start/stop systeem dat de V8 uitschakelt als de auto stil staat. Als de bak in de Controlled Efficiency-modus staat, schakelt hij sneller over om hoge toeren te vermijden. Een systeem dat remenergie opslaat draagt verder bij aan een gunstiger verbruik.

Het topmodel van de E-Klasse is voorzien van het AMG RIDE CONTROL-sportonderstel dat zowel op de openbare weg als bij intensief sportgebruik goed tot zijn recht komt. De vooras is in vergelijking met de E 500 met 56 mm verbreed en biedt zo meer grip in snelle bochten. Ook de luchtgeveerde achteras is aangepast voor een grotere stabiliteit. Nieuw op de E 63 AMG is de elektromagnetische stuurbekrachtiging die directer reageert en beter communiceert met de bestuurder. Bij lage snelheden is de bekrachtiging groter dan bij hogere snelheden.

Sportiviteit en luxe in een auto

Uiterlijk is de laatste generatie van de E 63 AMG herkenbaar aan nieuwe lichtmetalen tienspaaks AMG-wielen met 255/R 40 R 18 banden voor en 285/35 R 18 achter. Ook het interieur van de dynamische sportsedan en-estate zijn op een hoger niveau gebracht. Behorend bij elke AMG-versie is het interieur dat sportiviteit en functionele elegantie uitademt. Dat wordt nog eens extra aangezet door de standaard AMG-sportstoelen die zijn bekleed met het fijnste nappaleder en het nieuwe driespaaks AMG-sportstuur met aluminium schakelpaddles. Het sportstuur is zowel aan de boven- als onderzijde afgevlakt en de pedalen van de auto zijn van edelstaal, zoals je bij een AMG-versie verwacht.

De E 63 AMG biedt meer dan ooit de inzittendenbescherming die kenmerkend is voor Mercedes-Benz. Zo zijn Active Blind Spot Assist en Active Lane Keeping Assist standaard features. Het eerste systeem waarschuwt de bestuurder voor een gevaarlijke situatie die kan ontstaan bij het wisselen van rijbaan. Als een ander voertuig in een dode hoek naast de auto rijdt, dan volgen visuele en akoestische waarschuwingssignalen. Als de bestuurder die negeert, reageert het drietraps ESP met een corrigerende remingreep. Active Lane Keeping Assist reageert als de bestuurder onbedoeld een ononderbroken wegmarkering (links of rechts) overschrijdt. In dit geval zorgt een gerichte remingreep er voor dat de auto in het juiste spoor blijft; de bestuurder wordt ook gewaarschuwd middels een visuele waarschuwing op het centraal op het dashboard geplaatst display. Als de E 63 AMG een onderbroken markering overschrijdt, wordt de bestuurder gewaarschuwd via een korte trilling in het stuur. Als hij niet reageert, volgt een subtiele maar effectieve remingreep.

De Mercedes-Benz E 63 AMG met de nieuwe 5,5-liter V8 biturbomotor is leverbaar als Sedan en Estate en met onmiddellijke ingang bestelbaar. De levering start in september. De prijzen van de modellen blijven onveranderd in vergelijking met het vorige model.

  • E 63 AMG Limousine: € 136.200 inclusief BTW en BPM

  • E 63 AMG Estate: € 140.400 inclusief BTW en BPM