Mercedes-Benz Concept Coupé SUV – sportieve coupé op het hoogste niveau
Met de Concept Coupé SUV legt Mercedes-Benz in veel opzichten de lat op een nieuw en nog hoger niveau. Dit extreem sportieve studiemodel maakt indruk als typische vertegenwoordiger van de rijke coupétraditie van Mercedes-Benz, met een vloeiend getekende flanklijn, langgerekte raampartijen en een opvallende radiatorgrille met centrale verchroomde lamel. Tegelijkertijd onderscheidt de Concept Coupé SUV zich door zijn gespierde spatschermen, grote wielkasten, imposante 22 inch wielen, hoge heuplijn en ruime bodemvrijheid. De rijdynamiek is van superieur niveau, niet alleen dankzij de luchtvering, maar ook vanwege het samenspel tussen de aandrijflijn, de wielophanging en het interieur. Het variabele, dynamische controlesysteem ‘Dynamic Select Control’ voorziet in vier fundamenteel verschillende rijmodi en een individueel programmeerbare setup.
“Sensueel als een coupé, visionair als een SUV.” Zo omschrijft Gorden Wagener, Hoofd Design van Mercedes-Benz, het uiterlijk van de Concept Coupé SUV. De vierdeurs, vierwielaangedreven coupé is bijna vijf meter lang en dankzij zijn brede spatschermen ruim twee meter breed. Tegelijkertijd heeft hij een bescheiden hoogte van ongeveer 1,75 meter en een lage, doorgetrokken daklijn die typerend is voor een sportcoupé.
Evenals de verzonken handgrepen gaan de raamstijlloze ramen naadloos op in de flanken om het coupékarakter nog meer kracht bij te zetten. In lijn met de traditie van het merk en met alle recente studiemodellen, is de Concept Coupé SUV uitgevoerd in de kleur ‘ALU-BEAM’, die tevens een verwijzing vormt naar de technologisch vooruitstrevende Silver Arrows uit de jaren ’30 en ’50.
De prominente sportgrille met de enkelvoudige lamel tussen de driedimensionaal ontworpen, volledig-LED Multibeam koplampen, is de belangrijkste blikvanger aan de voorzijde met korte, stijlvolle overhang. Afgeronde hoeken overheersen in de grille en de naar voren toe aflopende motorkap met de kenmerkende ‘power domes’ onderstrepen de verwantschap tussen de Concept Coupé SUV en de extra sportieve modellen van Mercedes-Benz. Een discrete hint naar de SUV-genen van deze conceptauto wordt gegeven door de op harmonieuze wijze geïntegreerde, verlichte dorpels, die doen denken aan de treeplanken van de SUV’s en off-roaders van weleer. Richtingaanwijzers zijn altijd al koersbepalend geweest, in de beste zin van het woord, maar in de Concept Coupé SUV hebben ze een nieuwe vorm aangenomen. De richtingaanwijzers functioneren via een dynamische digitale lichtband waarbij de lichtelementen achter elkaar van binnen naar buiten toe oplichten, om koerswijzigingen zo op twee manieren weer te geven.
Elegante achterzijde in de stijl van de S-Klasse Coupé
Het coupéachtige karakter van de Concept Coupé SUV wordt verder versterkt door het design van de achterzijde, met duidelijk herkenbare elementen die voor het eerst werden geïntroduceerd op de S-Klasse Coupé en die ook in alle toekomstige coupémodellen van Mercedes-Benz zullen terugkomen. Tot de stijlelementen behoren de smalle achterlichten met een robijnachtige, driedimensionale ‘look’ en een kentekenplaat die nu is geïntegreerd in de achterbumper. Nog een feature die generaties lang de grote coupémodellen van Mercedes-Benz heeft gesierd, is de typische vorm van de achterruit die aan de bovenkant is afgerond. Een discrete SUV-verwijzing aan de achterzijde is de gesimuleerde bodembeschermplaat waarin de uitlaatpijpen van het dubbele uitlaatsysteem zijn geïntegreerd. Gepolijst aluminium voert hier de boventoon, net als bij de geïntegreerde portiergrepen, de dorpels, de voorste luchtinlaten en de omlijsting van de raampartij.
Brede, stoere 22 inch wielen met banden in de maatvoering 305/45 R 22 bezorgen de auto een ferme uitstraling op de weg en laten geen twijfel bestaan over de passie van de Concept Coupé SUV: al bij de allereerste oogopslag geeft dit baanbrekende studiemodel blijk van zijn sportieve, dynamische ambities.
Haute couture: de Mercedes-Benz coupéserie
Het ontwikkelen en creëren van nieuwe modelfamilies en voertuigklassen is altijd al één van de sterke punten geweest van Mercedes-Benz, de uitvinder van de automobiel. De coupéhistorie van het merk, en nog specifieker het recente verleden, maakt dit duidelijk. Modellen als de vierdeurs Coupés of de Shooting Brakes in de CLS-Klasse zijn uitgegroeid tot een doorslaand succes. Dat geldt ook voor de CLA-Klasse, die het succes van de CLS in de compacte klasse heeft voortgezet en daar eveneens een zeer populaire keuze onder consumenten is. Met de Concept Coupé SUV kiest Mercedes-Benz nu een vergelijkbare benadering. Het studiemodel introduceert het coupéthema in het segment van de SUV’s en laat zien hoe een vierdeurs, vierwielaangedreven serieproductiecoupé er uit zou kunnen gaan zien.
Concept Coupé SUV – pilot project voor nieuwe SUV-mogelijkheden
Als compacte allrounder is de GLA er al in geslaagd het coupéachtige design in een SUV-format te vertalen, als voorloper van een nieuwe SUV-lijn van Mercedes-Benz waarin de Concept Coupé SUV de volgende stap markeert. Met dit conceptmodel blikt Mercedes-Benz vooruit op een mogelijke uitbreiding van de voorheen uniforme SUV off-roader familie:
De Concept Coupé SUV weerspiegelt de mogelijkheden van een meer sportieve en dynamische ‘on-road’ lijn.
De GLA, GLK, M, GL en G-Klasse modelseries staan voor een veelzijdige en superieure ‘offroad’ lijn.
Daarmee biedt Mercedes-Benz consumenten duidelijke voordelen, omdat ze op deze manier met een keuze uit meerdere modellen een SUV kunnen bestellen die geheel op hun persoonlijke wensen en voorkeuren is afgestemd.
Technische gegevens
Koetswerk type/constructie | Vierdeurs, vierpersoons coupé studiemodel, ramen zonder raamstijlen |
Motor | V6, 4 kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 2.996 cc |
Vermogen | 245 kW (333 pk) bij 5.500 tpm |
Koppel | 480 Nm tussen 1.400-4.000 tpm |
Brandstofmenging | Elektronische directe benzine-inspuiting, piezo injectoren, 2 turbo’s |
Transmissie | 9G-TRONIC PLUS negentraps automaat met koppelomvormer lock-up en DIRECT SELECT gangwisselingen, ECO start/stop |
Aandrijving | 4MATIC permanente vierwielaandrijving, ASR, ESP®, 4ETS, |
Onderstel en ophanging | Dubbele wishbones voor, multi-link achter, speciale luchtvering met selectieve demping en het ACTIVE CURVE SYSTEM met actieve overhelstabilisatie |
Remsysteem | High-performance keramisch composiet remsysteem, elektronische handrem, ABS, BAS PLUS, PRE-SAFE® Brake |
Besturing | Elektromechanische stuurbekrachtiging |
Transmissiestanden | COMFORT, SLIPPERY, SPORT, SPORT+, INDIVIDUAL |
Wielbasis | 2.916 mm |
Wielspoor voor/achter | 1.683 / 1.768 mm |
Velg/band maat voor/achter | 10J x 22 305/45 R 22 / 11J x 22 305/45 R 22 |
Lengte | 4.935 mm |
Breedte met/zonder buitenspiegels | 2.208 / 2.044 mm |
Hoogte | 1.739 mm |