11
juni
2013
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Classic ruim vertegenwoordigd bij ADAC-Eifelrennen 2013 op de Nürburgring

Mercedes-Benz Classic laat zijn motorsportgeschiedenis herleven tijdens het ADAC-Eifelrennen 2013 dat van 14 t/m 16 wordt gehouden op de Nürburgring. Tot de aanwezige modellen behoren onder meer topstukken als de legendarische Mercedes-Benz SSK en de historische racetransporter van het type O 3500. Ook de klassieke toerwagens van Mercedes-Benz zijn natuurlijk ruim vertegenwoordigd.

Merkambassadeur David Coulthard rijdt zaterdag tijdens de drie uur durende openingsrace van het seizoen 2013 in de 'Heckflosse' 220 SE (W 111) die Mercedes-Benz voor dit evenement getrouw naar het origineel heeft nagebouwd. De grijze 'Heckflosse' is een belangrijk symbool uit de racegeschiedenis en herinnert tegelijkertijd aan de grote racesuccessen van Mercedes-Benz in de jaren zestig van de vorige eeuw.

De Mercedes-Benz SSK (W 06) is met zijn 225 pk (166 kW) sterke motor een eerbetoon aan een glansrijke periode uit de motorsport. Merkambassadeur Jochen Mass neemt op zondag 16 juni 2013 met deze compressor sportwagen uit 1928 deel aan het 'Elefantenrennen'. Deze race voor de grote race-auto's uit de jaren twintig en begin jaren dertig herinnert ook aan de openingsrace van de Nürburgring in 1927. Rudolf Caracciola en Adolf Rosenberger wonnen destijds met een Mercedes-Benz Typ S. Caracciola, later het idool in het tijdperk van de Silberpfeilen, legde daarmee de basis voor zijn eretitel 'Meister des Nürburgrings'.

Mercedes-Benz Classic toont tijdens een speciaal programma op dit historische motorsportfestival onder meer een racetransporter van het type O 3500. Drie van deze elegante voertuigen op autobuschassis zijn in 1954 gebouwd voor het vervoer van de Silberpfeilen van het type W 196. Mercedes-Benz Classic heeft met de grootst mogelijke precisie een exemplaar nagebouwd.

Het ADAC-Eifelrennen op de Nürburgring wordt sinds de opening van het legendarische circuit in 1927 verreden. De 'roots' van dit evenement gaan echter veel verder terug, want van 1922 tot en met 1926 waren er al races rondom Nideggen onder de naam ADAC Eifelrundfahrt. De Mercedes-Benz Silberpfeilen werden tijdens de Eifelrennen geboren: volgens de legende startte de W 25 in 1934 in zilveren uitvoering omdat de auto te zwaar was en daarom de witte laklaag werd verwijderd. Deze eerste race werd vervolgens met deze auto gewonnen door Manfred von Bauchitsch.