08
januari
2021
|
15:17
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Cars verdrievoudigt wereldwijde verkopen xEV’s en voldoet aan Europese CO2-doelstelling voor personenwagens in 2020

Samenvatting
  • Mercedes-Benz Cars & Vans leverden in totaal 2.528.349 personenwagens en bestelwagens af
  • Mercedes-Benz Cars verkocht ruim 160.000 plug-in hybrids en volledig elektrische auto’s (xEV’s)
  • xEV-aandeel Mercedes-Benz Cars steeg naar 7,4%
  • Chinese afzet van Mercedes-Benz dankzij nieuw record van 774.382 auto’s toegenomen met 11,7%
  • Grote vraag naar nieuwe S-Klasse: wereldwijd al meer dan 40.000 orders

Mercedes-Benz versnelt zijn activiteiten op weg naar CO2-neutraliteit. In 2020 werd er aanzienlijke vooruitgang geboekt, met een sterke toename in de levering van xEV’s. Mercedes-Benz Cars verkocht wereldwijd meer dan 160.000 plug-in hybrids en volledig elektrische auto’s (+228,2%), waarvan circa 87.000 eenheden in het vierde kwartaal.

“We hebben de afzet van onze plug-in hybrids en volledig elektrische auto’s meer dan verdrievoudigd. De vraag naar onze xEV’s nam vooral tegen het einde van het jaar sterk toe. Onze interne prognoses voor 2020 geven aan dat we de Europese CO2-doelstellingen voor personenwagens afgelopen jaar hebben gehaald. We blijven onze inspanningen op dit gebied continueren met onze ‘Electric first’ strategie en de verdere uitbreiding van ons modeloffensief voor elektro-auto’s. Zoals de zaken er nu voorstaan, verwachten we ook in 2021 aan de Europese CO2-doelstellingen te kunnen voldoen”, aldus Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG.

Bij Mercedes-Benz Cars groeide het xEV-aandeel van 2% in 2019 naar 7,4% afgelopen jaar. De verkoop van plug-in hybrids verviervoudigde bijna, tot meer dan 115.000 eenheden. Zo’n 20.000 EQC’s (energieverbruik gecombineerd: 21,5 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km) werden afgeleverd aan klanten over de hele wereld. De EQV (energieverbruik gecombineerd: 26,4 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km) bracht het tot circa 1.700 verkochte auto’s. Van de volledig elektrische smart modellen werden in totaal zo’n 27.000 eenheden afgeleverd, een sterke dubbelcijferige verkooptoename (+45,6%) ten opzichte van het vorige verkooprecord in 2019 (18.400 eenheden).

Bij Mercedes-Benz Cars gaat het in 2021 boven alles om de versnelling van elektrificatie. In totaal worden er dit jaar vier nieuwe modellen van Mercedes-Benz EQ-modellen gepresenteerd: de EQA, EQB, EQE en EQS. De plug-in hybrid-familie van Mercedes-Benz, die momenteel uit ruim twintig modelvarianten bestaat, wordt vernieuwd met elektrische varianten van de C-Klasse en S-Klasse. Voor 2021 verwacht Mercedes-Benz Cars een stijging in het xEV-aandeel tot circa 13%.

Mercedes-Benz realiseert sterke verkoopprestaties voor personenwagens in uitdagend jaar

Ondanks de grote uitdagingen als gevolg van de COVID-19-pandemie leverde Mercedes-Benz voor het vijfde jaar op rij meer dan 2 miljoen auto’s af. Dankzij de voortschrijdende digitalisering in verkoop en service kon de onderneming tijdens de pandemie reageren op de snel veranderende situatie en de uiteenlopende wettelijke vereisten naar aanleiding van de pandemie. Met 2.164.187 eenheden (-7,5%) behield Mercedes-Benz wereldwijd zijn leidende positie ten opzichte van de belangrijkste concurrenten.

“2020 heeft veel van ons als samenleving gevraagd. Voor Mercedes-Benz heeft de veiligheid en gezondheid van onze klanten de allerhoogste prioriteit. Dealerbedrijven en verkooppartners konden tegemoetkomen aan de uiteenlopende klantwensen met creatief, digitaal en contactloos klantadvies. We zijn verheugd dat onze modellen ondanks deze uitdagende tijden zo populair blijven. Met name de nieuwe S-Klasse wordt erg positief ontvangen, wat nu al blijkt uit het hoge aantal van meer dan 40.000 orders wereldwijd”, aldus Britta Seeger, lid van de de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes‑Benz AG, en verantwoordelijk voor Marketing en Sales.

Afzet personenwagens Mercedes-Benz naar regio en markt

Mercedes-Benz profiteerde in de tweede helft van het jaar van het doorzettende herstel in veel markten. Het merk verkocht 1.024.315 auto’s in Azië-Pacific (+4,7%). De belangrijkste afzetmarkt was China, dat een ongekend herstel kende: vanwege een dubbelcijferige groei van 11,7% noteerde Mercedes-Benz daar een nieuw verkooprecord van 774.382 auto’s. In Europa verkocht de autofabrikant afgelopen jaar 784.183 Mercedes-Benz personenwagens (-16,4%), waarvan 286.108 (-10,1%) in Duitsland. In Noord-Amerika registreerde Mercedes-Benz 317.592 (-14,7%) personenwagens, waarvan 274.916 (-13,0%) in de kernmarkt VS. De grootste afzetmarkten voor Mercedes-Benz personenwagens waren China, Duitsland en de VS, gevolgd door Groot-Brittannië en Zuid-Korea.

Afzet Mercedes-Benz Cars

De S-Klasse was afgelopen jaar opnieuw de bestverkochte luxe limousine ter wereld, met een verkoop van 60.000 eenheden (-17,2%). De nieuwe S-Klasse, die Mercedes-Benz afgelopen september presenteerde, werd door klanten zeer positief ontvangen. Wereldwijd zijn er al meer dan 40.000 orders geplaatst, waarmee de verkoopstart van de voorganger al is overtroffen. In totaal leverde Mercedes-Benz vorig jaar zo’n 691.000 compacte auto’s (A-Klasse Hatchback, A-Klasse Limousine, B-Klasse, CLA Coupé, CLA Shooting Brake, GLA en GLB) (+3,6%). De verkoop van SUV’s (GLA, GLB, GLC, GLC Coupé, EQC, GLE, GLE Coupé, GLS en G-Klasse) kwam uit op circa 885.000 eenheden (+12,9%). Met name de GLE (+32,3%) en GLS (+21,1%) konden op een grote vraag rekenen. Het bestverkochte model van Mercedes-Benz was de GLC met circa 320.000 eenheden.

Het sportwagen- en performancemerk Mercedes-AMG verkocht 125.129 auto’s wereldwijd (-5,3%). In de VS, de grootste markt voor het merk, werd een nieuw verkooprecord met een groei van 1,5% gerealiseerd. Hetzelfde geldt voor de belangrijke groeimarkt China, waar meer AMG-modellen aan klanten werden geleverd dan ooit (+ 32,3%). De VS, Duitsland, China, Japan en Australië waren voor AMG de grootste markten.

smart leverde in totaal 38.391 auto’s af aan klanten (-67,1%). De grootste markt voor het merk was Duitsland. Daar kreeg de sterke vraag naar volledig elektrische auto’s een extra boost door de subsidie van de Duitse overheid, met een verdubbeling van de elektrische smart leveringen tot gevolg (+104,9%).

Afzet Mercedes-Benz Vans

Ondanks lockdowns als gevolg van COVID-19 in diverse landen slaagde Mercedes-Benz Vans er in het vierde kwartaal in om de afzet van bestelwagens op het hoge niveau van dezelfde periode van het jaar ervoor te houden. Er werden in het laatste kwartaal 103.892 Sprinters, Vito’s, Vito’s Tourer en Citans verkocht. Over het gehele jaar gezien leverde Mercedes-Benz Vans 325.771 Sprinters, Vito’s, Vito’s Tourer en Citans, een afname van 8,9% ten opzichte van 2019. Tegelijkertijd zorgden de beschikbaarheid van de eVito in meer markten en de introductie van de eSprinter voor een ruime verdrievoudiging van de verkopen van elektrische voertuigen.

“We stappen het nieuwe jaar vol vertrouwen in, aangezien we zeer sterke verkoopresultaten in de laatste twee kwartalen hebben gerealiseerd. Vanwege de wereldwijde pandemie en vele lockdowns hebben we echter een afname in de verkoop van onze bestelwagens gezien. Onze elektrische bestelwagens leveren een positieve bijdrage aan de totale verkoopresultaten. Wereldwijd hebben we in totaal bijna 6.200 elektrische bestelwagens afgeleverd. In Europa zijn we marktleider in de segmenten van de elektrische midsize en large vans, elk met een markaandeel van meer dan een derde”, aldus Marcus Breitschwerdt, Hoofd Mercedes-Benz Vans.

Overzicht verkopen Mercedes-Benz Cars & Vans

 

4e kwartaal 2020

Wijziging in %

Jan.-dec. 2020

Wijziging in %

Mercedes-Benz*

615.328

+0,2

2.164.187

-7,5

smart

16.385

-43,5

38.391

-67,1

Mercedes-Benz Cars

631.713

-1,8

2.202.578

-10,3

Mercedes-Benz Vans

103.892

+1,7

325.771

-8,9

Mercedes-Benz Cars & Vans**

735.605

///

2.528.349

///

 

 

 

 

 

Afzet personenwagens van het merk Mercedes-Benz in de regio’s/markten

 

 

 

 

Europa

236.599

-3,6

784.183

-16,4

- waarvan in Duitsland

95.265

+6,3

286.108

-10,1

Azië-Pacific

277.712

+12,6

1.024.315

+4,7

- waarvan in China

204.684

+22,2

774.382

+11,7

Noord-Amerika

89.195

-16,7

317.592

-14,7

- waarvan in de VS

78.078

-15,0

274.916

-13,0

*Inclusief de V-Klasse en X-Klasse.

**De afzet van de divisies Mercedes-Benz Cars & Vans werd in het persbericht over de autoverkopen in het eerste kwartaal van 2020 voor het eerst gezamenlijk gepresenteerd, dus is er geen vergelijkbare periode.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.