04
april
2008
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Cars boekt in eerste kwartaal 2008 afzetstijging van 4 procent

De divisie Mercedes-Benz Cars van Daimler AG, waartoe de merken Mercedes-Benz, AMG, smart en Maybach behoren, heeft in het eerste kwartaal meer voertuigen uitgeleverd als ooit tevoren in deze periode. Wereldwijd kozen in totaal 318.700 klanten (2007: 286.800) voor een auto van een van deze merken. Dit komt overeen met een toename met elf procent. In maart steeg de afzet van Mercedes-Benz Cars met vier procent naar 131.500 personenwagens (2007: 127.000).

In de eerste drie maanden van dit jaar werden 289.700 (2007: 274.400) auto's van het merk Merrcedes-Benz verkocht, wat een stijging betekent van zes procent. Hiermee heeft het merk met de ster het recordniveau van vorig jaar wederom overtroffen. In maart bedroeg de afzet van Mercedes-Benz 119.400 voertuigen (2007: 122.900). Na correctie van het geringere aantal werkdagen in dezelfde periode vorig jaar realiseerde Mercedes-Benz ook in maart 2008 een duidelijke plus van 13 procent.

Een jaar na haar officiële marktintroductie zet de nieuwe C-Klasse haar groeikoers succesvol voort. Naast de Limousine wordt ook de nieuwe C-Klasse Estate uitermate goed door de klanten ontvangen. Als gevolg van de wereldwijde recordvraag stegen de verkopen van beide uitvoeringen in maart met 88 procent naar 38.700 stuks (2007: 20.600).

De afzetontwikkeling van de smart fortwo verloopt uiterst positief. Door recorduitleveringen in maart verdriedubbelden de verkopen van de tweezitter naar 12.100 modellen (2007: 3.500), wat overeenkomst met een toename van 245 procent.

Het merk Mercedes-Benz groeide in het eerste kwartaal in alle regio's. In West-Europa stegen de verkopen met drie procent naar 165.400 personenwagens (2007: 159.900). Gesterkt door de aanzienlijke afzet van de C-Klasse Limousine en het voortdurende succes van SUV-modellen steeg de afzet van Mercedes-Benz in de Verenigde Staten in het eerste kwartaal met drie procent naar het recordniveau van 57.600 personenwagens (2007: 56.000). Ook in de regio Azië/Pacific behaalde het merk met 38.600 stuks (2007: 34.200) een nieuw record (plus 13 procent).

Op de belangrijke groeimarkten ontwikkelde Mercedes-Benz zich positief. In maart werd de afzet in China verdubbeld tot 3.500 voertuigen (2007: 1.800). In Rusland kozen 1.800 klanten (2007: 1.000) voor een auto van Mercedes-Benz. Daarmee overtrof het merk de afzet in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar met 78 procent. In India heeft Mercedes-Benz sinds het begin van dit jaar een afzetstijging van 80 procent naar inmiddels 1.000 voertuigen (2007: 600) kunnen realiseren.