09
januari
2008
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Cars behaalt verkooprecord

De afzet van de merken Mercedes-Benz, AMG, Maybach en smart is in 2007 met twee procent gestegen naar 1.285.900 personenwagens. Het merk Mercedes-Benz behaalde met 1.185.300 uitgeleverde personenwagens een plus van meer dan drie procent. smart leverde 100.600 voertuigen af.

De divisie Mercedes-Benz Cars heeft haar afzet van de personenwagenmerken Mercedes-Benz, AMG, Maybach en smart in 2007 wereldwijd kunnen verhogen naar 1.285.900 eenheden (2006: 1.260.000). Met een stijging van twee procent werd een nieuw verkooprecord gevestigd.

Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en directeur van Mercedes-Benz Cars: Onze huidige modellen worden uitstekend ontvangen door de klanten. "Vooral met de introductie van de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse en de nieuwe smart fortwo hebben we in 2007 een belangrijk fundament gelegd voor een duurzame, winstgevende groei."

Basis daarvoor was het tot nu toe meest succesvolle jaar in de geschiedenis van Mercedes-Benz: De wereldwijde verkoop steeg met meer dan drie procent naar de hoogste waarde ooit van 1.185.300 personenwagens (2006: 1.148.500). Daarmee is Mercedes-Benz in 2007 zelfs sterker gegroeid dan de globale automobielmarkt.

Ondanks een verder aangescherpte concurrentie kon Mercedes-Benz zijn marktaandelen in bijna alle belangrijke regio's verhogen. In de VS ontwikkelde het merk zich duidelijk beter dan de totaalmarkt. De afleveringen stegen met twee procent naar de topwaarde van 253.400 eenheden (2006: 248.100). Daarmee behaalde Mercedes-Benz de veertiende jaarlijkste afzetstijging op rij in deze belangrijke markten. Vooral de recordvraag naar de nieuwe C-Klasse limousine en de SUV-modellen hebben aanzienlijk bijgedragen aan het afzetsucces.

Ook in de regio Azië/Pacific vestigde het merk met de ster een nieuw record: in totaal leverde Mercedes-Benz 141.200 voertuigen aan klanten af (2006: 126.200) en dat is twaalf procent meer dan in het jaar daarvoor. Deze groei werd hoofdzakelijk gerealiseerd in het luxe en hogere segment en bij de nieuwe C-Klasse en de SUV's.

In West-Europa - exclusief Duitsland - heeft Mercedes-Benz met 372.400 personenwagens (2006: 361.200), een plus van drie procent, eveneens méér voertuigen dan ooit afgezet. Vooral Italië, Frankrijk en Spanje droegen met recorduitleveringen bij aan dit succes. Ondanks een zwakke thuismarkt (- 9 procent) kon Mercedes-Benz over heel 2007 zijn positie als sterkste premiummerk in Duitsland handhaven met een afzet van 309.900 eenheden. Een aandeel aan de positieve ontwikkeling in Europa leverden de zuinige Mercedes-Benz modellen in de compactklasse en de voertuigen uit het C-Klasse segment.

Bijzonder succesvol ontwikkelde Mercedes-Benz zich op de belangrijkste groeimarkten. Met een afzetstijging naar 26.900 eenheden (2006: 17.600) en een stijging met 53 procent groeide het merk in China dubbel zo snel als de premiummarkt. Ook in Rusland behaalde Mercedes-Benz een uitermate hoog stijgingspercentage. Ruim 15.300 (2006: 9.300) klanten besloten tot de aanschaf van een Mercedes-Benz personenwagen en dat is 65 procent méér dan in het jaar daarvoor. De uitleveringen in India stegen in 2007 met acht procent naar 2.600 eenheden (2006: 2.400).

C-Klasse neemt halverwege het jaar de koppositie – Mercedes-Benz wereldwijd leider in het luxe segment

De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse is in 2007 uitstekend van start gegaan. Sinds het begin van het jaar stegen de verkopen van de sedan met 57 procent naar 261.500 eenheden (2006: 166.400). Halverwege het jaar nam de C-Klasse de koppositie in haar vergelijkingssegment. In totaal steeg de vraag naar Mercedes-Benz modellen in het C-Klasse segment met 16 procent naar 386.500 voertuigen (2006: 332.100). Het merk verwacht aanvullende groei van de nieuwe C-Klasse Estate die sinds december 2007 stapsgewijs op de diverse markten wordt geïntroduceerd.

Ook in het luxe segment presenteert Mercedes-Benz zich uiterst positief. Vooral de S-Klasse verdedigt met succes haar toppositie als meest verkochte luxe limousine. Met een afzet van 85.500 eenheden (2006: 85.900) had de S-Klasse ook in 2007 weer een duidelijke voorsprong op haar naaste concurrenten. Een record was ook weggelegd voor de vraag naar de nieuwe CL-Klasse, die wereldwijd aan 10.700 klanten werd uitgeleverd. In totaal kozen 108.600 klanten (2006: 110.300) voor een van de Mercedes-Benz modellen uit het luxe segment.

De Mercedes-Benz modellen uit de hogere klasse blijven zeer gewild. In 2007 bedroeg de afzet wereldwijd 234.600 stuks (2006: 243.000). Zeer positief ontwikkelden zich de limousine en combi van de E-Klasse. In het vijfde jaar na hun marktintroductie kon over het geheel genomen het niveau van het voorafgaande jaar worden bereikt.

Ook de vraag naar de Sport Utility Vehicles van Mercedes-Benz blijft hoog. Ondanks het groeiende concurrentie-aanbod in dit segment steeg de wereldwijde afzet van de M-, R-, GL- en G-Klasse met zes procent naar 180.100 eenheden (2006: 169.500). In West-Europa is Mercedes-Benz daarmee het meest verkochte premiummerk in het SUV-segment. Vooral de GL-Klasse laat een aanzienlijke groei zien. De afzet van de enige full-size SUV van Mercedes-Benz steeg met 70 procent naar 40.200 eenheden (2006: 23.600).

Een van de oorzaken van deze ontwikkeling is de stijgende vraag in de VS naar terreinwagens met dieselmotor. Met 9.400 eenheden lag het dieselaandeel in de 45 VS-staten waar Mercedes-Benz inmiddels SUV's in dieseluitvoering aanbiedt al op 19 procent. Vanaf 2008 zal Mercedes-Benz de SUV modellen ook aanbieden als BLUETEC variant die aan de strenge BIN5 norm voldoen en daarmee in alle 50 staten van de Verenigde Staten toegelaten zijn.

In de compactklasse hebben de A- en de B-Klasse zich in 2007 als belangrijke volumemodellen met een afzet van 275.100 eenheden (2006: 293.200) goed staande weten te houden. Vooral de B-Klasse was succesvol met een recordafzet in onder andere Italië, Frankrijk en Spanje.

AMG, het performance merk van Mercedes-Benz Cars, heeft zich ook in 2007 uitermate succesvol ontwikkeld. In 2007 werden in totaal vier nieuwe modellen op de markt gebracht: de S63 AMG, de CLK 63 AMG Black Series, de CL63 AMG en de CL 65 AMG. Wereldwijd kozen meer dan 20.000 klanten voor een van de in totaal 16 AMG-modellen. De helft van alle AMG's werd in de VS, de voornaamste afzetmarkt, geleverd.

Buitengewoon positieve respons op nieuwe smart fortwo

Nadat de focus werd gericht op een modelreeks, werden in 2007 in totaal 100.600 voertuigen aan klanten uitgeleverd (2006: 112.100). Daarmee heeft de nieuwe smart fortwo uiterst succesvol een plaats op de markt veroverd. De afzet steeg sinds het begin van het jaar met 43 procent naar 97.200 eenheden (2006: 67.700). De grootste markt voor de fortwo in 2007 was Duitsland met 31.000 verkochte eenheden, op de voet gevolgd door Italië met 30.600 stuks.

Sinds de introductie in oktober 1998 zijn inmiddels in 36 landen in totaal meer dan 850.000 smart fortwo verkocht. Vanaf januari zal de smart fortwo ook in de VS verkrijgbaar zijn. De groeiende belangstelling bij de Amerikaanse klanten voor zuinige auto's is daarbij een ideale basis voor de introductie van smart op de grootste automarkt ter wereld. Dit bleek ook bij de smart roadshow, waarbij van mei tot november ongeveer 75.000 bezoekers in 50 Amerikaanse steden zich over smart lieten informeren en zich tijdens testritten zelf van het innovatieve concept konden overtuigen.

Maybach presenteert Landaulet studie

De afzet van het merk lag met 400 eenheden op het niveau van het voorafgaande jaar, het eerste volledige verkoopjaar van de zeer succesvolle Maybach 57S. Het Maybach productgamma werd in 2006 uitgebreid met ht type 62S. Tijdens de Dubai Motor Show in november 2007 presenteerde Maybach de studie van een open Landaulet. Het merk accentueert met dit unieke concept eens te meer, de meest exclusieve luxe limousines te kunnen fabriceren.