15
april
2014
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz C-Klasse onderscheiden met allergielabel

Mercedes-Benz is door het European Center for Allergy Research Foundation (ECARF) bekroond met het allergie-kwaliteitszegel voor zijn personenwagens. ECARF kent dit toe aan producten die na wetenschappelijke testen aantoonbaar allergievriendelijk zijn. Mercedes-Benz beproeft zijn modellen intensief op allergieën. Daarnaast test het merk zijn modellen al ruim 22 jaar op het gebied van interieuremissies. Een team van geurexperts ziet bovendien toe op een consistente, aangename interieurgeur.
 

Ook de nieuwe C-Klasse is door ECARF onderscheiden met het allergielabel. Allergievriendelijkheid is bij elke nieuwe Mercedes-Benz een vast onderdeel van het ontwikkelingsproces. Alle recente modellen (van A- tot en met S-Klasse) dragen dit kwaliteitslabel. Torsten Zuberbier, directeur van ECARF: “In onze opinie is Mercedes-Benz momenteel dé maatstaf als het gaat om allergie-optimalisatie van auto’s.”
 

Minimale interieuremissies
 

Een belangrijk punt waar Mercedes-Benz zich op richt, is het terugdringen van ‘interieuremissies’. De emissies van interieurmaterialen worden sinds 1992 gemeten en sinds 1996 hanteert het merk strenge eisen voor materialen die worden toegepast in passagier- en bagagecompartimenten. Inmiddels is er een database met 8.000 goedgekeurde materialen. Op dit moment werken meer dan 12 specialisten aan het terugbrengen van interieuremissies. Nog dit jaar betrekken zij een nieuw testcentrum in het MB Technology Centre in Sindelfingen.
 

Uitgebreide testprocedure
 

Elk interieurcomponent wordt gedurende een bepaalde tijd in een klimaatkamer geplaatst. Dan wordt een luchtmonster genomen om de hoeveelheid en de kwaliteit van vrijgekomen gasachtige substanties te meten. Ook wordt een auto in zijn geheel getest. Dit proces duurt een week en vindt plaats in een ruimte die is bekleed met RVS (roestvrijstaal ‘ademt’ niet). Speciale warmtebronnen bootsen de hitte van de zon na en warmen het interieur op, bij specifieke tests tot wel 65 graden Celsius. Sensors meten de opwarming van het interieur en speciale meetapparatuur, waaronder zogenaamde vlamionisatiedetectoren, geven een nauwkeurig beeld van de emissies die in het interieur ontstaan. In totaal worden per voertuig meer dan 100 monsters geanalyseerd.
 

Het belang van allergietesten
 

In geïndustrialiseerde landen zijn allergieën de meest voorkomende oorzaak  van chronische ziekten. Pollen in het voorjaar zijn een belangrijk voorbeeld. Ook interieurmaterialen kunnen door de geur die ze afgeven of door direct contact allergische reacties veroorzaken. Daarom worden pollenfilters getest als ze nieuw en gebruikt zijn. En bij rijtests wordt de longfunctie van astmapatiënten geanalyseerd. Onderdelen waarin chroom/nikkel en pigmenten zijn verwerkt, zijn potentiële risicofactoren voor contactallergieën. De kritische substanties uit die onderdelen worden dermatologisch getest door ze met speciale pleisters gedurende 72 uur op de huid aan te brengen. De reactie wordt na 48 en na 72 uur geëvalueerd. ECARF stelt vast dat alle Mercedes-Benz modellen (A- tot en met S-Klasse) voldoen aan alle criteria voor het allergielabel.
 

Een speciaal team van geurexperts
 

Mercedes-Benz zorgt ervoor dat de interieurgeur van een auto ook op lange termijn aangenaam blijft. Daarvoor heeft het een speciaal team van geurexperts in huis. Deze ‘professionele neuzen’ testen ieder onderdeel van het interieur. Omdat geursensaties sterker worden naarmate de temperatuur toeneemt, worden componenten opgewarmd tot 80 graden (de maximale temperatuur van een auto-interieur onder de brandende zon). Als het onderdeel is afgekoeld tot 60 graden, begint de geurtest. De testers noteren scores van 1-6 (1: niet waarneembaar, 3: waarneembaar maar niet onaangenaam, 6: ondraaglijk). Alleen materialen met een score van 1-3 worden toegelaten voor productie. Ook buigen de testers zich over de geur in het complete voertuig voordat deze in productie gaat.
 

C-Klasse: klimaatbeheersing via satelliet
 

De automatische airconditioning is bepalend voor de zeer goede luchtkwaliteit in de nieuwe C-Klasse. Dit systeem heeft standaard twee klimaatzones (links en rechts) en een aparte instelling voor de passagiers achterin. In plaats van de doorgaans gebruikte aftakking van het ventilatiesysteem, hebben zij de beschikking over een eigen blower. THERMOTRONIC met een separate klimaatinstelling voor de passagiers achterin is optioneel. Achterin zijn de temperaratuur en de luchtstroom dan individueel te regelen – passagiers kunnen kiezen uit de ventilatie-opties Medium, Focus en Diffuse.

De C-Klasse is de enige auto in zijn segment die op basis van tunnelherkenning door het GPS-systeem de recirculatiestand van het ventilatiesysteem inschakelt. Dit voorkomt dat vervuilde lucht uit de tunnel in het interieur terechtkomt. Na het verlaten van de tunnel wordt de recirculatiestand automatisch uitgeschakeld.
 

AIR-BALANCE: pure feel-good
 

De nieuwe C-Klasse is leverbaar met het AIR-BALANCE pakket. Dit omvat actieve parfumering, ionisatie en een nog efficiëntere luchtfiltering. Ionisatie houdt in dat er via hoogspanning zuurstofionen worden opgewekt. Geïoniseerde lucht kan bepaalde virussen, bacteriën en sporen elimineren. Een verhoogde concentratie van negatief geladen zuurstofionen verfrist bovendien die lucht. Beide aspecten dragen daarmee bij aan het welzijn van de passagiers. ECARF heeft het effect van ionisatie op astmatici getest. Daarbij kwam een duidelijk sterker welbevinden voor deze patiënten naar voren.