05
april
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz C-Klasse na de zomer met nieuwe 4MATIC vierwielaandrijving

Vlak na de Europese verkoopstart van de nieuwe C-Klasse kondigt Mercedes-Benz opnieuw een technische bijzonderheid aan voor dit model: de vernieuwde permanente vierwielaandrijving 4MATIC. Het doorontwikkelde systeem wordt na de zomer van dit jaar leverbaar voor de 6-cilindermodellen C 280, C 350 en C 320 CDI. Hiermee stijgt het aantal leverbare Mercedes-Benz personenauto’s met vierwielaandrijving naar 49, meer dan bij welk ander premiummerk dan ook.

De Mercedes-Benz vierwielaandrijving van de nieuwste generatie onderscheidt zich van de tot dusver toegepaste 4MATIC door een nog betere werking, minder gewicht en een compactere constructie. Deze voordelen zorgen voor minder verbruik en betere tractie. Zo verbruikt de nieuwe Mercedes-Benz C 280 4MATIC met de 170 kW/231 pk sterke 6-cilindermotor 9,6 liter benzine per 100 km, 0,2 liter minder dan zijn voorganger. Voor het eerst is er ook een dieselversie van de C-Klasse met vierwielaandrijving leverbaar. De nieuwe C 320 CDI 4MATIC levert 165 kW/224 pk en verbruikt per 100 kilometer 7,7 liter brandstof.

Vanzelfsprekend bieden de 4MATIC modellen dezelfde omvangrijke uitrusting met voorzieningen op het gebied van veiligheid en comfort als de uitvoeringen met achterwielaandrijving. Het AGILITY CONTROL pakket met de automatische schokdemperregeling behoort evenzeer tot de standaarduitrusting als zeven airbags, crashactieve hoofdsteunen, automatische airconditioning en lichtmetalen velgen. Bovendien beschikken de 4MATIC modellen over de zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC, die Mercedes-Benz speciaal voor vierwielaangedreven auto’s verder heeft ontwikkeld.

De 4MATIC vierwielaandrijving is permanent actief en heeft derhalve geen reactietijd nodig voordat het systeem de bestuurder bij ongunstige weersomstandigheden als regen, ijs of sneeuw ondersteunt. Het hart van het systeem is een verdeler met een centraal differentieel die in de zeventraps automatische transmissie is ingebouwd. Van hieruit wordt de aandrijfkracht in de verhouding 45 : 55 tussen de voor- en achteras verdeeld. Een nieuw ontwikkelde lamellenkoppeling op het centrale differentieel zorgt ervoor dat de motorkracht over alle wielen verdeeld wordt, zodat het wegrijden met de nieuwe C-Klasse op gladde ondergrond nog gemakkelijker wordt en de auto onder het rijden nog stabieler blijft.

Veiligheid en tractie onder alle omstandigheden was het uitgangspunt van de Mercedes-Benz-technici bij de ontwikkeling van de 4MATIC-vierwielaandrijving voor de nieuwe C-Klasse. Vandaar dat er bij dit systeem sprake is van permanente vierwielaandrijving, die bovendien is gekoppeld aan het standaard geleverde elektronisch stabiliteitsprogramma ESP en het tractiesysteem 4ETS, dat doordraaiende wielen afremt en zo de aandrijfkracht op de wielen met goede tractie vergroot. Op basis van sensorsignalen doseert het systeem de automatische remimpulsen die bij het wegrijden op gladde ondergrond de tractie verbeteren en in kritische situaties voor meer stabiliteit zorgen. Of het nu gaat om rijden op losse ondergrond, in de sneeuw of, in Nederland nog veel vaker het geval, op natte en gladde wegen, bijvoorbeeld door gevallen bladeren in de herfst, optimale veiligheid staat hierbij voorop!