05
september
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz C 63 AMG Estate: een uniek high-performance combinatie

In navolging van de sedan maakt de Mercedes-Benz C 63 AMG nu ook zijn opwachting als Estate. Onder de motorkap met de kenmerkende ‘power-domes’ bevindt zich een 6,3 liter AMG-V8-motor, die voor een indrukwekkende acceleratie zorgt. Ook de prestaties spreken voor zich: met een vermogen van 336 kW/457 pk bij 6.800 omw./min. en een maximum koppel van 600 Nm bij 5.000 omw./min is de C63 AMG Estate de onbetwiste koploper in zijn klasse. De sterk presterende Estate sprint van 0-100 km/u in 4,6 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Daarnaast biedt de C 63 AMG Estate ook nog eens een zee van ruimte.

AMG staat garant voor topprestaties, niet in de laatste plaats geïnspireerd door de successen die de AMG-Mercedes C-Klasses boeken in de DTM, het populaire internationale Duitse toerwagenkampioenschap. De C 63 AMG is het nieuwe vlaggenschip van de onderneming, die dit jaar het 40-jarig bestaan viert. Parallellen met de autosport zijn dan ook bepaald niet toevallig. De in 2005 gepresenteerde V8-motor, die ook de C 63 AMG Estate aandrijft, wordt inmiddels in tal van AMG-auto’s toegepast en blinkt uit door zijn volbloed racetechnologie en zijn sublieme prestaties. De verticale plaatsing van de in- en uitlaatkanalen zorgt voor een perfecte stroming van en naar de cilinders. Het inlaatspruitstuk is gemaakt van magnesium en is voorzien van twee ingebouwde gaskleppen. Andere speciale kenmerken van de hightech-machine zijn de variabele kleptiming, de vierkleppentechnologie met schotelklepstoters, de stevige aluminium krukkast en de TWAS-coating op de contactoppervlakken van de cilinders, die zorgt voor minder weerstand.

De AMG-V8-motor blinkt uit door zijn directe respons en zijn enorme trekkracht. Dankzij de grote cilinderinhoud is het koppel zo’n 30 procent groter dan bij vergelijkbare auto’s in deze klasse. De elektronisch geregelde brandstoftoevoer draagt eveneens bij aan het uitgesproken dynamische karakter en de snelle reactie op het gaspedaal.

Met het sportieve AMG-geluid, dat werd gecomponeerd tijdens een reeks geavanceerde tests, biedt de krachtige achtcilinder uit Affalterbach de unieke sensatie van een hoogtoerige atmosferische motor, een hoor- en voelbare belevenis bij lage, gemiddelde of hoge toerentallen.

AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC met tussengasfunctie

De krachtige achtcilindermotor vindt een perfecte partner in de vorm van de AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC transmissie. Met stuurschakeling en drie verschillende standen is de zeventraps automatische transmissie perfect toegespitst op zowel een sportieve rijstijl als een meer comfortabel rijgedrag. De drie verschillende schakelprogramma’s ‘S’ voor sport, ‘C’ voor comfort en ‘M’ voor manual oftewel handbediend, onderscheiden zich van elkaar door de karakteristiek en de snelheid waarmee wordt geschakeld. Zo wordt er in de S-stand 30 procent sneller geschakeld dan in de C-stand, in de M-stand zelfs 50 procent sneller dan in het C-programma. Het gewenste programma kan met een druk op de knop worden gekozen.

Als eerste AMG-versie beschikt de nieuwe C 63 AMG over een tussengasfunctie bij het terugschakelen. Dit versterkt niet alleen de beleving van de bestuurder, het versnelt ook de reactietijd van de motor en komt vooral tot zijn recht wanneer er op een circuit moet worden geremd voor bochten.

Ontwerp en afwerking op hoog niveau

Het ontwerp en de afwerking van de nieuwe C 63 AMG Estate zijn zoals van een auto met dergelijke toptechnologie mag worden verwacht. Meer dan ooit onderscheidt het krachtige topmodel zich van de overige uitvoeringen van de C-Klasse, onder andere door de verbrede spatborden, de ‘powerdomes’ op de motorkap, de markante AMG-grille, de achterkant met de zwarte diffusor-inzet en het AMG-sportuitlaatsysteem met de twee dubbele verchroomde eindstukken van de uitlaat. In het interieur heeft de C 63 AMG Estate speciale AMG-sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een driespaaks AMG-sportstuurwiel met afgevlakte onderkant en het karakteristieke AMG-instrumentenpaneel. Het interieur is standaard afgewerkt met aluminium, maar als optie kan voor de C 63 AMG ook een afwerking met koolstofvezel worden geleverd.

Maximum laadvermogen van 1.500 liter

Naast de sublieme rij-eigenschappen en prestaties biedt de C 63 AMG Estate ook nog eens de veelzijdigheid van een Estate met een groot laadvermogen. Afhankelijk van de positie van de in ongelijke delen neerklapbare achterbank loopt het laadvermogen nu uiteen van 485 tot maar liefst 1.500 liter. Zo is er bijvoorbeeld plaats voor vier golftassen inclusief trolleys, negen verhuisdozen of 44 frisdrankkratten met zes flessen van een liter. De maximaal te benutten laadlengte in het interieur is 2,82 meter, gemeten tussen de achterklep en de beenruimte van de passagier voorin, 17 centimeter meer dan voorheen.

Voor gemakkelijker en veiliger in- en uitladen en transporteren is de nieuwe C-Klasse Estate voorzien van diverse doordachte details, zoals de twee tassenhaken en vier sjorogen in de bagageruimte. Bergvakken met netten en een inklapbaar boodschappenkrat zijn ook in alle modellen te vinden. De nieuwe EASY PACK-achterklep kan met een druk op de knop worden geopend en gesloten, een noviteit in dit segment. Met het als optie leverbare EASY PACK-bagagesysteem kan de bagageruimte variabel worden ingedeeld en de lading op z’n plaats worden gehouden.

De levering van de C 63 AMG Estate start begin 2008.