12
mei
2015
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz bouwt modernste crashtestfaciliteit ter wereld

In juli 2013 werd gestart met de bouw van de modernste crashtestfaciliteit ter wereld en vandaag werd in het bijzijn van ca. 350 gasten het bereiken van het hoogste punt gevierd. Het nieuwe testcentrum heeft een oppervlakte van 270 x 170 meter met een 'zwevende' testhal – het hart van de crashtestfaciliteit – van 90 x 90 meter waar in de toekomst ook diverse ongevalsituaties op kruisingen en het voorstadium van ongevallen kunnen worden nagebootst. De planning is dat de tests in het najaar van 2016 van start gaan.

In de modernste crashtestfaciliteit ter wereld, het Technology Center for Vehicle Safety (TFS), zal Mercedes-Benz in de toekomst alle crashtests zelf kunnen uitvoeren – niet alleen een groter aantal crashtests vanwege het groeiende  productportfolio, maar ook crashtests met toekomstige, nieuwe configuraties. Bij het ontwerpen van de crashtestfaciliteit is rekening gehouden met ongevallen vanuit de meest uiteenlopende hoeken en zelfs op kruisingen, maar ook met de speciale eisen die gesteld worden aan auto's met alternatieve aandrijving.

Daarnaast wil Mercedes-Benz in het TFS verdere mogelijkheden onderzoeken van PRE-SAFE® en assistentiesystemen in ongevalsituaties. Om daarbij de fase vóór het ongeval te kunnen nabootsen, is een geautomatiseerd rijsysteem voor deze voertuigen gepland. De crashtestfaciliteit is eveneens geschikt voor tests met grote vrachtwagens. Bovendien zijn tests met afzonderlijke systemen mogelijk.

Het TFS heeft in totaal de beschikking over een oppervlakte van 55.000 vierkante meter. Centraal staat de 'zwevende' testhal van 90 x 90 meter die zonder steunpilaren is gebouwd. Tot de bijzondere bouwkenmerken behoort ook de temperatuurregeling met behulp van de afvalwarmte van de nabijgelegen klimaatwindtunnels.

Draaibare crashblocks die aan iedere kant een vaste barrière voor een bijzondere crashtestconfiguratie hebben, verkorten in de toekomst de ombouwtijden wat tot een hogere efficiency leidt. Dat geldt ook voor de autometingen die in de toekomst deels geautomatiseerd worden gedaan, waarbij de auto op een draaischijf voor de camera beweegt. De analoge meettechniek van de dummy's wordt binnenkort vervangen door de nieuwe digitale meettechniek.

Het concern investeert voor het totale bouwproject een driecijferig miljoenenbedrag. Het TFS maakt het mogelijk onderzoek, ontwikkeling, planning en productie op de locatie Sindelfingen nog nauwer met elkaar te verbinden. In de directe omgeving werden in 2010 de nieuwe rijsimulator, in 2011 nieuwe klimaatwindtunnels en in 2013 de nieuwe aero-akoestische windtunnel in gebruik genomen.

55 jaar crashtests: veiligheidspionier Mercedes-Benz

Op 10 september 1959 vond de eerste crashtest in de geschiedenis van  Mercedes-Benz plaats op een onbebouwd terrein in de buurt van de fabriek in Sindelfingen. Hier werd een testwagen frontaal met een hindernis in botsing gebracht en daarmee begon een nieuw hoofdstuk in het veiligheidsonderzoek. Sindsdien kan het gedrag van auto's en inzittenden realiteitsgetrouw worden onderzocht met behulp van testauto's en dummy's. Mercedes-Benz heeft vanaf dat ogenblik steeds weer maatstaven gezet die in de hele branche gelden en blijvend bijdragen aan de veiligheid van auto's ten gunste van alle verkeersdeelnemers.

In de eerste jaren bleef het nog bij een paar crashtests, maar sinds de jaren zestig groeide het proces meer en meer uit tot een betrouwbaar instrument om de veiligheid van auto's te testen en te verbeteren. Naast personenauto's worden bij Mercedes-Benz ook bestelwagens, trucks en bussen aan grondige crashtests onderworpen. De eerste indoor crashfaciliteit is in 1973 door Mercedes-Benz in gebruik genomen.

Bij botsproeven gaat Mercedes-Benz altijd verder dan wettelijk voorgeschreven. Tot het moment dat een nieuw model geschikt is voor serieproductie wordt het onderworpen aan ongeveer 15.000 waarheidsgetrouwe crashtestsimulaties en meer dan 150 crashtests. Daartoe behoren - behalve de ca. 40 verschillende botsconfiguraties die voor ratings en de wereldwijde toelating van een auto voorgeschreven worden - ook extreem veeleisende crashtests zoals de roof-drop test die het concern nog aanvullend uitvoert.