08
maart
2012
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz bestelwagens, veel nieuws op de BedrijfsautoRAI 2012

Tijdens de BedrijfsautoRAI 2012 die van dinsdag 17 tot en met zaterdag 21 april in het Europacomplex van de Amsterdam RAI wordt georganiseerd, presenteert Mercedes-Benz op de stand in de Oosthal het producten- en dienstenpakket voor bestelwagens.

Innovatie en Total Cost of Ownership vormen de rode draad op de beurs. Daarnaast worden enkele primeurs als de Viano Pearl, de Vito E-CELL Combi en FleetBoard op de Sprinter aan het publiek getoond. Ook van het nieuwe model, de Citan, zal een tipje van de sluier worden opgelicht. In het BedrijfsautoRAI Buitenpark, dat verrijst op het voorterrein van de Amsterdam RAI, is Mercedes-Benz goed vertegenwoordigd met diverse activiteiten: men kan er rijden op een uitgezet terreinparcours met 4x4-uitvoeringen van de Vito en de Sprinter. Ook kan het publiek daar kennismaken met de Mercedes-Benz bestelwagens voorzien van innovatieve aandrijvingen zoals de volledig elektrisch aangedreven Vito E-CELL en de Sprinter NGT met aardgasaandrijving. 

Mercedes-Benz bestelwagens

Mercedes-Benz biedt met het bestelwagengamma oplossingen op maat. Met het uitgebreide programma van de Vito, Viano, Sprinter en Vario kunnen uiteenlopende transporttaken worden verricht.

Met de komst van een nieuw model, de Citan, wordt daar in het najaar nog meer invulling aan gegeven. Iedere ondernemer kan daartoe de exact op zijn eisen, wensen en gebruiksdoeleinden passende bestelwagen vinden. Het continu innoveren van het producten- en dienstenpakket levert een waardevolle bijdrage aan een aantrekkelijke kilometerkostprijs gedurende de hele inzetperiode. Daarnaast voorziet Mercedes-Benz al haar bestelwagens standaard van een extreem hoge veiligheidsuitrusting. Zowel de Vito als de Sprinter is standaard uitgerust met het elektronische stabiliteitsprogramma ADAPTIVE ESP. Dit is een met de laadtoestand rekening houdend regelsysteem in combinatie met antiblokkeersysteem ABS, aandrijfslipregeling ASR, elektronische remkrachtverdeling EBV, Brake Assist System BAS en standaard ESP/aanhangwagenstabilisatie (bij de optionele trekhaak). Als optie kan de veiligheidsuitrusting worden gecompleteerd door onder meer vierwielaandrijving, bi-xenonkoplampen, airbag voor de bijrijder, zowel voor de bijrijdersstoel als voor de tweezits bijrijdersbank en windowbags en thoraxbags voor bestuurder en bijrijder.

RAI-primeur de Vito E Combi

Tijdens de BedrijfsautoRAI 2012 staat de Vito E-CELL Combi als primeur op de stand. Deze variant voor het personenvervoer is gebaseerd op de eerder geïntroduceerde Vito E-CELL Van, de eerste bestelwagen ter wereld die af fabriek met elektroaandrijving wordt geleverd. Al in het najaar van 2010 werden honderd Mercedes-Benz Vito E-CELL’s in Van uitvoering een jaar lang door klanten in Berlijn en Stuttgart ingezet voor een testperiode van vier jaar. De conclusies na een jaar zijn veel belovend: de Vito E-CELL is uitermate geschikt voor de binnenstad en heeft de visie van zakelijk emissievrij rijden realiteit laten worden. Inmiddels rijden er al in totaal zo'n 230 Vito's E-CELL in Van uitvoering in diverse uitvoeringen. Ook in Nederland wordt deze elektrisch aangedreven Vito Van al ingezet, onder meer bij G4S, ROTEB en een werkmaatschappij van VolkerWessels. Naar verwachting zal dat aantal met de uitbreiding naar een Combi-variant nog verder toenemen. Voor het vergroten van de actieradius is de snelheid van de Vito E-CELL elektronisch op 89 km/h begrensd, waardoor de bestelwagen bij ritten op de snelweg gemakkelijk met het vrachtwagenverkeer kan meekomen. Hij accelereert in 6,5/11 seconden van 0 naar 50/80 km/h. De Vito E-CELL is gebaseerd op de middellange Vito. 

Dankzij het laadvermogen tot 835 kilogram van de Van uitvoering en de gelijkblijvend beschikbare laadruimte is de Vito E-CELL Van uitermate geschikt voor de stadsdistributie. De Vito E-CELL Combi is daarentegen geschikt uitermate geschikt voor het binnenstedelijk vervoer van personen. Met de 2+2+3 zitplaatsen is de Vito E-CELL Combi geschikt voor het Elektrische vervoer van 7 persoenen incl de bestuurder. De elektromotor, vermogenselektronica, omvormer en de oplader voor aan het stroomnet bevinden zich onder de motorkap. De elektromotor heeft een vermogen van 60 kW, het hoogste koppel bedraagt 280 Nm. De aandrijving geschiedt op de voorwielen. De krachtige en sterke lithium-ion tractiebatterijen bevinden zich onder de laadvloer. De oplaadtijd bedraagt zo'n zes uur aan het 380/400 V-net. Daarnaast worden de batterijen ook gedurende de rit door recuperatie (de omzetting van remenergie in stroom) gevoed. De Vito E-CELL Combi beschikt over een volwaardige veiligheidsuitrusting inclusief ESP. Bovendien zijn de batterijen op een veilige postitie onder de auto gepositioneerd. Wanneer de airbag wordt geactiveerd, wordt de hoogspanningstechniek automatisch stopgezet. Het model heeft in crashtests op indrukwekkende wijze zijn hoge veiligheidsniveau bewezen. De Vito E-CELL Combi rolt samen met alle andere Vito's van de band in de fabriek in Vitoria in het Spaanse Baskenland. Er is een productie van 2.000 Vito's E-CELL gepland. Vanaf nu zullen er extra modelvarianten worden geproduceerd, zoals de op deze BedrijfsautoRAI geëxposeerde Vito E-CELL Combi. Deze is uitermate geschikt voor het vervoer van kinderen van en naar school en het taxivervoer.

Exclusief: Vito V6 EDITION

Voor de top van het bestelwagensegment heeft Mercedes-Benz een exclusieve, zeer royaal uitgeruste en beperkt leverbare bestelwagen in het leveringsprogramma: de Vito V6 EDITION. Het model is voorzien van de krachtige en soepele V6-dieselmotor met 165 kW (224 pk) en vijftraps automatische versnellingsbak. Deze Vito heeft onder meer metallic lak, bumpers en stootlijsten in lakkleur, bi-xenon verlichting met LED-dagrijverlichting en koplampreinigingsinstallatie, Parktronic (parkeersensoren voor en achter), 17 inch lichtmetalen velgen, sierlijsten Silverstone en een Viano grille. 

De comfortabele interieuruitrusting omvat zaken zoals een multifunctioneel stuurwiel, evenals de versnellingspook met leder bekleed, de radio Auto 20 met Bluetooth carkit, THERMOTRONIC (Climate Control), comfortstoelen voor de bestuurder en bijrijder met armsteun, lendesteun en pompadourtassen aan de rugleuningen. Verder heeft de Vito V6 EDITION warmtewerend glas, een licht- en regensensor, Tempomat, elektrisch inklapbare buitenspiegels, in- en uitstapverlichting en een luxe cabineverlichting. Deze is leverbaar als gesloten bestelwagen en als dubbelcabine in de uitvoeringen Luxe of Comfort. 

Viano Pearl

Op de BedrijfsautoRAI presenteert Mercedes-Benz de unieke Viano Pearl, die vanaf de beurs te koop is. Deze speciale uitvoering van de Viano valt op door de bijzondere lakkleur Magno Pearl Grey. De stilistisch gewijzigde voorzijde van de Viano met geïntegreerde dagrijverlichting zorgt voor een markant en sportief uiterlijk. Het interieur is volledig bekleed met wit/grijs leder, heeft een houten vloer zoals in de jachtbouw wordt toegepast en aluminiumkleurige sierelementen. Verder is de Viano Pearl uitgerust met een geïntegreerde W-LAN-aansluiting (internet), die tegemoetkomt aan de wensen van de moderne, mobiele mens. De ruiten van de passagiersruimte hebben chromatisch donkergetint privacyglas. De geluidsinstallatie, het Bang & Olufsen High-End Soundsystem 'BeoSound Viano' is uniek. Dankzij het grote geluidsvermogen van 1.320 Watt en 18 geïntegreerde, speciaal met de hand vervaardigde luidsprekers ervaren de inzittenden van de Viano Pearl een geluidsweergave van een uniek hoog niveau. Echter alleen binnenin de auto. Door de inbouw van de speakers in separate behuizingen is het geluid naar binnen gericht en hoort men daarvan buiten praktisch niets.

De Vito en Viano

De populaire Mercedes-Benz Vito is leverbaar met drie stille, zuinige en krachtige viercilinder CDI-dieselmotoren en een V6-dieselmotor met 165 kW. Alle motoren hebben een roetfilter en voldoen aan de Euro 5 emissienorm. De viercilinders kunnen als optie worden uitgerust met het BlueEFFICIENCY-pakket dat voor een nog lager verbruik en lagere emissie zorgt doordat de zuinige dieselmotor, de handgeschakelde versnellingsbak ECO GEAR en andere van de modelserie afhankelijke brandstofbesparende maatregelen met elkaar samenwerken. De Vito is leverbaar in twee wielbases, drie verschillende carrosserielengten en twee dakhoogtes.

Daarnaast is de Vito beschikbaar in vele uitvoeringen, bijvoorbeeld als gesloten bestelwagen, dubbelcabine en 9-persoons Combi-uitvoering. Naast de standaarduitvoering zijn alle varianten met diverse Lines leverbaar, die de klant de keuze bieden uit waardevolle optiepakketten tegen aantrekkelijke meerprijzen. De aantrekkelijk geprijsde Vito Economy is er al vanaf € 17.900,-.

Voor ondernemers die met hun bestelauto ook hun privékilometers afleggen is de Viano ideaal. Dat blijkt uit het feit dat de helft van de in Nederland verkochte Viano modellen als dubbelcabine wordt geleverd. De Viano dubbelcabine biedt plaats aan vijf personen en is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de Viano Luxe dubbelcabine en de Viano Comfort dubbelcabine. De Viano dubbelcabine is leverbaar vanaf € 33.045,-.

De Sprinter

De Sprinter is het allround werkpaard van de bestelwagenrange van Mercedes-Benz. Het flexibele voertuigconcept en het indrukwekkende scala aan varianten maken de Sprinter uitermate geschikt voor de rendabele inzet bij uiteenlopende branches en gebruiksdoeleinden. Het model is leverbaar als gesloten bestelwagen, dubbelcabine, chassis met (dubbel)cabine of als 9-persoons Combi. Veel wielbases- en gewichtsvarianten, bij de gesloten bestelwagens en Combi drie dakhoogtes bieden voor elke inzet de benodigde laadcapaciteiten. De zuinige en krachtige viercilinder CDI-dieselmotoren zijn er in drie vermogensklassen, desgewenst ook leverbaar met BlueEFFICIENCY-pakket. Dit pakket omvat een aantal maatregelen om het verbruik en de CO2-emissie te verlagen. Voor zware taken is er ook een V6-CDI-dieselmotor met een vermogen van 140 kW leverbaar. Alle dieselmotoren hebben standaard een dieselpartikelfilter en voldoen aan de emissienorm EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle). Daarnaast is er ook een Sprinter met de innovatieve gasaandrijving: de Sprinter NGT (Natural Gas Technology). De Sprinter NGT en de modellen met CDI-dieselmotor zijn standaard uitgerust met een automatische vijftraps transmissie. Desgewenst is ook een handgeschakelde zesversnellingsbak of de recent geïntroduceerde nieuwe zeventrapsautomaat 7G-TRONIC leverbaar. Naast de standaarduitvoering is de Sprinter ook in diverse aantrekkelijk geprijsde Lines leverbaar. De Sprinter 210 CDI Functional is er vanaf € 18.900,-.

Innovatief: Sprinter 7G-TRONIC

De nieuwe automatische versnellingsbak 7G-TRONIC wordt per direct geleverd op de Sprinter bestelwagen. De 7G-TRONIC zorgt voor een soepeler schakelgedrag waardoor het rijcomfort in de Mercedes-Benz Sprinter nog verder wordt vergroot. Bovendien heeft deze automatische versnellingsbak een lager brandstofverbruik tot gevolg. Hierdoor neemt ook de uitstoot van CO2 af. De nieuwe automatische versnellingsbak wordt namelijk altijd geleverd in combinatie met BlueEFFICIENCY, een verzameling van brandstofbesparende technologieën in de Sprinter. Hierin zijn onder meer een ECO stuurpomp, dynamomanagement, accumanagement, ECO brandstofpomp en banden met lage rolweerstand opgenomen. Gelijktijdig met de 7G-TRONIC wordt voor nagenoeg alle varianten een nieuwe achterasreductie (i=3,692) leverbaar waarmee minder toeren en een lager verbruik wordt gerealiseerd. Met de combinatie van 7G-TRONIC, BlueEFFICIENCY en achterasreductie i=3,692 is een brandstofverbruik van 7,6 liter per 100 km mogelijk. Dat is een besparing van maar liefst 1,5 liter per 100 km. Deze zeventrapsautomaat wordt standaard geleverd op alle Combi’s en de Sprinter gesloten bestelwagens en chassis met cabines met V6-motor. De 7G-TRONIC wordt optioneel leverbaar op de Sprinter gesloten bestelwagens met viercilinder krachtbron. Hiervoor geldt een meerprijs van slechts € 595,- t.o.v. de 5-trapsautomaat.

FleetBoard af fabriek voor de Mercedes-Benz Sprinter

Het FleetBoard-concept is nu meer dan tien jaar op de markt en heeft zijn meerwaarde ruimschoots bewezen. Er zijn al meer dan 60.000 bedrijfswagens van ongeveer 1.300 bedrijven in Europa uitgerust met het Mercedes-Benz telematicasysteem. Zij besparen niet alleen grote hoeveelheden brandstof en profiteren van de automatisering van hun logistieke processen, maar zorgen ook voor een behoorlijk lagere CO2-uitstoot. FleetBoard wordt nu ook af fabriek aangeboden voor de Mercedes-Benz Sprinter. Hiermede wordt het uiterst eenvoudig gegevens als het aantal gereden kilometers, het brandstof-, olie- en koelvloeistofpeil, de verbruikscijfers en het rijgedrag van de bestuurder in één oogopslag in kaart te brengen. De rijanalyse helpt de chauffeur zich bewust te worden van mogelijke verbeterpunten op het gebied van brandstofverbruik. Een verlaging van dit verbruik met 10 tot 20 procent is daarmee ook voor het bestelwagenverkeer mogelijk. De procentuele afname gaat hand in hand met een evenzo grote reductie van de CO2-uitstoot. 

FleetBoard biedt met Voertuigmanagement, Transportmanagement en Tijdmanagement ook voor de Sprinter verschillende dienstenpakketten aan. Voorwaarde voor de FleetBoard-telematicaservices is dat de voertuigcomputer FleetBoard TiiRec in het DIN-vak van de bestelwagen en de interface in de voertuigelektronica is ingebouwd. In de Mercedes-Benz Sprinter heet deze interface PSM (parametreerbare CANBus module). De PSM kan achteraf worden ingebouwd, als reeds af fabriek de PSM-voorbereiding is aangebracht. Als optie kan voor de toepassing van het FleetBoard transportmanagement de handheld DispoPilot.mobile worden besteld. Om het pakket Tijdmanagement volledig te kunnen benutten, dient er in het voertuig een voor downloads geschikte tachograaf ingebouwd te zijn.