09
januari
2024
|
21:29
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz, Audible en Amazon Music brengen ultieme audio-ervaring in Dolby Atmos naar het voertuig

Samenvatting

·       Unieke samenwerking voor eersteklas audio storytelling in Dolby Atmos

·       Nieuw tijdperk van immersive luisteren tilt podcasts, luisterboeken/-games en muziek naar een ongeëvenaard niveau

·       Vanaf derde kwartaal 2024 beschikbaar in geselecteerde Mercedes-modellen via over-the-air (OTA) updates

Mercedes-Benz, Audible en Amazon Music hebben op CES 2024 een unieke samenwerking bekendgemaakt. Samen luiden ze een nieuw tijdperk in voor audio storytelling in het voertuig. Naast muziek kunnen Mercedes-Benz klanten voor het eerst ook naar podcasts, luisterboeken en hoorspelen luisteren in Dolby Atmos. Deze ongeëvenaarde, immersive luisterervaring is wederom een primeur van Mercedes-Benz op het gebied van in-car entertainment. De bestuurder en passagiers worden omringd door een alomvattend geluid met uitzonderlijk multidimensionale ruimte en helderheid. Zij staan ​​als het ware centraal in het verhaal dat wordt verteld.

“Onze samenwerking met Audible en Amazon Music is een belangrijk facet van digitale ervaringen in een Mercedes. Door immersive audio storytelling kunnen onze klanten optimaal profiteren van de geavanceerde geluidstechnologie in onze voertuigen. Voor ons demonstreert dit ongeëvenaarde in-car entertainment een nieuwe dimensie van de hyper-gepersonaliseerde klantervaring.”

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer

De basis van de samenwerking is de integratie van de immersive audio-ervaring Dolby Atmos in het Burmester® 4D- en 3D-surround sound system. Beide systemen zijn optioneel leverbaar in Mercedes-modellen met het nieuwste MBUX infotainmentsysteem. Door de Audible- en Amazon Music-apps te integreren in MBUX hebben klanten direct toegang tot een steeds groter wordend aanbod aan luisterboeken, hoorspelen, podcasts en muziek in Dolby Atmos. Voorwaarde is een abonnement bij deze providers. Audible- en Amazon Music-abonnees hebben ook toegang tot de volledige catalogus van de betreffende streamingdienst. Hun favoriete auteur, podcastpresentator of muzikant is zo intens te horen dat het voelt alsof ze ook in het voertuig zitten. Dit is audio storytelling zoals nog niet eerder in een voertuig kon worden ervaren.

“Als innovatieve marktleider is Mercedes-Benz een ideale partner voor Audible en Amazon Music om in-car entertainment gezamenlijk verder te ontwikkelen. Mensen besteden in hun voertuig immers veel tijd aan het luisteren naar audio storytelling en muziek. Dankzij de samenwerking tussen onze twee merken kunnen we de audio-ervaring voor klanten verder verbeteren en in iets veranderen wat immersive, onverwachts en nog emotioneler is.”

Steve Boom, Amazon Vice-President voor Audio, Twitch en Games

Met meer dan 850.000 luisterboeken, podcasts en Audible Originals is Audible de toonaangevende ontwikkelaar en aanbieder van premium audiocontent – en de favoriete ‘storyteller’ van miljoenen mensen over de hele wereld. De onderneming biedt tientallen titels in Dolby Atmos aan. Het groeiende aanbod stelt luisteraars in staat steeds meer verhalen te ervaren met het hoogste niveau van detail, diepgang en helderheid. Daartoe behoren blockbusters, ingesproken door topacteurs en topactrices, zoals ‘The Sandman Act III’, de herinterpretaties van klassiekers als ‘David Copperfield’ en immersive natuurlijke soundscapes uit ‘The Healing Power of Nature’.

De introductie start in het derde kwartaal via een over-the-air update (OTA) in de nieuwe E-Klasse en de nieuwe CLE Coupé en Cabriolet, die zijn uitgerust met het nieuwste MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem van de derde generatie. Een verdere implementatie is in de toekomst voor nieuwe modellen gepland. Amazon Music in Dolby Atmos is leverbaar in modellen met MBUX van de tweede generatie, geproduceerd sinds december 2023. Klanten met Audible- en Amazon Music-accounts hebben toegang tot beide apps en hun respectievelijke inhoud in Dolby Atmos.

Bezoekers van de Mercedes-Benz stand op de CES kunnen deelnemen aan een reeks onderhoudende en informatieve ‘talks’ over baanbrekende technologieën. Op 9 januari zal Magnus Östberg, Chief Software Officer bij Mercedes-Benz AG, samen met Steve Boom, Amazon Vice-President voor Audio, Twitch en Games, en Dirk Maggs, bekroond producent van audio storytelling, het podium betreden. Ze leggen uit hoe de nieuwe samenwerking storytelling in het voertuig en daarbuiten zal veranderen. Bezoekers kunnen op de stand ook de ongeëvenaarde Mercedes-Benz klank in Dolby Atmos in een E-Klasse ervaren.

Uitgebreide informatie over alle activiteiten van Mercedes-Benz op CES 2024 is beschikbaar via de Mercedes-Benz Media Special. Journalisten kunnen persberichten, foto’s, graphics en video’s downloaden.

Over Amazon Music

Amazon Music is een immersive audio-entertainmentdienst die fans, artiesten en creatieven met elkaar verbindt via muziek, podcasts en cultuur. Amazon Music brengt fans dichter bij waar ze van houden, met samengestelde en gepersonaliseerde playlists, livestreams van artiesten, merchandise en exclusieve podcasts van Amazon. Prime-leden hebben toegang tot meer dan 100 miljoen songs in shuffle-modus, samengestelde playlists met onbeperkt gebruik en de grootste catalogus met advertentievrije top-podcasts. Klanten kunnen upgraden naar Amazon Music Unlimited voor volledige, on-demand toegang tot 100 miljoen songs in HD en een groeiende catalogus van songs in Ultra HD en Spatial audio. De Amazon Music-app is gratis en geschikt voor alle apparaten inclusief Alexa-apparaten. Meer informatie is te vinden op www.amazonmusic.com

Over Audible

Audible, een toonaangevende ontwikkelaar en aanbieder van premium luistercontent, biedt klanten wereldwijd elke dag een nieuwe mogelijkheid om hun leven te verbeteren en te verrijken. Het aanbod van Audible omvat meer dan 850.000 audiotitels, waaronder Audible Originals, audioboeken en podcasts van toonaangevende studio's, print-, audio- en tijdschriftuitgevers en wereldberoemde entertainers.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.