01
juni
2006
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Atego in Euro 4 uitvoering:schoon en zuinig distributievervoer

Mercedes-Benz is gestart met de levering van Atego modellen met BlueTec-technologie die voldoen aan de strenge Euro 4 emissienormen. Mercedes-Benz komt daarmee tegemoet aan de wens van ondernemers die willen beschikken over de voordelen van BlueTec-techologie.

De Atego met Euro 4 is krachtig, schoon, zuinig en betrouwbaar. Bovendien kan de Atego met BlueTec zonder roetfilter in stedelijke gebieden worden ingezet, ook in de toekomst.

BlueTec is de innovatieve techniek waarmee Mercedes-Benz op een economische manier zowel aan de emissie-eisen Euro 4 als Euro 5 kan voldoen. Euro 4 is de Europese norm voor voertuigen die na 1 oktober dit jaar nieuw op kenteken worden gezet. Mercedes-Benz verlaagt met de BlueTec-technologie het brandstofverbruik van de Atego en zorgt voor schone uitlaatgassen. Dat laatste is vooral van belang bij gebruik in stedelijke gebieden waar de overheid de uitstoot van roet wil verminderen. Voor 2006 stimuleert de overheid de aanschaf van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen met de MIA-regeling. Van het investeringsbedrag tot € 50.000 mag 30 procent in mindering worden gebracht op de belastbare winst van de onderneming. Dat kan een voordeel opleveren van maximaal € 5.250 per vrachtauto. Door die regeling is de extra investering in de Atego met BlueTec gering.

BlueTec voor een optimale bereikbaarheidDe overheid gaat milieuzones instellen om de luchtkwaliteit in de binnensteden te verbeteren. Onlangs is in een convenant tussen verladers, vervoerders en de overheid afgesproken dat vrachtauto’s met Euro 0 en 1 vanaf volgend jaar niet meer in milieuzones zullen worden toegelaten. Vrachtauto’s die voldoen aan de emissie-eisen volgens Euro 2 worden tot 1 januari 2010 in milieuzones toegestaan indien ze zijn voorzien van een roetfilter. Voertuigen die voldoen aan Euro 3 mogen in combinatie met een partikelfilter nog tot 1 juli 2013 in milieuzones rijden, mits deze jonger zijn dan 8 jaar. Voor Euro 4 en 5 gelden geen belemmeringen. Dat is een belangrijke reden om nu al een Atego met BlueTec aan te schaffen. Dankzij een subsidieregeling zijn de meerkosten bij aanschaf gering. Bovendien profiteren gebruikers van een Atego met BlueTec-technologie van het lage brandstofverbruik. Voor veel gebruikers zijn dat belangrijke redenen om vandaag al voor een Mercedes-Benz Atego met rendabele BlueTec-technologie te kiezen.

Euro 4 met BlueTecOm te voldoen aan de Euro 4 uitlaatgasnormen heeft Mercedes-Benz gekozen voor een toekomstgerichte oplossing met de naam BlueTec®. Die techniek is gebaseerd op de SCR-dieseltechnologie (Selective Catalytic Reduction) voor zware bedrijfsauto’s. Het is de best mogelijke oplossing om op een economische manier aan de Euro 4 emissie-eisen te voldoen. Dankzij optimale inspuittechnologie hebben de nieuwe Atego-motoren geen partikelfilter nodig om aan de strenge Euro 4 emissie-eis van 0,02 gram per kW/uur te voldoen. De NOx, die bij deze optimale verbranding vrijkomt, wordt met behulp van SCR-techniek omgezet in volstrekt onschadelijk stikstof en water. Het additief dat daarbij nodig is heet AdBlue, een niet giftige ureumoplossing. AdBlue wordt in een aparte tank opgeslagen en nauwkeurig in de uitlaat geïnjecteerd. Alle Atego-modellen met BlueTec zijn standaard voorzien van een 25 liter Adblue tank. Dat is voldoende om ongeveer 2.500 kilometer te rijden, gebaseerd op een brandstofverbruik van 20 liter per 100 kilometer. Voor een grotere actieradius is optioneel een 35 litertank beschikbaar. Dan is het in de meeste gevallen voldoende om 1 keer per maand AdBlue te tanken.

BlueTec is de beste techniekBij de keuze voor BlueTec om te voldoen aan de Euro 4 emissienormen, hebben de constructeurs van Mercedes-Benz zich laten leiden door de wens om zowel het milieu als de economie te dienen. BlueTec met SCR-techniek maakt een dusdanig nauwkeurige beheersing van de verbranding mogelijk, dat nagenoeg geen partikels in de uitlaatgassen voorkomen. Een roetfilter is dan ook overbodig. Dankzij de BlueTec-technologie is het brandstofverbruik van de nieuwe Atego- motoren ongeveer 5 procent lager dan bij Euro 3 motoren. BlueTec zet de stikstofoxiden in het uitlaatsysteem met een DeNox-katalysator om in onschadelijk stikstof en water. Stikstof is een bekende stof in de natuur. De atmosfeer om de aarde bestaat voor meer dan 80 procent uit stikstof.

Meer vermogenDe betere prestatie van BlueTec-techniek komt tot uitdrukking in het beschikbare motorvermogen. Zowel de viercilinder- als de zescilindermotoren van de Atego met BlueTec hebben in de meeste gevallen meer vermogen en meer trekkracht. Het maximum vermogen van de OM 906 LA met BlueTec-technologie is bijvoorbeeld gestegen van 279 pk naar 286 pk. Het koppel is verhoogd van 1.100 Nm naar 1.120 Nm. BlueTec is een volledig in het ontwerp geïntegreerde technologie. De Atego met Euro 4 profiteert ten volle van het zeer betrouwbare systeem. De onderhoudsintervallen blijven onveranderd ruim, afhankelijk van de inzet tot zelfs 60.000 km.