09
mei
2023
|
16:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz AG neemt aluminium met bijna 70 procent CO2-reductie in serieproductie

Samenvatting

·       Aluminium met bijna 70 procent CO2-reductie in vergelijking met het Europese gemiddelde en ten minste 25 procent gerecycled materiaal doorstaat validatietest voor gebruik in gegoten carrosserie-onderdelen

·       Start serieproductie: Mercedes-Benz integreert dit jaar veiligheidsrelevante onderdelen van CO2-arm aluminium in grootschalige productie

·       Duurzame EV-uitbreiding: EQS en EQE behoren tot de eerste modellen waarin het CO2-arme materiaal zal worden ingebouwd

·       Verantwoorde inkoop van aluminium: Mercedes-Benz volgt de inkoopnormen van het Aluminium Stewardship Initiative

Slechts enkele maanden na de aankondiging van het technologiepartnership met aluminiumproducent Hydro in december 2022, presenteert Mercedes-Benz nu de eerste resultaten van het stappenplan voor CO2-arme technologieën. Na de succesvolle testfase van het CO2-arme aluminium met een minimumgehalte van 25 procent hergebruikt schroot, brengt de onderneming dit jaar geavanceerde structuurgietstukken voor de carrosserie gemaakt van het duurzamere materiaal in serieproductie. Het geteste aluminium heeft een ecologische voetafdruk van slechts 2,8 kg CO2/kg.

“Op weg naar een CO2-neutraal modellengamma over de gehele waardeketen in 2039 bereiken we een nieuwe mijlpaal: samen met onze strategische partner Hydro introduceren we al deze zomer CO2-arm aluminium in onze seriemodellen. Daarmee verkleinen we de CO2-voetafdruk van aluminium met bijna 70 procent ten opzichte van het Europese gemiddelde. De EQS en EQE behoren tot de eerste modellen die worden uitgerust met het duurzamere materiaal.”

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer Ontwikkeling & Inkoop

Verwerking van CO2-arm aluminium in seriemodellen

Hydro voorziet Mercedes-Benz al van CO₂-gereduceerd aluminium dat via elektrolyse uit hernieuwbare energiebronnen wordt gewonnen. De nieuwe mijlpaal binnen het partnership is de levering van nog meer CO2-gereduceerd aluminium door Hydro aan de gieterij van de Mercedes-Benz fabriek in Untertürkheim (Mettingen). Dit materiaal is goed voor ongeveer 60 procent van dit type legering voor de gieterij van Mettingen en bevat ten minste 25 procent schroot. Het materiaal wordt in Mettingen gegoten tot geavanceerde structurele componenten voor de carrosserie. Het wordt onder andere gebruikt voor veiligheidsrelevante componenten, zoals veerpootkoepels voor de EQS, EQE, S-Klasse, E-Klasse, GLC en C-Klasse. Ook de langsliggers van de EQE zijn gemaakt van het CO2-arme aluminium. Mercedes-Benz is ook van plan om dit materiaal te gebruiken voor verschillende andere onderdelen, zoals het draagframe voor de elektrische aandrijflijn van het toekomstige voertuigplatform MMA (Mercedes Modular Architecture).

Decarbonisatie van de toeleveringsketen van aluminium: technologie-stappenplan

Met de integratie van het materiaal in grootschalige serieproductie bereiken Mercedes-Benz en Hydro een eerste belangrijk ijkpunt in hun partnersip. Beide ondernemingen hebben samen een technologie-stappenplan vastgesteld met als doel de CO2-emissies in de toeleveringsketen van aluminium tot een minimum te beperken. Een belangrijk onderdeel van Ambition 2039 is het streven van Mercedes-Benz om tegen 2030 in de productie aluminium toe te passen met een CO2-voetafdruk die tot 90 procent lager ligt dan het Europese gemiddelde. De CO2-reductie wordt gerealiseerd door de toepassing van een elektrolyseproces met behulp van groene stroom en innovatieve technologieën.

De partners werken tegelijkertijd aan het verhogen van het aandeel gerecycled materiaal. Mercedes-Benz wil binnen tien jaar het aandeel van secundaire grondstoffen in zijn personenwagengamma verhogen tot gemiddeld 40 procent.

Actief streven naar verantwoorde en duurzame toeleveringsketen

Mercedes-Benz zet zich in voor een verantwoorde inkoop van aluminium en zal bij het gebruik van gecertificeerde materialen van mijn tot leverancier de normen hanteren van het Aluminium Stewardship Initiative (ASI). Mercedes-Benz en Hydro werken daarnaast samen aan transparante en inclusieve processen, waarbij de betrokken rechthebbenden centraal staan. Lage drempels voor deelname van mijnbouwgemeenschappen en inheemse volkeren zijn de sleutel tot een effectieve due diligence op het gebied van mensenrechten en effectieve certificeringssystemen.

Over Mercedes-Benz

Mercedes-Benz streeft naar een CO2-neutraal portfolio van nieuwe personenwagenmodellen vanaf 2039 in de gehele waardeketen en levenscyclus. Als het gaat om duurzaamheid, richt de onderneming zich op continue vermindering van CO2-emissies en een zuinig gebruik van hulpbronnen. Al in 2020 stuurden Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans een ‘Ambition Letter’, een intentieverklaring over klimaatneutrale producten, naar de leveranciers van productiematerialen. De goedkeuring van deze verklaring is nu een voorwaarde voor toekomstige gunningen. Sindsdien hebben leveranciers, die bijna 90 procent van het jaarlijkse inkoopvolume van Mercedes-Benz vertegenwoordigen, de intentieverklaring ondertekend.

De ‘Design for Environment"’-benadering van Mercedes-Benz houdt rekening met het behoud van hulpbronnen vanaf de allereerste stadia van de productontwikkeling. Mercedes-Benz doet samen met partners onderzoek naar duurzamere materiaaltechnologieën en werkt intensief aan circulariteit in de auto-industrie.

Over Hydro

Hydro is een toonaangevend Noors aluminium- en energiebedrijf dat bedrijven en partnerships opricht voor een duurzamere toekomst. Hydro zet al sinds 1905 natuurlijke hulpbronnen om in waardevolle producten voor mensen en bedrijven en heeft 31.000 mensen in dienst op meer dan 140 locaties in 40 landen. Hydro is actief in verschillende sectoren met een focus op duurzame industrieën. Hydro is aanwezig in uiteenlopende marktsegmenten, waaronder aluminium- en metaalrecycling alsmede energie en hernieuwbare energie. Hydro wil de weg vrijmaken voor een duurzamere toekomst en een duurzamere samenlevingen creëren door innovatieve en efficiënte omzetting van natuurlijke hulpbronnen in producten en oplossingen.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.