24
juli
2020
|
14:07
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz AG creëert nieuwe unit voor aandrijfsystemen: Mercedes-Benz Drive Systems

Met een breed portfolio van aantrekkelijke premium modellen staat Mercedes-Benz voor innovatie, vooral op het gebied van aandrijfsystemen. Onderzoek, ontwikkeling en productie van deze aandrijfsystemen zijn kerncompetenties van Mercedes-Benz AG. In het kader van de transformatie naar de CO2-neutrale mobiliteit van de toekomst en digitalisering zet de onderneming nu opnieuw een belangrijke stap door de aandrijfsystemen systematisch op de toekomst af te stemmen. Daartoe groepeert Mercedes-Benz AG alle aandrijfcompetenties binnen het concern in de nieuwe unit Mercedes-Benz Drive Systems.

De transformatie van Mercedes-Benz AG en zijn producten naar de CO2-vrije mobiliteit van de toekomst brengt belangrijke veranderingen met zich mee voor met name de aandrijving. Daarom heeft de onderneming de nieuwe interne unit Mercedes-Benz Drive Systems opgericht voor alle aandrijfcompetenties. Deze stap gaat helpen bij het creëren van synergie-effecten en zal de transformatie nog sneller en efficiënter laten verlopen. Mercedes-Benz Drive Systems verenigt voor het eerst alle aspecten van ontwikkeling, productie en daarmee samenhangende functies, kwaliteitsmanagement, planning en inkoop onder één dak. Als interne systeemleverancier is deze unit verantwoordelijk voor motoren en transmissies, accu’s en elektrische aandrijvingen alsmede de bijbehorende hard- en software.

“De aandrijving is een van de centrale componenten van onze auto’s en in grote mate verantwoordelijk voor de typische Mercedes-Benz rijeigenschappen – of het nu gaat om modellen met een volledige elektrische, hybride of conventionele aandrijving”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research, en tevens COO van Mercedes-Benz Cars. “Met de nieuwe unit Mercedes-Benz Drive Systems creëren we synergie-effecten en zetten we op nog snellere en efficiëntere wijze stappen op weg naar CO2-vrije mobiliteit, via de transformatie van onze aandrijfsystemen. Met de nieuwe business unit kunnen we onze aandrijfsystemen, fabrieken en ontwikkelingswerkzaamheden op een toekomstgerichte en concurrerende manier verder ontwikkelen en tegelijkertijd zo economisch mogelijk produceren. Ik ben ervan overtuigd dat deze focus ons zal helpen bij de realisatie van ons ambitieuze doel om onze klanten in minder dan twintig jaar een volledig CO2-vrij modellengamma te kunnen aanbieden. Door de algehele verantwoordelijkheid voor de volledige toegevoegde waarde – van de accucellen tot de aandrijfsystemen – en de geoptimaliseerde interfaces zijn we klaar voor elke uitdaging, met dank aan Frank Deiß en zijn team. Samen zullen we de komende transformatie en de daarmee gepaard gaande veranderingen met succes kunnen aangaan.”

Frank Deiß, voorzitter van Mercedes-Benz Drive Systems, Hoofd Production Powertrain en verantwoordelijk voor de fabriek in Untertürkheim, gaat leiding geven aan de nieuwe unit en wordt tevens voorzitter van de raad van bestuur. In deze functie rapporteert hij rechtstreeks aan Markus Schäfer. Samen met Torsten Eder, Hoofd Powertrain Development, en Andreas Friedrich, vanaf 1 augustus 2020 Hoofd eDrive Development, vormt Frank Deiß de raad van bestuur van Mercedes-Benz Drive Systems.

Alle processtappen, van ontwikkeling tot productie, onder één dak

Frank Deiß: “Voor het eerst verenigt de nieuwe unit Mercedes-Benz Drive Systems alle aandrijfsystemen en aandrijfgerelateerde activiteiten op het gebied van ontwikkeling en productie onder één dak. Als interne systeemleverancier is deze unit verantwoordelijk voor het volledige aandrijfassortiment: motoren en transmissies, accu’s en elektrische aandrijvingen alsmede de bijbehorende hard- en software. Zo worden alle aandrijvingen van Mercedes-Benz geïntegreerd in één unit – qua disciplines en producten nauw op elkaar afgestemd en met een hoge mate van individuele bedrijfsverantwoordelijkheid. Tegelijkertijd zullen we door de reorganisatie belangrijke synergieën over de hele procesketen van aandrijfsystemen creëren en daarmee de winstgevendheid op middellange termijn verhogen.”

Als interne systeemleverancier streeft de nieuwe business unit naar innovatieve, concurrerende aandrijfsystemen die op het gebied van technologie, kwaliteit en kosten toonaangevend zijn. Om dit te realiseren, werkt de unit nauw samen met de collega’s van aanverwante afdelingen, zoals inkoop. In de nieuwe structuur zijn de overlappende onderdelen van Mercedes-Benz Operations, waaronder logistiek, kwaliteitsmanagement en productieplanning, direct gekoppeld aan de unit Mercedes-Benz Drive Systems. Op deze manier worden methoden, normen en processen tussen de assemblage- en powertrainfabrieken nog beter gesynchroniseerd.

De medewerkers van de bij Mercedes-Benz Drive Systems betrokken afdelingen brengen de expertise die ze bij de werkzaamheden op hun vorige locaties hebben opgedaan, in het nieuwe aandrijfcompetentiecluster in.

Duurzaam geschikt voor de toekomst

Op weg naar CO2-vrije mobiliteit volgt Mercedes-Benz AG een technologisch neutrale aandrijfstrategie met een intelligente mix van de modernste verbrandingsmotoren inclusief 48V-technologie, plug-in hybrids en volledig elektrische modellen. Het doel is om met een aantrekkelijke mix van aandrijvingen in te spelen op de verschillende eisen en marktomstandigheden wereldwijd om klanten een passende auto te kunnen bieden.

Tegen het einde van het jaar zullen er naar verwachting vijf volledig elektrische personenwagenmodellen en twintig plug-in hybrid-varianten leverbaar zijn. Het plug-in hybrid-portfolio reikt van modelvarianten van de A-Klasse tot de S-Klasse en van de GLA tot de GLE, met een elektrische actieradius tot 100 km. En er staan nog meer accu-aangedreven elektrische modellen in de startblokken. Nu al leverbaar zijn de volledig elektrische modellen Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC (stroomverbruik gecombineerd: 20,8-19,7 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km), de smart EQ fortwo en smart EQ forfour en de EQV 300 (stroomverbruik gecombineerd: 26,4-26,3 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km). Ook de volledig elektrische varianten in het compacte segment en de volledig elektrische EQS voor duurzame luxe in het premium segment komen zeer binnenkort op de markt.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.