16
december
2015
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-AMG SLC 43 – een roadster volgens AMG

Rijdynamiek en een laag brandstofverbruik hoeven elkaar niet uit te sluiten. Dat wordt onderstreept door de Mercedes-AMG SLC 43. Dankzij de combinatie van een 3,0-liter V6-biturbomotor en een 9G-TRONIC automatische sporttransmissie verbruikt de 270 kW/367 pk sterke roadster slechts 7,8 liter brandstof op 100 kilometer (NEDC gecombineerd). Daardoor is de open tweezitter niet alleen 0,6 l/100 km zuiniger dan zijn voorganger – de SLK 55 met atmosferische V8-motor – maar ook de zuinigste zescilinder performanceroadster op de markt. Het speciaal ontwikkelde onderstel en de modelspecifieke steunen voor de motor en transmissie (gemonteerd op de achteras) zijn ontworpen voor een grote dwarsversnelling en geringe rolneiging. Nog meer rijdynamiek is optioneel beschikbaar via het AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare dempers en het AMG Handling Package met mechanisch achterassperdifferentieel.

De 3,0-liter V6-biturbomotor levert met 270 kW/367 pk en 530 Nm indrukwekkende prestaties. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/h wordt in 4,7 seconden voltooid, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. De nieuw ontwikkelde voor- en achteras, nieuwe steunen voor de motor en transmissie, stijve elastokinematica en zeer nauwkeurige besturing leveren een wezenlijke bijdrage aan de pittige, dynamische roadster-rijervaring. Nog meer dwarsdynamiek wordt mogelijk gemaakt door het optionele AMG Handling Package, dankzij een mechanisch achterassperdifferentieel.

Nieuw model, nieuwe naam

De SLC 43 markeert het keerpunt in de huidige roadsterwereld van AMG. Naast de naamswijziging van SLK naar SLC introduceert de open tweezitter ook een nieuwe AMG-typeaanduiding. De voor AMG bekende tweecijferige combinatie duidt de SLC onmiskenbaar aan als lid van de AMG-familie. Vanwege zijn totaalpakket ‘engineered in Affalterbach’ aan AMG-specifieke rijdynamiek, motorrespons en hoge efficiëntie, neemt de SLC 43 een concurrerende positie in het segment in. De 43 staat voor de doorontwikkelde 3,0-liter AMG-V6-biturbo. De Mercedes-AMG SLC 43 is daarmee het eerste V6-model uit Affalterbach die de nieuwe typeaanduiding draagt. Dit wordt successievelijk in het toekomstige AMG-modelprogramma doorgevoerd.

De belangrijkste specificaties

Mercedes-AMG SLC 43

Motor

V6-biturbo

Cilinderinhoud

2.996 cc

Max. vermogen

270 kW/367 pk tussen 5.500-6.000 t/min

Max. koppel

520 Nm tussen 2.000-4.200 t/min

Verbruik (NEDC gecombineerd)

7,8 l/100 km

CO2-emissies

178 g/km

Acceleratie 0-100 km/h

4,7 sec.

Topsnelheid

250 km/h*

* Elektronisch begrensd

De kenmerken

  • 3,0-liter V6-biturbomotor met speciaal AMG-motormanagement en verhoogde charge-air turbodruk

  • 9G-TRONIC automatische sporttransmissie met tussengasfunctie bij terugschakelen en korte gangwisseltijden in het rijprogramma ‘Sport +’ of bij handmatig schakelen

  • Speciaal ontwikkelde voor- en achteras met nieuwe elastokinematica

  • Stijvere steunen voor motor en transmissie

  • High-performance remsysteem met grotere remschijven

  • AMG-design met kenmerkende voor- en achterskirt, uitlaateindstukken en wielkasten

  • Diamond grille in chroom met lamel in hoogglanzend zwart

  • 18 inch multispaaks lichtmetalen AMG-velgen, hoogglanzend zwart en glansgedraaid

  • Combi-instrument in finishvlagdesign met 280 km/h-schaal

  • Multifunctioneel sportstuur in nappaleder, geperforeerd op het greepgedeelte, aan de onderzijde afgevlakt, met rode siernaden

  • Bekleding in nappaleder/microvezel DINAMICA met rode piping en siernaden

De belangrijkste opties

  • AMG Handling Package met mechanisch achterassperdifferentieel

  • AMG RIDE CONTROL-sportonderstel met adaptief verstelbare dempers

  • Nightpakket met frontsplitter en sierlijst in de diffusor in hoogglanzend zwart en uitlaatsierstukken in verchroomd zwart

  • Performance-stuurwiel in nappaleder zwart/microvezel DINAMICA, aan de onderzijde afgevlakt, met rode contrastsiernaden en rode 12-uur-markering

Hoog vermogen, laag verbruik: de 3,0-liter V6-biturbo

De nieuwe SLC-modellen van Mercedes-Benz worden uitsluitend met viercilindermotoren geleverd. Een zescilinder is exclusief voorbehouden aan de SLC 43 van Mercedes-AMG. De 3,0-liter V6-biturbomotor onderscheidt zich door de combinatie van een hoog vermogen met een laag verbruik en dito emissies. De twee turbo’s, die kort op de motor zijn gemonteerd, zijn zeer spontaan in hun respons. Het hoge vermogen van 270 kW/367 pk is onder andere te danken aan de 1,1 bar charge-air[?] turbodruk. De extra duurzame en slijtvaste NANOSLIDE-coating op de cilinderwanden beperkt de wrijving, wat bijdraagt aan een grotere efficiëntie. Hetzelfde geldt voor de meervoudige inspuiting met gerichte verneveling, bij een brandstofdruk tot 200 bar. De AMG-krachtbron is te herkennen aan de rode, aluminium insert in de motorafdekplaat.

Sneller schakelen: de 9G-TRONIC automatische sporttransmissie

De 9G-TRONIC automatische sporttransmissie is speciaal afgesteld op de vereisten van de SLC 43. Dankzij softwareaanpassingen hebben de AMG-engineers de schakeltijden aanzienlijk verkort. Meerdere versnellingen tegelijk terugschakelen maakt nog snellere tussensprints mogelijk, terwijl de tussengasfunctie in de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport +’ voor nog meer rijbeleving en emotie zorgt. In de ‘Sport +’-stand staan deelonderbrekingen in de ontsteking borg voor nog snellere gangwissels.

De standaard schakelpaddles garanderen razendsnel handmatig schakelen zonder dat de bestuurder zijn handen van het stuur hoeft te halen. Schakelen in de ‘Manual’-stand, die wordt geactiveerd door een aparte ‘M’-knop naast de keuzehendel, geschiedt tweemaal zo snel als in de overige rijprogramma’s. Bovendien blijft de transmissie in de gekozen versnelling en schakelt hij niet automatisch op wanneer het toerental de toerenbegrenzer nadert.

Twee varianten: het sportonderstel

Met het standaard sportonderstel of het optionele AMG RIDE CONTROL-sportonderstel met verstelbare demping biedt de Mercedes-AMG SLC 43 twee onderstelvarianten die beide ontwikkeld zijn voor een grote dwarsversnelling en geringe rolneiging. De twee onderstellen hebben allebei speciaal ontwikkelde voor- en achterassen, voor een nauwkeurige wielgeleiding en een grote camberstijfheid bij het in- en uitveren.

De drielinks vooras is voorzien van stijvere fusees, verbeterde elastokinematica en een vergroot negatief camber. Gecombineerd met de eveneens nieuwe toplagers van de dwarsgeplaatste wieldraagarmen zorgt dit ontwerp voor een aanzienlijk aangescherpt bochtgedrag, meer precisie en een meer directe onderstelfeedback.

De vierlinks achteras met geoptimaliseerde elastokinematica, een vergroot negatief camber en gesmeed aluminium spoorstangen, zorgt niet alleen voor een nog grotere rijdynamiek, maar maakt de SLC 43 ook op de limiet beter controleerbaar. De speciale AMG-steunen voor de motor en de op de achteras gemonteerde transmissie vormen het ideale compromis tussen handling en comfort. Ze leveren tevens een bijdrage aan het pittige en zeer stabiele weggedrag van de roadster.

Ten opzichte van de automatisch verstelbare dempers zorgt het optionele AMG RIDE CONTROL-sportonderstel voor een meer individuele set-up, waarbij elk wiel afzonderlijk elektronisch wordt aangestuurd. De drie onderstelinstellingen ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport +’ kunnen worden geselecteerd via de rijprogramma’s met behulp van de DYNAMIC SELECT-knop.

Optimale grip: optioneel achterassperdifferentieel

Het mechanische AMG-achterassperdifferentieel garandeert in alle rijsituaties een verder verbeterde grip en handling, vooral wanneer de bestuurder er een sportieve rijstijl op nahoudt. Dit wordt bewerkstelligd door het doorslippen van het binnenste aangedreven wiel in bochten te beperken, zonder remingrepen. Wanneer er een verschil in draaisnelheid tussen de achterwielen ontstaat, wordt het koppel naar het wiel met de meeste grip gestuurd, om wielspin te reduceren.

De voordelen:

  • Een betere bocht uit acceleratie

  • Een snellere acceleratie vanuit stilstand

  • Meer stabiliteit bij remmen op hoge snelheden

Veilig en bestand tegen fading: high-performance remsysteem

Het high-performance AMG-remsysteem wordt gekenmerkt door een uitstekende vertraging, een grote weerstand tegen fading en een precieze remcontrole. Grote, inwendig geventileerde en geperforeerde remschijven zijn in staat grote hoeveelheden remenergie te verwerken en hitte snel af te voeren. Lichtgewicht aluminium remklauwen beperken de onafgeveerde massa, voor een betere handling en meer comfort.

Karakteristiek via een vingerbeweging: AMG DYNAMIC SELECT

Met de vijf DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Eco’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ kan de bestuurder de karaktistiek van de SLC 43 via een vingerbeweging aanpassen. De beschikbare range varieert van zuinig en comfortabel tot extreem sportief. Deze functie past de belangrijkste instellingen aan, waaronder de reactie van de motor, de transmissie, het onderstel en de besturing. De rijprogramma’s zijn te selecteren via een toets in het bedieningspaneel van de middenconsole.

Overzicht DYNAMIC SELECT

  • Rijprogramma ‘Eco’: alle instellingen zijn gericht op maximale efficiëntie. Het ECO start-stopsysteem en de ‘zeil’-functie worden geactiveerd.

  • Rijprogramma ‘Comfort’: voor comfortabel en zuinig rijden, bijvoorbeeld door vroeg opschakelen. Onderstel en besturing leggen de nadruk op comfort.

  • Rijprogramma ‘Sport’: sportief karakter dankzij snellere reactie op gaspedaal, kortere schakeltijden, sneller terugschakelen en plezieriger gangwissels dankzij tussengas. Een meer dynamische set-up voor onderstel en besturing.

  • Rijprogramma ‘Sport+’: extreem sportief karakter dankzij nog snellere gasrespons, nog meer nadruk op akoestiek bij tussengas tijdens terugschakelen, selective torque control bij opschakelen met cilinderuitschakeling voor optimale schakeltijden. Verhoogd stationair toerental voor sneller wegrijden. Nog dynamischere set-up van onderstel, besturing en aandrijflijn.

  • Rijprogramma ‘Individual’: gepersonaliseerde instelling van aandrijving, onderstel, besturing, airconditioning en ECO start-stopsysteem.

Ongeacht de DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s kan de bestuurder de ‘M’-knop indrukken om direct de handgeschakelde stand te kiezen, waarin de gangen enkel via de stuurschakelpaddels worden bediend.

Aanvullende personalisatie van de rijdynamiek is mogelijk door de ESP®-toets, die een keuze biedt uit drie programma’s voor het elektronisch stabiliteitsprogramma:

  • ESP® ‘ON’: vroege ingreep zonder het sportieve karakter negatief te beïnvloeden.

  • ESP® ‘SPORT HANDLING MODE’: late ingreep voor een sportieve rijstijl.

  • ESP® ‘OFF’: systeem uitgeschakeld voor een extreem sportieve rijstijl op afgesloten circuits.

Direct en met duidelijke feedback: snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachtiging

Met een permanente, directe overbrenging van 15,5:1 ondersteunt de snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachtiging het dynamische bochtgedrag van de SLC 43, terwijl hij tegelijkertijd zorgt voor nauwkeurige, ‘echte’ feedback. De mate aan bekrachtiging is variabel in te stellen in twee standen (‘Comfort’ en ‘Sport’). Het systeem wordt automatisch ingeschakeld afhankelijk van het gekozen DYNAMIC SELECT-rijprogramma, of kan in het rijprogramma ‘Individual’ worden gepersonaliseerd.

Typisch AMG: emotionele sound

Ook op het gebied van akoestiek stelt de SLC 43 zijn bestuurder zeker niet teleur. De standaard sportuitlaat beschikt over twee automatisch gestuurde uitlaatkleppen. In de rijprogramma’s ‘Eco’ en ‘Comfort’ blijven de kleppen het grootste deel van de tijd gesloten, wat een onderdrukte sound van de zescilinder biturbomotor teweeg brengt. In de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ gaan de kleppen eerder en spontaner open, vooral wanneer de bestuurder kiest voor een sportieve rijstijl. Het resultaat: de typerende, emotionele en aantrekkelijke AMG motorsound. De wettelijk verplichte geluidsbeperkingen worden in alle rijprogramma’s gehandhaafd.

Breed en krachtig: het exterieur

Tal van designfeatures onderscheiden de SLC 43 direct als lid van de Mercedes-AMG-familie, met de nadruk op een brede uitstraling. De voorzijde wordt gedomineerd door een luchtgeleider in de voor het merk kenmerkende ‘A-wing’ vorm, uitgevoerd in hoogglanzend zwart. De grote buitenste luchtinlaten hebben vinnen in zilverchroom met zwarte flics op de hoeken. Verder naar beneden zorgt de frontsplitter in zilverchroom voor een maximale luchtstroom naar de koelingmodule. Hij geeft de roadster bovendien een meer ‘road-hugging’ voorkomen. De diamond grille is voorzien van verchroomde pins en één enkele lamel in hoogglanzend zwart.

Van opzij bekeken wordt de SLC 43 gedomineerd door hoogglanzend zwarte 18 inch multispaaks lichtmetalen AMG-velgen. De – eveneens – hoogglanzend zwarte buitenspiegels vormen aanvullende onderscheidende accenten. De voorspatschermen hebben een vin in zilverchroom en een biturbo-embleem. De achterzijde maakt ook indruk, mede dankzij de AMG-spoilerrand op het kofferdeksel, waarbij de twee verchroomde uitlaatsierstukken een extra sportieve noot vormen. Het sierelement in de achterskirt in diffusorlook is eveneens zilverchroom.

Tot de USP’s behoort een variatie aan beschikbare dakvarianten. Naast het standaard variodak is er keuze uit het panoramavariodak met groot glaspaneel en het panoramavariodak met MAGIC SKY CONTROL, waarbij de lichtdoorlaatbaarheid kan worden aangepast.

Sportieve look met modelspecifieke details: het interieurdesign

Het interieur versterkt het sportieve karakter van de nieuwe SLC 43 met tal van speciaal ontworpen details. Het multifunctionele sportstuur in nappaleder zwart is bij uitstek geschikt voor een bevlogen rijstijl. Het is aan de onderzijde afgevlakt en voorzien van rode contrastsiernaden, met een geperforeerd greepgedeelte waardoor het stuur extra prettig in de hand ligt.

De gecontourde sportstoelen bieden de bestuurder perfecte zijdelingse ondersteuning, ook bij een sportieve rijstijl. De bekleding in zonnereflecterend nappaleder/microvezel DINAMICA met een modelspecifiek stoeldesign, rode piping en bijpassende contrastsiernaden voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van materiaalkwaliteit, uitstraling en gevoel. De perforaties in het schouderdeel en de zitting voorkomen dat de bestuurder zich in het zweet werkt. Passend bij het stoeldesign is het middendeel van de portieren uitgevoerd in met de hand vervaardigd lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA. In de optionele uitrusting met nappaleder Exclusief zijn het combi-instrument, de bovenkant van de portieren en het middendeel van de portieren uitgevoerd in hoogwaardig leder.

Het AMG-combi-instrument verschaft alle relevante informatie in een overzichtelijke indeling die is geoptimaliseerd voor een dynamische rijstijl. Een authentieke sportwagen look & feel wordt gecreëerd door twee ronde klokken, een 11,4 cm (4,5 inch) multifunctioneel kleurendisplay, RACETIMER en een 280 km/h-schaal in finishvlagdesign.

De geschiktheid voor dagelijks gebruik wordt verder onderstreept door intelligente comfortvoorzieningen als de AIRSCARF hoofdruimteverwarming (optie), de mogelijkheid om het variodak rijdend te bedienen (tot 40 km/h, bij eerste activiteit onder 5 km/h) en het automatisch sluiten van de bagageruimteafscheiding.

Nog individueler: de opties

De SLC 43 biedt een nog grotere mate aan individualisering dankzij tal van opties, waaronder het AMG Handling Package, dat voorziet in features die zijn ontworpen om een ambitieuze rijstijl op het circuit te ondersteunen. Andere voorbeelden zijn het mechanische achterassperdifferentieel en een extra motorradiateur voorin. De verwantschap van de auto met de autosport wordt visueel benadrukt door rode remklauwen, een Performance-stuurwiel in nappaleder en microvezel DINAMICA op het greepgedeelte, rode siernaden en een analoge klok in IWC-design.

Andere optionele mogelijkheden zijn het led-Intelligent Light System met de herkenbare wenkbrauwen, diverse 18 inch velg-/bandcombinaties, het AMG-nightpakket, exclusieve designo lakkleuren, diverse lederuitrustingen, het COMAND Online infotainment- en communicatiesysteem, een Harman Kardon® Logic 7® surround sound system en sfeerverlichting in de kleuren solarrood, poolblauw of poolwit.