15
december
2015
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-AMG S 65 Cabriolet – open rijden met prestige en kracht

Met de nieuwe S 65 Cabriolet levert Mercedes-AMG voor het eerst een performance car die het indrukwekkende vermogen van de 6,0-liter V12-biturbomotor combineert met het plezier van open rijden voor vier personen. Een vermogen van 463 kW/630 pk, 1.000 Newtonmeter aan koppel, een sportonderstel op basis van AIRMATIC en een exquise uitrusting benadrukken de uitzonderlijke status van het nieuwe topmodel binnen de S-klasse familie van Mercedes-AMG. Een nieuwe dimensie in open rijden is gewaarborgd dankzij het automatisch windschermsysteem AIRCAP, de AIRSCARF hoofdruimteverwarming, verwarmde armsteunen en intelligente klimaatregeling. De drielaagse, akoestische stoffen kap is beschikbaar in vier kleuren en heeft in het interieur een hoogwaardige interieurhemel van nappaleder en microvezel DINAMICA.

Geen enkele andere autofabrikant biedt zo’n breed programma aan twaalfcilindermodellen als Mercedes-AMG. De S 65 Limousine, SL 65 Roadster, G 65 Off-roader en S 65 Coupé worden nu vergezeld door de nieuwe S 65 Cabriolet als high-performance alternatief voor de echte liefhebbers.

Het piekvermogen van 463 kW/630 pk en het maximumkoppel van 1.000 Nm staan borg voor moeiteloze, superieure prestaties. De Mercedes-AMG S 65 Cabriolet sprint in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/h, de elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/h. Het AMG Driver’s Package voorziet in een uitbreiding van de topsnelheid naar 300 km/h (eveneens elektronisch begrensd). Toch is het de ongeëvenaarde twaalfcilinderervaring die het wint van de feiten en cijfers. Stijlvol rijplezier en moeiteloze kracht gaan perfect samen met een gecultiveerde motorloop en de markante sound van de AMG-V12-motor.

De gegevens in één oogopslag

 

Mercedes-AMG S 65 Cabriolet

Cilinderinhoud

5.980 cc

Max. vermogen

463 kW/630 pk tussen 4.800-5.400 t/min

Max. koppel

1.000 Nm tussen 2.300-4.300 t/min

Gecombineerd NEDC brandstofverbruik

12,0 l/100 km

CO2-emissies

272 g/km

Efficiëntieklasse

F

Acceleratie 0-100 km/h

4,1 sec.

Topsnelheid

250 km/h*

* Elektronisch begrensd

Met een gecombineerd NEDC brandstofverbruik van 12,0 liter op 100 km (CO2: 272 g/km) is de Mercedes-AMG S 65 Cabriolet aanzienlijk zuiniger dan zijn concurrenten.

Technische highlights AMG 6,0-liter V12-biturbo

  • Biturbolading

  • Aluminium motorcarter

  • Gegoten krukas uit hoogwaardige staallegering

  • Multi-spark ontsteking met twaalf twin-spark bougies

  • Air-to-water tussenkoeler met laag-temperatuur circuit

  • Dynamomanagement

  • ECO start-stopsysteem

De exclusieve carbon/aluminium motorafdekking hint optisch al naar de uitzonderlijke kracht van de V12-motor, die vanaf 2016 handmatig wordt vervaardigd in de nieuwe AMG-motorenfabriek in Mannheim. De ultramoderne indeling van de fabriek past logistiek en ergonomisch perfect bij de ‘One Man, One Engine’-filosofie van AMG. Dat betekent dat net als bij de hoofdvestiging van AMG in Affalterbach (productie V8-motoren) en de AMG-motorenfabriek in Kölleda/Thüringen (viercilindermotoren) elke motor in Mannheim door één enkele monteur geheel met de hand wordt vervaardigd. Een plaquette op de motor met daarop de handtekening van de monteur is het persoonlijke bewijs van perfectie en kwaliteit.

Sporttransmissie met drie individuele rijprogramma’s

De AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC automatische transmissie dirigeert het vermogen naar de achteras. Deze automaat biedt een keuze uit drie verschillende rijprogramma’s: Controlled Efficiency (C), Sport (S) en Manual (M). Sport en Manual benadrukken de dynamiek van de auto door de korte en precieze onderbreking van de ontsteking en inspuiting bij opschakelen onder vollast. Het ECO start-stopsysteem wordt geactiveerd in het C-rijprogramma.

Designelementen: hoogglanzend chroom als onderscheidende factor

De Mercedes-AMG S 65 Cabriolet onderscheidt zich tevens door zijn onweerstaanbare, tijdloze belijning. V12-specifieke features zijn onder andere de talrijke designelementen in hoogglanzend chroom vóór, opzij en achter, die met name tot hun recht komen tegen een donkere lakkleur. De grote Mercedes-Benz ster in de grille, de twin-bladegrille, alle luchtinlaatroosters, de sierlijst van de A-wing, de zijdelingse flics (windgeleiders) en de frontsplitter zijn eveneens in hoogglanzend chroom uitgevoerd. De frontsplitter beperkt de opwaartse druk op de voorzijde, terwijl de opening boven de splitter een efficiënte luchtstroom waarborgt naar de oliekoeler die zich daarachter bevindt.

Aan de zijkant valt het oog direct op het opschrift ‘V12BITURBO’ op de flanken en op de hoogglanzend verchroomde accenten in de dorpelverbreders. Die accenten passen perfect bij de keramisch hoogglanzend gepolijste multispaaks gesmede velgen. Hun grote maatvoering van 8,5 J x 20 met banden 255/40 ZR20 vóór en 9,5 J x 20 285/35 ZR20 achter, zetten de atletische verschijning van het model extra aan.

In gesloten toestand heeft de meerlaagse, akoestische softtop de contouren van een coupé. De stoffen softtop is beschikbaar in de kleuren zwart, donkerblauw, beige en donkerrood. Hij kan rijdend tot 50 km/h elektrohydraulisch worden geopend en gesloten. Die procedure vergt ongeveer 17 seconden. De kap wordt opgevouwen boven de zich automatisch uitklappende bagageruimteafscheiding. Deze constructie voorkomt dat er extra sloten nodig zijn op de kap, en dat strookt met de hoge designkwaliteit van de S 65 Cabriolet.

Ook de achterzijde onderscheidt zich: de twee dubbele uitlaatsierstukken van de AMG-sportuitlaat in V12-design zijn volledig verchroomd en zijn naadloos in de achterbumper geïntegreerd. Boven het markante inzetstuk in diffusorlook – uitgevoerd in hoogglanzend zwart – vormt het sierelement een effectief contrast. Het laat het design van de A-wing in de voorbumper ook achter terugkomen in hoogglanzend chroom.

Carrosserie: lichtgewicht en torsiestijf

Het sculpturale exterieur verhult een zeer stabiele lichtgewicht structuur die tegelijkertijd extreem sterk is dankzij de intelligente mix van materialen. De carrosserie van de nieuwe S 65 Cabriolet heeft hetzelfde niveau aan torsiestijfheid als de Coupé. Tegelijkertijd beperken de ‘huid’ en de voor- en achterzijde uit aluminium evenals het gebruik van magnesium het carrosseriegewicht tot dat van de huidige S 65 Coupé. De achterwand achter de achterzitplaatsen draagt daar ook aan bij. Het dient ter vergroting van de carrosseriestijfheid, maar bespaart tegelijkertijd gewicht als steunpunt voor de pyrotechnisch geactiveerde rolbeugels.

De zorgvuldige aandacht voor details komt ook tot uiting in de bagageruimte. Wanneer de softtop wordt geopend, vouwt hij weg in een apart gedeelte van de bagageruimte. De kap blijft gescheiden van de resterende bagageruimte door middel van een elektrisch bediende rollo die de kap omsluit. Dit gebeurt allemaal automatisch, zodat de bestuurder niet hoeft te stoppen voor handmatige bediening. De bagageruimteafscheiding wordt niet geactiveerd wanneer de bagageruimte volgeladen is. In dat geval kan bij een gesloten kap de bagageruimteafscheiding verdwijnen door een druk op de knop aan de binnenkant van het kofferdeksel, waardoor meer plaats voor bagage ontstaat. Daar komen het standaard elektrohydraulisch, op afstand ontgrendelbare kofferdeksel en de doorlaadmogelijkheid naar het interieur nog bij.

Interieur: uitrusting, kwaliteit en ambiance van het hoogste niveau

Het kenmerkende, stijlvolle karakter van het twaalfcilindermodel komt ook in het interieur tot zijn recht. De S 65 Cabriolet verwelkomt zijn passagiers in een exquise ambiance. De sportstoelen in designo nappaleder Exclusief vormen een opvallend element met hun modelspecifieke ruitdessin. Daar waar zich siernaden bevinden, is het nappaleder niet geperforeerd. Elektrische verstelling, een memoryfunctie en stoelventilatie/-verwarming zijn standaard. Sterk gecontoureerde zittingen en rugleuningen verbeteren de zijdelingse ondersteuning in scherpe bochten.

De stoffen kap is aan de binnenzijde uitgevoerd in microvezel DINAMICA. Hoogwaardig nappaleder bekleedt de ruitframes inclusief de A-stijlen, de dakstijlen en de zonnekleppen.

Buitengewoon klimaatcomfort – open of dicht

Maximaal klimaatcomfort wordt in de S 65 Cabriolet gegarandeerd door het automatisch windschermsysteem AIRCAP, de hoofdruimteverwarming AIRSCARF, verwarmde armsteunen, stoelverwarming (ook achter) en intelligente klimaatregeling. In tegenstelling tot conventionele systemen wordt de klimaatregeling volledig automatisch gestuurd. Dat betekent dat de bestuurder geen stand voor een open of gesloten kap hoeft te kiezen, of voor deze condities een temperatuur hoeft in te stellen.

Driespaaks sportstuur

Een perfect gevoel met de auto wordt verzekerd door het driespaaks sportstuur in nappaleder, dat aan de onderzijde afgevlakt is. Het stuur is voorzien van schakelpaddels, een opvallend gecontoureerde rand met geperforeerd leder op het greepgedeelte en een metalen applicatie met opschrift ´AMG´.

Nog zo’n typisch AMG-element is het AMG-combi-instrument. Informatie over het motortoerental, de snelheid en tal van andere zaken wordt weergegeven op twee animated ronde klokken in het 32,2 cm TFT-kleurendisplay met hoge resolutie. De typografie, de naalden in rood/zilver, de snelheidsmeter die tot 360 km/h doorloopt en het opschrift ‘V12 BITURBO’ in de toerenteller hebben de bekende AMG-look. Wanneer het portier van de bestuurder wordt geopend, verschijnt een AMG-opstartscherm in het rechter display, terwijl een animated Mercedes-AMG S 65 Cabriolet in het combi-instrument opduikt.

Lithium-ion-accu beperkt gewicht met ruim 20 kg

De Mercedes-AMG S 65 Cabriolet is standaard uitgerust met een lithium-ion-accu. Deze technologie biedt tal van voordelen ten opzichte van een conventionele accu. Met een vermogen van 78 Ah vervangt de lithium-ion-accu zowel de accu voor de startmotor als de back-up accu, wat leidt tot een gewichtsbesparing van meer dan 20 kg.

Sportonderstel op basis van AIRMATIC

Het op AIRMATIC gebaseerde sportonderstel zorgt voor een onvergelijkbare rijervaring. Het heeft AMG-specifieke kinematica, aanzienlijk stijvere elastokinematica en nieuwe parametrering van de traploze dempingsregeling. De bestuurder profiteert van directere reacties en snellere handlingreacties bij een meer dynamische rijstijl. De dempingseigenschappen kunnen in twee standen worden ingesteld: een comfortabele stand voor lange afstanden of een sportieve, stijve set-up.

Het onderstel gaat perfect samen met de elektromechanische, snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachtiging met een constante, directe overbrenging van 13,5:1. Die optimaliseert de handling en wendbaarheid van de auto en handhaaft tegelijkertijd de veiligheid bij hoge snelheden. Afhankelijk van de onderstelinstelling worden de stuureigenschappen aangepast voor een sportief of juist meer comfortabel gedrag. In beide gevallen ervaart de bestuurder nauwkeurige feedback van de ondergrond en een hoge mate aan stuurprecisie.

Keramisch hoogglans gepolijste, gesmede velgen met volledig geïntegreerde naafdoppen

De exclusieve gesmede velgen van de V12 Cabriolet vormen een moderne interpretatie van de velgen van de klassieke sportwagenvelgen. Elk van de zestien spaken is licht gedraaid zodat het licht dat erin wordt weerspiegeld, op de centrale wielnaaf valt. Het effect: de velg lijkt groter dan hij met de 8,5 J x 20 maatvoering vóór en 9,5 J x 20 achter daadwerkelijk is. Standaard zijn de gesmede velgen voorzien van een volledig geïntegreerde naafdop uit gesmeed aluminium. De vorm ervan doet denken aan die van naafdoppen uit de autosport. Drie alternatieve gesmede velgen in dezelfde maat zijn optioneel beschikbaar, waarvan er één is uitgevoerd in matzwart met een glansgedraaide velgrand.

Optioneel high-performance keramisch composietremsysteem

Het high-performance composietremsysteem voorziet in grote remschijven en grijze remklauwen. Rode remklauwen zijn optioneel leverbaar. Een high-performance keramisch composietremsysteem met 420 x 40 mm remschijven vóór en 360 x 32 mm remschijven achter is optioneel leverbaar. Dit systeem is zo’n 40% lichter. De lagere onafgeveerde massa verbetert de rijdynamiek, de wendbaarheid en het rijcomfort.

Omvangrijke standaarduitrusting met head-up display en touchpad

De uitgebreide standaarduitrusting van de Mercedes-AMG S 65 Cabriolet omvat onder andere een head-up display en touchpad. Het head-up display projecteert belangrijke informatie op de voorruit, waaronder de snelheid, snelheidslimieten, navigatie-aanwijzingen, verkeersborden en informatie van DISTRONIC PLUS. De weergave van het toerental en de ingeschakelde versnelling is exclusief aan AMG voorbehouden. In het Manual-rijprogramma worden een gekleurde opschakelindicator en de mogelijke versnellingen voor een handmatige gangwissel op de voorruit geprojecteerd. Het virtuele kleurenscherm meet 21 x 7 cm en lijkt boven de motorkap te zweven, zo’n 2 meter voor de bestuurder. De touchpad maakt de bediening van de radio, de telefoon en het navigatiesysteem aanzienlijk eenvoudiger. In tegenstelling tot conventionele systemen kan de touchpad worden gebruikt voor de bediening van alle infotainmentfuncties.

Intelligent Drive: nieuwe veiligheidsnormen

De nieuwe S 65 Cabriolet is beschikbaar met tal van nieuwe assistentiesystemen die het rijden nog comfortabeler en veiliger maken. Tot de Intelligent Drive-systemen behoren onder andere de PRE-SAFE®-rem met voetgangersherkenning, DISTRONIC PLUS met stuurassistent en Stop&Go Pilot, Brake Assist System BAS PLUS met kruispuntassistent, actieve spoorassistent, adaptieve grootlichtassistent plus en nachtzichtassistent plus. De standaard aanwezige COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS beschikt naast de waarschuwing bij geringe afstand en botsingsgevaar in combinatie met ADAPTIVE BRAKE, dat reeds vanaf 7 km/h bescherming tegen een botsing biedt, over een extra functie: bij aanhoudend botsingsgevaar en uitblijvende reactie van de bestuurder kan het systeem autonoom remmen bij snelheden van meer dan 100 km/u, waardoor de ernst van de aanrijding met langzaam rijdende of stilstaande auto’s verminderd kan worden. Bij snelheden tot ongeveer 50 km/h kan het systeem ook remmen voor stilstaande voertuigen, waarbij kop-staartbotsingen bij snelheden tot circa 40 km/u vermeden kunnen worden.

Het preventieve inzittendenbeschermingssysteem PRE-SAFE® is opgewaardeerd naar PRE‑SAFE® PLUS. PRE-SAFE® PLUS kan een dreigende kop-staartbotsing herkennen en achteropkomend verkeer waarschuwen door de noodknipperlichten met verhoogde frequentie te laten knipperen. Bij aanhoudend botsingsgevaar kan het systeem de remmen van het stilstaande voertuig ‘op slot zetten’ voordat de kop-staartbotsing plaatsvindt en de PRE-SAFE®-gordelspanners vlak voor de impact activeren. Daardoor wordt het risico op een whiplash verkleind, want de inzittenden worden in de best mogelijke positie gehouden.

De standaarduitrusting van de Mercedes-AMG S 65 Cabriolet omvat ondermeer de volgende zaken:

  • Exclusiefpakket inclusief bekleding in designo nappaleder Exclusief

  • Interieurhemel in nappaleder/ microvezel DINAMICA

  • LED-Intelligent Light System

  • 360°-camera

  • Actieve parkeerassistent met PARKTRONIC

  • Burmester® high-end 3D-surround sound system

  • Rijassistentiepakket plus inclusief DISTRONIC PLUS met stuurassistent en Stop&Go Pilot, PRE-SAFE®-rem, BAS PLUS kruispuntassistent, actieve dodehoekassistent, actieve spoorassistent en PRE-SAFE® PLUS

  • Zitcomfortpakket voor de bestuurder en voorpassagier

  • KEYLESS GO-pakket

De Mercedes-AMG S 65 Cabriolet is te bestellen vanaf 4 april 2016 en wordt vanaf mei 2016 leverbaar.