18
april
2017
|
14:19
Europe/Amsterdam

Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ en S 65: update voor de luxe performancelimousine

Een nieuwe motor, een nieuwe transmissie, nieuwe vierwielaandrijving en een nieuw exterieur- en interieurdesign: bij de S 63 4MATIC+ heeft Mercedes-AMG de rijdynamiek en de uitstraling krachtiger gemaakt. Voor betere rijprestaties bij een aanzienlijk lager brandstofverbruik vervangt de 4-liter V8-AMG-biturbomotor met cilinderuitschakeling de huidige 5,5-liter V8-biturhomotor. Ondanks de kleinere cilinderinhoud levert de nieuwe krachtbron 450 kW/612 pk en daarmee 20 kW/27 pk meer dan het voorgaande model. Met de acceleratie van 0-100 km/h in 3,5 seconden behoort de luxe performancelimousine tot de categorie van volbloed sportwagens. De AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps sporttransmissie vervangt de zeventraps transmissie. Hierdoor kon een nog soepeler respons worden gerealiseerd. De volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ zorgt voor optimale tractie.

Tegelijk met de S 63 4MATIC+ krijgt het topmodel S 65 een optische update, die de dominantie van de high-end twaalfcilinder onderstreept. De 6-liter V12-biturbomotor levert onveranderd 463 kW (630 pk) en een maximumkoppel van 1.000 Nm. De beide geactualiseerde uitvoeringen leveren dankzij het hoogste ontwikkelingsniveau van respectievelijk de V8- en de V12-biturbomotor meer vermogen en koppel dan de concurrentie.

Nieuwe MULTIBEAM LED-koplampen en de vernieuwde voorskirt in jetwingdesign onderstrepen de expressieve uitstraling van de beide S-Klasse varianten. Aan de achterzijde zijn de nieuwe achterskirt en de gemodificeerde uitlaatsierstukken kenmerkende designelementen.

De gegevens op een rij:

 

Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ lang

Mercedes-AMG S 65 lang

Motor

4,0-liter V8 met twee turbo’s, directe inspuiting en cilinderuitschakeling

6,0-liter V12 met twee turbo’s en kanaalinspuiting

Cilinderinhoud

3.982 cm3

5.980 cm3

Max. vermogen

450 kW/612 pk bij 5.550–6.000 t/min

463 kW/630 pk bij 4.800–5.400 t/min

Max. koppel

900 Nm bij 2.750–4.500 t/min

1000 Nm bij 2.300–4.300 t/min

Aandrijflijn

AMG Performance 4MATIC+ permanente vierwielaandrijving met variabele koppelverdeling

achterwielaandrijving

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps sporttransmissie

AMG SPEEDSHIFT7G-TRONIC PLUS

Brandstofverbruik gecomb.

 

8,9 l/100 km

9,4–9,1 l/100 km

11,9 l/100 km

9,4–9,1 l/100 km

CO2-emissie gecomb.

203 g/km

279 g/km

Gewicht (DIN/EC)

1.995 kg*/2.070 kg**

2.175 kg*/2.250 kg**

Acceleratie 0-100 km/h

3,5 sec.

4,3 sec.

Topsnelheid

250 km/h***

250 km/h***

*Rijklaar gewicht volgens DIN zonder bestuurder en bagage; ** Rijklaar gewicht volgens EC inclusief bestuurder (68 kg) en bagage (7kg); ***Elektronisch begrensd, 300 km/h met AMG Driver’s package

4-liter V8-biturbomotor met twin scroll-compressors

De 4-liter V8-AMG-biturbomotor wordt in de S 63 4MATIC+ uitsluitend in de tot dusver hoogste vermogensvariant 450 kW/612 pk geleverd. Ook het maximumkoppel is met 900 Nm het grootste tot nu toe. Het is beschikbaar over een breed toerenbereik van 2750 tot 4500 t/min en zorgt zo voor een gevoel van overtreffende soevereiniteit. Voor de acceleratie van 0-100 km/h is slechts 3,5 seconden nodig, wat geen andere luxe performancelimousine evenaart. De voortstuwende kracht houdt aan tot de begrensde topsnelheid van 250 km/h (met AMG Driver’s Package 300 km/h).

De doorontwikkelde 4-liter V8-AMG-motor maakt gebruik van de beproefde biturbocompressie, waarbij de beide compressoren niet aan de buitenkant aan de cilinderbanken, maar daartussen in de V van de cilinders geplaatst zijn. De voordelen van de ‘hot inside V’: een compacte motorconstructie, een spontane respons van de turbo en een geringe uitstoot door optimale aanstroming van de katalysators, die dichtbij de motor zijn geplaatst

Twee twin-scroll-turbocompressors zorgen ervoor dat de cilinders nog beter met vers gas worden gevuld. Dat leidt tot meer vermogen, een groter koppel, zelfs al bij lage toerentallen, en een zeer spontane respons.

Cilinderuitschakeling AMG-cylindermanagement

Voor de best mogelijke efficiëntie heeft Mercedes-AMG de V8-motor in de S 63 4MATIC+ voorzien van de cilinderuitschakeling AMG-cylindermanagement. Bij gedeeltelijke belasting worden de tweede, derde, vijfde en achtste cilinder buiten werking gesteld, wat tot een aanzienlijk lager brandstofverbruik leidt. Met een gecombineerd verbruik van 8,9 liter per 100 kilometer en een gecombineerde CO2-uitstoot van 203 gram per kilometer bevindt de nieuwe S 63 4MATIC+ zich in de kopgroep van zijn segment.

De cilinderuitschakeling is beschikbaar in het brede toerenbereik van 1000 tot 3250 t/min, wanneer de bestuurder het rijprogramma ‘Comfort’ heeft ingeschakeld. Het AMG-hoofdmenu in het combi-instrument informeert de bestuurder of de cilinderuitschakeling actief is en of de motor volledig of gedeeltelijk belast wordt. De overgang van werking op vier cilinders naar de achtcilinderfunctie verloopt spontaan, snel en zonder verlies van trekkracht, zodat de inzittenden niet minder comfort ondervinden.

Korte schakeltijden, hoge efficiëntie: de AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps sporttransmissie

Voor het eerst is de S 63 voorzien van de AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps sporttransmissie, met extreem korte schakeltijden, snel meervoudig terugschakelen en tussengasfunctie. In vergelijking met het seriemodel neemt een natte startkoppeling de plaats in van de koppelomvormer. Dit bespaart gewicht en verbetert de respons op de bediening van het gaspedaal door de bestuurder, vooral bij het optrekken en bij gas geven of terugnemen.

Het extreem hoge koppel van de S 65 wordt overgedragen door middel van de beproefde AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC PLUS-transmissie. Deze overtuigt door op maat gemaakte dynamiek en een hoge mate van variabiliteit. Of er nu automatisch wordt geschakeld of door de bestuurder via de stuurschakelpaddles: het op- of terugschakelen verloopt snel en direct. Vooral in het rijprogramma ‘Sport+’ en in de handmatige stand reageert de transmissie zeer direct.

Variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+

In linksgestuurde uitvoering beschikt de S 63 4MATIC+ standaard over de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Het intelligente systeem koppelt de voordelen van verschillende aandrijvingsconcepten aan elkaar: de voor het eerst volledig variabele koppelverdeling tussen de voor- en achteras zorgt niet alleen voor optimale tractie. De bestuurder kan ook vertrouwen op een grote rijstabiliteit en veiligheid onder alle omstandigheden: bij droog wegdek evenzeer als bij regen of sneeuw. De overgang van achter- naar vierwielaandrijving en terug verloopt constant, omdat de intelligente regeling is ingebed in de algehele systeemarchitectuur van de auto.

Een elektromechanisch gestuurde koppeling verbindt de permanent aangedreven achteras variabel met de vooras. De best mogelijke verdeling van het koppel wordt, afhankelijk van de rijsituatie en de wens van de bestuurder, constant berekend. Zo kan de performancelimousine traploos variabel van tractiegeoriënteerde vierwielaandrijving tot volledige achterwielaandrijving worden gereden. De overgang verloopt constant en op basis van een doordachte matrix. Naast tractie en dwarsversnelling verbetert de vierwielaandrijving ook de langsdynamiek voor een nóg krachtiger acceleratie.

De S 63 in rechtsgestuurde uitvoering beschikt over de nieuwe motor en de nieuwe transmissie, maar is uitsluitend leverbaar met achterwielaandrijving. Datzelfde geldt voor de S 65.

Individuele beleving: AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s

Met de vier AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ kan de bestuurder de karakteristiek van de S 63 4MATIC+ en de S 65 in hoge mate beïnvloeden. In iedere stand worden belangrijke parameters als respons van de motor, transmissie, onderstel, besturing, ESP® en bij de S 63 4MATIC+ ook de vierwielaandrijving, aangepast. Onafhankelijk van de DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s kan de bestuurder via de ‘M’-knop direct overschakelen op de handmatige modus, om uitsluitend via de stuurschakelpaddles te schakelen. Ook de verschillende standen van het onderstel kunnen indien gewenst worden geactiveerd. Het drietraps ESP® en de uitlaatgasklep kunnen ook via een speciale AMG-toets worden bediend.

‘Comfort’ is het gebalanceerde rijprogramma met een comfortabele afstelling van onderstel en besturing alsmede een op een lager verbruik gerichte stand van de aandrijflijn, waarbij vroegtijdig wordt opgeschakeld. Daarbij behoren ook een soepele overgang van de ene versnelling naar de andere en een bescheiden motorsound. De cilinderuitschakeling (in de S 63 4MATIC+), het ECO start-stopsysteem en de zeilfunctie (in de S 63 4MATIC+) zijn actief: wanneer de bestuurder bij snelheden tussen de 60 en 160 km/h de voet van het gaspedaal neemt, gaat de koppeling van de MCT-transmissie open en wordt de motor ontkoppeld van de aandrijflijn. De elektronica zorgt ervoor dat het toerental van de motor wordt verminderd tot de vrijloopstand en de rijweerstand wordt verminderd met het niveau van de compressie en wrijving van de motor in deze stand.

De DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ zijn gericht op hoge rijdynamiek. Daavoor zorgt het dynamische kenveld van het gaspedaal met directe afstelling en de emotionele schakeling met verkorte schakeltijden en tussengasfunctie bij terugschakelen. Het hogere toerental in vrijloop bij de stand ‘Sport+’ maakt bovendien bijzonder snel wegrijden en een nog betere acceleratie vanuit stilstand mogelijk.

RACE START nog gemakkelijker

De RACE START-functie is nu ook beschikbaar in de S 63 4MATIC+. De bediening is nieuw en aanzienlijk eenvoudiger: in de rijprogramma’s ‘Sport’ of Sport+’ hoeft de bestuurder alleen nog maar met de linker voet het rempedaal krachtig in te trappen en tegelijkertijd met de rechter voet het gaspedaal volledig in te drukken.

De elektronica van de auto stelt dan het optimale toerental van de motor in. Afhankelijk van de behoefte of de toestand van het wegdek kan het toerental ook door het bedienen van de stuurschakelpaddles binnen een bepaalde bandbreedte verhoogd of verlaagd worden. Wanneer de bestuurder de voet van het rempedaal neemt, spurt de S 63 4MATIC+ met optimale tractie vooruit. Dan legt de Limousine de sprint van 0 tot 100 km/h in 3,5 seconden af.

Pure sound: de schakelbare AMG Performance-uitlaat

De S 63 4MATIC+ is standaard voorzien van de schakelbare AMG Performance-uitlaat om een nog emotionelere geluidsbeleving te realiseren. Drie traploos verstelbare kleppen regelen de uitlaatsound authentiek en direct. De kleppen gaan afhakelijk van het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma open of dicht, maar kiunnen ook via een aparte schakelaar in de AMG DRIVE UNIT op de middenconsole afzonderlijk worden bediend. In de standen ‘Comfort’ en ‘Sport’ is de V8-typische lage sound afgestemd op comfort. In de stand ‘Sport+’ is de sound merkbaar emotioneler.

Consequente lichte bouwwijze: AMG Lightweight Performance

De consequente doorvoering van de AMG Lightweight Performance-strategie draagt ook bij tot de grote rijdynamiek en het geringe brandstofverbruik. Tot de maatregelen op het gebied van lichte bouwwijze behoren de inbouw van een lichtgewicht lithium-ion-startaccu, gesmede lichtmetalen AMG-velgen en het high-performance AMG-remsysteem met composietremschijven en geoptimaliseerd gewicht. Bovendien is de volledige buitenzijde van de S-Klasse, inclusief het dak en het voorste gedeelte van de carrosserie, gemaakt van aluminium. De inbouw van een reservewielhouder in het uit de Formule 1 afkomstige carbon zorgt voor een besparing van nog eens 4 kilogram.

Speciaal ontwikkeld onderstel voor optimale dwars- en langsdynamiek

De S 63 4MATIC+ beschikt over het AMG-sportonderstel op basis van AIRMATIC met adaptief verstelbare demping. De bestuurder kan in de rijprogramma’s ‘Comfort’ en ‘Sport’ de demping kiezen, van ontspannen langeafstandscomfort tot dynamische sportiviteit. De trek- en drukstand worden onafhankelijk van elkaar ingesteld, waardoor de aanpassing aan de rijtoestand en de conditie van het wegdek wordt geoptimaliseerd. De vrij te programmeren kenvelden maken bovendien een grote spreiding tussen minimale en maximale demping mogelijk. Daardoor wordt het onderscheid tussen een comfortabele en een sportieve afstelling van het onderstel nog nauwkeuriger en is, afhankelijk van de rijsituatie, subjectief duidelijker waarneembaar.

Exclusief voor de S 63 4MATIC+ werd een specifieke kinematiek van de vooras inclusief een grotere wielvlucht en een grotere stabilisator met een steviger draaistel aan de achteras ontwikkeld. Deze maatregelen maken de auto bij een dynamische rijstijl wendbaarder. In combinatie met de nieuw ontwikkelde vooras en de speciaal afgestelde vierwielaandrijving zorgt de S 63 4MATIC+ voor een nieuwe rijdynamische dimensie in zijn segment.

S 65: AMG-sportonderstel op basis van MAGIC BODY CONTROL met curve tilting function

Het MAGIC BODY CONTROL-onderstel van de S 65, dat is gericht op rijdynamiek, past zich op oneffenheden in het wegdek aan nog voordat de auto eroverheen rijdt. Daarbij combineert MAGIC BODY CONTROL de actieve vering van het onderstel met continu instelbare dempers en ROAD SURFACE SCAN. Met behulp van een stereocamera wordt de toestand van het wegdek voor de auto nauwkeurig vastgelegd, om de demping van elk wiel afzonderlijk al voortijdig zo goed mogelijk aan de komende oneffenheden aan te passen.

De standaard curve tilting function zorgt ervoor dat de carrosserie van de auto in bochten tot 2,65° naar binnen helt. Zo worden de gevoelde dwarskrachten aanzienlijk verminderd en neemt het rijplezier vooral op binnenwegen toe.

Afhankelijk van het rijprogramma kan de vering volgens persoonlijke voorkeur comfortabel of sportief-straf worden ingesteld en de curve tilting function worden in- of uitgeschakeld. De actieve vering compenseert zeer effectief het duiken en overhellen van de carrosserie bij het optrekken, in bochten of bij het remmen. Met de continu instelbare dempers is zowel een comfortabele basisdemping als een snelheidsafhankelijke stuggere afstelling mogelijk.

Voor een grotere bodemvrijheid kan de auto 40 mm hoger worden geplaatst. Bij hogere snelheden zakt het niveau met maximaal 15 mm, wat bijdraagt tot een betere luchtweerstand en meer rijstabiliteit.

Direct en met een duidelijke terugkoppeling: de AMG-sportparameterstuurbekrachtiging

De elektromechanische sportparameterstuurbekrachtiging is in de S 63 4MATIC+ en de S 65 variabel ingesteld. De besturing overtuigt door de speciale AMG-tandheugeloverbrenging met zijn precieze en zeer authentieke terugkoppeling. De stuurbekrachtiging is in de standen ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’ verschillend ingesteld. Het betreffende kenveld wordt afhankelijk van het gekozen DYNAMIC SELECT-rijprogramma automatisch geactiveerd of kan in het programma ‘Individual’ persoonlijk gekozen worden. De bestuurder hoeft bij lage snelheden slechts weinig te sturen. Bij een hoger tempo kan hij erop vertrouwen, dat de auto solide rechtdoor rijdt. De duidelijk gedefinieerde middenstand en de authentieke terugkoppeling dragen ook bij tot een optimaal stuurgevoel.

Goed te doseren en stabiel: het high-performance AMG-remsysteem met composietremschijven

Het groot uitgevoerde high-performance AMG-remsysteem met composietremschijven remt de performancelimousine betrouwbaar, snel en stabiel af, ook bij hoge belasting. De S 63 4MATIC+ en de S 65 zijn voorzien van composietremschijven in de maat 390 x 36 mm met vaste aluminium remklauwen met zes zuigers op de vooras en 360 x 24 mm met zwevende remklauwen met één zuiger op de achteras.

Als optie is het high-performance AMG-remsysteem met keramische remschijven leverbaar. Het 20 procent lagere gewicht vermindert de ongeveerde massa en zorgt voor een betere rijdynamiek en wendbaarheid en meer rijcomfort. Daarnaast onderscheiden de keramische remmen zich door een langere levensduur, een betere corrosiebestendigheid en een grotere thermische stabiliteit. Op de vooras zijn remschijven in de maat 420 x 40 mm gemonteerd, op de achteras 360 x 32 mm. Optisch is dit systeem herkenbaar aan het opschrift ‘AMG Carbon Ceramic’ op de speciaal gelakte remklauwen.

Het drietraps ESP® biedt naar keuze meer veiligheid of meer rijplezier:

  • ESP ON: voor grote veilhigheid door aanpassing aan het sportieve karakter
  • ESP SPORT HANDLING MODE: laat voor een sportieve rijstijl een grotere sliphoek toe, voordat het systeem ingrijpt
  • ESP OFF: uitgeschakeld systeem voor sportief rijgedrag op een afgesloten circuit. Bij sterk remmen wordt ESP tijdelijk weer geactiveerd.

Voorskirt in nieuw jetwingdesign: het exterieurdesign

De nieuwe S 63 4MATIC+ en de nieuwe S 65 zijn aan de voorzijde herkenbaar door de MULTIBEAM LED-koplampen en de nieuw gevormde voorskirt in jetwingdesign. De grote zijdelingse luchtinlaten zorgen voor een betere aanstroming van de koelmodules, de functionele vormgeving is bekend vanuit de racerij. De driedimensionaal gevormde frontsplitter vermindert de opwaartse kracht op de vooras.

Dankzij de dorpelverbreders met driedimensionale inzetstukken in hoogglanzend chroom lijkt de S-Klasse dichterbij het wegdek te liggen. Ook zorgen de dorpelverbreders voor een spannender flankdesign. Typisch voor de S-Klasse AMG zijn de grote gesmede lichtmetalen velgen, bij de S 63 4MATIC+ standaard 19 inch, bij de S 65 standaard 20 inch. De exclusieve gesmede velgen van de Limousine met V12-motor fascineren door hun bijzondere design: elk van de zestien spaken heeft een speciale kromming, waardoor de lichtkanten tot aan het midden van de wielnaaf doorlopen. Het effect: hierdoor lijkt de velg nog groter dan de daadwerkelijke afmetingen 8,5 J x 20 voor en 9,5 J x 20 achter. Bovendien zorgt de keramische hoogglansafwerking voor een exclusieve verschijning.

Standaard zijn de gesmede velgen uitgevoerd met een hoogwaardige schroefbare en volledig geïntegreerde naafdop van gesmeed aluminium. De vorm doet denken aan een centrale wielmoer, een verwijzing naar de autosport. Het opschrift ‘AMG’ is als designelement geïntegreerd in de velg. Als optie zijn nog drie andere gesmede velgen in dezelfde afmetingen leverbaar, twee designvarianten zijn er ook in matzwart met glansgedraaide velgrand.

De krachtige afsluiting van de S 63 4MATIC+ en de S 65 wordt gevormd door de geactualiseerde achterskirt met diffusorinzet en de nieuw gevormde dubbele uitlaatsierstukken van de AMG-sportuitlaat, die specifiek zijn voor dit model. Andere kenmerken zijn de talrijke designelementen in hoogglanzend chroom aan de voor-, zij- en achterkant, die vooral in combinatie met donkere lakkleuren hun stralende werking tonen.

Interieur: fascinerend qua uitrusting, design en kwaliteit

Het stijlvolle karakter van de nieuwe S-Klasse van Mercedes-AMG is ook in het interieur zichtbaar: beide modellen verwelkomen de inzittenden in een exclusieve ambiance. De elektrisch verstelbare AMG-sportstoelen met memoryfunctie en stoelverwarming bieden meer zijdelingse ondersteuning voor bestuurder en voorpassagier. Nappaleder in V8-AMG-design met AMG-emblemen in de rugleuningen voor en achter zorgt voor een luxueuze sfeer aan boord. Het gestanste AMG-logo op de middenarmsteun voor is een bijzonder kenmerk, evenals de analoge klok in exclusief IWC-design: deze is voorzien van driedimensionale gefreesde wijzers van metaal en metaalapplicaties op de wijzerplaat.

Het aan de onderzijde afgevlakte driespaaks Performance-stuurwiel heeft schakelpaddles, een sterk gecontoureerde krans met geperforeerd leder en een metalen applicatie met opschrift ‘AMG’. Als optie is het stuurwiel leverbaar met een combinatie van zwart nappaleder en microvezel DINAMICA.

Een andere specialiteit die typisch is voor AMG zijn de instrumenten: op het 31,2 cm grote widescreen TFT-kleurendisplay geven onder meer animated ronde klokken het motortoerental, de gereden snelheid en tal van andere waarden weer. Daarbij kan de bestuurder kiezen uit de drie weergavemogelijkheden Classic, Sport en Progressive. Bovendien is het AMG-menu aanzienlijk uitgebreid. Zo kunnen onder andere de temperatuur van motor- en transmissie-olie, de dwars- en langsversnelling, het motorvermogen en koppel, de laaddruk van de turbo, de bandentemperatuur en -spanning alsmede de actuele set-up van de auto worden weergegeven.

Talrijke opties uit de AMG Performance Studio

Wie de S 63 4MATIC+ of S 65 nóg individueler wil uitrusten, kan kiezen uit talrijke opties uit de AMG Performance Studio. Met het nightpakket, aantrekkelijke velgdesigns en het carbonpakket kan het exterieur worden aangepast aan de persoonlijke smaak. In het interieur versterkt het met zwart nappaleder en microvezel DINAMICA beklede stuurwiel het sportieve karakter. Sierdelen van carbon of carbon/ pianolak zwart completeren de mogelijkheden.

AMG Track Pace-app

Autosportliefhebbers kunnen met AMG Track Pace in de S 63 4MATIC+ talrijke gegevens van de auto en rondetijden op het circuit vastleggen. Alle waarden worden weergegeven op het COMAND-display, in de widescreen cockpit kunnen de actuele tijden bovendien in het combi-instrument worden afgelezen. De bestuurder kan aan de hand van de data zijn rijstijl exact analyseren en met het verworven inzicht zijn rondetijden verbeteren.