14
juli
2005
|
02:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-AMG presenteert de krachtigste atmosferische achtcilindermotor ter wereld

  • 375 kW / 510 pk en 630 Nm

  • Combinatie van hoge-toerenconcept en grote cilinderinhoud

  • Innovatieve kenmerken uit de racerij voor nieuwe V8-motor

Mercedes-AMG slaat een geheel nieuwe weg in: de nieuwe AMG 6,3 liter V8-motor is de eerste motor ter wereld die hoge toerentallen combineert met een grote cilinderinhoud. De volledig door AMG ontwikkelde motor levert een vermogen van 375 kW / 510 pk bij maar liefst 6800 omw./min. En een maximaal koppel van 630 Nm, waarmee de nieuwe krachtbron de krachtigste atmosferische (natuurlijk aangezogen) achtcilinder productiemotor is. Dankzij de grote cilinderinhoud levert de V8-motor zo'n 20 procent meer koppel ten opzichte van vergelijkbare atmosferische motoren in deze klasse.

De motor is vervaardigd uit ‘high strength’ aluminium en heeft een groot aantal kenmerken die rechtstreeks uit de autosport afkomstig zijn. Daarmee verwijst de V8-motor naar de succesvolle traditie van AMG in de racerij. Een nieuw variabel inlaatspruitstuk met twee interne smoorkleppen zorgt samen met de verticaal geplaatste in- en uitlaatkanalen voor een perfecte beademing van de cilinders. Komvormige klepstoters in de cilinderkoppen zorgen voor een nauwkeurige bediening van de kleppen en maken daardoor hoge toerentallen mogelijk. Variabele verstelling van de nokkenassen, een uiterst stevig geconstrueerd motorcarter en cilinderwanden voorzien van een nieuwe revolutionaire TWAS-coating zijn andere kenmerken van deze uiterst moderne V8-motor die door Mercedes-AMG is vervaardigd.

De achtcilindermotor werd volledig door de ingenieurs en technici van AMG in Affalterbach gereed gemaakt voor serieproductie. De nieuwe AMG 6,3 liter V8-motor zal volgend jaar worden gepresenteerd in de Mercedes-Benz M-Klasse. De motor is bedoeld om in de toekomst ook in andere AMG-uitvoeringen optimaal rijplezier te bieden.

De hooggespannen verwachtingen van AMG-klanten en de indrukwekkende historie van AMG-achtcilindermotoren waren zowel een verplichting als een extra motivatie voor de technici bij Mercedes-AMG GmbH, want men moest wel met een excellente nieuwe V8-machine voor de dag komen. Een korte blik op de voornaamste technische gegevens wijst al uit dat ze hierin zijn geslaagd: uit een cilinderinhoud van 6208 cc haalt de aluminium AMG V8-motor een maximum vermogen van 375 kW / 510 pk bij 6.800 omw./min. en een maximum koppel van 630 Nm, dat beschikbaar is bij 5.200 omw./min. Het maximum toerental van de motor bedraagt 7.200 omw./min.

Technische gegevens op een rij:

  • Cilinderinhoud 6208 cc

  • Boring x slag 102,2 x 94,6 mm

  • Compressieverhouding 11,3 : 1

  • Vermogen375 kW / 510 pk bij 6.800 omw./min.

  • Max. koppel 630 Nm bij 5.200 omw./min.

    Deze unieke combinatie van een motor die zeer hoge toerentallen aankan bij een relatief grote cilinderinhoud verenigt het beste uit twee werelden: veel koppel bij lage toerentallen. De bestuurder ervaart het nadrukkelijk sportieve karakter van de motor door volop souplesse en snelle en dynamische reacties bij ieder toerental.

    De nieuwe AMG V8-motor levert al 500 Nm aan de krukas bij 2.000 omw./min, terwijl het maximum koppel van 630 Nm bij 5.200 omw./min. beschikbaar is, meer dan welke andere atmosferische motor in dit segment dan ook. Kortom, de nieuwe achtcilinder AMG-motor staat voor dynamische acceleratie, vlotte tussensprints en puur rijplezier van het hoogste niveau.

    Het sportieve AMG-uitlaatgeluid werd gevormd in een langdurige reeks van testen. De achtcilindermotor uit Affalterbach geeft de sensatie van een atmosferische hoogtoerige V8-motor in een onmiskenbaar hoorbare en voelbare vorm bij lage, gemiddelde én hoge toerentallen.

    Uniek variabel inlaatspruitstuk en revolutionaire cilinderwanden

    Naast de grote cilinderinhoud zijn het enorme vermogen en koppel vooral te danken aan het geavanceerde inlaatsysteem, een geheel nieuwe aanpak voor AMG. De voornaamste kenmerken zijn grote diameters, het stromingsgunstig ontwerp van zowel het in- als uitlaatspruitstuk en de verticale opstelling van de inlaatkanalen, zoals gebruikelijk in de autosport.

    Het nieuw ontwikkelde en gepatenteerde variabele inlaatspruitstuk, dat is gemaakt van magnesium en is voorzien van twee parallel werkende geïntegreerde smoorkleppen, is een wereldprimeur. De werking van deze componenten, die zeer uitzonderlijk zijn in de reguliere motorenbouw, zorgt voor perfecte vulling van de cilinders.

    De 32 kleppen in de cilinderkoppen worden bediend door komvormige klepstoters voor een extra nauwkeurige werking en hogere toerentallen, een technologie die zijn waarde in de racerij bewezen heeft. Continu variabele verstelling van de nokkenassen aan de in- en uitlaatzijde is een ander speciaal kenmerk van deze AMG-V8-motor. Binnenin de motor bevindt zich nog een wereldprimeur, want als eerste productiemotor ter wereld heeft de 6,3-liter AMG-krachtbron een speciale TWAS-coating op de cilinderwanden, waarbij de afkorting staat voor “Twin Wire Arc Sprayed”. Dit is een speciale vlamboog spuitmethodiek die ervoor zorgt dat de wrijvingsverliezen in de motor tot een minimum worden beperkt.

    De oorsprong in de racerij wordt ook zichtbaar in het carter: net zoals in de AMG V8-compressormotor in de Mercedes-Benz SLR McLaren kozen de ingenieurs en technici voor een uiterst stijve carterconstructie. Speciale componenten van gegoten staal zorgen voor nog meer stijfheid, een gegarandeerde smering en de best mogelijke betrouwbaarheid op lange termijn.

    Volledig zelfstandige ontwikkeling in Affalterbach

    Voor wat betreft het ontwerp is de nieuwe achtcilindermotor van Mercedes-AMG de eerste die geheel zelfstandig is ontwikkeld. De motor heeft geen enkel kenmerk of onderdeel gemeen met andere achtcilindermotoren van Mercedes-Benz. De nieuwe 6,3-litermotor onderscheidt zich van andere wel op Mercedes-motoren gebaseerde AMG-V8-motoren, door de onderlinge afstand tussen de cilinders, de uitvoering van het motorcarter, de geavanceerde in- en uitlaatspruitstukken en de distributie. Ook de boring/slag verhouding is geheel nieuw voor Mercedes-AMG.

    De nieuwe motor wordt geproduceerd in de moderne AMG-fabrieken volgens het “één mens, één motor”-principe. Dit betekent dat één enkele technicus de gehele motor met de hand in elkaar zet, wat blijkt uit zijn handtekening op de AMG-badge op de motor.