13
november
2020
|
11:29
Europe/Amsterdam

Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ snelste auto uit de topklasse op de Nordschleife

Met ingang van modeljaar 2021, en al in productie sinds september 2020, is de Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd: 12,5 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 286 g/km)[1] nu nóg sneller op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring. Dankzij nieuw afgestelde elastokinematica en andere finetuningmaatregelen heeft AMG-ontwikkelingsengineer Demian Schaffert een nieuwe recordtijd kunnen neerzetten en daarmee de vierdeurs coupé uit Affalterbach op plaats één van de officiële lijst van snelste auto’s in de categorie ‘topklasse’ gezet. De voormalig autocoureur verbeterde zijn eigen ronderecord van najaar 2018 met 2,4 seconden. De officieel gemeten en notarieel vastgelegde waarden zijn: 7:23.009 min. voor de 20,6 km lange baanvariant (zonder rechte-lijnmeting op circuitdeel T13) en 7:27.800 min. voor het 20,832 km lange volledige circuit (met rechte-lijnmeting voor circuitdeel T13). Deze variant en rondetijd staan officieel vermeld op de website van Nürburgring GmbH. Daarmee heeft Mercedes-AMG in deze klasse al na drie maanden overtuigend de kroon op het werk gezet.

De 470 kW/639 pk sterke Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ vestigde het record in technische standaarduitvoering en is daar bijzonder goed voor uitgerust: de uitrusting omvat rijdynamische highlights als de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+, de actieve achterasbesturing, een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras en de rijdynamiekregeling AMG DYNAMICS. De Michelin Pilot Sport Cup2-banden die tijdens de recordrit waren gemonteerd en die klanten als optie kunnen bestellen, zorgden met een nog hoger gripniveau voor een optimale tractie en een krachtige acceleratie in de in totaal 73 bochten van de ‘Groene Hel’. Het aerodynamicapakket, dat ook als optie leverbaar is en op de recordauto was gemonteerd, verhoogt de stabiliteit bij hogere snelheden en verlaagt de cw-waarde.

“Ook al ben ik al jaren betrokken bij de ontwikkeling van de GT 63, het is altijd indrukwekkend om te zien hoe groot de spreiding is die we met dit exclusieve model hebben weten te realiseren. Dit geldt vooral na de recente lichte modelvernieuwing. Enerzijds is de vierdeurs coupé comfortabel en voorzien van vele intelligente veiligheidsvoorzieningen voor dagelijks gebruik, anderzijds biedt hij deze extreem hoge rijdynamiek en precisie, die we nu weer hebben kunnen demonstreren op de uitdagende Nordschleife”, aldus Demian Schaffert.

De omstandigheden op de extreem veeleisende baan in de Eifel waren allesbehalve optimaal, omdat sommige delen van de omloop zelfs nat waren. Bij buitentemperaturen van 7 °C en asfalttemperaturen van 10 °C maakte Schaffert optimaal gebruik van het volledige potentieel van het topmodel uit de vierdeurs AMG GT-familie. In het rijprogramma RACE zorgt het onderstel AMG RIDE CONTROL+ voor een straffere demperafstelling en wordt ook de stuurkarakteristiek directer. De rijdynamiekregeling AMG DYNAMICS maakt in de ‘Master’-modus tevens gebruik van alle mogelijkheden van de volledig variabele vierwielaandrijving en van de responsieve regeling van het elektronisch sperdifferentieel voor de hoogst mogelijke dynamiek. Als extra veiligheidsmaatregel voor de bestuurder werd de AMG GT voorzien van een kuipstoel en vierpuntsgordels.

De recordronde werd nauwkeurig gemeten door de onafhankelijke experts van ‘wige SOLUTIONS’. Een onafhankelijk notaris certificeerde ook de goede staat van de auto en de rondetijd. De video van de recordronde is te bekijken op http://amg4.me/GT_63_ring_lap

Achtergrond:

Waarom er twee rondetijden zijn op de Nürburgring-Nordschleife

De Nürburgring-Nordschleife wordt beschouwd als het moeilijkste circuit ter wereld en maakt deel uit van elk ontwikkelingsproces van Mercedes-AMG. Een recordronde is dan ook de meest veeleisende test van de kwaliteiten van een sportwagen. De tijden worden gemeten op twee baanvarianten, die respectievelijk 20,6 en 20,832 km lang zijn.

Sinds 1997 vormt het 20,6 km lange circuit de maatstaf. Het Duitse vakblad sportauto van uitgeverij Motor Presse Stuttgart gebruikt deze baanvariant voor hun zogeheten ‘Supertest’. Om historische redenen werd het korte rechte stuk bij de T13-tribune – van de afslag van de Nordschleife naar het Grand Prix-circuit tot de afslag van het Grand Prix-circuit naar de Nordschleife - niet meegenomen in de tijdmeting. De startlijn bevindt zich dus aan het einde van de T13-tribune in noordelijke richting en de finishlijn ligt aan het begin van de T13- tribune in zuidelijke richting. Er wordt dus geen volledige ronde gemeten na de vliegende start. De totale lengte van het parcours is exact 20,6 km.

In 2019 werd de officiële Nürburgring-ronde toegevoegd. Deze werd samengesteld door exploitatant ‘Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG’ en is 232 m langer omdat de start- en finishlijn hier op dezelfde plek liggen, ook op het T13-gedeelte, zodat er een volledige Nordschleife-ronde van 20,832 km met een vliegende start wordt gereden en gemeten.

Om beide recordtijden te kunnen erkennen, moet aan een groot aantal voorwaarden worden voldaan: naast het bijhouden van de tijd met gekalibreerde foto-elektrische sensortechnologie, is er bij officiële recordpogingen en pogingen om een rondetijd te realiseren altijd toezicht door een notaris. Naast de controle van de tijdregistratie worden de auto’s en de banden ook geïnspecteerd en goedgekeurd door de notaris. De indeling van de voertuigklassen is gebaseerd op de officiële categorieën van het Duitse Kraftfahrtbundesamt (KBA).

Overzicht technische gegevens

 

Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+

Motor

4,0 liter V8 biturbo

Cilinderinhoud

3.982 cm3

Max. vermogen

470 kW (639 pk) bij 5.500-6.500 t/min

Max. koppel

900 Nm bij 2.500-4.500 t/min

Aandrijflijn

Volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

Brandstofverbruik gecombineerd

12,5 l/100 km*

CO2-emissie gecombineerd

286 g/km

Acceleratie 0-100 km/h

3,2 s

Topsnelheid

315 km/h

* De genoemde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven meetprocedure. Dit zijn NEDC CO₂-waarden die zijn vastgesteld volgens de Art. 2 No. 1 Commission Implementing Regulation (EU) 2017/1153. De waarden voor het brandstofverbruik zijn berekend op basis van deze waarden.

[1] De genoemde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven meetprocedure. Dit zijn NEDC CO₂-waarden die zijn vastgesteld volgens de Art. 2 No. 1 Commission Implementing Regulation (EU) 2017/1153. De waarden voor het brandstofverbruik zijn berekend op basis van deze waarden.