17
maart
2016
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC – eerste midsize-SUV uit Affalterbach

Het aanbod midsize-SUV’s kan rekenen op een wel heel dynamische gezinsuitbreiding in de vorm van de Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC. De 270 kW/367 pk sterke 3,0-liter V6-biturbomotor, de 9G-TRONIC automatische transmissie met kortere schakeltijden en de AMG performance 4MATIC vierwielaandrijving – waarbij de nadruk op de achterwielen ligt – vormen de basis voor een zeer dynamische rijervaring. Het ‘eigen’ design en het speciaal afgestelde sportonderstel op basis van AIR BODY CONTROL met adaptief verstelbare demping onderstrepen de verwantschap met de wereld van Driving Performance van Mercedes-AMG.

De 3,0-liter V6-biturbomotor wordt gebruikt in uiteenlopende AMG Performance-modellen en is de enige zescilindervariant die in de GLC leverbaar is. Hij is goed voor een maximumvermogen van 270 kW/367 pk en een maximumkoppel van 520 Nm. De GLC 43 4MATIC sprint in 4,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en is elektronisch begrensd op 250 km/h. De nieuw ontwikkelde vooras, de stijve elastokinematica en de zeer precieze, snelheidsafhankelijke AMG sportparameterstuurbekrachtiging leveren een aanzienlijke bijdrage aan de sportieve rijervaring.

De belangrijkste gegevens

 

Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC

Motor

V6-biturbo

Cilinderinhoud

2.996 cc

Max. vermogen

270 kW/367 pk tussen 5.500-6.000 t/min

Max. koppel

520 Nm tussen 2.500-4.500 t/min

NEDC brandstofverbruik gecombineerd

8,3 l/100 km

CO2-emissie gecombineerd

189 g/km

Acceleratie 0-100 km/h

4,9 sec.

Topsnelheid

250 km/h*

Leeggewicht volgens EC**

1.845 kg**

* Elektronisch begrensd; ** Inclusief bestuurder (68 kg), bagage (7 kg) en brandstoftank 90% vol

De highlights

  • 3,0-liter V6-biturbomotor met aangepast motormanagement, hogere turbodruk en aanzienlijk vergrote dynamiek en respons

  • 9G-TRONIC automatische transmissie met tussengasfunctie tijdens terugschakelen en extra korte schakeltijden in de ‘Sport Plus’ stand

  • AMG performance 4MATIC vierwielaandrijving met op de achterwielen gerichte koppelverdeling van 31/69 procent (vooras/achteras)

  • AMG RIDE CONTROL-sportonderstel met drietrapsadaptief verstelbare demping, standen te kiezen via keuzetoets

  • AMG DYNAMIC SELECT-schakelaar voor sportieve, individueel instelbare rijervaring op basis van vijf rijprogramma’s en AMG-specifieke afstelling

  • Drietraps elektronisch stabiliteitsprogramma ESP®

  • Vooras met nieuw ontwikkelde fusees en lagers op de veerpootverbinding. Elastokinematische verstelling van de draagarmen

  • Achteras met elastokinematica toegerust op een hogere rijdynamiek

  • Groot remsysteem met inwendig geventileerde composietremschijven, vóór geperforeerd met een diameter van 360 mm en achter met een diameter van 320 mm

  • AMG-design met specifieke voor- en achterskirt en speciale uitlaatsierstukken

  • Diamond grille met pins in chroom en lamel in hoogglanzend zwart

  • 19 inch vijfspaaks lichtmetalen AMG-velgen, hoogglanzend zwart en glansgedraaid

  • AMG-combi-instrument in finishvlaglook en schaalverdeling tot 280 km/h en AMG-hoofdmenu

  • Multifunctioneel sportstuur in leder met diepe greepdelen, afgevlakte onderzijde en contrastsiernaden in rood

  • Bekleding in lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA zwart met sportdessin en contrastsiernaden in rood

Hoog vermogen, laag verbruik: de 3,0-liter V6-AMG-biturbomotor

De 3,0-liter V6-AMG-biturbomotor levert een hoog vermogen bij een tegelijkertijd laag brandstofverbruik en geringe emissies. Het indrukwekkende vermogen van 270 kW/367 pk is onder andere te danken aan nieuwe, grotere turbo’s en de hoge turbodruk van 1,1 bar. De twee turboladers, die kort op de motor zijn gemonteerd, zijn opvallend spontaan in hun reactie. In combinatie met het koppel van 520 Nm tussen 2.500-4.500 t/min staat de motor garant voor maximale dynamiek en responsiviteit. De NANOSLIDE®-coating op de cilindervoeringen is in de Formule 1 V6 hybride turbomotoren van Mercedes-Benz doorontwikkeld. Deze coating is extra sterk en daarmee slijtagebestendig en beperkt wrijving, waarmee hij bijdraagt aan een grotere efficiëntie. Hetzelfde is van toepassing op de meervoudige inspuiting met gerichte verneveling bij een druk tot 200 bar. De AMG-krachtbron is herkenbaar aan de rode aluminium accenten op de motorafdekplaat.

Korte schakeltijden, hoge efficiëntie: de 9G-TRONIC

De 9G-TRONIC automatische transmissie is speciaal aangepast voor de vereisten van de GLC 43 4MATIC. De engineers van AMG zijn erin geslaagd de schakeltijden van de negentraps automaat te beperken dankzij een speciale softwaretoepassing. De mogelijkheid om meerdere versnellingen tegelijk terug te schakelen voorziet in meer spontane, korte acceleraties, terwijl de tussengasfunctie in de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport Plus’ voor nog meer emotie zorgt. Korte onderbrekingen in de ontsteking maken sneller schakelen mogelijk ten opzichte van de ‘Eco’ en ‘Comfort’ standen. De ‘Manual’ stand kan worden geselecteerd via een toets in de middenconsole. De gangwissels zijn gebaseerd op de gekozen transmissiestand, waarbij de bestuurder nu via de stuurschakelpaddles kan schakelen. Daarbij blijft de transmissie in de gekozen versnelling staan en schakelt niet automatisch op wanneer de motor de begrenzer nadert.

Wendbaarder: sportonderstel op basis van AIR BODY CONTROL

Voor extra wendbaarheid, een neutraler bochtgedrag en meer grip – ook bij hogere snelheden – hebben de engineers uit Affalterbach een speciaal sportonderstel ontworpen op basis van de luchtvering AIR BODY CONTROL. Het adaptieve dempingsysteem ADS PLUS heeft eveneens een speciale afstelling gekregen en biedt een keuze uit drie standen: ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport Plus’. Daarmee biedt het systeem een optimale combinatie tussen een hoog comfort voor langere ritten en een sportieve rijdynamiek.

De vooras met vier draagarmen is voorzien van specifieke stuurfusees en lagers. Alle componenten zijn geoptimaliseerd voor extra stijfheid. Een hogere negatiever camber voor de vooras en de multi-link achteras verbetert de dwarsdynamiek. De elastokinematica van beide assen is eveneens ontworpen voor een grotere stijfheid. Al deze ingrepen verbeteren de wendbaarheid en vergroten de dynamiek.

Focus op achterwielen en wendbaarheid: AMG Performance 4MATIC

De standaard AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving voorziet in een koppelverdeling die nadrukkelijk op de achterwielen is gericht, in een verhouding van 31/69 procent tussen de voor- en achteras. Die opzet zorgt voor een verder verbeterde rijdynamiek, een grotere dwarsversnelling en meer grip bij acceleraties.

Karakter via een vingerbeweging: AMG DYNAMIC SELECT

Met de vijf DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Eco’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport Plus’ en ‘Individual’ kan de bestuurder het karakter van de GLC 43 4MATIC via een vingerbeweging op eigen voorkeuren afstemmen. Daarbij lopen de opties uiteen van zuinig en comfortabel tot extreem sportief. Het systeem past daarbij onder meer de motorrespons, transmissie, het onderstel en de besturing aan. Los van de DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s kan de bestuurder via de ‘M’-toets direct overschakelen naar de handgeschakelde stand, waarbij de gangwissels uitsluitend door de stuurschakelpaddles worden uitgevoerd.

De DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport Plus’ zijn voor de GLC 43 4MATIC nog meer op sportiviteit afgestemd dan bij de seriemodellen. Het resultaat is een gevoeliger en directer reagerend gaspedaal, sportievere gangwissels met snellere schakeltijden, de tussengasfunctie en het uitschakelen van bepaalde cilinders. Het verhoogde stationair toerental zorgt ervoor dat de auto sneller reageert en accelereert vanuit stilstand.

Om de efficiëntie te verhogen zorgen het ECO start-stopsysteem en de ‘zeilfunctie’ in de ‘Eco’ stand voor een gereduceerd brandstofverbruik. Wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat bij snelheden tussen 60 en 160 km/h wordt de koppeling ontkoppeld en wordt de motor losgekoppeld van de aandrijflijn. De elektronica brengt de motorsnelheid terug naar stationair, waarbij de aandrijfweerstand wordt beperkt door de compressie- en wrijvingskrachten van de motor in de overrun stand.

Directe, duidelijke feedback: snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachtiging

De snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachtiging heeft op de GLC 43 4MATIC een variabele overbrenging. Het systeem onderscheidt zich door een precieze en zeer authentieke feedback. De stuurbekrachtiging biedt een keuze uit twee standen: ‘Comfort’ of ‘Sport’. De relevante stand wordt automatisch geactiveerd door het gekozen DYNAMIC SELECT-rijprogramma of kan zelf worden geselecteerd in de ‘Individual’ stand.

Het grote remsysteem met inwendig geventileerde composietremschijven vertraagt de Performance-SUV betrouwbaar en snel. Op de vooras worden geperforeerde exemplaren gemonteerd in de maatvoering 360 x 36 mm met vaste remklauwen, vier zuigers en het opschrift ‘AMG’. Achter heeft het model 320 x 24 mm remschijven met vaste remzadels en een enkele zuiger.

Sportief en onderscheidend: het exterieurdesign

Het onderscheidende design wordt versterkt door elementen in zilverchroom en hoogglanzend zwart en heeft de AMG Line exterieur als uitgangspunt. De diamond grille  heeft verchroomde pins, een lamel in hoogglanzend zwart met accenten in hoogglanzend chroom en opschrift ‘AMG’. De sportief-markante luchtinlaten in de AMG-voorskirt hebben vinnen in zilverchroom. Daaronder garandeert de frontsplitter in zilverchroom een optimale luchttoevoer naar de koelmodule.

Het zijaanzicht wordt gedomineerd door 48,3 cm (19 inch) vijf-dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velgen, hoogglanzend zwart en glansgedraaid. De banden in verschillende maatvoeringen (voor 235/55 R19 op 8J x 19 velgen, achter 255/50 R19 op 9J x 19 velgen) benadrukken de krachtige uitstraling. Andere highlights zijn hier de buitenspiegels in hoogglanzend zwart en het opschrift ‘BITURBO 4MATIC’ in zilverchroom op de voorspatschermen.

Ook de achterzijde is sportief en aantrekkelijk vormgegeven, met twee verchroomde uitlaatsierstukken in vierpijpslook en een AMG-achterskirt in diffusorlook met sierlijst in zilverchroom.

Sportieve uitstraling met modelspecifieke accenten: het interieurdesign

Het interieur versterkt de dynamiek met tal van individuele details. Het multifunctionele sportstuur in leder zwart heeft een afgevlakte onderzijde en contrastsiernaden in rood. Het ligt perfect in de hand voor een sportieve rijstijl. De bestuurder en voorpassagier zitten comfortabel in de stevig gevormde sportstoelen, zelfs bij hoge snelheden, dankzij de verbeterde zijdelingse ondersteuning. De bekleding in lederlook ARTICO zwart/microvezel DINAMICA heeft een onderscheidend dessin en contrastsiernaden in rood. Het middendeel van de portieren is met hetzelfde materiaal afgewerkt.

Met twee grote ronde klokken en een centraal 13,97 cm (5,5 inch) multifunctioneel kleurendisplay posteert het AMG-combi-instrument alle belangrijke informatie direct in het blikveld van de bestuurder. De ECO-aanduiding ondersteunt een zuinige rijstijl. Wijzerplaten in finishvlaglook en opvallende typografie verlenen de grote display een sportief tintje.

Sportieve opties

Het sportieve karakter van de GLC 43 4MATIC wordt nog meer aangezet door de optioneel leverbare uitrustingsfeatures. Ze lopen uiteen van Performance-stoelen met nog meer zijdelingse ondersteuning en lederen bekleding tot aan carbon sierdelen, het nightpakket en 21 inch bicolor lichtmetalen velgen.

De Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC beleeft zijn wereldprimeur tijdens de New York International Auto Show (25 maart t/m 3 april 2016) en is te bestellen vanaf 4 april.