24
maart
2016
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-AMG C 63 Cabriolet: open-air performance voor de C-Klasse

De nieuwe Mercedes-AMG C 63 Cabriolet combineert een intens open-air gevoel met de AMG-V8-motor voor een opwindende performance-ervaring. De in Affalterbach ontwikkelde biturbomotor is beschikbaar in twee vermogensvarianten – 350 kW/476 pk en 375 kW/510 pk – en levert prestaties op sportwagenniveau. Brede wielkasten voor en achter, de grote spoorbreedte en grote wielen onderstrepen de krachtige looks. De sportieve langs- en dwarsdynamiek is onder meer te danken aan het geavanceerde AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping, een achterassperdifferentieel en dynamische motorsteunen.

Liefhebbers van prestaties profiteren met de Mercedes-AMG C-Klasse modellen van het grootste aanbod in dit segment. De modelserie bestaat nu uit in totaal twaalf varianten als Limousine, Estate, Coupé en Cabriolet, met keuze uit de V6-biturbomotor en vierwielaandrijving of de V8-biturbo in twee vermogensversies, met achterwielaandrijving en een achterassperdifferentieel.

Diepgaande knowhow uit de autosport en de passie van de engineers, designers en product managers van AMG staan aan de basis van een emotionele rijervaring met deze nieuwe performancecabriolet. Hij beleeft zijn wereldprimeur op de New York International Auto Show. De marktintroductie volgt in augustus 2016.

Modeloverzicht:

 

Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet

Mercedes-AMG C 63 Cabriolet

Cilinderinhoud

3.982 cc

3.982 cc

Max. vermogen

375 kW/510 pk tussen 5.500-6.250 t/min

350 kW/476 pk tussen 5.500-6.250 t/min

Max. koppel

700 Nm tussen 1.750-4.500 t/min

650 Nm tussen 1.750-4.500 t/min

Brandstofverbruik (NEDC gecombineerd)

9,3-8,9 l/100 km

9,3-8,9 l/100 km

CO2-emissies

218-208 g/km

218-208 g/km

Leeggewicht  (EC)

1.925 kg*

1.910 kg*

Acceleratie 0-100 km/h

4,1 sec.

4,2 sec.

Topsnelheid

250 km/h**

250 km/ h **

* Rijklaar (brandstoftank 90% vol, met bestuurder (68 kg) en bagage (7 kg)); ** Elektronisch begrensd; met AMG Driver's Pakket 280 km/h

Uniek aanbod in het segment met V8-biturbomotor

In zijn segment is de nieuwe C 63 Cabriolet in alle opzichten bijzonder, aangezien hij het enige model in het segment is met een achtcilinder biturbomotor. Mercedes-AMG bedient daarmee klanten die een combinatie van een bevlogen, onmiskenbare motorsound en koppelsterke prestaties verlangen. Bovendien krijgt de bestuurder ongeëvenaarde rijprestaties voorgeschoteld. De C 63 S Cabriolet accelereert in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/h, de C 63 Cabriolet heeft daar 4,2 seconden voor nodig. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/ h (AMG Driver’s Package: 280 km/ h).

Nieuwe V8-biturbo nauw verwant aan Mercedes-AMG GT-motor

De 4,0-liter achtcilinder biturbomotor wordt al toegepast in de Mercedes-AMG C 63 Limousine, Estate en Coupé. In combinatie met dry-sump smering ligt hij ook in de Mercedes-AMG GT. Kenmerkende eigenschap: de twee turboladers zijn niet aan de buitenkant, maar tussen de cilinderbanken in V-opstelling gemonteerd. Specialisten noemen deze constructie ‘hot inside V’. De belangrijkste voordelen van deze constructie zijn de compacte bouwwijze van de motor, de optimale respons en de lage uitlaatgasemissies. Een specialist assembleert de motor met de hand in de motorenfabriek in Affalterbach volgens het ‘one man ‑ one engine’ principe.

Uitlaat met kleptechnologie voor variabele motorsound

De typische V8-motorsound was eveneens een belangrijk doel. Een modelspecifieke uitlaat met kleptechnologie is standaard. Het systeem wordt automatisch kenveldgestuurd geregeld via de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s, het vermogen dat door de bestuurder wordt aangesproken en het toerental. Het motorgeluid loopt uiteen van bescheiden en geschikt voor lange afstanden tot pittig en emotioneel. Optioneel is de Performance-uitlaat leverbaar, met de mogelijkheid het geluid aan te passen via een druk op een knop. Beide uitlaten zijn zo ontworpen dat de uitlaatsound te allen tijde voldoet aan de normen, ongeacht de stand van de klep in de uitlaat.

Sneller schakelen met de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sporttransmissie

De transmissie speelt een belangrijke rol in het directe en sportieve karakter van de nieuwe Mercedes-AMG C 63 Cabriolet. De AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sporttransmissie overtuigt door zijn speciaal voor dit model ontwikkelde dynamiek en hoge variabiliteit. Ongeacht of de transmissie automatisch schakelt of op commando van de bestuurder via de stuurschakelpaddles, geschiedt het op- en terugschakelen aanmerkelijk sneller vergeleken met het voorgaande model. Deze vergrote spontaniteit werd mogelijk door een nog sportievere set-up van de motor- en transmissieaansturing.

Specifiek onderstel voor maximale langs- en dwarsdynamiek

De wendbaarheid en hoge bochtsnelheid van de nieuwe Mercedes-AMG C 63 Cabriolet zijn tevens te danken aan het standaard AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping. Dit systeem koppelt sportiviteit aan comfort. De bestuurder kan via een toets in de middenconsole kiezen uit drie instellingen: ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport Plus’. Ongeacht het gekozen programma wordt elk wiel automatisch afzonderlijk, elektronisch geregeld.

Aan de voorzijde is een vier-link ophanging met op de autosport gebaseerde radiaal opgehangen remklauwen gemonteerd. Speciaal voor dit model ontworpen fusees en een bredere spoorbreedte maken een grotere dwarsversnelling mogelijk. De achteras is eveneens compleet nieuw ontworpen voor de Coupé en Cabriolet. Het ruimtelijk geleide concept onderscheidt zich door een zeer nauwkeurige wielgeleiding en een vergrote stijfheid. Het speciale AMG-subframe voor de achteras maakt de toegenomen spoorbreedte mogelijk. Het contactvlak van de wiellagers werd nog eens 25 millimeter verder naar buiten geplaatst in vergelijking tot de Limousine. Andere aanpassingen zijn speciale AMG-wieldraagarmen, een stijvere elastokinematiek en een groter negatief camber.

Standaard krijgt de C 63 Cabriolet tienspaaks lichtmetalen velgen 9,0 x 18 voor en 10,5 x 18 achter, titaangrijs en glansgedraaide velgrand, met banden 255/40 R18 voor en 285/35 R18 achter. De C 63 S Cabriolet heeft vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen 9,0 x 19 voor en 10,5 x 19 achter, eveneens titaangrijs en glansgedraaid, met banden 255/35 R19 voor en 285/30 R19 achter.

Andere band/velg-combinaties zijn optioneel leverbaar. Het aanbod bestaat onder andere uit banden in verschillende maten op kruisspaaks gesmede velgen 9,0 J x 19 voor en 10,5 J x 20 achter, matzwart en glanzende velgrand, met banden 255/35 R19 voor en 285/30 R20 achter.

Achterassperdifferentieel: optimale grip, ook op het circuit

Voor extra grip en dynamiek is de Mercedes-AMG C 63 Cabriolet uitgerust met een mechanisch achterassperdifferentieel. De Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet krijgt een elektronisch geregelde versie. Beide beperken het doorslippen van het binnenste wiel in bochten, zonder ingrepen via het remsysteem. Dankzij de verbeterde tractie is de bestuurder in staat sneller uit bochten te accelereren. Ook blijft de auto stabieler bij remmen onder hoge snelheden en heeft hij meer grip bij acceleratie vanuit stilstand. De voor dit model compleet nieuw ontworpen achteras werd speciaal aangepast aan de grotere dynamische capaciteiten van de Cabriolet. Het grootste voordeel van het elektronische achterassperdifferentieel – standaard bij de Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet – is dat het nog gevoeliger is en nog sneller reageert, wat de dynamische grenzen van de auto opnieuw verlegt. Het drietraps ESP® met de standen ‘ESP ON’, ‘SPORT Handling Mode’ en ‘ESP OFF’ werkt naadloos samen met het achterassperdifferentieel en is optimaal op de hoge dynamiek afgestemd.

AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s

De bestuurder kan het karakter van de Mercedes-AMG C 63 Cabriolet beïnvloeden aan de hand van vier verschillende AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s, uiteenlopend van comfortabel en zuinig tot supersportief, met behulp van een controller links naast het touchpad.

‘Comfort’ is het uitgebalanceerde rijprogramma met een op comfort afgestelde ophanging en besturing, en een op zuinigheid ingestelde aandrijflijn inclusief soepele gangwissels en een discreet motorgeluid. De ‘zeilfunctie’ voor het verder terugdringen van het verbruik is nieuw. Wanneer de bestuurder het gas bij snelheden tussen 60 en 160 km/h loslaat, wordt de koppeling van de MCT-transmissie geactiveerd en de motor losgekoppeld van de aandrijflijn. De elektronica brengt het motortoerental daarbij terug naar stationair en de rijweerstand wordt beperkt dankzij de compressie en wrijving in de motor in de overrun stand.

De rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport Plus’ vergroten de sportieve beleving. De C 63 S heeft ook een ‘RACE’ rijprogramma met een optimale setup voor uitdagende ronden op een racecircuit.

C 63 S standaard met dynamische motorsteunen

Net als de Limousine, Estate en Coupé is de Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet standaard uitgerust met dynamische motorsteunen - uniek in deze klasse. Ze dragen bij aan het verder beperken van de natuurlijke tegenstellingen tussen comfortabele en dynamische prestaties. De stijfheid van de dynamische steunen is ogenblikkelijk aan te passen aan de rijomstandigheden en wensen. Zachte motorsteunen verbeteren het comfort, omdat ze meer geluiden en vibraties absorberen. Stijvere steunen komen de wendbaarheid en handling ten goede. De dynamische motorsteunen vergroten de precisie van de auto bij een dynamische rijstijl, waardoor bijvoorbeeld de stuurrespons en feedback nog directer zijn.

Precieze, scherpe handling

De elektromechanische sportparameterstuurbekrachtiging garandeert een precieze, scherpe handling. De bestuurder profiteert daarbij van de directe, lineaire stuuroverbrenging van 14,1:1 en een geoptimaliseerde respons.

Het systeem voorziet daarnaast in variabele stuurbekrachtiging met een keuze uit drie standen: ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport Plus’. Niet alleen is de stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk, hij wordt tevens beïnvloed door de dwarsversnelling, het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma of de gekozen instelling voor de AMG RIDE CONTROL verstelbare demping.

Het high-performance remsysteem van de C 63 Cabriolet staat borg voor korte remwegen en een uitstekende controle dankzij grote geperforeerde en inwendig geventileerde remschijven die voor en achter 360 millimeter in diameter meten. De C 63 S Cabriolet is vóór voorzien van 390 mm composietremschijven voor nog betere prestaties. Een high-performance keramisch remsysteem met 402 mm keramische remschijven vóór is als optie te bestellen voor de C 63 S Cabriolet. Ze wegen slechts de helft van vergelijkbare conventionele remschijven en beperken daarmee het onafgeveerde gewicht, wat de stuurrespons ten goede komt.

Design weerspiegelt performance

De indrukwekkende proporties van de Mercedes-AMG C 63 Cabriolet fascineren al op het eerste gezicht. De achtcilindermotor vergde samen met de toegenomen spoorbreedte voor en achter een nieuw ontworpen front, een modelspecifieke achterzijde en nieuwe flanken. De forsere wielkasten maken de Mercedes-AMG Cabriolet vóór 64 mm breder en achter zelfs 66 mm ten opzichte van de standaard Cabriolet, waardoor de auto nog dichter op het asfalt lijkt te liggen.

De 60 millimeter langere aluminium motorkap heeft twee markante powerdomes die de gespierde uitstraling nog meer kracht geven. Het uitzonderlijk brede front wordt gekenmerkt door grote luchtinlaten en nauwkeurig gepositioneerde flics. De lage, pijlvormige ‘twin blade’ grille met opschrift ‘AMG’ verlaagt het zwaartepunt optisch nog verder. De AMG-specifieke A-wing frontspoiler is driedimensionaal en dient tevens als windgeleider richting de drie luchtinlaten. Aanvullende flics garanderen een optimale luchtstroom naar de koelunits. Een splitter onder de voorskirt helpt de opwaartse druk op de vooras te beperken.

Ook opzij heeft de Mercedes-AMG C 63 Cabriolet een geheel eigen design dankzij de grote wielen die een vloeiende lijn vormen met de carrosserie en de speciale dorpelverbreders. De naar binnen toelopende dorpel bij de instap benadrukt de brede basis van de auto.

De meerlaagse stoffen kap met glazen ruit volgt dicht de daklijn van de Coupé. Frameloze portieren, volledig te openen zijruiten en de afwezigheid van een zichtbare B-stijl versterken het design aan de zijkant. Opvallend detail: op typische sportwagenwijze zijn de buitenspiegels op het portier gemonteerd in plaats van in de driehoek van de voorste zijruit.

Bij geopende kap wordt de harmonie tussen het exterieur en interieur pas echt duidelijk. Hoogwaardige details zijn onder meer de matchromen sierlijst op de A-stijlen en voorruit, alsmede de sierlijst op de bovenkant van de portieren, die helemaal doorloopt tot aan het kapcompartiment, die met een brede matchromen sierlijst is afgewerkt.

De volledig nieuw vormgegeven achterzijde komt zeer sportief over, wat te danken is aan de brede schouderpartij en de diffusorlook, een typisch kenmerk uit de autosport. Het speciale ontwerp van de zijdelingse, optische luchtuitlaten verbetert de luchtstroom aan de achterzijde, met aerodynamische voordelen tot gevolg. Features als de smalle achterlichten versterken de brede uitstraling. De twee verchroomde dubbele uitlaatpijpen van de AMG-uitlaat zijn op harmonieuze wijze in de diffusor geïntegreerd. Een smalle spoilerrand bevindt zich op het kofferdeksel.

Interieur met hoogwaardige uitstraling

Het interieur van de C 63 Cabriolet biedt een keur aan verfijnde details. Zorgvuldig geselecteerde, hoogwaardige en prettig aanvoelende materialen zorgen in het interieur voor een kwaliteitsbeleving die zelfs in hogere klassen zeldzaam is.

Het dashboard in lederlook ARTICO zwart met contrastsiernaden. Het sierelement in aluminium en de analoge klok in IWC-design (afhankelijk van de uitrusting) onderstrepen de kwaliteitsindruk. Het touchpad wordt geflankeerd door de AMG DYNAMIC SELECT-schakelaar en uiteenlopende AMG-specifieke bedieningselementen, waaronder de toets voor het drietraps AMG RIDE CONTROL-onderstel, het drietraps ESP® of optioneel de toets voor de AMG Performance-uitlaat met klepbediening.

Een sportief-dynamische ambiance is verzekerd dankzij het driespaaks Performance-stuurwiel met 12-uur-markering en het AMG-combi-instrument met specifieke wijzerplaten in carbonlook. De snelheidsmeter loopt door tot 320 km/h. Als alternatief voor de standaard sportstoelen zijn Performance-stoelen leverbaar. Deze bieden de inzittenden een lagere zitpositie en een betere zijdelingse ondersteuning.

Intelligent cabrioconcept

Intelligente functies, zoals het rijdend bedienen van de stoffen kap (tot 50 km/h indien geactiveerd onder 5 km/h), de optionele hoofdruimteverwarming AIRSCARF of het automatische windschermsysteem AIRCAP, zorgen voor optimaal comfort bij open rijden, 365 dagen per jaar. Met een inhoud van 355 liter (260 liter met de kap open) is de bagageruimte groot voor een Cabriolet, wat de dagelijkse bruikbaarheid van de auto verhoogt.

Tot de exclusieve opties behoren de volledig automatische stoffen akoestische softtop, die leverbaar is in de kleuren zwart, donkerbruin, donkerblauw of donkerrood. De meerlaagse structuur bevat diverse isolatiematerialen die omgevingsgeluiden op effectieve wijze onderdrukken en daarmee het geluidsniveau in het interieur verlagen.

Exclusieve opties uit de Performance Studio

De AMG Performance Studio biedt technische en designfeatures om de Mercedes-AMG C 63 Cabriolet nog sportiever, exclusiever en individueler te maken.

Belangrijke opties zijn:

  • AMG Performance-uitlaat met klepbediening via een druk op een toets

    • Grotere verschillen in motorsound via twee extra uitlaatkleppen

    • Motorsound verschilt afhankelijk van gekozen rijprogramma; duidelijke differentiatie tussen volgas in de ‘C’ en ‘S’ rijprogramma’s en opvallend sportief in de ‘S+’ en ‘RACE’ rijprogramma’s

    • Extra controle over motorsound via een toets in de middenconsole

  • AMG keramisch remsysteem met composietremschijven voor in de maat 402 x 39 mm en integrale 360 x 26 mm remschijven achter, speciaal gespoten remklauwen en opschrift ‘AMG Carbon Ceramic’.

  • AMG nightpakket:

    • Lamel in de grille in zilverchroom

    • A-wing van de voorskirt, sierlijst A-wing in hoogglanzend zwart

    • Accenten van de dorpelverbreders in hoogglanzend zwart

    • Sierlijst van de achterskirt in hoogglanzend zwart

    • Buitenspiegels in hoogglanzend zwart

    • Sportuitlaat met twee verchroomde dubbele uitlaatpijpen

  • AMG carbonpakket exterieur I:

    • Lamel in de grille in zilverchroom

    • A-wing van de voorskirt in carbon

    • Accenten van de dorpelverbreders in carbon

    • Bovenste paneel van de achterskirt in carbon

  • AMG carbonpakket exterieur II:

    • Buitenspiegels in carbon

    • Spoilerrand op het kofferdeksel in carbon

  • AMG Performance Studio interieur:

    • Performance-stoelen voor de bestuurder en voorpassagier met verbeterde zijdelingse ondersteuning, geïntegreerde hoofdsteunen en opschrift ‘AMG’ in de rugleuningen

    • Nappaleder tweekleurig red pepper/zwart of platinawit/zwart, geperforeerd

    • Sierdelen in carbon/aluminium dwarsgeslepen licht

    • Sierdelen in glasvezel matzilver/aluminium dwarsgeslepen licht

Veiligheid op het hoogste niveau

Ook op het gebied van veiligheid staat de Cabriolet op een uitzonderlijk hoog niveau. Standaard wordt hij geleverd met de ATTENTION ASSIST en de COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, die kop-staartbotsingen helpt voorkomen. Tal van andere assistentiesystemen die zowel het comfort als de veiligheid ten goede komen, zijn optioneel leverbaar.

Exclusief speciaal model ‘Edition 1’ bij marktintroductie

De C 63 Cabriolet en C 63 S Cabriolet worden bij de marktintroductie ook leverbaar als ‘Edition 1’. De exclusieve combinatie van speciale uitrustingsdetails maakt dit speciale model tot het vlaggenschip binnen de modelserie. De ‘Edition 1’ is uitsluitend in het wit te bestellen, waarbij de wittinten uiteenlopen van poolwit, diamantwit bright tot de nieuwe, exclusieve AMG-lakkleur designo kasjmierwit magno. Het nightpakket zorgt voor een prettig contrast en voegt aanvullende accenten toe in de vorm van verchroomde uitlaatsierstukken en een spoilerrand op het kofferdeksel in hoogglanzend zwart.

Optioneel zijn twee AMG carbonpakketten leverbaar. Het AMG carbonpakket exterieur I bestaat uit de A-wing van de AMG-voorskirt, de accenten in de AMG-dorpels en het bovenste paneel van de AMG-achterskirt in carbon. De lamel van de grille is uitgevoerd in zilverchroom. Het AMG carbonpakket exterieur II zijn de buitenspiegels en de AMG-spoilerrand op het kofferdeksel uitgevoerd in carbon.

De ultralichte kruisspaaks gesmede AMG-velgen, matzwart en glansgedraaide velgrand, trekken eveneens de aandacht. Banden in verschillende maten – 255/35 R19 op 9,0 J x 19 velgen voor en 285/30 R20 op 10,5 J x 20 velgen achter – versterken de autosportuitstraling en onderstrepen de krachtige visuele looks.

Voor het S-model zijn er optioneel vijf-dubbelspaaks gesmede AMG-velgen 9,0 J x 19 voor en 10,5 J x 20 achter, matzwart en glansgedraaide velgrand, met banden 255/35 R19 voor en 285/30 R20 achter.

Het onvervalste racegevoel wordt in het interieur voortgezet. De Performance-stoelen zijn bekleed met zonnereflecterend AMG-nappaleder zadelbruin/zwart met ruitdessin. De grijze contrastsiernaad, het AMG-logo en de zwarte middelsectie achterin zetten de sportieve looks verder aan. Grijze contrastsiernaden in ruitdessin zijn ook terug te vinden op het zwarte middendeel van de portieren, de armsteunen, de stuurwielrand en de bovenkant van de portieren. Met het aan de onderzijde afgevlakte Performance-stuurwiel in nappaleder zwart met zilverkleurige bedieningstoetsen heeft de bestuurder de C 63 Cabriolet altijd in de hand.