08
juli
2020
|
11:31
Europe/Amsterdam

Meet the S-Class DIGITAL: ‘My MBUX’ (Mercedes-Benz User Experience)

Onderweg naar kantoor nog snel even de presentatie doornemen en via een conference call kleine wijzigingen bespreken met je assistent? Of tijdens de lange rit naar de vakantiebestemming de nieuwste films online bekijken, terwijl je broer naast je naar zijn favoriete audioboek luistert? Of het nu gaat om managers of kinderen, in een S-Klasse zitten - vooral in de belangrijkste afzetmarkten China en de VS - achterin vaak belangrijke personen. Daarom heeft Mercedes-Benz bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie van zijn vlaggenschip consequent de focus gelegd op het achtercompartiment. Een voorbeeld: de passagiers achterin beschikken over hetzelfde uitgebreide infotainment en dezelfde comfortfeatures als de bestuurder en de voorpassagier. Ze hebben toegang tot maximaal drie touchscreens en verschillende intuïtieve bedieningsopties, zoals de MBUX interieurassistent of de spraakassistent “Hey Mercedes”.

Geen enkele andere innovatie heeft de afgelopen jaren de bediening van een Mercedes-Benz zo radicaal vereenvoudigd als MBUX (Mercedes-Benz User Experience). De tweede generatie van dit in 2018 geïntroduceerde zelflerende systeem maakt nu zijn debuut in de nieuwe S-Klasse. Het interieur wordt nog digitaler en intelligenter, want zowel op het gebied van hardware als software zijn er grote stappen gezet: op de maximaal vijf grote displays, deels met oled-technologie, maken scherpe weergaven het gemakkelijker om voertuig- en comfortfuncties te bedienen. Bij MBUX staat de mens altijd centraal. De mogelijkheden voor personalisering en de intuïtieve bediening zijn aanzienlijk uitgebreid. Dat geldt zeker voor het achtercompartiment, maar ook voor de bestuurder: zo maakt het nieuwe 3D-bestuurdersdisplay voor het eerst een ruimtelijke weergave mogelijk met slechts een druk op de knop. Er wordt een echt diepte-effect bereikt zonder dat er een speciale 3D-bril gedragen hoeft te worden.

De spraakassistent “Hey Mercedes” is voorbereid op een nog uitgebreidere dialoog. Bepaalde acties kunnen zelfs zonder de activeringsterm “Hey Mercedes” worden uitgevoerd. Zo kan de bestuurder bijvoorbeeld een telefoongesprek aannemen of de navigatiekaart laten weergeven. “Hey Mercedes” kan nu ook uitleggen waar de EHBO-kit zich bevindt of hoe je een smartphone via Bluetooth kunt koppelen.

Naast de klassieke invoer van een pincode zorgt een nieuwe authenticatiemethode voor een hoge mate van veiligheid. Hierbij worden vingerafdruk-, gezichts- en spraakherkenning gecombineerd. Dit maakt toegang tot individuele instellingen of verificatie van digitale betaalprocessen vanuit de auto mogelijk.

Het unieke kenmerk van MBUX is echter met name de koppeling met de meest uiteenlopende systemen en sensorgegevens van de auto. Zo herkent de uitstapwaarschuwingsfunctie in de S-Klasse nu met behulp van camera’s of iemand wil uitstappen. Als een andere weggebruiker in de dode hoek nadert, wordt de actieve sfeerverlichting onderdeel van de uitstapwaarschuwingsfunctie en knippert deze rood. De MBUX interieurassistent controleert of het kinderzitje correct is bevestigd op de voorpassagiersstoel. Ook wordt het aandachtniveau van de bestuurder gemonitord. Bij tekenen van vermoeidheid wordt de bestuurder door de ATTENTION ASSIST gewaarschuwd.

“Ons overkoepelende doel is om onze klanten een maximum aan comfort, personalisering en gemak te bieden. Een systeem dat nog meer in detail gaat, geavanceerder en individueler dan ooit is. Daarom zou ik het zelfs My MBUX noemen. Het voordeel voor onze klanten: dankzij de geoptimaliseerde gebruiksvriendelijkheid besparen ze tijd en krijgen ze een hoge toegevoegde waarde. Het gaat veel verder dan alleen displays en spraakbediening. My MBUX is de ruggengraat of zelfs het centrale brein van de auto.“

Sajjad Khan, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG, CASE

“Met MBUX hebben we het meest begeerde automotive besturingssysteem ontworpen. We hebben de bipolariteit van onze designfilosofie ‘sensuele puurheid‘ doorgezet naar MBUX - enerzijds het verlangen naar schoonheid en anderzijds het wow-effect van een unieke intuïtieve bediening.“

Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler Group

De nieuwe S-Klasse kan met bijna alle zintuigen worden ervaren – zien, voelen en horen – en biedt tegelijkertijd tal van innovaties op het gebied van bijvoorbeeld ondersteuning, bescherming en interactie. Onderstaand een samenvatting van de belangrijkste features:

 

Overzicht van de belangrijkste kenmerken

Veelzijdige interactie en personalisering op alle zitplaatsen:

  • De nieuwste schermtechnologieën en MBUX voor alle inzittenden:
    • visuele highlight is het mediadisplay in portretformaat,
    • optioneel is dit display leverbaar met oled-technologie en haptische feedback,
    • het bestuurdersdisplay maakt een diepte-effect mogelijk zonder dat er een speciale 3D-bril gedragen hoeft te worden,
    • maximaal drie displays achterin,
    • schermcontent kan snel en eenvoudig worden gedeeld met andere passagiers,
    • selectie en wijziging van navigatiebestemmingen is mogelijk vanaf de achterbank.
  • Uitgebreide personalisering:
    • door het scannen van een QR-code met de Mercedes me-app wordt de auto automatisch verbonden met het Mercedes me-account,
    • persoonlijke voorkeuren zoals een favoriete radiozender en voorkeuze-instellingen kunnen via het persoonlijke Mercedes me-profiel naar elke zitplaats worden overgebracht,
    • er zijn maximaal zeven verschillende profielen mogelijk in de auto,
    • de sfeerverlichting kan op afstand individueel worden ingesteld, bijvoorbeeld vanuit huis,
    • aangezien de profielen nu in de cloud kunnen worden opgeslagen als onderdeel van Mercedes me, kunnen ze ook gebruikt worden in andere Mercedes-Benz modellen die over de nieuwe generatie MBUX beschikken,
    • naast de invoer van de Mercedes me-pincode zorgen nieuwe biometrische en onderling verbonden authenticatiefuncties voor een hoge mate van veiligheid. Dit betreft vingerafdruk-, gezichts- en spraakherkenning:
      • het bestuurdersdisplay beschikt optioneel over twee geïntegreerde camera’s. Deze worden onder andere gebruikt voor gezichtsherkenning.
  • Vereenvoudigde, intuïtieve bediening:
    • afhankelijk van het uitrustingsniveau herkent de MBUX interieurassistent maximaal twintig bedieningswensen:
      • nieuwe veiligheidsfuncties zijn onder meer de herkenning van een niet goed bevestigd kinderzitje op de voorpassagiersstoel en de dodehoekwaarschuwing. Deze detecteert de intentie om de auto te verlaten aan de hand van de bewegingen van de inzittende. Hierdoor kan er nog eerder worden gewaarschuwd voor andere weggebruikers en obstakels die zich aan de zijkant van de auto bevinden,
      • nieuwe comfortfuncties zijn onder andere het voorprogrammeren van de positie van de bestuurdersstoel en de buitenspiegels op basis van de lichaamsgrootte alsmede de bediening van het zonnescherm (rollo) voor de achterruit met een blik over de schouder. Daarnaast kan het schuifdak met een handbeweging worden bediend.
    • De spraakassistent “Hey Mercedes” luistert nog beter en begrijpt de inzittenden nog beter:
      • “Hey Mercedes” kan ook vanuit het achtercompartiment worden bediend. Verschillende microfoons brengen in kaart vanaf welke zitplaats het stemgeluid afkomstig is. De knipperende sfeerverlichting visualiseert wie er op dat moment praat,
      • als de bestuurder zegt “Ik ben moe”, wordt er een pauze geadviseerd en start het ENERGIZING-comfortprogramma het ‘Vitality’-programma. Als dezelfde zin vanuit het achtercompartiment wordt uitgesproken, wordt een wellnessprogramma opgestart,
      • “Hey Mercedes” legt functies uit (“Explore me”) en helpt bijvoorbeeld bij het verbinden van een smartphone via Bluetooth, of legt uit waar de EHBO-kit te vinden is,
      • de activeringsterm “Hey Mercedes” hoeft bij bepaalde toepassingen niet meer te worden uitgesproken. Een inkomende oproep kan bijvoorbeeld direct worden aangenomen met de woorden “Oproep accepteren”,
      • “Hey Mercedes” ondersteunt nu 27 talen met Natural Language Understanding (NLU). Dit maakt een natuurlijke interactie over een breed scala aan onderwerpen mogelijk,
      • met de nieuwe chit chat- en kennisdomeinen krijgen de inzittenden op veel vragen het juiste antwoord – zelfs vragen over dierengeluiden of algemene kennis worden beantwoord,
      • er kan ook een dialoog worden gestart zoals met een echte persoon,
      • dankzij de Smart Home-functie kunnen huishoudelijke systemen en huishoudelijke apparaten ook met de auto worden verbonden en via spraak worden bediend.
  • Optioneel zijn twee verschillende head-up displays (HUD’s) leverbaar:
    • het grotere HUD geeft augmented reality (AR) weer:
      • bij het navigeren worden bijvoorbeeld animated afslagpijlen (‘visgraten’) virtueel op de rijbaan geprojecteerd. Bij de assistentiefuncties wordt informatie van bijvoorbeeld de actieve afstandsassistent getoond.
  • De stoelen kunnen niet alleen worden versteld met de schakelaarsymbolen in de portieren, maar ook via de displays. De bediening van comfortfuncties als stoelverwarming of massage is ook mogelijk via spraakbediening.

Puristisch, luxueus design als intuïtieve ervaring:

  • Het bestuurdersdisplay en het mediadisplay bieden een omvangrijke esthetische ervaring:
    • het uiterlijk van de displays kan worden geïndividualiseerd met keuze uit vier weergavestijlen (Decent, Sport, Exclusive, Classic) en drie modi (Navigatie, Assistentie, Service).
  • Het aantal klassieke bedieningselementen is flink verminderd: 27 mechanische schakelaars minder dan bij het vorige model:
    • het aantal bedieningsmogelijkheden wordt, als aanvulling op aanraken en vegen, spraakbediening en natuurlijke handgebaren, uitgebreid met de kijkbediening,
    • belangrijke functies zoals de verlichting of de ruitenwissers kunnen echter nog steeds direct worden bediend. De klimaatregeling bevindt zich aan de onderzijde van het display.
  • De user interface (UI) is opgezet op basis van de menselijke intuïtie:
    • de MBUX interieurassistent reageert op gebaren en bewegingen,
    • “Hey Mercedes” reageert op gesproken commando’s,
    • in het grote head-up display wordt relevante informatie op een virtuele afstand van circa 10 meter in het gezichtsveld van de bestuurder geprojecteerd:
      • hierin kan gekleurde augmented reality-content worden geïntegreerd (zie boven),
      • omdat deze content direct in het zichtveld wordt gesuperponeerd, ontstaat direct waarneembare informatie die relevant is voor de huidige rijsituatie.

 

De belangrijkste innovaties in detail

Augmented reality head-up display (AR-HUD): optioneel zijn twee verschillende head-up displays (HUD’s) verkrijgbaar, waarvan een innovatieve variant met een bijzonder groot beeld. De weergavehoek van het display is 10° horizontaal en 5° verticaal en het beeld wordt virtueel weergegeven op een afstand van 10 meter. Dit weergavegebied komt overeen met dat van een display met een diameter van 77 inch. Het AR-HUD biedt veel augmented reality-content voor rijassistentiesystemen en navigatie-informatie. Dit wordt optimaal geïntegreerd in het zichtveld en minimaliseert zodoende de afleiding. De beeldvormende unit (DMD, Digital Mirror Device van Texas Instruments) bestaat uit een hoge resolutie-matrix van 1,3 miljoen afzonderlijke spiegels en een zeer efficiënte lichtbron. Deze technologie wordt ook gebruikt voor beamers in bioscopen. In de S-Klasse wordt het door Mercedes-Benz voor het eerst gebruikt om beelden te genereren in het head-up display.

3D-bestuurdersdisplay: er ontstaat een indruk van ruimtelijke diepte wanneer de ogen van een toeschouwer verschillende perspectieven van een object in het display waarnemen. In dit innovatieve autostereoscopische display wordt dit gerealiseerd door de uitgekiende combinatie van een conventioneel lcd-display met een speciale pixelstructuur en een instelbaar lcd-rooster. Enkele millimeters voor het lcd-scherm bevindt zich een zogenoemd barrièremasker. Het is zo nauwkeurig op de hoofdpositie van de kijker ingesteld dat het linker- en rechteroog verschillende pixels van het lcd-scherm waarnemen. Hierdoor ontstaat het gewenste diepte-effect. In het display is een stereocamerasysteem geïntegreerd. Hiermee wordt de oogpositie van de kijker op nauwkeurige wijze bepaald. Dankzij door Mercedes-Benz ontwikkelde methoden om afstanden aan te passen en een systeemconfiguratie met een zeer lage latentie (vertraging in de gegevensoverdracht) geniet de bestuurder van een ongestoord, groot bewegingsbereik. Het beeld in het bestuurdersdisplay wordt continu aangepast.

MBUX interieurassistent: met behulp van camera’s in het bedieningspaneel in de interieurhemel en zelflerende algoritmen herkent de MBUX interieurassistent de wensen en bedoelingen van de inzittenden en denkt mee. Het systeem interpreteert hoofdrichting, handbewegingen en lichaamstaal, en reageert met de bijbehorende voertuigfuncties. Als de bestuurder bijvoorbeeld over zijn schouder naar de achterruit kijkt, bedient de interieurassistent automatisch het zonnescherm (rollo). Als de bestuurder in het donker iets op de voorpassagiersstoel zoekt, schakelt het systeem automatisch de verlichting in. Alleen al het kijken naar een van de buitenspiegels is voldoende om deze direct te kunnen verstellen, zonder dat de spiegel eerst moet worden geselecteerd. Ook natuurlijke handbewegingen worden herkend en de bestuurder en passagiers kunnen het schuifdak zonder aanraking openen. Voorkeuze-instellingen zijn toegankelijk met behulp van het V-teken (hand met de wijs- en middelvinger gespreid in een V-vorm). De bestuurder en passagiers kunnen persoonlijke favorieten aan het systeem koppelen. De MBUX interieurassistent verbetert niet alleen het bedieningsgemak, maar draagt ook bij aan een hoger veiligheidsniveau. Het systeem controleert bijvoorbeeld of een kinderzitje op de voorpassagiersstoel correct is bevestigd.

Oled-technologie: de afkorting staat voor Organic Light Emitting Diode. In tegenstelling tot lcd-technologie bestaat een oled-display uit verschillende organische lagen die op een kunststof ondergrond zijn aangebracht. In de S-Klasse bevindt het oled-display zich achter een glasplaat en in combinatie met de actuatoren en druksensoren erachter zorgt het voor een hoogwaardige bedienings- en weergavebeleving. Evaluatie van de uitgeoefende druk en haptische bevestiging van de touchbediening breidt de functionaliteit uit. oled-panelen stralen licht uit wanneer ze met stroom worden gevoed en in tegenstelling tot een lcd-display vereisen ze geen externe achtergrondverlichting. Er wordt alleen stroom verbruikt op plekken waar de pixels oplichten. Dit zorgt onder andere voor een beter zwartniveau en nog sterkere contrasten. Bij het weergeven van typische videosequenties heeft de oled-technologie een maximaal 30 procent lager energieverbruik dan de lcd-technologie.

Spraakassistent “Hey Mercedes”: conventionele spraakbedieningssystemen in auto’s vereisen bepaalde vaste commando’s van hun gebruikers. Dankzij natuurlijke spraakherkenning luistert “Hey Mercedes“ naar bijna elk woord en begrijpt het vrijwel elke zin met betrekking tot het infotainmentsysteem en de voertuigbediening, in 27 talen. Indirecte spraak wordt ook herkend, bijvoorbeeld als de gebruiker zegt “Ik heb het koud“ in plaats van het duidelijke commando “Temperatuur op 24 graden“ om de temperatuur in de beenruimte aan te passen. De spraakbediening is ook in staat om te leren. Enerzijds past het systeem zich op de gebruiker en diens stem aan, en begrijpt het ook mensen die niet hun moedertaal spreken beter; anderzijds leren de softwaremodellen op de server in de loop der tijd nieuwe modewoorden of veranderd taalgebruik. Het systeem reageert ook niet meer sterotiep, maar varieert qua taalgebruik. De basisfunctionaliteit van de spraakassistent: de spraakinvoer wordt gescheiden van achtergrondgeluiden, gecomprimeerd en verzonden. Zowel de head-unit in de auto als de server evalueren de gegevens en sturen een antwoord terug. Het systeem bepaalt welk antwoord het meest waarschijnlijk is en binnen enkele seconden volgt het antwoord/de reactie. Dit betekent dat de spraakassistent ook antwoordt als er geen verbinding is.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.