12
augustus
2020
|
14:06
Europe/Amsterdam

Meet the S-Class Digital: Luxury & well-being - Persoonlijke wellness-oase: comfortabel reizen en fit blijven

Moderne luxe is naar een hoger plan getild in het interieur van de S-Klasse. De designers hebben een feelgood-sfeer gecreëerd met een loungekarakter dat wordt gekenmerkt door elegantie, een hoog kwaliteitsniveau en een ruimtelijke uitstraling. Een bijzondere highlight is het dashboard met zijn nieuwe architectuur, moderne oppervlakdesign en ergonomische displayopstelling. Het feelgood-karakter komt ook naar voren in andere zaken: met een hoog rijcomfort, een laag geluidsniveau en een groot aantal ENERGIZING-comfortprogramma’s zorgt de S-Klasse voor het welzijn van zijn passagiers. Ze blijven fit dankzij de effectieve luchtfiltering die de nieuwe naam ENERGIZING AIR CONTROL draagt.

De S-Klasse heeft altijd al garant gestaan voor comfortabel reizen en ontspannen werken. Bij de nieuwe generatie is het interieur volledig geëvolueerd tot een ‘derde plek’, een toevluchtsoord tussen huis en werkplek. Er is winst geboekt met betrekking tot bijna alle comfortgerelateerde dimensies van beide varianten, de S-Klasse met korte en met lange wielbasis, zowel op de voor- als achterzitplaatsen. Het ruimtegevoel is dan ook royaal te noemen. Daarnaast is er het revolutionaire interieurdesign met elementen uit de interieurarchitectuur en het yachtdesign. Naast de maximaal vijf displays vormen de grote sierdelen in het dashboard en achterin (bij First Class achtercompartiment) een belangrijke designfeature. Een bijzonder aantrekkelijke afwerkingsoptie is het openporige houtfineer met verfijnde inleg van echt aluminium.

De led-technologie maakt een interactieve interieurverlichting mogelijk: de actieve sfeerverlichting is geïntegreerd in de rijassistentiesystemen en kan waarschuwingen visueel ondersteunen. Zo waarschuwt de actieve dodehoekassistent bijvoorbeeld voor een dreigende botsing met een rode lichtanimatie. Bovendien is feedback mogelijk bij de bediening van bijvoorbeeld de airconditioning of de spraakassistent “Hey Mercedes”.

Bovendien is de actieve sfeerverlichting geïntegreerd in het ENERGIZING-comfortprogramma. De algehele ‘Fit & Healthy’-aanpak zorgt met een druk op de knop of via spraakbediening voor een tastbare beleving van de comfortsystemen in de S-Klasse, waarvan een deel aanzienlijk is doorontwikkeld, en bundelt ze in programma’s om belevingswerelden te creëren. Tegelijkertijd creëert het systeem een passende sfeer in het interieur – bijvoorbeeld verkwikkend bij vermoeidheid of ontspannend bij een verhoogd stressniveau. De ENERGIZING COACH stelt zelfs een passend fitness- of wellnessprogramma voor op basis van voertuig- en ritgegevens. Het systeem houdt met zijn intelligente algoritme ook rekening met informatie over de slaapkwaliteit en het stressniveau als de bestuurder een ondersteunde smartphone heeft of een fitnessarmband draagt. Voor Chinese S-Klasse klanten heeft Mercedes-Benz in China een eigen ENERGIZING-comfortprogramma ontwikkeld.

“De doelgroep voor de S-Klasse is zeer veeleisend. Met de nieuwe S-Klasse bieden wij een compleet nieuwe luxe-ervaring. Dit wordt ondersteund door onze ‘sensual purity’ designfilosofie en onze focus op kwaliteit en aandacht voor detail. Het resultaat is een revolutionaire interieurervaring die een mix biedt van digitale en analoge luxe.”Hartmut Sinkwitz, Hoofd Interieurdesign

“Traditie ontmoet progressie – bijvoorbeeld met de houten oppervlakken die voor velen zeker onverwacht groot zullen zijn. Bijzondere highlights zijn de sierdelen van openporig walnotenhout: het yachtdesign wordt gekenmerkt door inleg van echt aluminium. Ook de nieuwe generatie stoelen kenmerkt zich door hoogwaardige materialen en vakmanschap.”Belinda Günther, Hoofd Color & Trim

“Luxe wordt vandaag de dag gedefinieerd door een hoge mate van verfijning. Een luxe rijervaring is afhankelijk van een groot aantal factoren en moet alle zintuigen aanspreken. Van oudsher behoort ook reizen met een laag geluidsniveau hiertoe. Maar het omvat ook het bieden van veel gemak aan onze klanten, bijvoorbeeld omdat een intuïtieve bediening en uitgebreide connectiviteit veel tijd besparen”Dirk Fetzer, Hoofd Produktmanagement S-Klasse

Overzicht van de belangrijkste kenmerken

Het revolutionaire interieurdesign heeft elementen uit de interieurarchitectuur en het yachtdesign:

  • De nieuwe S-Klasse is ontworpen aan de hand van de zes richtlijnen van de designtaal die is ontwikkeld voor Mercedes-Benz:
    1. Unexpected Moments’:
      • Een nieuwe interieurarchitectuur en een nieuwe user experience voor een uitnodigende, loungeachtige sfeer.
      • Het hele dashboard vloeit samen met de grote sierdelen voorin, waardoor het optisch één geheel vormt.
      • Grote displays, het centrale display is nu in staand formaat.
    2. Stimulating Contrasts’:
      • Licht versus donker.
      • Visueel zachte (leder) versus harde oppervlakken (pianolak).
      • Royale afmetingen van het dashboard versus strakke oppervlakken van de displays.
    3.  ‘Stunning Proportions’:
      • Zeer grote sierdelen geven de hoogwaardige houtsoorten een krachtige uitstraling.
      • Handmatige bewerking van het kleimodel is essentieel voor de best mogelijke verhoudingen.
    4.  ‘Freeform & Geometrie’:
      • De sierdelen zijn samengesteld op basis van scheepsdek en flowing lines.
      • Het centrale display rust vrijstaand tegen het dashboard en verandert vloeiend van een 2D-displaygeometrie in een 3D-zadelgeometrie in de middenconsole.
      • De overgang van het display naar het ‘Black Panel’-sierdeel wordt gemarkeerd door de ‘zwevende’ drager van het bovenste bedieningspaneel.
      • Design en functie van de tailor-made stoeldessins gaan hand in hand. Ze zijn uitgevoerd met siernaden en perforaties.
    5.  ‘Significant Graphics’:
      • Een nieuw designelement zijn de smalle luchtuitstroomopeningen in het midden met vier horizontaal geplaatste regelaars.
      • Twee smalle, verticale luchtuitstroomopeningen vormen elk het uiteinde van het dashboard.
      • De systematische vermindering van het aantal bedieningselementen onderstreept de minimalistische, moderne uitstraling van het interieur; er zijn niet meer knoppen dan strikt noodzakelijk zijn.
      • Indeling in clusters (bijvoorbeeld de knoppen voor de stoelverstelling).
      • Grafisch design van de sfeerverlichting (details hieronder). De actieve sfeerverlichting in het bovenste vlak is weggewerkt achter een ‘Black Panel’-oppervlak.
    6. ‘Natural Attractions’:
      • Nieuwe stoelgeneratie met een elegant, driedimensionaal design: ingebed in de omgeving als een schelp.
      • Watervalachtig groot houten sierdeel tussen de achterpassagiers indien is gekozen voor afzonderlijke achterzitplaatsen.
      • Stuurwielgeneratie met komvormig middengedeelte voor de airbag.

Een feelgood-sfeer, dag en nacht, dankzij de actieve sfeerverlichting:

  • Licht omhult alle passagiers (ook sfeerverlichting vanuit de dakconsole en achterkant van de voorstoelen).
  • Om de 1,6 cm is er een led geplaatst in de lichtgeleider, in totaal circa 250 leds:
    • De leds worden in realtime aangestuurd via de CAN-BUS.
    • De lichtgeleider en diffusor maken kleurverloop en fijnkorrelige animatie van dynamische verlichting mogelijk.
    • De helderheid is tien keer sterker dan voorheen (200 candela per m2), wat zelfs bij daglicht goed te zien is; automatische omschakeling tussen dag- en nachtmodus, afhankelijk van de omgevingshelderheid.
    • Kleuren en helderheid (20 niveaus) kunnen worden aangepast via de MBUX spraakassistent.
    • Extra functies van de actieve sfeerverlichting (optie):
      • Waarschuwingsondersteuning, integratie in rijassistentiesystemen:
        • Animatie met rood licht, bijvoorbeeld bij de spoorassistent, remassistent en uitstapwaarschuwingsfunctie.
      • Feedback bij de bediening:
        • Het instellen van een hogere of lagere tempatuur in de airconditioning in de afzonderlijke zones gaat vergezeld van een zichtbare impuls.
        • De spraakassistent “Hey Mercedes” animeert de bijbehorende zitpositie, bijvoorbeeld wanneer het systeem een spraakcommando verwacht.
      • Integratie in het ENERGIZING-comfortprogramma:
        • Bijpassende kleurwerelden al naargelang het programma.

Nieuw samengesteld en doorontwikkeld ENERGIZING-comfortprogramma:

  • S-Klasse innovaties als de actieve sfeerverlichting, grote displays en nieuwe content met hoge-resolutie animaties zijn geïntegreerd.
  • Het karakter van de programma’s (Refresh, Vitality, Warmth, Joy, Comfort) is aangescherpt.
  • Flexibeler verloop van de afzonderlijke functies binnen een programma:
    • ‘Join’-modus: passagier kan deelnemen aan het programma dat wordt uitgevoerd.
    • ‘Share’-modus: het geselecteerde programma kan als suggestie worden voorgesteld aan andere passagiers.
  • Deels exclusief gebruik van de comfortsystemen, bijvoorbeeld speciale massagevolgorde in het programma ‘Vitality’.
  • Integratie van de spraakassistent “Hey Mercedes”: een uitspraak als ‘ik ben gestrest’ activeert bijvoorbeeld automatisch het ‘Joy’-programma met regeneratief karakter.
  • Soundscapes in surround-kwaliteit die zijn afgestemd op elk programma, speciaal samengesteld door audio-experts.
  • Speciaal ENERGIZING-comfortprogramma voor China, dat tevens in dit land is ontwikkeld.
  • ENERGIZING COACH: beveelt ENERGIZING-comfortprogramma’s aan op basis van voertuig- en ritgegevens. Het systeem houdt ook rekening met de informatie over de slaapkwaliteit en het stressniveau in het algoritme als de bestuurder over een ondersteunde wearable beschikt.

Krachtig filtersysteem:

  • ENERGIZING AIR CONTROL: nieuw luchtfiltersysteem dat bijzonder effectief is tegen fijnstof, pollen en geuren.
  • Landspecifiek: aanduiding van de luchtkwaliteit.
  • AIR BALANCE-pakket met ionisatie en actieve parfumering met speciaal S-Klasse parfum.

Ergonomie op maat voor de bestuurder en passagiers in S-Klasse met korte en lange wielbasis:

  • Aanzienlijk meer ruimte voor de bestuurder, voorpassagier en achterpassagiers.
  • Geavanceerd dimensionaal concept:
    • De centrale as van het stuurwiel en het midden van de bestuurdersstoel liggen in elkaars verlengde: symmetrische rijpositie voor alle lichaamstypes.
    • Wijziging van de instelmogelijkheden van het stuurwiel en de bestuurdersstoel: nog meer individuele zitposities beschikbaar.
    • Het greepgedeelte van de stuurwielrand is iets naar achteren verplaatst: nog comfortabelere zitpositie mogelijk voor mensen die graag hoog zitten.
  • Automatische aanpassing van stoel en stuurwiel: ADAPT:
    • De bestuurder hoeft slechts zijn lengte in te voeren in MBUX of zijn lengte mede te delen aan de MBUX spraakassistent.
    • ADAPT berekent de optimale rijpositie voor de ingevoerde lichaamslengte en past de bestuurdersstoel en het stuurwiel alsmede de buitenspiegels dienovereenkomstig aan. Het is uiteraard altijd mogelijk om de instelling achteraf handmatig aan te passen.
    • Ontwikkeld met behulp van digitale mensmodellen en gevalideerd met behulp van studies met echte bestuurders.
  • Intuïtief weergave- en bedieningsconcept: zie Meet the S-Class DIGITAL: ‘My MBUX’.
  • Controle van zichtbaarheid tijdens een zogeheten digitaal rijexamen:
    • Met hoge-resolutie visualisaties door krachtige computers worden de reflectie-eigenschappen van de interieurontwerpen geoptimaliseerd.
    • Om dit te kunnen doen, berekent de computer de posities op alle zitplaatsen op basis van een representatieve verzameling van digitale mensmodellen om de zichtbaarheid vanuit de verschillende oogpunten te kunnen bestuderen.

Comfortabele stoelen met uitgebreide verstelmogelijkheden en veel comfortdetails:

  • Volledig nieuwe hoofdsteunen (vooral meer knieruimte achterin in ligpositie).
  • Onder andere chauffeurs- en ligstoel met aanzienlijk verbeterd verstelbereik en grotere verstelhoek.
  • Omvangrijke, verder uitgebreide reeks comfortdetails:
    • ENERGIZING-stoelkinetica voor het eerst in de S-Klasse: ondersteunt orthopedisch gunstige veranderingen in de zithouding door minieme aanpassingen in de kantelhoek van de zitting en rugleuning.
    • Nekverwarming in de ‘comfortkussens’ van de achterzitplaatsen: het oppervlak wordt met een druk op de knop verwarmd door een geïntegreerde verwarmingsmat (geen storende kabels).
    • Stoelventilatie/-verwarming nu met radiaalventilatoren.
    • Kussenmassage: met zes luchtkamers.
    • Massagefunctie: de kamers bevinden zich dichter bij het oppervlak, dichter bij de inzittende. Hierdoor is de massagefunctie duidelijker waar te nemen.
    • In de buurt van de oren geplaatste luidsprekers, die zijn geïntegreerd in de voorstoelen:
      • Optimalisatie van surround sound.
      • Infotainment-aankondigingen, bijvoorbeeld navigatie- en/of telefoonaanwijzingen kunnen nauwkeuriger op de bestuurdersplaats worden gericht.
  • Alle stoelen met keurmerk AGR (Aktion Gesunder Rücken)
  • Keuze uit vijf achterbankvarianten, met twee en drie zitplaatsen, ligstoelfunctie, neerklapbare middenarmsteun of businessconsole.

Ontspannen rijplezier dankzij uitgebreide NVH-maatregelen (Noise, Vibration and Harshness) en uitstekend rijcomfort dankzij innovatieve onderstelsystemen als E-ACTIVE BODY CONTROL

De belangrijkste innovaties in detail

Sfeerverlichting: hier worden lichtgeleiders van transparant materiaal gebruikt. De led-verlichting in de primaire kleuren rood, groen en blauw wordt gereflecteerd op het grensvlak tussen het optisch dichtere en optisch dunnere materiaal. Naast een statische verlichting kunnen de kleuren over de gehele lichtgeleider wisselen om ensceneringen weer te geven. Door de actieve sfeerverlichting ontstaat een lichtband van circa 250 leds die als extra lichtniveau op 1,6 cm afstand van elkaar over het interieur zijn verdeeld. Dit ziet eruit als een doorlopende lichtlijn. De via een CAN-databus verbonden leds worden in realtime aangestuurd. Dankzij de activeringsfrequentie tot 25 Hz kan het menselijk oog dynamische lichtscenario’s waarnemen.

ENERGIZING-stoelkinetica: de ENERGIZING-stoelkinetica maakt gebruik van de elektrische stoelverstelling. Wanneer de bestuurder dit programma selecteert, wordt de kantelhoek van de zitting en rugleuning herhaaldelijk minutieus aangepast met de door de bestuurder en voorpassagier gekozen stoelinstellingen als uitgangspunt (de ‘Home’-positie). De veranderingen zijn slechts minimaal – enkele graden of millimeters. De stoel gaat eerst in de ‘Closed’-positie (waarbij de zitting naar achteren wordt gekanteld en de rugleuning naar voren), gevolgd door de overeenkomstige ‘Open’-positie met tegenovergestelde kantelhoek. Bij de multicontourstoelen omvat de ENERGIZING-stoelkinetica ook een lendensteunfunctie. De ENERGIZING-stoelkinetica verbetert de gezondheid van de wervelkolom, omdat de natuurlijke belasting en ontlasting van spieren, gewrichten en tussenwervelschijven kan leiden tot ontspanning van de spieren en een betere toevoer van voedingsstoffen naar de gewrichten en tussenwervelschijven. De ENERGIZING-stoelkinetica is gebaseerd op een gepatenteerd algoritme en biedt drie programma’s voor korte, middellange en lange ritten. Hierbij verschilt het aantal verstelcycli. De gemakkelijke selectie van de programma’s wordt visueel ondersteund via het centrale display van MBUX (Mercedes-Benz User Experience).

 

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.