05
augustus
2020
|
14:01
Europe/Amsterdam

Meet Mercedes DIGITAL #9 – Digitaal productie-ecosysteem van Mercedes-Benz: wereldwijde productie realtime in een netwerk

De negende aflevering van het nieuwsformat ‘Meet Mercedes DIGITAL’ is geheel gewijd aan de gedigitaliseerde autoproductie van Mercedes-Benz en MO360. Het nieuwe digitale ecosysteem van Mercedes-Benz Cars Operations (MO) omvat een scala aan softwaretoepassingen en maakt de productie van complexe voertuigen volledig transparant en maximaal efficiënt. Dit gebeurt bijvoorbeeld door de integratie en analyse van big data van de meer dan dertig fabrieken over de hele wereld, en met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). Mercedes-Benz verwacht dat het gebruik van MO360 de efficiëntie in de productie tegen 2022 met meer dan 15% zal verhogen. ’Meet Mercedes DIGITAL # 9: MO360 - Digital production @ Mercedes-Benz’ wordt op donderdag 6 augustus 2020 om 14.00 uur uitgezonden op het digitale platform Mercedes me media via https://media.mercedes-benz.com/meetmercedesdigital en is daarna beschikbaar als video-on-demand.

Jörg Burzer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Production and Supply Chain Management, en Jan Brecht, Chief Information Officer (CIO) van Daimler en Mercedes-Benz, geven presentator Yasmine Blair inzicht in de werking van het innovatieve digitale ecosysteem en leggen de voordelen ervan uit met illustratieve voorbeelden. De kijkers leren ook hoe de gezamenlijke software-engineering van de MO-productiespecialisten en IT-experts van Daimler de basis heeft gelegd voor de succesvolle ontwikkeling van MO360.

De digitalisering van de in-house productie is al dertig jaar een belangrijke succesfactor voor Mercedes-Benz. Het nieuwe digitale ecosysteem MO360 is een mijlpaal in dit proces. Het is ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen de productiespecialisten van Mercedes-Benz Cars Operations en de IT-experts van Daimler. Grote delen van het modulaire en schaalbare ecosysteem zijn al in gebruik in de meer dan dertig fabrieken over de hele wereld. In de nieuwe Factory 56 in Sindelfingen, die in september 2020 wordt geopend, wordt MO360 voor het eerst volledig toegepast.

De Meet Mercedes DIGITAL-serie, die afgelopen mei werd gelanceerd, is een innovatief nieuwsformat op Mercedes me media. Met regelmatige afleveringen in de vorm van een nieuwsbulletin behandelt het format actuele onderwerpen, belicht het achtergronden en laat het deskunden aan het woord. De gemodereerde shows omvatten ‘talks’ in de studio en verslagen vanaf verschillende locaties en testtracks. Elk onderwerp wordt aangevuld met uitgebreide informatie in de vorm van video’s, graphics, persberichten en foto’s die als download beschikbaar gesteld worden.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.