26
mei
2020
|
11:51
Europe/Amsterdam

Meet Mercedes DIGITAL - Aflevering 1: "Executive Update"

De eerste aflevering van ‘Meet Mercedes DIGITAL: Executive Update’ blikt vooruit: naast een update over de huidige situatie, de herstart van de voertuigproductie en een vooruitblik op de wereldpremière van de nieuwe S-Klasse, ligt de focus op de toekomstdoelen van Mercedes-Benz. Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, reflecteert op de mijlpalen die in ‘Ambition2039’ al zijn bereikt op de weg naar een CO2-neutrale onderneming en licht de volgende stappen en maatregelen toe. Naast de wereldwijde CO2-neutrale productie omvatten deze maatregelen de elektrificatie van alle modelvarianten en voertuigtypen. Deze wordt grotendeels mogelijk gemaakt door het wereldwijde accuproductienetwerk met zijn competence center in Kamenz bij Dresden. Jörg Burzer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG en verantwoordelijk voor Production & Supply Chain Management, geeft daarnaast voor het eerst een exclusief kijkje in de accuproductie voor de EQC (EQC 400 4MATIC: stroomverbruik gecombineerd: 20,8-19,7 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km).

De eerste aflevering is te bekijken via de volgende link: https://media.mercedes-benz.com/meetmercedesdigital

 

De belangrijkste feiten over de ‘Executive Update’

  • Mercedes-Benz gaat ervan uit dat de COVID-19-pandemie en de gevolgen ervan voorlopig zullen blijven aanhouden. Toch ziet de onderneming de eerste positieve ontwikkelingen: de meeste showrooms wereldwijd zijn heropend. Sinds 20 april is de productie in de motoren- en personenwagenfabrieken opgevoerd en vanaf juni zullen alle personenwagenfabrieken wereldwijd weer in bedrijf zijn. Daarbij heeft de gezondheid en veiligheid van alle betrokkenen de hoogste prioriteit.
  • In China is de terugkeer naar een ‘nieuw normaal’ bij Mercedes-Benz al merkbaar: de verkoopcijfers zijn sinds eind maart geleidelijk aan weer op een normaal niveau gekomen. In april was de verkoop van nieuwe auto’s bij Mercedes-Benz hoger dan het jaar ervoor. Deze trend zet zich voort in mei. China is de grootste markt en een van de drijvende krachten achter het succes van Mercedes-Benz. De cijfers in China van de afgelopen weken geven aanleiding tot voorzichtig optimisme.
  • In de afgelopen weken stond de wereldwijde solidariteit in het middelpunt van alle bedrijfsactiviteiten. Daimler heeft op vele manieren bijgedragen aan de bestrijding van de pandemie. Zo heeft onder andere het Formule 1-team Mercedes-AMG Petronas deelgenomen aan de ontwikkeling en productie van beademhalingshulpmiddelen, de zogenoemde Continuous Positive Airway Pressure (CPAP)-apparaten. Er werden 10.000 beademhalingshulpmiddelen geproduceerd ter ondersteuning van ziekenhuizen in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast werden op vele locaties in de wereld persoonlijke beschermingsmiddelen geproduceerd en gedoneerd. Meer dan 300.000 maskers werden gratis verspreid en 3D-geprinte gezichtsschermen gedoneerd. Daimler Buses bouwde een Mercedes-Benz Citaro om voor het vervoer van patiënten en op de stoelenproductielocatie in Neu-Ulm werden dagelijks door de medewerkers ongeveer 2.000 herbruikbare gezichtsmaskers vervaardigd.
  • Bij Mercedes-Benz is individuele mobiliteit de erfenis van de oprichters Gottlieb Daimler en Carl Benz. Een van de lessen van de huidige situatie is dat individuele mobiliteit een waardevol bezit is en blijft. De auto is een beschermde ruimte. De auto biedt onafhankelijkheid en vrijheid. Mercedes-Benz zal blijven werken met nieuwe technologieën om dit kostbare goed te behouden. Ondertussen zet de onderneming onverminderd in op duurzaamheid en CO2-neutrale mobiliteit. Ondanks de huidige uitdagingen houdt Mercedes-Benz consequent vast aan zijn strategische toekomstdoelen: succes op het gebied van digitalisering zal de toekomst van veel bedrijven bepalen. Succes op het gebied van decarbonisatie zal de toekomst van onze planeet bepalen.
  • Digitalisering biedt de mogelijkheid om klantrelaties te versterken en 24/7 beschikbaar te zijn, wat vooral in deze tijden voordelen biedt. Mercedes-Benz is altijd bereikbaar op tal van kanalen tijdens de customer journey - zowel online als offline. Klanten kunnen flexibel kiezen tussen de verschillende kanalen en contact opnemen met Mercedes-Benz, ongeacht tijd en plaats.
  • Een jaar geleden presenteerde Mercedes-Benz ‘Ambition2039’, een stappenplan voor CO2-neutrale mobiliteit. Daarbij kijkt de onderneming naar de gehele waardeketen, van de ontwikkeling tot het leveranciersnetwerk, van de productie tot de elektrificatie van de producten en zelfs verder, naar de hernieuwbare energie voor gebruik in elektrische voertuigen. Met de doelstelling om in minder dan twintig jaar tijd een CO2-neutraal modellengamma te hebben, levert de onderneming een belangrijke bijdrage aan het afremmen van de klimaatverandering. Mercedes-Benz houdt vast aan dit doel, ook in de huidige situatie, en streeft consequent de visie na van maximale fascinerende mobiliteit met zo min mogelijk negatieve impact op de planeet.
  • De eigen personen- en bestelwagenfabrieken van Mercedes-Benz zullen wereldwijd al in 2022 CO2-neutraal zijn. Dit omvat meer dan dertig personen- en bestelwagenfabrieken wereldwijd. Een belangrijk onderdeel hiervan is de productie van accu’s, die vanaf 2022 ook wereldwijd CO2-neutraal zal zijn. De tweede accufabriek in Kamenz, die in 2018 werd geopend als competence center van het wereldwijde accuproductienetwerk van Mercedes-Benz, werd ontworpen als CO2-neutrale fabriek en voldoet nu al aan deze eis. De locatie in Kamenz is verantwoordelijk voor de productie van accusystemen voor de hybrids, plug-in hybrids en volledig elektrische modellen van Mercedes-Benz Cars.
  • ‘Ambition2039’ heeft betrekking op de gehele waardeketen - inclusief partners en leveranciers. Het wereldwijde leveranciersnetwerk blijkt ook tijdens de pandemie sterk en betrouwbaar te zijn. Bovendien wordt het steeds duurzamer. De eerste modellen van de volgende generatie Mercedes-Benz EQ-modellen, waaronder de luxe limousine EQS, zullen gedeeltelijk worden uitgerust met CO2-neutrale accucellen. Bovendien worden CO2-doelstellingen een belangrijk criterium bij de leverancierskeuze.
  • Mercedes-Benz werkt ook aan het optimaliseren van de materiaalsamenstelling van de accu’s met als doel het percentage kritische grondstoffen zoals kobalt aanzienlijk te verlagen. Bovendien doet de onderneming al onderzoek naar toekomstige celtechnologieën die volledig recyclebaar zijn en die de noodzaak van potentieel kritische materialen volledig zouden kunnen elimineren
  • De wereldpremière van de nieuwe S-Klasse is gepland voor de tweede helft van 2020. De nieuwe S-Klasse bereikt een volledig nieuw niveau op het gebied van onder andere kunstmatige intelligentie en behoefte-gebaseerde elektrificatie.
  • Duurzaamheid begint in de fabriek en bij de medewerkers: Mercedes-Benz begint dit jaar met de productie van de nieuwe S-Klasse in de nieuwe ‘Factory 56’ in Sindelfingen, die in september 2020 wordt geopend. In deze ultramoderne fabriek worden bij de voertuigproductie consequent innovatieve technologieën en processen toegepast die digitaal, flexibel en duurzaam zijn. De EQS – de volledig elektrische telg van de volgende S-Klasse familie – zal daar uiteindelijk worden geproduceerd.
  • ‘Electric first’: de elektrificatie van alle modelvarianten en voertuigtypen is een belangrijke stap in dit traject. Volledig elektrische trucks, bestelwagens en bussen van Mercedes-Benz worden nu al in serieproductie genomen. Het doel is om tegen het einde van dit jaar vijf volledig elektrische personenwagenmodellen en twintig plug-in hybrids op de markt te hebben. Het plug-in hybrid aanbod varieert van modelvarianten van de A- tot de S-Klasse en van de GLA tot de GLE, met een elektrische actieradius tot 100 kilometer.
  • Ook het offensief op het gebied van volledig elektrische modellen wordt voortgezet. Reeds leverbaar zijn de volledig elektrische Mercedes-Benz EQC (EQC 400 4MATIC stroomverbruik gecombineerd: 20,8-19,7 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km)[1], de drie smart EQ’s en de EQV 300 (stroomverbruik gecombineerd: 26,4-26,3 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km)1. Volledig elektrische varianten in het compacte segment, evenals de volledig elektrische EQS voor duurzame luxe in het premiumsegment, worden ook binnenkort leverbaar.
  • Ook in de truck- en bussector is lokale CO2-neutraliteit een belangrijk doel. Voor trucks zal naast de elektrische accutechnologie ook de brandstofceltechnologie in serieproductie gaan, in de tweede helft van dit decennium.
  • Mercedes-Benz hanteert een holistische benadering van elektrisch rijden om duurzaamheid te combineren met maximaal comfort: met Mercedes me Charge hebben klanten optioneel toegang tot een van de grootste laadnetwerken ter wereld, dat alleen al in Europa meer dan 300 exploitanten van openbare laadstations omvat. Mercedes me Charge biedt klanten bovendien toegang tot de snellaadstations van het IONITY-netwerk in heel Europa - waar mogelijk met behulp van groene stroom.
  • Last but not least is er ook een rol weggelegd voor groene financiering, bijvoorbeeld met groene obligaties. Dergelijke maatregelen bieden nieuwe mogelijkheden om toekomstige investeringen in CO2-neutrale technologieën te ondersteunen. Tegelijkertijd maken ze het mogelijk om milieugerichte investeerders rechtstreeks te betrekken bij de ambitieuze duurzaamheidsprojecten van Daimler. Op deze manier ondersteunt Daimler de Green Deal van de Europese Unie, die onder andere institutionele beleggers wil motiveren om meer te investeren in CO2-arme en klimaatneutrale projecten.
[1] Het stroomverbruik en de actieradius zijn vastgesteld op basis van de norm VO 692/2008/EG. Het stroomverbruik en de actieradius zijn ook afhankelijk van de voertuigconfiguratie.