22
november
2011
|
01:00
Europe/Amsterdam

Meest innovatieve SL ooit in het voorjaar van 2012 op de markt: Sport, Leicht: nieuwe Mercedes-Benz SL 140 kg lichter dan zijn voorganger

  • Intelligente lichtgewicht constructie met aluminium basisstructuur

  • Lichter en tegelijkertijd sterker, comfortabeler en veiliger

  • Nieuw: MAGIC VISION CONTROL adaptief wis-was-systeem

  • Hoogwaardig geluid, zelfs met open dak dankzij innovatief FrontBass-systeem

Binnenkort presenteert Mercedes-Benz de compleet nieuwe SL. Meer dan ooit doet hij zijn typeaanduiding (SL staat voor Sport Leicht) eer aan. Ten opzichte van zijn voorganger is hij namelijk maar liefst 140 kg lichter. En dat terwijl zijn prestaties, comfort én veiligheid van een nog hoger niveau zijn. Het geheim achter deze ‘afslankkuur’ is een carrosserie die voor 89% uit aluminium bestaat.

De carrosserie van de nieuwe SL is het eerste koetswerk voor grootschalige serieproductie van Mercedes-Benz dat vrijwel volledig van aluminium is. Ten behoeve van optimale veiligheid zijn de A-stijlen en het dakframe van hoogwaardig, zeer sterk staal. In bepaalde carrosseriedelen zoals de achterpanelen is magnesium verwerkt. Dit is nog lichter dan aluminium. Het complete koetswerk weegt slechts 245 kilogram en is daarmee 110 kg lichter dan een vergelijkbare carrosserie van staal. Andere lichtgewicht ontwerpelementen compenseren het extra gewicht dat wordt veroorzaakt door nieuwe (assistentie)systemen en technologieën die het comfort en de veiligheid naar een nog hoger plan brengen. De nieuwe SL 500 weegt 125 kg minder dan zijn voorganger en bij de SL 350 bedraagt de winst 140 kg. En dat terwijl de voorgangers al beschikten over aluminium deuren. De gewichtsverlaging is duidelijk merkbaar. Het leidt tot nog meer rijplezier én een lager verbruik.

Extra stijfheid

Gewichtsverlaging was niet het enige doel bij de ontwikkeling van de nieuwe SL. Zijn nieuwe aluminium structuur diende ook nog eens beduidend sterker te zijn én meer comfort te bieden. Daarom is bij de ontwikkeling gebruik gemaakt van intelligente lichtgewicht constructiemethoden waarbij elk onderdeel werd geoptimaliseerd voor zijn functie en de te verwachten krachtinwerking. Afhankelijk van het onderdeel worden dan ook verschillende productiemethoden zoals gieten en extruderen gebruikt. Ook worden verschillende lasmethoden ingezet.

Veel onderdelen zijn zodanig ontworpen dat ze van 100% gerecycled aluminium gemaakt kunnen worden. Dit leidt tot een energiebesparing bij de productie van 80%. Al met al heeft de nieuwe carrosserie een optimale stijfheid-/gewichtverhouding. Bovendien is hij 20% stijver dan zijn voorganger. De torsiesterkte bedraagt maar liefst 19.400 Nm per graad. De vorige SL was goed voor de nog steeds indrukwekkende waarde van 16.400 Nm per graad.

Veiligheid van het hoogste niveau

Het veiligheidsniveau van de nieuwe SL is nog hoger dan dat van de voorganger. Dat zit hem niet alleen in de intelligente constructie van de carrosserie met ruime ‘crashzones’ voor en achter, maar ook in de crash-resistente stoelen en de veilige plaatsing van de brandstoftank (boven de achteras). Zoals gebruikelijk bij Mercedes-Benz waren de gehanteerde veiligheidseisen veel strenger dan wettelijk voorgeschreven.

Trillingvrij, optimaal akoestisch comfort

De lichte en torsiestijve carrosserie biedt ook op andere vlakken grote voordelen. Hij vormt om te beginnen de basis voor de bijzonder dynamische rijeigenschappen. Bovendien is het koetswerk vrijwel

trillingvrij en ook het akoestische comfort is van uitzonderlijke klasse. Dat wordt nog eens versterkt door de toepassing van innovatieve isolatiematerialen en –technieken. Zo maakt de nieuwe SL gebruik van

zeer licht isolerend schuim in onder meer de bodemplaat en speciale bekledingsmaterialen in de wielkasten. Een gesprayde bekleding van diverse carrosserie-elementen draagt ook bij aan het terugdringen van geluid afkomstig uit de koetswerkstructuur. Motorgeluid wordt optimaal gedempt door de toepassing van een vliegwiel met variabele massaverdeling. Ten slotte de voorruit. Die bestaat uit gelaagd glas waarin een geluidisolerende laag is opgenomen.

Meer lichtgewicht

De achterklep van de nieuwe SL is ook zeer licht. Hij maakt gebruik van het zogenaamde SMC hybrid-design (SMC = sheet moulding compound). Daarbij is een synthetisch materiaal op een stalen frame aangebracht. Beide materialen passen uitstekend bij elkaar omdat ze dezelfde uitzettingscoëfficiënt hebben. In de achterklep zijn de antennes voor navigatie, digitale radio en mobiele telefoon onzichtbaar geïntegreerd.

De motorkap van de nieuwe SL is net als die van zijn voorganger van aluminium. Dat geldt ook voor de deuren. De zogenaamde frictiescharnieren van staal en aluminium maken het mogelijk om de deuren onder elke gewenste hoek te ‘fixeren’.

MAGIC VISION CONTROL: adaptief ruitenwis-/wassysteem

Ook op andere vlakken biedt de nieuwe SL volop innovatieve oplossingen. Zo is hij leverbaar met MAGIC VISION CONTROL, een adaptief wis-was-systeem voor de voorruit. Daarbij is een groot aantal ruitensproeieropeningen in de wisserbladen opgenomen. Zo wordt het waswater onder hoge druk ‘afgeleverd’ waar het nodig is: vlak voor het wisserblad.

MAGIC VISION CONTROL voorkomt zo de zichtverstorende ‘splash’ van een conventionele wis-was-installatie. MAGIC VISION CONTROL kent wasprogramma’s voor de zomer en de winter en voor het rijden met open dak. In alle gevallen geldt dat de waterhoeveelheid automatisch wordt afgestemd op de rij-omstandigheden en de mate van vervuiling van de ruit. Het systeem werkt zo efficiënt dat het ruitensproeiervloeistof-reservoir kan volstaan met een inhoud van slechts 1,7 liter. Optioneel zijn verwarmbare wisserbladen leverbaar. Dit is vooral handig in de winter. De wisserbladen kunnen namelijk niet meer vastvriezen. Bovendien functioneren ze vanaf het begin optimaal en zonder hinderlijke geluiden te produceren.

FrontBass: perfect geluid, ook met open dak

In een roadster met open dak waait zelfs het geluid van de beste geluidsinstallatie simpelweg uit de auto. Een belangrijke oorzaak hiervan is de plaatsing van de bass-speakers. Deze zijn meestal in de deuren of onder de stoelen aangebracht. De nieuwe SL biedt de oplossing door deze speakers in de voetruimte van bestuurder en passagier te plaatsen. De structuur van de SL is vanaf het begin ontworpen om deze speakers te herbergen. Bovendien fungeert de structuur als een diepe klankkast die het geluid als het ware concentreert. Zodoende is ook nog eens minder vermogen nodig voor een indrukwekkende sound. Bijkomend voordeel is dat omstanders minder worden gestoord door geluid uit de auto. Dit nieuwe FrontBass-systeem is standaard op alle nieuwe SL-modellen. Het is uiteraard te combineren met het optionele Harman Kardon Logic 7 surround sound system of het spectaculaire Bang&Olufsen sound system. Aardig detail: het FrontBass-systeem maakt speakers in de portieren overbodig. Daardoor is in de portieren nu meer opbergruimte beschikbaar.

De nieuwe SL wordt in het voorjaar van 2012 op de Nederlandse markt verwacht.