10
januari
2018
|
00:00
Europe/Amsterdam

MBUX – Mercedes-Benz User Experience: revolutie in de cockpit

Bekijk mb_180111_ces_beitrag_MBUX_de
mb_180111_ces_beitrag_MBUX_de
Bekijk mb_180109_ces_newsflash_a_klasse_de
mb_180109_ces_newsflash_a_klasse_de

Tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas (CES; 9 t/m 12 januari 2018) heeft Mercedes-Benz een wereldprimeur met het intuïtieve en intelligente multimediasysteem MBUX, de Mercedes-Benz User Experience. In 2018 maakt de technologie voor het eerst zijn opwachting in de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse.

De naam MBUX voor het nieuwe infotainmentsysteem geeft aan dat de focus echt op de gebruikerservaring (UX) ligt. Een unieke feature van dit systeem is zijn vermogen om te leren, dankzij kunstmatige intelligentie. MBUX is verregaand te personaliseren en past zich aan de gebruiker aan. Daarmee creëert het systeem een emotionele koppeling tussen de auto, de bestuurder en de overige inzittenden. Tegelijkertijd bestaat de mogelijkheid om het systeem ‘over the air’ te updaten. De lancering ervan markeert bovendien een nieuw tijdperk voor Mercedes me Connectivity.

Andere highlights van MBUX zijn onder andere de widescreen cockpit met hoge resolutie en touchscreen-bediening, een navigatiescherm met augmented reality-technologie en intelligente stembediening met natuurlijke spraakherkenning die wordt geactiveerd door de begroeting ‘Hey Mercedes’.

MBUX wordt gebruikt in de compleet nieuwe generatie compacte modellen van Mercedes-Benz en gaat in het voorjaar van 2018 in productie, voor toepassing in de nieuwe A-Klasse. De belangrijkste feature is het omvangrijke touch-bedieningsconcept: een combinatie van een touchscreen, touchpad op de middenconsole en touch control-buttons op het stuurwiel. Naast de intuïtieve bedieningservaring is minder afleiding voor de bestuurder een ander belangrijk voordeel.

Verder presenteert Mercedes-Benz op de 613 m2 grote stand in Las Vegas de Mercedes-Benz Concept EQA, de smart vision EQ fortwo en de Mercedes-AMG Project ONE. Ook maakt het prototype van de Mercedes‑Benz GLC F-CELL zijn opwachting; een elektrische variant die wordt aangedreven door een brandstofcel en een accu.

Met de Concept EQA laat Mercedes-Benz zien hoe de EQ-strategie kan worden doorvertaald naar de compacte klasse. Deze sportieveling – met elektromotoren op de voor- en achteras – heeft een systeemvermogen van ruim 200 kW/236 pk. De rijeigenschappen kunnen worden aangepast door de koppelverdeling van de permanente vierwielaandrijving tussen de voor- en achteras te variëren. De Concept EQA geeft via een unieke, virtuele grille aan welk rijprogramma is gekozen.

Met de Mercedes-AMG Project ONE presenteert het performance- en sportwagenmerk een supersportwagen met Formule 1 hybride technologie voor adembenemende rijprestaties.

De smart vision EQ fortwo belichaamt een intelligente oplossing voor de stedelijke mobiliteit van de toekomst: elektrisch, autonoom en zonder stuurwiel en pedalen.

Las Vegas is tevens de finish van de ‘Intelligent World Drive’, waarmee Mercedes-Benz geautomatiseerde rijfuncties heeft getest op alle vijf continenten. Tijdens de laatste etappes in Californië en Nevada werd waardevolle data verzameld die specifiek is voor de VS, voor de doorontwikkeling van de rijassistentiesystemen. Bij de geautomatiseerde testritten in en om Los Angeles en aansluitend naar de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, werd vooral gekeken naar het rijgedrag in druk stadsverkeer en op de highways. De focus lag daarbij met name op het herkennen van schoolbussen en landspecifieke wegmarkeringen, rijbanen en snelheidsborden. Bovendien benutte Mercedes-Benz de gelegenheid om het innovatieve DIGITAL LIGHT-systeem te testen.