29
juli
2021
|
17:09
Europe/Amsterdam

‘Lead in Electric’: Mercedes-Benz op IAA MOBILITY 2021

Première van vijf volledig elektrische modellen

Op de IAA MOBILITY 2021 van 7 tot 12 september in München toont Mercedes-Benz het volledige gamma van zijn huidige en toekomstige elektromobiliteitsportfolio – van compacte modellen tot high-performance luxe limousines en MPV’s. Op deze manier onderbouwt de fabrikant van luxe auto’s zijn claim ‘Lead in Electric’ voor al zijn submerken. In totaal zullen Mercedes-Benz, Mercedes-EQ, Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en smart met acht premières aanwezig zijn op de IAA MOBILITY. Vijf daarvan zijn volledig elektrische modellen, aangevuld met een performance-hybrid.

De elektrificatie van het volledige portfolio is bij Mercedes-Benz in een stroomversnelling gekomen. Op de IAA beleven dan ook verschillende volledig elektrische modellen hun wereldpremières: de EQE, de eerste accu-elektrische luxe limousine van Mercedes-AMG, en een concept car die laat zien hoe Mercedes-Maybach het tijdperk van elektromobiliteit ingaat. De EQB viert tijdens de IAA zijn Europese première en smart geeft aan de hand van een showcar een preview van het eerste model van de nieuwe generatie volledig elektrische auto’s.

De elektrische businesslimousine – sportief en comfortabel

Mercedes-EQ laat met de EQE zien hoe sportief en tegelijkertijd comfortabel een elektrische businesslimousine kan zijn. De auto combineert een dynamisch rijgedrag met ontspannen rijden - en creëert een nieuwe norm in zijn klasse. Hetzelfde geldt voor de royale ruimte in het interieur. De carrosserie, die zich kenmerkt door het ‘one bow’-design, geeft de EQE een atletische uitstraling.

Met de eerste accu-elektrische luxe limousine van Mercedes-AMG geeft het merk een duidelijk commitment af hoe het een volledig elektrisch model kan combineren met typische AMG-kenmerken. Dat geldt niet alleen voor de prestaties, maar ook voor de emotionele rijervaring.

De concept car van Mercedes-Maybach geeft een eerste, gedetailleerde indruk van hoe de 100-jarige traditie van ultieme automotive luxe in een nieuw tijdperk kan worden voortgezet.

De ruime EQB is een echt ruimtewonder en daarmee perfect geschikt voor dagelijks gebruik. Na zijn première in China maakt de volledig elektrische zevenzitter nu zijn showdebuut in Europa. Mercedes-AMG presenteert daarnaast zijn eerste performance-hybrid uit Affalterbach, onder het technologielabel E PERFORMANCE. Andere wereldpremières van Mercedes-Benz zijn de S-Klasse GUARD en de eerste C-Klasse All-Terrain, die zelfs onder slechte weg- en weersomstandigheden indruk maakt met zijn onovertroffen rijgedrag.

Digital first: pre-night met presentatie van beursinnovaties via livestream

In plaats van een persconferentie op de beursstand, kunnen mediavertegenwoordigers en geïnteresseerden al op 5 september de pre-night volgen via een livestream. Hoe Mercedes-Benz de meest gewilde elektrische auto’s ter wereld wil bouwen, wordt uitgelegd door Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, en Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Marketing en Sales, alsook Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research en COO van Mercedes-Benz Cars, en Philipp Schiemer, Hoofd Top End Vehicle Group bij Mercedes-Benz AG en CEO van Mercedes-AMG.

De livestream is niet alleen te volgen als onderdeel van een uitgebreide IAA-special op Mercedes me media, maar tegelijkertijd ook op social media. Met behulp van augmented reality wordt de digitale beleving aangevuld met extra content. De special op Mercedes me media biedt journalisten en multipliers veel informatiemateriaal zoals persberichten, foto’s, graphics en video’s over de highlights van de beurs.

Nieuw IAA-concept: veelzijdigheid troef bij Mercedes-Benz

Tijdens de IAA MOBILITY 2021 in München ligt de focus van Mercedes-Benz op dialoog en beleving. Het concept gaat verder dan de presentatie van nieuwe modellen en stelt bezoekers in staat om innovatieve, digitale en duurzame producten en services voor toekomstige mobiliteit te ervaren. Het nieuwe concept van de traditionele beurs biedt hiervoor een ideale setting – vooral voor de nieuwe formats ‘Open Space’ en ‘Blue Lane’.

Met de ‘Open Space’ worden plekken in het stadscentrum van München tijdens de IAA getransformeerd tot podia voor toekomstige mobiliteits- en technologieconcepten. De ‘Open Space’ van Mercedes-Benz bevindt zich op een prominente plek op de Odeonsplatz. Hier worden alle volledig elektrische modellen getoond van de merken Mercedes-EQ, Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en smart. De bovenste verdieping is ontworpen als een groen landschap met een tentoonstelling over de thema’s ‘klimaatbescherming & schone lucht’, ‘behoud van natuurlijke hulpbronnen’ en ‘leefbare steden’. Met gevoel voor tijdgeest en actuele vraagstukken in onze samenleving biedt Mercedes-Benz de inwoners en bezoekers van München een platform voor uitwisseling en dialoog.

Met de ‘Blue Lane’ als verbinding tussen de stad en de beurs wordt een testroute gecreëerd waarop bezoekers toekomstige mobiliteit letterlijk zelf kunnen ’ervaren’.

Beursstand met producthighlights en themawerelden over mobiliteit van de toekomst

De derde pijler van het nieuwe IAA-concept is de ‘Summit’ op het beursterrein. Mercedes-Benz creëert hier met zijn stand in Hal B3 een forum met de belangrijkste modellen en themawerelden die verschillende aspecten van toekomstige mobiliteit belichten. De focus ligt hier op digitalisering. De tentoonstellingsruimte ‘ASSIST’ bijvoorbeeld behandelt thema’s als rijassistentiesystemen en hooggeautomatiseerd rijden. ‘MOBILE’ belicht digitale services zoals Mercedes me, EQ ready en Mercedes me Green Charging. ‘FUTURE’ geeft een uitgebreide blik in toekomstige technologie zoals de biometrische verbinding tussen auto en bestuurder. ‘IN CAR’ belicht onder andere het multimediasysteem MBUX met kunstmatige intelligentie en het nieuwe MBUX Hyperscreen. Ook is voor het eerst in Europa de concept car VISION AVTR te zien. Mercedes-Benz focust op de ‘Summit’ op directe uitwisseling met de experts van Mercedes-Benz. Tijdens de persdagen op 6 en 7 september biedt de autofabrikant de gelegenheid voor diepgaande discussies en demonstraties van nieuwe technologieën.

De ‘Summit’ bevat ook een informatief conferentieformat: IAA MOBILITY Conference. Ook hier is Mercedes-Benz vertegenwoordigd met sprekers over autonoom rijden en digitalisering. Onder hen ook Ola Källenius en Britta Seeger.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.