26
februari
2010
|
01:00
Europe/Amsterdam

Krachtigste Formule 1-safety-car aller tijden: Mercedes-Benz SLS AMG voert het Formule 1-veld aan

Tijdens de start van het wereldkampioenschap Formule 1 2010 in Bahrein van 12 t/m 14 maart a.s. maakt ook de spectaculairste en krachtigste Formule 1-safety-car aller tijden zijn opwachting. De nieuwe Mercedes-Benz SLS AMG, die op 27 maart officieel wordt geïntroduceerd, heeft de taak om in de Formule 1 voor maximale veiligheid te zorgen. De sportwagen met vleugeldeuren is de opvolger van de SL 63 AMG, die in de afgelopen twee seizoenen dienst deed als Official F1 Safety Car. Net als in de jaren 2008 en 2009 blijft de C 63 AMG Estate ook dit seizoen dienst doen als Official F1 Medical Car.

Vanaf maart van dit jaar komt de safety-car in de Formule 1 in actie wanneer gevaarlijke situaties als ongevallen of slecht weer een normaal raceverloop in de weg staan. De SLS AMG wordt bestuurd door de 38-jarige Duitser Bernd Mayländer, die onder andere ervaring opdeed als coureur met Mercedes-Benz in de DTM. Hij is gedurende de race paraat in de pitstraat en op aanwijzing van de wedstrijdleiding gaan Mayländer en zijn bijrijder, de 44-jarige Britse FIA-functionaris Pete Tibbetts, de baan op. Daar rijden ze aan de kop van het veld om de Formule 1-bolides veilig over het circuit te loodsen.

De Mercedes-Benz SLS AMG is van huis uit al uitstekend geschikt voor zijn taak in de hoogste klasse van de internationale autosport. De 6,2-liter V8-motor levert een vermogen van 420 kW / 571 pk en een maximum koppel van 650 Nm. De acceleratie van 0-100 km/u kost slechts 3,8 seconden. Snelle rondetijden zijn voor de officiële F1-safety-car noodzakelijk, want anders zouden de banden en remmen van de Formule 1-auto’s te sterk afkoelen en zouden de motoren oververhit kunnen raken.

Het unieke concept van de SLS AMG is gericht op het leveren van toppresaties. De ‘spaceframe’-carrosserie van aluminium draagt bij tot het lage voertuiggewicht van 1.620 kg. Dankzij de ‘dry-sump’-smering is de AMG V8-motor bijzonder laag geplaatst, waardoor het zwaartepunt omlaag werd gebracht. Ook de positionering ver achter de vooras en de nieuwe zeventraps transmissie met dubbele koppeling volgens ‘transaxle’-bouwwijze aan de achteras dragen bij tot de gunstige gewichtsverdeling van 47 procent op de voor- en 53 procent op de achteras. Bij de wielophanging met dubbele dwarsgeplaatste draagarmen van aluminium rondom is ruimschoots gebruik gemaakt van de ervaring van AMG in de racerij.

Transmissie en remsysteem voor topprestaties

De zeventraps AMG SPEEDSHIFT DCT-sporttransmissie met dubbele koppeling kent vier verschillende programma’s en blinkt uit door snel schakelen, vrijwel zonder onderbreking van de trekkracht. In de handgeschakelde M-modus kan er in 100 milliseconden worden geschakeld. Een ingebouwd mechanisch lamellendifferentieel en het drietraps ESP zorgen voor uitstekende tractie. Het AMG-remsysteem van keramiek-composietmateriaal met remschijven met de afmetingen 402 x 39 mm voor en 360 x 32 mm achter garandeert ook onder zware omstandigheden op het circuit optimale remwerking. De lichtgewicht wielen in tienspaaks-ontwerp zijn voorzien van banden in de maten 265/35 R 19 voor en 295/30 R 20 achter.

De motor, de transmissie, de wielophanging en het remsysteem van de Official F1 Safety-car zijn hetzelfde als bij de straatversie van de SLS AMG. De enige aanpassing is een nieuw ontwikkelde einddemper, waarmee de doorstroming van de hoogtoerige AMG-V8-motor verder wordt verbeterd en de Formule 1-fans kunnen genieten van een nog mooier geluid.

De safety-car is aan de buitenkant herkenbaar aan de opvallende F1-logo’s, de buitenspiegels van koolstofvezel en de kenmerkende verlichtingsbalk met ingebouwde TV-camera op het dak. Deze balk is geplaatst op een nieuw ontwikkelde luchtgeleider van koolstofvezel die ervoor zorgt dat de windstroom naar de achtervleugel optimaal verloopt. De achtervleugel komt bij snelheden van boven de 120 km/u automatisch omhoog en zorgt samen met de diffusor aan de achterkant voor de nodige neerwaartse druk op de achteras. Voor het eerst is de verlichting in de lichtbalk op het dak volledig uitgevoerd met LED-technologie. In vergelijking met de tot dusver gebruikte gloeilampen reageren de LEDs sneller en verbruiken ze minder energie.

De beide groene lampen in het midden worden ingeschakeld wanneer de safety-car middenin het veld de baan op komt en de raceauto’s er eerst voorbij moeten. Zo gauw de SLS AMG aan kop van het veld rijdt, gaan de oranje knipperlichten aan de zijkant aan, wat voor alle rijders een absoluut inhaalverbod betekent. De stroboscoop-achtige flitslichten in de kop- en achterlichtunits hebben een neutrale signaalfunctie en zijn altijd aan wanneer de auto op de baan is. Een speciaal nummerbord met 700 LEDs aan de achterkant van de auto maakt de safety-car beter zichtbaar bij regen of in het donker. Links van het nummerbord is een achteruitrijcamera ingebouwd, waarmee de inzittenden van de safety-car het achteropkomende Formule 1-veld in de gaten kunnen houden.

Ook het interieur van de safety-car is grotendeels identiek aan dat van de normale SLS AMG. AMG-sportkuipstoelen met zwarte lederen bekleding zorgen voor optimale zijdelingse steun. Aan de rechterkant van de AMG DRIVE UNIT zijn vier gekleurde schakelaars voor de bediening van de verschillende lichtbalkfuncties en de signaalhoorn, die bij het in- en uitrijden van de pitstraat wordt ingeschakeld. De middenconsole en diverse sierdelen in het interieur zijn gemaakt van echt koolstofvezel. Het AMG Performance-stuurwiel met leder en alcantara heeft een speciaal gevormde grip en is aan de onderkant afgevlakt. De zeventraps transmissie wordt bediend met stuurschakeling van edelstaal. Via twee centraal geplaatste monitoren kan het raceverloop in de gaten gehouden worden. Naast de onderste monitor is de bediening van de mobilofoon aangebracht, waarmee Bernd Mayländer en Pete Tibbetts met de wedstrijdleiding en met elkaar kunnen communiceren. Een tweede binnenspiegel biedt een blik op het Formule 1-veld. In de centrale display van het combi-instrument en in het deksel van het handschoenenkastje is het zogeheten ‘marshalling system’ ingebouwd. Hierop zien bestuurder en bijrijder precies dezelfde signalen als de Formule 1-coureurs in hun raceauto’s. Met LEDs wordt aangegeven, wanneer gele of groene vlaggen worden gezwaaid. Op het dashboard zijn LEDs voor de status van de lichtbalk en een onboardcamera bevestigd. Deze camera is gericht op Bernd Mayländer.

Negen generaties Formule 1-safety-cars

Mercedes-AMG levert sinds 1996 de officiele safety-car en de medical-car in de Formule 1. De SLS AMG is de negende generatie safety-car, na de C 36 AMG (1996), de CLK 55 AMG (1997-1999), de CL 55 AMG (2000), de SL 55 AMG (2001-2002), de CLK 55 AMG (2003), de SLK 55 AMG (2004-2005), de CLK 63 AMG (2006-2007) en de SL 63 AMG (2008-2009).