05
april
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

Krachtig nieuws van Mercedes-AMG op New York International Auto Show

Mercedes-AMG presenteert met de CL 65 AMG en de CLK 63 AMG Black Series twee bijzonder krachtige automobielen op de New York International Auto Show 2007. De CL 65 AMG is een absoluut topmodel, mede dankzij zijn 6-liter AMG-V12-biturbomotor, die goed is voor een vermogen van 450 kW/612 pk en een koppel van niet minder dan 1000 Nm. De CLK 63 AMG Black Series is nauw verwant aan de officiële Safety Car uit de Formule 1. Deze uitvoering is bij uitstek geschikt voor het circuit met zijn 373 kW/507 pk sterke V8-motor, nieuwe AMG-sportonderstel en verbeterde koeling voor circuitgebruik.

Met de nieuwe Mercedes-Benz CL 65 AMG wordt het modelprogramma van Mercedes-AMG opnieuw uitgebreid met een echte droomauto. Net als in de S 65 AMG en de SL 65 AMG zorgt de krachtige 6-liter AMG-V12-biturbomotor ook in de CL 65 AMG voor een indrukwekkende rijervaring en dito prestaties: de acceleratie van 0-100 km/u vindt plaats in 4,4 seconden; in 13,3 seconden is – waar dat mag en kan – een snelheid van 200 km/u bereikt. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het piekvermogen van 450 kW/612 pk is beschikbaar in het toerenbereik tussen 4800 en 5100 t/min. Het eveneens elektronisch begrensde maximum koppel van 1000 Nm is beschikbaar tussen 2000 en 4000 t/min. De motor reageert zeer direct op het gaspedaal, maar is door zijn soepele karakteristiek evenzeer geschikt voor ontspannen cruisen in een hoge versnelling.

De CL 65 AMG verloochent zijn afkomst allerminst: speciale AMG-carrosseriestyling, 20 inch grote, gesmede AMG-velgen en AMG-interieurstyling wijzen op het bijzondere karakter van deze versie. Maar ook technisch heeft de CL 65 AMG veel te bieden. Zo is de auto voorzien van een AMG-sportonderstel, dat gebruik maakt van het Active Body Control-systeem. Ook het preventieve beschermingssysteem voor inzittenden PRE-SAFE behoort tot de standaarduitrusting, evenals het krachtige AMG-remsysteem, speciaal aangepast voor hoge prestaties, dat zorgt voor maximale vertraging zonder afname van de remwerking.

Er wordt geschakeld door middel van het vijftraps AMG SPEEDSHIFT-systeem met stuurschakeling en DIRECT-SELECT-versnellingskeuze. Met behulp van een schakelaar op de middenconsole kan worden gekozen voor de standen Sport, Comfort en Manual, waarmee de schakelkarakteristiek, de respons van het gaspedaal en de hardheid van de veren en dempers van het AMG-sportonderstel worden aangepast. Het AMG-sportuitlaatsysteem met twee dubbele, verchroomde eindstukken zorgt voor het specifieke AMG-V12-geluid. De katalysatoren zijn voorzien van een trimetaallaag, zodat deze sneller bedrijfsklaar zijn na een koude start, beter hun reinigende werking doen en ook duurzamer zijn. De CL 65 AMG voldoet aan de EU4-uitlaatgasnorm en aan geldende eisen in de VS.

In het interieur beschikt de CL 65 AMG over AMG-multicontoursportstoelen met massagefunctie, een ergonomisch AMG-sportstuur en een AMG-combi-instrument met ‘RACETIMER’-functie. Opvallende kenmerken zijn verder de analoge klok met IWC-ontwerp, AMG-sierlijsten op de dorpels, roestvrij stalen sportpedalen en houtafwerking. De levering van de CL 65 AMG in Nederland start op 10 april 2007. De consumentenprijs in ons land inclusief BTW en BPM bedraagt € 301.500.

Nog exclusiever is de gelimiteerde CL 65 AMG Edition ‘40th Anniversary’, die ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van AMG wordt geproduceerd. Als eerste in serie geproduceerde Mercedes-Benz personenauto is dit model uitgevoerd in de kleur AMG-alubeam. Deze bijzondere lak heeft het effect van vloeibaar staal, hetgeen nog wordt versterkt door lichtreflecties.

Het interieur van de CL 65 AMG Edition 40th Anniversary is volledig uitgevoerd in tweekleurig nappaleder met het nieuwe AMG-V12-ruitmotief. Diverse interieurdelen zijn afgewerkt met koolstofvezel.

CLK 63 AMG Black Series nauw verwant met Formule 1-Safety Car

Net als de gelimiteerde CL 65 AMG Edition 40th Anniversary is de nieuwe CLK 63 AMG Black Series ontwikkeld in de AMG PERFORMANCE STUDIO. Bij het laatstgenoemde model is echter nog veel meer sprake van een technologietransfer uit de autosport, waarbij de officiële Safety Car uit het FIA Wereldkampioenschap Formule 1 als voorbeeld diende. De CLK 63 AMG Black Series wordt aangedreven door een 6,3-liter AMG-V8-motor, waarvan het vermogen dankzij omvangrijke aanpassingen aan het inlaat- en uitlaatsysteem is opgevoerd tot 373 kW/507 pk. Dat betekent een toename van 19 kW/26 pk ten opzichte van de reguliere uitvoering van de CLK 63 AMG, die toch al bepaald niet te klagen heeft over een gebrek aan kracht. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 300 km/u, de acceleratie van 0-100 km/u vergt slechts 4,3 seconden. De akoestische omlijsting is hierbij afkomstig van de krachtige AMG-V8-sound uit het nieuwe AMG-sportuitlaatsysteem. De auto is speciaal aangepast voor circuitgebruik met onder andere extra koeling, die ook onder zware omstandigheden maximale duurzaamheid garandeert.

Datzelfde geldt voor de transmissie, het onderstel en de remmen. De aangepaste automatische transmissie AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC, met een circa 6% kortere overbrenging op de achteras, zorgt voor nog meer dynamiek bij het accelereren, ongeacht de snelheid. De bestuurder kan zelf schakelen met behulp van de aluminiumkleurige AMG-stuurschakeling. In het AMG-combi-instrument op het dashboard wordt de gekozen versnelling getoond.

Dankzij het nieuw ontwikkelde AMG-sportonderstel is een individuele afstelling mogelijk, waarbij zelfs de wagenhoogte kan worden versteld. Voor optimale tractie is op de achteras een sperdifferentieel gemonteerd. Het krachtige AMG-remsysteem omvat onder andere grotere remschijven van composietmateriaal op de voorwielen. Mede dankzij de standaard gemonteerde Pirelli P Zero Corsa-sportbanden in de maten 265/30 R 19 voor en 285/30 R 19 achter, gemonteerd op extra lichte 19-inch gesmede AMG-velgen, kunnen ook in bochten verbazingwekkende snelheden worden gehaald.

Natuurlijk toont de CLK 63 AMG Black Series duidelijk zijn directe afstamming van de officiële Formule 1 Safety Car. De nieuwe neuspartij met grote koelopeningen en ontluchtingssleuven met koolstofvezel aan de zijkanten, de brede kunststof spatborden en de achterkant met diffusor-vinnen en actieve achteraskoeling verwijzen onmiskenbaar naar de autosport, die bij Mercedes-AMG al 40 jaar deel uitmaakt van de bedrijfsfilosofie. De achterkant herbergt niet alleen de twee dubbele verchroomde einddempers van het AMG-sportuitlaatsysteem, maar ook de koeling van het sperdifferentieel van de achteras, die op het circuit zwaar belast wordt. Om optimaal berekend te zijn op zelfs de zwaarste omstandigheden, is ook de waterkoeling van de motor vergroot en de koeler van de stuur- en rembekrachtiging aangepast. Bovendien is een extra koeler voor de versnellingsbakolie aangebracht.

In het interieur wordt de sportieve instelling voortgezet. De AMG-sportstoelen, bekleed met moeilijk ontvlambaar perlonvelours, bieden optimale steun. Het ovaal gevormd AMG PERFORMANCE stuurwiel met een diameter van 365 mm en de toepassing van koolstofvezel op de middenconsole, in het AMG-combi-instrument en aan de binnenkant van de portieren, dragen bij aan de functionele ambiance van een echte raceauto. Natuurlijk behoort de RACETIMER-functie tot de standaarduitrusting. Hiermee kunnen rondetijden op een afgesloten parcours worden gemeten.

Ondanks de directe verbinding met de autosport beschikt de CLK 63 AMG Black Series natuurlijk ook over alle eigenschappen die kenmerkend zijn voor Mercedes-Benz seriemodellen: veiligheid, duurzaamheid, kwaliteit en geschiktheid voor dagelijks gebruik. De levering van de niet-gelimiteerde CLK 63 AMG Black Series begint in juni, de prijs in Nederland bedraagt € 194.000 inclusief BTW en BPM.

40 jaar AMG: van tweemansbedrijf tot wereldwijde onderneming

Met zo’n 750 medewerkers, een breed modelprogramma met inmiddels 16 verschillende AMG-automobielen en klanten over de hele wereld heeft Mercedes-AMG zich in de afgelopen 40 jaar ontwikkeld van een autosport- en tuningbedrijf tot leverancier van exclusieve automobielen met topprestaties.

In 1967 richtten Hans Werner Aufrecht en zijn zakelijk partner Erhard Melcher het bedrijf op. De beide achternamen van de heren leidden tot de eerste twee letters van de bedrijfsnaam, de G in AMG staat voor Grossaspach, de geboorteplaats van Aufrecht. Oorspronkelijk was de onderneming gespecialiseerd in het prepareren van raceauto’s.

Het eerste racesucces volgde in 1971, toen Hans Heyer en Clemens Schickentanz met een door AMG geprepareerde Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 hun klasse wonnen in de 24-uursrace van Spa-Francorchamps. In het algemeen klassement eindigde het duo als tweede. Daarna volgden tal van topresultaten, waaronder in totaal acht kampioenstitels in de DTM door Bernd Schneider, Gary Paffett en Klaus Ludwig. In 1997 en 1998 won AMG de titel in het FIA GT-kampioenschap met de Mercedes-Benz CLK-GTR.

Ook bij de productieauto’s nam de vraag naar AMG-modellen toe. In 1990 sloot AMG een officiële samenwerkingsovereenkomst met Daimler-Benz, waardoor AMG auto’s overal via de Mercedes-Benz dealerorganisaties verkocht konden worden. Tussen 1 januari 1999 en 1 januari 2005 volgde de geleidelijke overname van alle aandelen in AMG door DaimlerChrysler AG. De autosportactiviteiten werden ondergebracht in de nieuwe onderneming HWA. In 2006 werd de AMG PERFORMANCE STUDIO opgericht, waar bijzondere auto’s in de Signature Series, Black Series en Editions worden ontwikkeld.