08
januari
2007
|
01:00
Europe/Amsterdam

Jeep Trailhawk richt zijn oog op Detroit

Jeep laat de autotentoonstelling van Detroit op zijn grondvesten schudden met de wereldpremière van de Trailhawk. Deze Concept Car heeft het chassis van de nieuwe vierdeurs Wrangler als basis, maar biedt tegelijkertijd de verfijning en de rijeigenschappen van een hoogwaardige SUV. En dat alles in een uitermate krachtig ogende en naar believen te openen ‘verpakking’.

Jeep breidt zijn leveringsprogramma in hoog tempo uit. Afgelopen jaar zijn de zevenzits Commander en de compacte Compass aan het gamma toegevoegd en voor dit jaar staan de nieuwe Wrangler en Patriot op het programma. Al deze modellen hebben met elkaar gemeen dat ze ieder op hun eigen manier (een nieuwe) invulling geven aan het Jeep-gevoel. De Trailhawk Concept Car verlegt in dat opzicht de grenzen door authentieke merkwaarden van Jeep te combineren met het comfort, het gemak en de souplesse van een volwaardige ‘highway cruiser’.

Een havik die stáát
De naam Trailhawk is ontstaan achter het beeldscherm van een computer. Toen de designers het samenspel van de grote grille (met de zeven sleuven) en de koplampen voor het eerst in ‘real time’ zagen, moesten ze onmiddellijk denken aan de scherpe en zelfs wat sinistere blik van een havik.
Afgezien daarvan, valt het uiterlijk van de Trailhawk op door zijn bijzondere proporties. Hij is 1,97 meter breed 4,86 meter lang en 1,76 meter hoog. Daarbij heeft hij een extreem lange neus, zeer korte overhangen van de carrosserie en een wielbasis van 2,95 meter. De voorruit is onder een scherpe hoek geplaatst en de taillelijn loopt naar achteren toe scherp op. Het silhouet van de Trailhawk suggereert daardoor én door het ontbreken van een B-stijl al bij stilstand kracht en snelheid. Ook vanuit andere standpunten gezien is de Trailhawk een karaktervolle en krachtige verschijning. Hij beschikt over ‘brede schouders’ en prominente wielkasten, die de voor Jeep traditionele trapeziumvorm als basis hebben. Echter, in dit geval zijn ze scherper aangezet waardoor ze nog beeldbepalender zijn. Ze bieden plaats aan 22-inch lichtmetalen wielen, die op hun beurt weer ruimte bieden aan het fors gedimensioneerde remsysteem. Detail: De rode kleur van de remklauwen komt terug in de speciaal voor de Trailhawk ontworpen banden.

Design tot in detail
De styling van de Trailhawk is verzorgd tot in het kleinste detail. Zo draagt de plaatsing van de Xenon- en LED-lampen in de koplampunits bij aan de ‘boze blik’. De vorm van en de indeling van de lichtunits vóór is overigens nagenoeg gelijk aan die van de achterlichten.
Glas speelt een belangrijke rol bij de Trailhawk. De bagageruimte wordt bijvoorbeeld afgedekt door een afneembaar glazen paneel. Dit sluit optisch naadloos aan op de eveneens uitneembare glazen panelen van het passagierscompartiment. Door alle glazen panelen te verwijderen en alle ramen te openen (zelfs de achterste zijruiten kunnen volledig verzinken) biedt de Trailhawk een ‘open air-ervaring’ die vergelijkbaar is met die van een Wrangler met softtop.

Innerlijke belevingswereld
Het interieur van de vierzits Trailhawk is volledig elektronisch ontworpen – er zijn geen traditionele schetsen of 3D-modellen aan te pas gekomen. Wat gelijk opvalt is de robuuste, technische uitstraling. De open middenconsole met legio opbergmogelijkheden strekt zich uit over de gehele lengte van het interieur. Het dasboard is een designitem op zichzelf waarin ronde vormen een hoofdrol spelen. De instrumenten (waaronder kompas en hellingshoekmeter) zijn evenals de 12-volstaansluitingen en ventilatieopeningen ondergebracht in een ronde behuizing van gepolijst aluminium. Het navigatiesysteem heeft een opklapbaar flatscreen bovenop het dashboard en wordt bediend via een ‘touchpad’ zoals dat ook op moderne laptops is te vinden. De ‘Terrain Selector’ voor de bediening van de reductiebak bevindt zich nu op het centrale deel van de middenconsole en de versnellingsbak en de handrem worden elektronisch bediend via een combischakelaar rechts van het stuur. De middenconsole is open te klappen en biedt daardoor extra bergruimte.

Muziek zonder uit te glijden
Alle vier inzittenden van de Trailhawk hebben hun eigen met leer beklede zitplaats. Het meubilair biedt onder alle omstandigheden optimaal comfort, maar een Jeep is pas een Jeep als hij ook praktisch is. De gehele wagenvloer is daarom bekleed met antislipmateriaal dat niet alleen tegen een stootje, maar ook tegen vocht en vuil kan. De bagageruimte is optimaal toegankelijk en bruikbaar door de achterklep die naar beneden klapt en de uitschuifbare Load ’n Go-vloer. Daarbij is de bagageruimte door middel van een schottensysteem naar believen in te delen.Ook in de meest letterlijke zin van het woord zit er muziek in de Trailhawk. In de bagageruimte bevinden zich twee uitneembare en draagbare ‘audio pods’. Hierop kunnen MP3-spelers worden aangesloten waardoor de favoriete muziek van de Trailhawk-passagiers zowel in als buiten de auto kan worden afgespeeld. En voor het geval eerste hulp nodig is: de verbandtrommels in de bagageruimte zijn in fel oranje uitgevoerd en daardoor zelfs zonder haviksoog eenvoudig te vinden.

Oude indianenwijsheid
De Jeep Trailhawk is in diverse opzichten richtingwijzend en niet in de laatste plaats als het gaat om zijn motorisering. Hij beschikt namelijk over een 3.0 V6 Bluetec dieselmotor in combinatie met een automatische vijfversnellingsbak. Bluetec staat voor een pakket aan maatregelen waarmee de emissies van dieselmotoren (en dan met name de uitstoot van stikstof en roetdeeltjes) zo ver worden gereduceerd, dat ze zelfs aan de strengste milieueisen voldoen. Bluetec laat daarbij zien dat een milieuvriendelijk karakter prima samen gaat met hoge prestaties.

De 3.0 V6 levert een vermogen van maximaal 215 pk. Daarmee zijn een top van 200 km/h en een sprint van 0-100 in 9 seconden mogelijk.Hoe concreet de Trailhawk is? Een oude indianenwijsheid leert dat haviken alleen opduiken op momenten die ze zelf uitkiezen. De Bluetec-techniek is nu al zéér concreet: de Jeep Grand Cherokee kan er binnen afzienbare tijd mee worden geleverd.