07
november
2005
|
01:00
Europe/Amsterdam

Jan Krediet European furniture logistics kiest voor Actros met Euro5-motor

  • Een flinke subsidie op de milieuvriendelijke motor en een korting van ruim twee cent op de Maut zijn doorslaggevend

  • Zeven stuks Mercedes-Benz Actros voor Jan Krediet

  • 261ste Mercedes-Benz aangeschaft in de geschiedenis van het bedrijf.

  • Mercedes-Benz beantwoordt zuinigheidsbehoefte.

Jan Krediet is in ruim tachtig jaar uitgegroeid van een kleine bodedienst tot een full service logistieke dienstverlener op het gebied van internationale meubel- en keukenlogistiek. De organisatie onderscheidt zich door specialistische dienstverlening, aandacht en stiptheid en biedt daarvoor een breed dienstenpakket aan met uiteenlopende activiteiten zoals voorraadbeheer, orderpicking, orderadministratie en opslag. De meubelvrachtwagens van Jan Krediet zijn door de jarenlange vaste kleurencombinatie van rood, bruin en geel herkenbaar voor menig Europees weggebruiker.

Het wagenpark van Jan Krediet is onlangs aangevuld met zeven nieuwe Actros trucks, waaronder zes van het type 1832L en één van het zwaardere type 2536L. Officieel Mercedes-Benz bedrijfswagendealer Wensink, met meerdere vestigingen in het Noordoosten van Nederland, heeft onlangs de laatste wagen afgeleverd in Steenwijk, waarmee het jaren totaal aantal door Jan Krediet aangeschafte Mercedes-Benz vrachtwagens inmiddels 261 bedraagt. Vier van de zeven Actrossen voldoen al aan de Euro5 emissie-eisen, welke pas in 2009 van kracht worden. Aan de Euro5-norm kan alleen worden voldaan door een nabehandeling van de uitlaatgassen. Mercedes-Benz heeft al in een vroeg stadium voor een toekomstgerichte oplossing gekozen door middel van BlueTec. BlueTec is gebaseerd op de SCR-dieseltechnologie (Selective Catalytic Reduction) en Mercedes-Benz is daarmee de eerste vrachtwagenfabrikant met motoren die voldoen aan de Euro5 emissie-eisen.

Volgens wagenparkbeheerder Willem Haringsma is het een voordeel dat deze nieuwe trucks voldoen aan de Euro5-norm, omdat deze Actrossen voor tachtig procent op Duitsland zullen rijden, waarmee de korting op de Maut (de Duitse kilometerheffing) zich voordelig vertaalt in een lagere kilometerprijs.

Bij de Mercedes-Benz BlueTec motor is er extra geïnvesteerd in het AdBlue systeem dat de uitlaatgassen ‘nabehandeld’. AdBlue wordt via een elektronisch uiterst nauwkeurig geregelde doseereenheid in de hete stroom uitlaatgassen verneveld waardoor schadelijke stoffen nog verder worden gereduceerd. De overheid stimuleert de aanschaf van deze milieuvriendelijke oplossing en betaalt vrijwel de volledige meerprijs terug aan de koper door middel van de milieu-investeringsaftrek. Naast het Maut- en het subsidievoordeel is gebleken dat het vermogen en het brandstofverbruik van dieselmotoren dankzij het BlueTec-systeem aanzienlijk zijn verbeterd en dat vrachtwagens met een Mercedes-Benz BlueTec motor binnen een paar jaar mogen rekenen op een hogere inruilwaarde in vergelijking met vrachtwagens zonder dit systeem.

Naast de emissie-eisen zijn de almaar stijgende brandstofprijzen een doorn in het oog van de transportbranche. Jaarlijks gaan er bij Jan Krediet tankwagens vol dieselolie doorheen. Operationeel Manager Foppe Bakker verklaart dat zuinige motoren én zuinig rijden een speerpunt is voor de organisatie, aangezien de brandstofkosten bepalend zijn voor de uiteindelijke kilometerprijs. Wanneer de dieselprijs met slechts een paar centen wordt verhoogd, neemt de druk op de toch al kleine marges aanzienlijk toe.

Mercedes-Benz beantwoordt aan deze zuinigheidsbehoefte door in de Actros een innovatief schakelprogramma te leveren op de automatische versnellingsbak. Ook de nieuwe Actros trucks van Jan Krediet beschikken over deze versnellingsbak. De werking hiervan wordt nader toegelicht door Klaas Mulder, salesmanager bij de truckdivisie van Wensink. ‘Standaard staat de bak in de economystand, wat zal bijdragen aan een zuiniger brandstofgebruik. Deze zogenaamde EcoRoll mode schakelt de versnellingsbak in neutraal op het moment dat er geen extra trekkracht gevraagd wordt. Zodra de bestuurder weer gas geeft schakelt de bak automatisch naar de juiste versnelling. Het systeem is zelfs te gebruiken bij afdalingen, want wanneer de truck de vooraf ingestelde begrenzersnelheid met vier kilometer per uur overschrijdt, neemt de techniek het direct over en remt indien nodig automatisch bij tot de toegestane snelheid.’