01
december
2014
|
01:00
Europe/Amsterdam

Innovatie als traditie

Met het aantreden van Béla Barényi begon 75 jaar geleden voor de toenmalige Daimler-Benz AG een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van voertuigveiligheid. Sindsdien heeft Mercedes-Benz blijvend zijn stempel gedrukt op de ontwikkeling van veilige voertuigen.

"Voor iedere innovatie zijn ingenieurs nodig die creatief zijn en zoals Béla Barényi het lef hebben om af te wijken van gebaande paden en nieuwe wegen in te slaan",  benadrukt Prof. Dr. Thomas Weber, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor concernresearch en ontwikkeling bij Mercedes-Benz Cars.

Béla Baényi: de grondlegger van de veiligheid

Visionair Barényi (1907-1997) was van 1939 tot 1974 werkzaam bij Daimler. Hij was de initiator van meer dan 2.500 aangemelde patenten, vele daarvan met betrekking tot voertuigveiligheid. Hij vond onder andere de veiligheidskooi uit die wordt beschermd door kreukelzones.

Béla Barényi had al vroeg toonaangevende ideeën. Reeds tijdens zijn studie in de twintiger jaren werkte hij aan een concept van een moderne auto met een chassis met ruggengraat en luchtgekoelde boxermotor. Vanaf 1939 hield de ingenieur zich bij Mercedes-Benz bezig met de verbetering van personenautocarrosserieën. Dit resulteerde in 1941 in het patent op een verbeterd platformchassis dat door een buitengewone torsiestijfheid het 'booming and shaking'-effect minimaliseert.

Barényi bestudeerde de mogelijkheden van op een cellenconcept gebaseerde auto's en ontwikkelde naar aanleiding daarvan het concept van de solide passagierskooi met kreukelzones. Het in 1951 aangemelde patent werd in 1959 door Mercedes-Benz voor het eerst toegepast in de bouwreeks W 111 ('Heckflosse'). De kreukelzones vervormen bij een aanrijding en absorberen gecontroleerd de kinetische energie. De inzittenden worden tegelijkertijd beschermd door de stabiele passagierskooi. Sindsdien wordt deze structuur wereldwijd in auto's toegepast.

Ook de 'veiligheidsstuurkolom' is uitgegroeid tot een begrip in de autowereld. Deze techniek werd in 1963 gepatenteerd en beleefde in 1976 haar debuut in de E-Klasse W 123. Het heeft 28 jaar geduurd voordat het idee van de verzonken ruitenwisser ter bescherming van voetgangers in 1979 in de S-Klasse van de modelreeks W 126 als primeur op de markt kwam.

Mercedes-Benz: toonaangevend in veiligheid

Mercedes-Benz vervult een pioniersfunctie als het gaat om voertuigveiligheid. Geen andere autofabrikant doet op dit gebied zo intensief onderzoek en heeft zo veel doorslaggevende innovaties op de markt gebracht. Sinds de uitvinding van de auto in 1886 hebben Mercedes-Benz en de voorgangermerken blijvend hun stempel gedrukt op de ontwikkeling van actieve en passieve veiligheid en daarbij steeds nieuwe maatstaven gezet.

1900    Wilhelm Maybach ontwikkelt de Mercedes 35 HP als voertuig met voorbeeldige rijveiligheid. Hieraan leveren de lange wielbasis, het lage zwaartepunt, het chassis met tussenhangende motor en de grote spoorbreedte een belangrijke bijdrage. 

1921    De Mercedes 28/95 HP krijgt voorwielremmen. De andere personenautomodellen van DMG (Daimler Motoren Gesellschaft) en de firma Benz & Cie. volgen in 1923/1924.

1931    De Mercedes-Benz 170 (W 15) is de eerste auto uit serieproductie met een hydraulisch remsysteem en onafhankelijke wielophanging met dubbele dwarsgeleiding, ook wel schommelassen genoemd, voor en achter.

1941   Patentnummer 742 977 van 23 februari 1941 voor het door Béla Barényi ontwikkelde platformchassis.

1945    Béla Barényi ontwikkelt in dit jaar en de jaren daarna de studiemodellen 'Concadoro' en 'Terracruiser'. Beide worden gerekend tot de belangrijkste studiemodellen die uiteindelijk hebben geleid tot de veiligheidscarrosserie met kooiconstructie.

1949    Patentnummer 827 905 van 23 april 1949 voor het veiligheidsdeurslot.

1952    Patentnummer 854 157 van 28 februari 1952 voor de veiligheidscarrosserie met stijve passagierskooi en kreukelzones. In 1959 voor het eerst in serieproductie toegepast in de Mercedes-Benz modelreeks W 111.

1954    Pendelas met enkelvoudig laagliggend scharnierpunt in de Mercedes-Benz 220 a van modelreeks W180.

1958    Patentnummer 1 089 664 van 2 juli 1958 voor het keiltap veiligheidsportierslot. Marktintroductie als standaard uitvoering in 1959 in de Heckflossenmodellen.

1959    Start van systematische crashtests met dummy's.

1959    Debuut van de Mercedes-Benz modelreeks W 111 ('Heckflosse') met veiligheidscarrosserie, zacht interieur en keiltap veiligheidsportierslot.

1961    Successievelijke invoering van schrijfremmen en gescheiden remsysteem in het personenautoprogramma.

1966    Hans Scherenberg en Béla Barényi definiëren de tot de introductie van PRE-SAFE® geldige classificatie van actieve en passieve veiligheid.

1967    Veiligheidsbesturing met telescopische stuurkolom en bekleed middengedeelte van het stuurwiel in het complete Mercedes-Benz personenautoprogramma.

1971    De Mercedes-Benz SL krijgt als primeur een heel pakket actieve en passieve veiligheidsfuncties: tegen ongevallen beschermde brandstoftank boven de achteras, dik bekleed dashboard, deformeerbare of verzonken schakelaars en hendels, vierspaaks veiligheidsstuur met grote beklede plaat, nieuw ontwikkelde windgeleidingsprofielen op de A-stijlen, grote achterlichten met geribbeld oppervlakteprofiel om vervuiling grotendeels tegen te gaan.

1976    In de Mercedes-Benz modelreeks W 123 debuteert Béla Barényi's in 1963 gepatenteerde vervormbare stuurkolom (harmonica-effect).

1978    Première van het Anti-Blokkeer-Systeem ABS van de tweede generatie in de S-Klasse W 116. Mercedes-Benz stelt al in 1970 een eerste, nog niet serieproductierijpe versie voor. Vanaf 1980 is ABS voortaan in alle modelreeksen aanwezig.

1979    De Mercedes-Benz S-Klasse W 126 houdt rekening met asymmetrische frontale aanrijdingen met vorkvormige langsliggerconstructie aan de voorkant.

1981    Eerste bestuurdersairbag ter wereld in de S-Klasse. Mercedes-Benz doet sinds 1968 onderzoek naar dit extra veiligheidssysteem voor inzittenden. Vanaf 1982 is de bestuurdersairbag beschikbaar voor alle modellen. In 1987 volgt de bijrijdersairbag en in 1995 de sidebag.

1982    Ruimtelijk geleide achteras in de Mercedes 190 (W 201).

1989    De nieuwe SL-roadsters (R 129) hebben de primeur met een gordelsysteem dat is geïntegreerd in de integraalstoelen en een rolbeugel die automatisch omhoog komt wanneer de auto over de kop dreigt te slaan.

1995    Start van de serieproductie van het Elektronische Stabiliteits-Programma ESP® in de S-Klasse Coupé W 140.

1996    Mercedes-Benz introduceert de remassistent BAS als wereldprimeur in serieproductie.

1997    De sandwichbodem in de A-Klasse W 168 zorgt ervoor dat bij een frontale botsing de motor onder het passagierscompartiment schuift.

1998    De windowbag debuteert als speciale uitvoering in de Mercedes-Benz S-Klasse.

1999    Première van de cruise control met snelheidsafhankelijke afstandsregeling DISTRONIC.

1999    Active Body Control (ABC) in serieproductie in de CL-Coupé van de modelreeks 215.

2001    Head-Thorax-sidebags in de SL-roadsters van Mercedes-Benz.

2002    Preventief veiligheidssysteem voor inzittenden PRE-SAFE® in de Mercedes-Benz S-Klasse, daarna successievelijk ook in de andere modelreeksen.

2003    Bi-xenon lampen met actieve bochtenverlichting (E-Klasse, modelreeks 211).

2005    Het integrale veiligheidsconcept van Mercedes-Benz combineert de verschillende actieve en passieve veiligheidssystemen.

2005    Mercedes-Benz stelt in de S-Klasse W 221 verschillende veiligheidssystemen voor, bijvoorbeeld DISTRONIC PLUS, remassistent BAS PLUS en de nachtzichtassistent.

2006    Het Intelligent Light System zorgt voor een perfecte lichtverdeling op de rijbaan afhankelijk van de rijsituatie (in de E-Klasse, modelreeks 211).

2006    Première van de PRE-SAFE®-rem als speciale uitvoering in de CL-Coupé, modelreeks 216).

2007    Debuut van de dodehoekassistent als optie in de S-Klasse en de CL-Klasse.

2009    Première van de vermoeidheidsassistent ATTENTION ASSIST in de Mercedes-Benz E-Klasse, modelreeks 212.

2009    In de tweede generatie Mercedes-Benz S-Klasse van de modelreeks 221 debuteert de zijwindassistent als extra functie van Active Body Control (ABC). Bovendien wordt het remsysteem Torque Vectoring Brake standaard.

2010    Wereldpremière van de actieve dodehoek- en actieve spoorassistent in de CL-Klasse (C 216) en S-Klasse (W 221).

2011    Introductie van het radargestuurde assistentiesysteem COLLISION PREVENTION ASSIST in de B-Klasse (standaard).

2013    Nieuwe en met belangrijke functies uitgebreide assistentiesystemen (DISTRONIC PLUS met stuurassistent en Stop&Go-functie, remassistent BAS PLUS met kruisingsassistent, acieve spoorassistent, adaptieve grootlichtassistent Plus, nachtzichtassistent Plus, ATTENTION ASSIST) in de S-Klasse, nieuwe PRE-SAFE®-functies (PRE-SAFE®-rem, PRE-SAFE® PLUS, PRE-SAFE® Impuls), verbeterde bescherming achterin (gordelslotbrenger, gordelbag).

2013    Mercedes-Benz komt met Car-to-X-communicatie op de weg.

2014    De sticker met QR-Code die reddingsdiensten direct toegang verschaft tot de gegevens van de auto is ook beschikbaar voor oudere modellen van Mercedes-Benz.

2014    De modelfamilie van de compacte klasse wordt standaard voorzien van het doorontwikkelde assistentiesysteem COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS. Hiermee worden de functies van COLLISION PREVENTION ASSIST aangevuld met een autonome remfunctie die ervoor zorgt dat het gevaar van kop-staartbotsingen wordt verminderd.