04
mei
2009
|
02:00
Europe/Amsterdam

In het spoor van de eerste grote autorit uit de geschiedenis: Mercedes-Benz F-CELL Roadster op historische Bertha-Benz-Route

De Mercedes-Benz F-CELL Roadster, het voertuig met brandstofcel aandrijving dat eerder dit jaar door trainees van Daimler AG in de Mercedes-Benz-fabriek in Sindelfingen werd gebouwd, heeft afgelopen weekeinde een gedeelte van de historische “Bertha-Benz-Route” afgelegd. Vanaf de start in Mannheim reed de F-CELL Roadster via Ladenburg en Heidelberg naar de stadsapotheek in Wiesloch. Daar had Bertha Benz in 1888 tijdens de eerste lange autorit in de historie een tussenstop gemaakt om brandstof te tanken.

In augustus 1888 reed Bertha Benz met de door haar man Carl Benz geconstrueerde Patent Motorwagen samen met haar beide zonen van Mannheim naar Pforzheim. Enkele dagen later legde ze de route in omgekeerde richting af. Deze eerste lange rit in de geschiedenis van de auto baarde veel opzien. De rit verliep zonder noemenswaardige problemen. Alleen de brandstofvoorziening was wat lastig: benzine was destijds alleen in apotheken verkrijgbaar. Zo ook de stadsapotheek in Wiesloch, die nog steeds bestaat en zichzelf als “eerste tankstation ter wereld” aanprijst.

De F-CELL Roadster verwijst naar de Benz Patent Motorwagen uit 1886 en is voorzien van grote spaakwielen. Daarnaast is de F-CELL Roadster voorzien van stijlkenmerken uit diverse autogeneraties. De kuipstoelen zijn gemaakt van koolstofvezel met handgestikt leer, terwijl de voorkant van de auto, verwijzend naar Formule 1-bolides, van glasvezel is. De F-CELL Roadster wordt aangedreven met behulp van emissieloze brandstofceltechnologie. Met een vermogen van 1,2 kW bereikt de F-CELL Roadster een snelheid van 25 km/u en een actieradius van 350 kilometer.