24
januari
2008
|
01:00
Europe/Amsterdam

Historisch afzetrecord voor Mercedes-Benz trucks

Zoals reeds verwacht, waren de marktcondities voor trucks in 2007 niet overal hetzelfde. Terwijl de markt voor middelzware en zware trucks in Europa stabiel was, vertoonde de bedrijfswagenmarkten in de NAFTA-regio en Japan in het afgelopen jaar een dalende trend. In Brazilië verliep de marktontwikkeling daarentegen in beide segmenten duidelijk positief.

Trucks Europa / Latijns-Amerika

Mercedes-Benz trucks heeft met 159.900 (+12,5%) verkochte voertuigen een historisch afzetrecord behaald. Dit resultaat kon vooral worden bereikt door de grote vraag naar de Mercedes-Benz Actros. In Europa was het de vijfde stijging op rij (+6,8% naar 104.400 voertuigen). Ook in Latijns-Amerika (+27,4% naar 38.100 voertuigen) en in het Nabije en Midden-Oosten (+44,3% naar 6.000 voertuigen), alsmede in Oost-Europa (+19,6% naar 25.900 voertuigen) was de ontwikkeling positief. Daarmee kon Mercedes-Benz trucks het marktleiderschap in de kernmarkten West-Europa, Duitsland en Brazilië handhaven en in Turkije zelfs duidelijk uitbouwen.

De orderportefeuille van Mercedes-Benz bedrijfswagens heeft in 2007 eveneens alle records gebroken. Voor het eerst kwamen in één jaar meer dan 200.000 bestellingen voor Mercedes-Benz trucks binnen. Dat komt overeen met een groei van meer dan 34%. Bij de helft van de opdrachten ging het om het vlaggenschip Actros.

De bedrijfswagenfabrieken van Mercedes-Benz in Wörth (Duitsland), Aksaray (Turkije) en São Bernado do Campo (Brazilië) konden vanwege het verkoopsucces de productiecapaciteit volledig benutten en braken daarmee productierecords.

Trucks Azië

De afzet van Mitsubishi Fuso steeg in het afgelopen jaar met +1,1% naar 188.700 voertuigen. De afzetdaling in Japan en Taiwan vanwege de strengere emissie-eisen en een marktgebonden teruggang van de vraag werd ruimschoots gecompenseerd door een afzetrecord in de exportmarkten (+16,6%). Fuso is in het segment van lichte bedrijfswagens onder andere marktleider in Taiwan en Indonesië.

Trucks NAFTA

Zoals reeds werd verwacht, hebben Freightliner, Sterling, Western Star en Thomas Built Buses met 119.000 verkochte voertuigen het niveau van het jaar daarvoor niet kunen evenaren (-36,5%). De oorzaak hiervan is een conjunctuurgerelateerde marktdaling in de VS en naar voren getrokken aankopen als gevolg van strengere emissie-eisen. Het lukte de divisie echter, marktpotentieel buiten de NAFTA-regio aan te boren en daar haar afzet met 70,4% te verhogen. Ondanks de afzetdaling kon Freightliner zijn marktleiderschap in het Class 8 segment in de VS en in de NAFTA-regio handhaven.

Daimler Trucks

Daimler Trucks heeft in 2007 in totaal 467.700 (-9,4%) zware, middelzware en lichte vrachtwagens verkocht. De verwachte daling is vooral het gevolg van een aanzienlijk lager marktvolume in de belangrijke afzetmarkten VS, Canada en Japan, wat veroorzaakt wordt door de strenge emissie-eisen, waardoor veel aankopen vervroegd in 2006 plaatsvonden.

Mercedes-Benz Nederland

Op de Nederlandse truckmarkt beleefde Mercedes-Benz ook een goed jaar. Met name in het distributiesegment, waar de Atego en de Axor veelvuldig ingezet worden, haalde het merk zelfs bijna 29% marktaandeel en in het zware segment, boven de 16 ton GVW behield het zijn marktaandeel van ruim 10%. De verwachtingen voor 2008 zijn weer hoog gespannen. Dit optimisme wordt mede ingegeven door de stijgende afzet van de Axor en de introductie van de nieuwe Actros in juli van dit jaar.

Vooruitblik

Andreas Renschler, binnen de Raad van Bestuur van Daimler AG verantwoordelijk voor Daimler Trucks verwacht, voor 2008 een afzetverhoging: „De voor ons uitermate belangrijke markt in de NAFTA-regio en de Japanse markt zullen zich in het komende jaar weer herstellen. Het markvolume zal daar weer duidelijk toenemen. Dat zijn goede vooruitzichten voor Daimler Trucks.“