15
mei
2013
|
02:00
Europe/Amsterdam

Het doel: de beste auto ter wereld

Met drie constructieve prioriteiten, ‘Intelligent Drive’, ‘Efficient Technology’ en ‘Essence of Luxury’, overschrijdt de nieuwe S‑Klasse de technologische grenzen op tal van niveaus. De S-Klasse is niet alleen het allerbeste dat Mercedes-Benz te bieden heeft, maar ook het beste op het gebied van automotive ontwikkeling in het algemeen. De nieuwe S-Klasse is vanaf heden te bestellen en leverbaar vanaf € 94.650 inclusief BTW/BPM.

Net als bij elke vorige generatie verwacht de koper, dat de nieuwe S-Klasse de maatstaf is over de hele linie om zijn naam als ‘beste automobiel in de wereld’ te behouden. Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en topman van Mercedes-Benz Cars: “Meer dan over veiligheid of schoonheid, vermogen of efficiency, comfort of dynamiek ging het bij ons vooral over 'Das Beste oder Nichts'. Geen enkele andere auto maakt de belofte van het merk Mercedes-Benz meer waar dan de S-Klasse."

Perfectie tot in ieder detail resulteert in ‘Essence of Luxury’. Dit streven naar het allerbeste is met name te merken in het interieur: of het nu gaat om de stoelen of de airconditioning, de bediening of het design, het infotainment of het comfort en de veiligheid achterin – nieuwe ideeën, de nauwkeurige uitwerking ervan en uitsluitend de allerbeste kwaliteit onderstrepen de hoge standaard, die de ingenieurs bereikt hebben voor dit vlaggenschip van Mercedes-Benz – en voor zichzelf.

Hetzelfde geldt voor de veiligheid. Wat tien jaar geleden begon met PRE-SAFE® en zich voortzette met DISTRONIC PLUS, heeft nu geresulteerd in een nieuwe rijdimensie: comfort en veiligheid, volledig met elkaar verbonden. Bij Mercedes-Benz spreekt men over ‘Intelligent Drive’. Een groot aantal nieuwe systemen maakt de nieuwe S-Klasse nóg comfortabeler en nóg veiliger.

De S-Klasse is zo efficiënt, dat het bijna utopisch klinkt: in tien jaar tijd heeft Mercedes-Benz door ‘Efficient Technology’ het brandstofverbruik in de 150 kW vermogenscategorie bijvoorbeeld bijna gehalveerd tot 4,4 l/100 km, terwijl de luchtweerstandscoëfficiënt van de nieuwe S-Klasse (Cw =0,24) significant lager ligt dan die van het vorige model: een nieuwe maatstaf in dit segment. De S 300 BlueTEC HYBRID zit daar zelfs nog onder met een Cw-waarde van 0,23 dankzij aanvullende aerodynamische optimalisatie. Bovendien is dit nieuwe model ‘s werelds eerste auto waarin uitsluitend LED’s en geen enkele gloeilamp is toegepast, waardoor dit model opnieuw de weg naar de toekomst wijst.

Design: moderne status en zinnelijke vormen

Wereldwijd herkennen mensen een Mercedes-Benz meteen. Het klassieke front van een Mercedes loopt als een rode draad door de geschiedenis van het merk. “Het vooruitstrevende design van de S-Klasse is altijd een eigentijdse expressie van luxe en automobiele grandeur geweest. En onze nieuwe S-Klasse neemt deze traditie mee naar de toekomst. Het design trekt een lijn van het vooruitstrevende, progressieve designidioom naar de klassieke elegantie van onze auto’s uit de jaren dertig van de vorige eeuw – intelligentie die de gevoelens aanspreekt. Stilistische sportiviteit en sensuele vormen in synthese met tijdloze helderheid en moeiteloze superioriteit maken van de S-Klasse een waar designicoon," aldus chef design Gorden Wagener.

Om zijn toonaangevende positie te onderstrepen, is de radiatorgrille van de S-Klasse nu groter en steiler en gedistingeerd driedimensionaal qua design. De lange motorkap, de vloeiende, gewelfde daklijn en de flauw aflopende achterkant geven de nieuwe S-Klasse de proporties van een klassieke sedan. De maatvoering en de ruimte zijn zodanig vormgegeven dat de S-Klasse representatief overkomt, terwijl de krachtige daklijn prachtig aansluit bij de sportieve coupé-stijl van de auto.

De merkspecifieke karakterlijn, die op discrete wijze van voor naar achter loopt – de "Dropping Line" – geeft op een elegante manier structuur aan de flanken en zorgt voor extra dynamiek, zelfs wanneer de auto stilstaat. De subtiel vormgegeven zijkant geeft het idee van een extreem krachtige en langgerekte carrosserie die niet alleen opwinding, maar ook rust demonstreert. De uitgesproken schouderlijn boven de achterwielen benadrukt nog sterker het atletische karakter van de auto.

De combinatie van stylistische oppervlakken en lijnen van de flanken van deze nieuwe S-Klasse vloeien op een spanningvolle wijze over in de achterkant van de auto. Ze zijn niet alleen elegant - de enigszins aflopende vorm heeft ook zijn aerodynamische voordelen. De horizontale lijnen vanaf het kofferdeksel naar de bumper benadrukken, van achteren bezien, de breedte van de auto. De handtekening van de designers van Mercedes-Benz is ook waarneembaar in de wijze waarop de achterruit aansluit op de C-stijlen. Het afgeronde bovenste gedeelte van het glas zorgt voor een coupé-achtig karakter. De achterlichten worden compleet door de carrosserie omsloten en completeren het design tot in het laatste detail.

LED technologie: de allereerste auto zonder één gloeilamp

Ongeveer 100 jaar na de introductie van elektrische verlichting op motorvoertuigen schakelt Mercedes-Benz nu volledig over op LED-technologie. De nieuwe S-Klasse is het eerste voertuig ter wereld waarvan het in- en exterieur geen enkele gloeilamp meer bevat. Mercedes-Benz bouwt hiermee verder aan zijn pioniersrol op het gebied van verlichting. De functionele intensiteitsregeling is een andere primeur: uit begrip voor het achteropkomend verkeer wordt de intensiteit van de remlichten ’s avonds of wachtend bij verkeerslichten bijvoorbeeld gereduceerd.

Bijna 500 LED’s verlichten de weg, het voertuig, het interieur en de kofferruimte. Afhankelijk van de uitrusting van de auto bestaan ze uit:

  • Koplampen: elk met 56 LED's

  • Achterlichten: elk met 35 LED’s (plus 4 voor de mistlamp achter)

  • Interieur (inclusief sfeerverlichting): rond 300 LED’s

Het zicht wordt verder verbeterd door twee assistentiesystemen, die op belangrijke punten verbeterd zijn – adaptieve grootlichtassistent plus en nachtzichtgassistent plus. Dankzij een nieuwe stereocamera en multistage radarsensoren heeft de S-Klasse 360-graden zicht rondom en kan de auto mogelijke gevaren op de weg veel beter detecteren.

Efficiënt rijden in elke vermogenscategorie

In het eerste jaar na zijn verschijning zal de modelreeks van de nieuwe S-Klasse twee hybride versies, een benzinemodel en een dieselvariant kennen: S 400 HYBRID, S 500, S 350 BlueTEC en later de S 300 BlueTEC HYBRID. Alle modellen beschikken over de beste efficiency in hun klasse en een tot 20 procent lager brandstofverbruik dan het vorige model. Alle motoren voldoen reeds aan de eisen van de Euro-6 emissiestandaard.

“De nieuwe S-Klasse beschikt over verbruiks- en emissiecijfers die een paar jaar geleden nog onwaarschijnlijk leken, zelfs voor grote limousines", aldus professor Thomas Weber, verantwoordelijk voor Group Research en topman van Mercedes-Benz Cars Development. “En dit is nog maar het begin van ons 'Green Leadership' initiatief, want op termijn volgt zelfs een S 500 Plug-In HYBRID – dit zal de eerste S-Klasse worden met een brandstofverbruik dat lager is dan vier liter per 100 kilometer." De modelreeks van de nieuwe S-Klasse zal daarom voor het eerst de complete reeks omvatten van benzine- en dieselmodellen tot benzine, diesel en plug-in hybrides.

De modelgegevens in één oogopslag:

Model

S 400 HYBRID

S 500

S 350 BlueTEC

S 300 BlueTEC HYBRID

Aantal cylinders en plaatsing

6/V

8/V

6/V

4/in lijn

Motorinhoud (cc)

3.498

4.663

2.987

2.143

Geschat vermogen (kW/pk bij toerental)

225/306 bij 6.500

335/455 bij 5.250

190/258 bij 3.600

150/204 bij 4.200

Geschat vermogen van elektromotor (kW/pk)

20/27

-

-

20/27

Geschat koppel (Nm bij tpm)

370 bij 3500-5250

700 bij 1800-3500

620 bij 1600-2400

500 bij 1600-1800

Geschat koppel van elektromotor (Nm)

250

-

-

250

Gecombineerd brandstofverbruik (l/100 km)

6.3

8.6

5.5/5.61

4.4

Gecombineerde CO2 emissies (g/km)

147

199

146/1481

115

Acceleratie 0-100 km/u (s)

6.8

4.8

6.8

7.6

Topsnelheid (km/u)

250

250

250

240

1 Geldt voor de korte en lange wielbasis

Korte wielbasis - lengte/breedte/hoogte : 5116/1899/1483, wielbasis 3035 mm
Lange wielbasis - lengte/breedte/hoogte: 5246/1899/1483, wielbasis 3165 mm

Onderstel: ‘s werelds eerste onderstel met ‘ogen’

De nieuwe S-Klasse is de eerste auto ter wereld die oneffenheden op de weg vooraf kan detecteren. Wanneer ROAD SURFACE SCAN zo’n oneffenheid via de stereo camera opmerkt, maakt MAGIC BODY CONTROL het onderstel direct klaar voor de nieuwe situatie. Dit innovatieve onderstel is beschikbaar als optie op de achtcilinder modellen. De standaarduitrusting van de nieuwe S-Klasse omvat het continu werkende adaptieve dempingsysteem ADS PLUS, een gemoderniseerde versie van het luchtveringsysteem AIRMATIC en zijwindstabilisatie.

Interieur: visueel op adem komen en rust in geborgenheid

Met zijn heldere architectuur vormt het interieurdesign van de nieuwe S-Klasse een klassieke, superieure verschijning in het topsegment. Het expressieve karakter van het interieur vindt zijn oorsprong in een unieke, vloeiende en elegante stijl. Horizontale elementen en lijnen creëren een atmosfeer van visuele rust en geborgenheid. Hoge kwaliteit en elegantie harmoniëren met helderheid en functionaliteit: het design van het interieur van de S-Klasse combineert de hoogste standaard van rijcomfort, ruimtebeleving en bedieningscomfort.

Het perfect gecoördineerde gebruik van materialen en kleuren heeft geleid tot een exclusief interieur, dat zichtbaar één geheel vormt. Houten afwerking is ruimschoots toegepast, vooral in het dashboard en de middenconsole. Gemetalliseerde oppervlakken van de schakelaars met parelmoer lak in drie kleurschakeringen passen bij het interieur en benadrukken in het bijzonder de voortreffelijke kwaliteit ervan.

Achterpassagiers zitten eveneens eersteklas – voor het design en de exclusiviteit van de stoelen, deurpanelen en bediening geldt dezelfde hoge standaard als voorin de auto. Als extra geïndividualiseerde uitrusting omvat het First Class achtercompartiment een businessconsole, die persoonlijk comfort combineert met praktisch gemak (integratie van een telefoon, extra opbergruimte, vouwtafel, etc.).

Concept: het beste voor twee werelden

Voor de eerste keer in de geschiedenis van de S-Klasse richtte de focus van de ontwikkeling zich op de versie met lange wielbasis. Anders dan in het verleden werd de versie met korte wielbasis daar nu van afgeleid. Dat komt doordat de S-Klasse niet alleen een sterke positie heeft als prestigieuze limousine op grote overzeese markten als de VS, China of Japan. In Europa en Noord-Amerika zitten de eigenaren van een S-Klasse veelal zelf achter het stuur, maar in Azië is dit vlaggenschip van Mercedes-Benz juist een auto die door een chauffeur gereden wordt.

Als een logisch gevolg is achterin een groot aantal nieuwe voorzieningen aangebracht ter verhoging van comfort en veiligheid: passagiers die achter in de S-Klasse reizen, zitten hierdoor zonder enige twijfel ook eersteklas.

De inzittenden van de nieuwe S-Klasse genieten van de bescheiden toegenomen afmetingen in het interieur: 12 mm extra hoofdruimte voor de chauffeur, 14 mm meer schouderruimte en 10 mm meer ruimte voor de ellebogen voorin. Dankzij 14 mm meer knieruimte achterin wordt het voor achterpassagiers nog comfortabeler. De schouderruimte achterin is met 9 mm gegroeid.

Control en display: elegant nieuw commandocentrum

Twee hoge resolutie TFT kleurenschermen in 8:3 formaat met een schermdiagonaal van 30.7 cm (12.3 inches) vormen het nieuwe informatiecentrum in de S-Klasse. Het display links heeft dezelfde functies als het instrumentencluster van het vorige model en voorziet de bestuurder van alle relevante informatie. Het scherm aan de rechterkant zorgt voor een handige controle over de infotainment- en comfortfuncties. Bij de nieuwe S-Klasse heeft de aanhoudend groeiende vraag naar integratie van steeds meer functies in het voertuig geleid tot de verdere ontwikkeling van het totale bedieningssysteem.

Op dit vlak vormden ergonomie, bedieningsgemak en veiligheid samen met aantrekkelijkheid en schoonheid de belangrijkste overwegingen.

Het doel van het ontwerp van de bediening en het display was die functies samen te voegen op een mooie, maar ook functionele manier. Naast de nieuwe schermen zijn de gemetalliseerde schakelaarsoppervlakken en de solide aluminium bedieningsknoppen visuele hoogtepunten van een bijzonder hoge kwaliteit. Dankzij de verfijnde structuur van het metaaloppervlak kent elke bedieningsknop het geluid, het gevoel en de aandacht voor detail die een Mercedes-Benz zo speciaal maken.

De nieuwe bediening omvat ook een nieuwe telefoonbediening met twaalf vrij te kiezen favorietenfuncties. Het belangrijkste controle-element is de centraal geplaatste ronde draai-/drukknop voor direct toegang tot de meest gebruikte en belangrijkste functies in de middenconsole en de schakelaars voor de assistentiesystemen.

Stembediening met LINGUATRONIC via het Speech Dialog System maakt het bijvoorbeeld mogelijk complete adressen in één keer in te spreken (one-shot input). Telefoon- en audiosystemen kunnen ook door stembediening geactiveerd worden. De optie van het lezen van tekstboodschappen (SMS) of e-mails is nieuw.

Klimaatcontrole: nieuwe mogelijkheden voor een plezierige atmosfeer

Tijdens de systematische verdere ontwikkeling van het complete klimaatcontrolesysteem werd er bijzondere nadruk gelegd op de verbetering van de prestaties, de luchtkwaliteit, de precieze regulering, het geluidsniveau en de efficiency.

Nieuw is het AIR BALANCE-pakket dat de verstuiving van geparfumeerde lucht, ionisatie en een nog efficiëntere luchtfiltering omvat. De THERMOTRONIC automatische airconditioning achterin heeft twee extra zones ter verbetering van het thermische comfort. De elektrische verwarming van de armsteunen is compleet nieuw.

De nieuwe S-Klasse Limousine heeft als eerste ter wereld een actief parfumeringsysteem dat deel uitmaakt van het AIR BALANCE-pakket. Het systeem kan met de hand aan- en uitgezet worden, evenals de bijstelling van de intensiteit. De verstuiving van geparfumeerde lucht individualiseert de geur van het interieur van het voertuig.

Op deze manier wordt de geur van het interieur niet permanent gewijzigd en gaan de parfummoleculen niet in kleding of bekleding zitten. De geur is discreet en mild en werkt zeer snel.

Stoelen: rijdend kantoor en centrum van wellness-oase

Met tal van primeurs als de ENERGIZING massagefunctie, gebaseerd op het ‘hot stone’-principe of de actieve stoelventilatie – ventilatoren waarbij de ventilatierichting kan worden gedraaid - heeft Mercedes-Benz het zit- en klimaatcomfort in de S-Klasse naar een nieuw niveau getild. De stoelingenieurs hebben bijzondere aandacht besteed aan de zittingen achterin. Daar bestaat, afhankelijk van de carrosserievariant, een keuze uit vijf verschillende stoelvarianten, waaronder de Executivestoelen met een rugleuning die tot een hoek van 43,5 graden instelbaar is, zodat inzittenden achter geconcentreerd kunnen werken of in alle comfort kunnen relaxen.

De ENERGIZING massagefunctie volgens het ‘hot stone’-principe is een wereldprimeur. De stoelspecialisten van Mercedes-Benz hebben een unieke massagefunctie met 14 afzonderlijk geactiveerde luchtkussentjes in de rugleuning gebouwd, evenals een geïntegreerde verwarmingsfunctie. Er is keuze uit zes massageprogramma’s, waarvan er twee gebruik maken van een ondersteunende verwarmingsfunctie. De functie is ook leverbaar voor de zittingen achterin.

Voor het eerst worden zogenaamde omkeerbare ventilatoren gebruikt in het actieve stoelventilatiesysteem. Wanneer de stoelventilatiefunctie start, wordt eerst koele omgevingslucht naar het stoeloppervlak gezogen. Dat brengt de temperatuur van de opgewarmde stoel veel sneller omlaag dan bij de voorgaande systemen. Na vier minuten schakelen de ventilatoren voor wat betreft de stromingsrichting naar de normale functie. Hierdoor wordt de luchtstroom niet als tocht ervaren.

Twee varianten van de zittingen achterin (statische bank of individuele zittingen met 37-graden verstelling) zijn beschikbaar voor de S-Klasse met de standaard wielbasis. Voor de versie met lange wielbasis zijn vijf varianten beschikbaar. De kinematische verstelmogelijkheden zijn gewijzigd bij de uitvoering met comfortstoelen en die met Executive stoelen. Anders dan bij de conventioneel instelbare achterbank wordt de leuning hier separaat versteld, zodat beenruimte en instelling onveranderd blijven. Het zitvlak kan in deze versies afzonderlijk ingesteld worden in een hoek of een horizontale richting.

De maximale hoek van de rugleuning van de Executive stoel (ligstoel) achter de stoel van de voorste passagier is toegenomen van 37 tot 43,5 graden waarmee de grootste verstelling van de rugleuning in het topsegment geboden wordt. De ligstoel biedt ondersteuning van de kuiten die in lengte en hoek vrij instelbaar is. In combinatie met de voetsteun aan de naar voren kantelbare passagiersstoel en een extra comfortkussen, verschaft dit een ligpositie die een nieuwe maatstaf in de automotive sector vormt op het gebied van slaap- en rustcomfort.

Bij het First Class achtercompartiment (met de middenconsole achterin), wordt de console op de transmissietunnel voorin visueel doorgetrokken naar achter. Deze is uitgerust met innovatieve thermo- bekerhouders die drankjes voor een langere periode warm of koud kunnen houden. Net als in een vliegtuigstoel is de centrale console beschikbaar met twee tafeltjes die met één hand gemakkelijk in- en uitgevouwen kunnen worden.

Multimedia: mobiele concertzaal

Een compleet nieuwe multimedia generatie met intuïtieve en bijzonder duidelijke bediening dankzij de visualisatie en animatie, viert zijn debuut in de S-Klasse. Andere innovaties zijn het multi-user systeem, dat het mogelijk maakt vanuit welke stoel dan ook onafhankelijk van het entertainmentsysteem mediabronnen te bedienen.

Het innovatieve Frontbass-systeem, ontwikkeld door Mercedes-Benz en voor het allereerst in een Limousine toegepast, maakt deel uit van alle audiosystemen: de basspeakers zijn ondergebracht in het schutbord en gebruiken de ruimte van bijna 40 liter in de dwars- en langsdragers van de carrossierie als resonantiekamer. Conventionele woofers in de portieren zijn hierdoor onnodig. De luidsprekers in de portieren hebben een enigszins hogere positie gekregen. Dat verbetert het geluid en laat ruimte voor extra opbergruimte in de portieren.

Als alternatief voor het standaard geluidssysteem met tien luidsprekers zijn twee audiosystemen van uiterst hoge kwaliteit beschikbaar, die samen met top audiospecialist Burmester ontwikkeld zijn: het Burmester® Surround Sound system en het Burmester® High-End 3D‑Surround Sound system.

De interactieve presentatie is een prominent nieuw onderdeel van de navigatiefunctie. Het nieuwe navitainment omvat een virtueel kompas, de ‘Drive show’ voor passagiersinformatie zoals in een vliegtuig en displays met Google Maps op de headunit voor en achterin. Met de nieuwe Live Traffic Information service wordt verkeersinformatie in real time overgezonden. Hierdoor is het navigatiesysteem beter geïnformeerd over de situatie op de weg.

Carrosserie: maximale stabiliteit en lichtgewicht design van hoge kwaliteit

Een hoog niveau van ongevalsveiligheid, voortreffelijke stijfheid voor een zeer goede handling en extreem lage geluid- en trillingsniveaus. Dat waren de doelen bij het ontwikkelen van de carrosserie van de nieuwe S-Klasse; een aluminium hybride carrosserie van de derde generatie. De lichtgewichtindex – de torsiestijfheid in relatie tot gewicht en afmetingen van het voertuig – is 50 procent verbeterd ten opzichte van het vorige model.

Sinds de ontwikkeling van de 220 modelreeks in de 90-er jaren is met een optimale mix van materialen de hybride lichtgewichtconstructie verder ontwikkeld in een aluminium hybride carrosserie. Tijdens deze periode nam het aandeel aluminium toe tot meer dan 50 procent. Daarom werd het mogelijk om 20 jaar lang praktisch hetzelfde carrosseriegewicht te behouden en dat zelfs iets lichter te maken, ondanks veel strengere eisen aan comfort, veiligheid en allerlei extra functies. Bovendien wordt op specifieke koppelpunten in het nieuwe model structuurschuim gebruikt.

De gehele buitenzijde van de S-Klasse, inclusief dak en front, bestaat uit aluminium. Het hoge percentage aluminium werd mogelijk dankzij het gebruik van een uitgebreide hoeveelheid halffabrikaten (gietwerk, extrusie, plaat). De veiligheidskooi is vervaardigd met een uiterst hoog percentage van staal van hoge sterkte.

Dit lichtgewicht design van verschillende materialen gekoppeld aan uiterst complexe verbindingstechnieken, stelt de nieuwe S-Klasse in staat de lat in dit veeleisende segment van luxe limousines opnieuw hoger te leggen – zonder er extra gewicht aan toe te voegen. Met een torsiestijfheid van 40,5 kN/graad (vorige S-Klasse: 27,5 kN/graad), vestigt de S-Klasse een nieuw record in zijn segment.

Uitgebreide PRE-SAFE® bescherming: voorkomen is beter dan genezen

Tien jaar geleden onthulde Mercedes-Benz een nog nooit vertoond veiligheidsconcept in de S-Klasse in de hoedanigheid van PRE-SAFE®, het anticiperende inzittendenbeschermingssysteem dat sindsdien steeds weer verbeterd is. Nu laat de pionier op veiligheidsgebied het veiligheidsniveau opnieuw stijgen.

De nieuwe PRE-SAFE® functies kunnen meehelpen frontale botsingen met voetgangers en voertuigen in stadsverkeer te voorkomen, het gevaar van achteropkomend verkeer te beperken en de bescherming door veiligheidsgordels te versterken.

  • PRE-SAFE® rem kan voetgangers herkennen en autonoom de remmen bedienen om een aanrijding te voorkomen bij snelheden tot 50 km/u.

  • PRE-SAFE® PLUS kan een mogelijke aanrijding-van-achter herkennen en het achteropkomend verkeer waarschuwen door de alarmverlichting achter in een hoge frequentie in te schakelen. Als het aanrijdingsgevaar blijft bestaan, kan het systeem ook hard remmen terwijl het voertuig stilstaat, zodat de kans op een whiplash door de klap verkleind wordt. Dit kan overigens ook het risico op gevolgongevallen verkleinen. Onmiddellijk en nog voor het moment van de klap worden de anticiperende beschermingsmaatregelen voor inzittenden van PRE-SAFE®, , in het bijzonder de reversibele gordelspanners, geactiveerd.

  • Met PRE-SAFE® Impuls worden bestuurder en voorste passagier in een vroeg stadium van de crash van de richting van de impact weggetrokken door hun gordels, nog voordat de deceleratie van de inzittende als gevolg van de crash zich in gang zet. Dit kan substantieel bijdragen aan minder risico en minder ernstige verwondingen bij een frontale aanrijding.

De standaard achterin: nieuwe voorzieningen in de S-Klasse

Mercedes-Benz heeft het veiligheidssysteem voor de achterpassagiers opnieuw uitgebreid met de gordelslotbrenger, de gordelbag en de kussenbag. De eerste twee van deze ontwikkelingen maken deel uit van het PRE-SAFE® -pakket. Met de verlichte gordelslotbrenger beweegt een elektromotor het gordelslot automatisch naar boven en beneden. Op die manier wordt een wat losser zittende gordel in de buurt van heup of borstkas strak getrokken, zodat passagiers veel beter beschermd zullen worden zowel naar opzij als in de lengterichting.

De gordelbag is een opblaasbare gordelband, die het risico op verwondingen voor achterpassagiers kan verkleinen bij een frontale botsing, door de kracht die op het bovenlichaam uitgeoefend wordt te verzachten. De ligstoel is standaard uitgerust met een kussenbag onder het zitgedeelte. Als de stoel in de ligstand gezet wordt, voorkomt die dat de inzittende onder de gordel doorglijdt (het zogenaamde submarining) bij een ongeval. Dit stelde Mercedes-Benz in staat tot de ontwikkeling van een comfortabele ligstoel, die een hoger niveau van ongevalsveiligheid verschaft dan de conventionele zitplaats met een los bewegende rugleuning en een in langsrichting bewegend zitkussen.

Intelligent Drive: een netwerk met alle zintuigen

Voorkom ongelukken en maak de gevolgen ervan minder heftig – dit is de integrale benadering van Mercedes-Benz Accident Research onder de kop "Real Life Safety". Mercedes-Benz past deze strategie systematisch toe in de S-Klasse met tal van nieuwe assistentiesystemen en sterk verbeterde functies. Comfort en veiligheid worden zo tegelijkertijd beter. Mercedes-Benz noemt dit ‘Intelligent Drive’. De nieuwe functies vertrouwen alle op hetzelfde sensorsysteem, dat een nieuwe stereocamera omvat met multistage radarsensoren.

“Intelligente, assisterende systemen analyseren complexe situaties en kunnen eventuele gevaren op de weg beter herkennen met behulp van verbeterde sensorsystemen, die de omgeving in de gaten houden," zo legt professor Thomas Weber uit. “Figuurlijk gesproken heeft de nieuwe S-Klasse niet alleen ogen aan de voorkant, maar kan hij 360-graden in het rond kijken."

De belangrijkste factor daarbij is het netwerk van alle systemen, door veiligheidsexperts ‘sensor fusion’ genoemd. Doel daarbij is allesomvattende protectie, niet alleen voor de inzittenden van een Mercedes-Benz, maar ook voor alle andere weggebruikers.

De ondersteunende functies lopen uiteen van het verlichten van de taak van de bestuurder en op die manier het comfort te laten toenemen, tot het doen uitgaan van visuele, akoestische en/of voelbare waarschuwingssignalen ter versterking van de reactie van de bestuurder. Sommige systemen kunnen zelfs corrigerende acties uitvoeren in noodgevallen, zoals autonoom remmen om een ongeval te voorkomen of de ernst ervan te doen afnemen. Hier volgt een opsomming van de nieuwe assistentiesystemen en de systemen die aanzienlijk verbeterd zijn:

  • DISTRONIC PLUS met stuurassistent en Stop & Go Pilot assisteert de bestuurder bij het blijven volgen van de rijbaan; het systeem kan ook voertuigen in files deels autonoom volgen.

  • Voor het eerst kan, dankzij de stereocamera, BAS PLUS met kruispuntassistent overstekend verkeer en voetgangers detecteren en de remkracht die de bestuurder uitoefent vergroten.

  • Als de wegmarkering bestaat uit onderbroken strepen detecteert de actieve spoorassistent of de naastgelegen rijstrook bezet is, speciaal bij tegemoetkomend verkeer verkleint dit het risico dat het voertuig onbedoeld van rijstrook wisselt door de remmen aan één zijde te activeren.

  • Adaptieve grootlicht assistent plus maakt het verblindingsvrij zijn van grootlicht mogelijk doordat voertuigen in de grootlichtkegel worden herkend en de lichtkegel daarop ter voorkoming van verblinding wordt aangepast.

  • Nachtzichtassistent plus is verder verbeterd en uitgebreid met een speciale warmtecamera. Nachtzichtassistent plus kan de bestuurder attenderen op mogelijk gevaar van voetgangers of dieren op onverlichte plekken voor het voertuig door op het display van de snelheidsmeter automatisch een kristalhelder beeld ervan te geven en het centrum van het gevaar uit te lichten. Een spotlightfunctie kan bovendien ontdekte voetgangers kortstondig in het licht zetten. Dit attendeert de bestuurder op het meest ernstige gevaar, terwijl de voetganger op of langs de weg tevens gewaarschuwd wordt.

  • ATTENTION ASSIST kan waarschuwen bij wijkende aandacht of zelfs een indommelende bestuurder bij een nog groter snelheidsbereik ervan op de hoogte stellen, dat hij of zij vermoeid is en de rijtijd sinds de laatste pauze vermelden. De gevoeligheid ervan kan ingesteld worden en, wanneer er een waarschuwing uitgaat, geeft het systeem aan waar zich in de buurt bijvoorbeeld parkeerplaatsen bevinden; dat gebeurt via het COMAND navigatiesysteem.

De Nederlandse prijzen (inclusief BTW en BPM) voor de nieuwe S-Klasse beginnen bij € 94.650 voor de S 350 BlueTEC met korte wielbasis.

Prijzen in één oogopslag:

Diesel

 

Euro

S 350 BlueTEC

Korte wielbasis

94.650

S 350 BlueTEC

Lange wielbasis

100.950

Benzine

 

 

S 400 HYBRID

Korte wielbasis

95.950

S 400 HYBRID

Lange wielbasis

101.950

S 500

Korte wielbasis

123.950

S 500

Lange wielbasis

126.950