06
augustus
2021
|
11:37
Europe/Amsterdam

GUARD: gepantserde versie van nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse voor het eerst met vierwielaandrijving

Uniek geïntegreerd concept voldoet aan het hoogste beschermingsniveau voor civiele voertuigen

‘For what really counts’: staatshoofden en captains of industry kunnen deze slogan van de S-Klasse letterlijk nemen wanneer ze hun leven toevertrouwen aan de nieuwe gepantserde versie van het luxemodel. De nieuwe S 680 GUARD 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd (WLTP): 19,5 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd (WLTP): 442 g/km)1 voldoet aan het hoogste ballistische testniveau voor civiele voertuigen met beschermingsklasse VPAM VR10, terwijl hij ook zeer effectieve bescherming biedt tegen explosieven. De certificering door Beschussamt Ulm (de ballistische testautoriteit) werd voor het eerst uitgevoerd met behulp van zogeheten biofidelic dummies (dummies met nagebootste natuurlijke elementen). Met constructies die lijken op botten en weke delen imiteren deze dummies het menselijk lichaam bijzonder realistisch. De S 680 GUARD 4MATIC is de eerste GUARD-limousine van Mercedes-Benz met vierwielaandrijving en wordt aangedreven door de bekende V12 (M279) met 450 kW/612 pk. De S 680 GUARD 4MATIC beleeft zijn wereldpremière op de IAA in München (7-10 september 2021).

“De S 680 GUARD 4MATIC is een van de meest klantgerichte producten van Mercedes-Benz. Dat komt omdat deze gepantserde versie zich richt op mensen en hun veiligheid”, aldus Dirk Fetzer, Hoofd Product Management S-Klasse. “Geen enkele andere in serie geproduceerde limousine voldoet zo volledig aan de hoogste beschermingsklasse voor civiele voertuigen. En tegelijkertijd is de kwaliteit en duurzaamheid van deze versie van hetzelfde hoge niveau als dat van de seriemodellen, dankzij uitgebreide ontwikkelings- en testactiviteiten.

Mercedes-Benz bouwt sinds 1928, en dus al meer dan 90 jaar, voertuigen die speciale bescherming bieden. Inzittenden van de nieuwe S 680 GUARD 4MATIC profiteren van deze jarenlange ervaring. Het geïntegreerde beschermingssysteem (integrierte Schutzsystem iSS) heeft een nieuw niveau bereikt: daar waar de benodigde beschermende materialen bij de GUARD-limousines voorheen werden geïntegreerd in de standaard carrosseriestructuur, is nu een GUARD-specifieke carrosserie van beschermende elementen ontwikkeld. Deze zelfdragende, beschermende cel vormt de kern van het iSS. De (aluminium) plaatdelen dienen als designschil en zorgen voor een onopvallende uitstraling. Naast de bepantsering omvat het iSS ook de aanpassing van het onderstel, de motor en de transmissie om een ​​handling te garanderen die dicht bij het seriemodel ligt. Door het parallelle ontwikkelingsproces met de seriemodellen bereikt ook de levensduur van de GUARD-voertuigen het serieniveau.

Naast de onzichtbare pantserelementen is de beglazing een integraal en essentieel onderdeel van het beschermingsconcept. Het materiaal en de dikte van de meerlaagse ruitsandwich voldoen aan de hoge eisen van beschermingsklasse VR10. Aan de binnenzijde zijn de ruiten voorzien van een polycarbonaat coating voor bescherming tegen glassplinters. Ondanks hun uitgebreide beschermende werking bieden ze een zeer goed zicht. En ze zijn zo geïntegreerd dat ze op het eerste gezicht niet opvallen – nog een belangrijk voordeel van de geïntegreerde bescherming.

Ook het interieur profiteert van het uitgebreide iSS-concept, aangezien de afmetingen grotendeels overeenkomen met die van de lange S-Klasse. Net als bij het seriemodel was het mogelijk om de voegen in de carrosserie tot een minimum te beperken, om zo te voldoen aan de ‘seamless’-claim van de designfilosofie van sensuele puurheid. En als het om comfort en uitrusting gaat, doen de vier- en vijfzitters ook niet onder voor de seriemodellen. Er zijn voor de S680 GUARD 4MATIC meer dan 80 individualiseringsmogelijkheden, van actieve sfeerverlichting en een mediadisplay met oled-technologie tot een First Class achtercompartiment en een airbag achter. Er zijn bijna geen beperkingen op het gebied van sierdelen en kleurencombinaties. Opties die in tegenspraak zijn met het beschermende doel, zoals een schuifdak, zijn echter niet leverbaar voor deze versie.

Gecertificeerd: hoogste civiele beschermingsklasse in ballistiek en voor het eerst gebruik van biofidelic dummies bij explosietests

De nieuwe S 680 GUARD 4MATIC is gecertificeerd volgens de richtlijnen van de VPAM2 (Association of Testing Centers for Attack Resistant Materials and Structures). Leden van de VPAM zijn onafhankelijke (neutrale) (keurings)instanties.

De test werd uitgevoerd door het Beschussamt Ulm, de enige test- en certificeringsinstantie voor wapens, munitie en veiligheidstechnologie in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg en een van de meest vooruitstrevende instituten in zijn soort. De nieuwe S-Klasse GUARD voldoet aan de eisen van de hoogste civiele beschermingsklasse VR10 volgens de richtlijn VPAM BRV, versie drie (Bullet Resistant Vehicles). In deze test moeten de carrosserie en de ruiten bestand zijn tegen vuur van een geweer met pantserdoorborende kogels. De S 680 GUARD 4MATIC voldoet ook aan de eisen van het Bundeskriminalamt (BKA), de Duitse federale recherchedienst.

Voor de bescherming tegen aanvallen met explosieven wordt de nieuwste versie van de richtlijn VPAM ERV (Explosive Resistant Vehicles) nageleefd, waarvan de testcriteria niet vrij beschikbaar zijn. De S 680 GUARD 4MATIC was niet alleen het allereerste voertuig dat de meest recente tests voltooide, hij behaalde ook de hoogste score in alle drie de tests (dak, bodem en zijkanten) met drie van de drie sterren. Het testresultaat: ‘geen schade’ aan de dummies en indicatoren volgens het beoordelingsschema van VPAM ERV.

De VPAM ERV-certificering omvatte voor het eerst tests met zogeheten biofidelic dummies (dummies met nagebootste natuurlijke elementen). Er is rekening gehouden met de schade aan de dummies op alle stoelen, die qua constructie verschillen (afhankelijk van de testcase). Het gebruikte Primus-model is ontwikkeld door het bedrijf CTS samen met de TU Berlijn en de HTW Dresden (Hochschule für Technik und Wirtschaft). Tijdens de tests is ook gebruik gemaakt van de bevindingen van het academisch ziekenhuis Berlin Charité. Primus is bijzonder geschikt voor dit doel omdat de botdichtheid en structuur tot in detail zijn gemodelleerd naar het menselijk skelet. Epoxyhars-aluminiumpoeder wordt gebruikt als botvervanger en propyleenbanden worden gebruikt als gewrichtsbanden (ligamenten) en pezen. Het weefsel en de zachte delen van deze biofidelic dummies zijn gemaakt van siliconen en acryl. Dankzij de mensachtige structuur zijn verwondingen van buitenaf goed te herkennen. De evaluatie was gebaseerd op de zwaarst getroffen dummy of stoel.

Verdere technische verfijningen: nieuwe portieraandrijvingen en hydraulische ruitbediening

Het hoogste beschermingsniveau gecombineerd met het best mogelijke comfort voor de passagiers en lijfwachten – dat is de filosofie van GUARD. Dit kan worden geïllustreerd met twee voorbeelden. De S 680 GUARD 4MATIC beschikt bijvoorbeeld over nieuw ontwikkelde portieractuatoren. Hoewel de portieren door hun bepantsering erg zwaar zijn, zorgt het elektromechanisch systeem ervoor dat voor het openen en sluiten slechts geringe krachten nodig zijn. Dit geldt niet alleen op een vlakke ondergrond, maar ook wanneer de auto op een helling staat. Daar bewijst ook de traploze portierarrêtering zijn waarde. De sensoren van het portier herkennen wanneer en hoe deze moet worden geopend en gesloten. Er wordt gebruik gemaakt van algoritmen van mensondersteunende robotica (cobots). Het systeem vergemakkelijkt met name het werk van lijfwachten die hierdoor één hand vrij hebben.

Ook de hydraulische (in plaats van elektrische) ruitbediening bevat intelligente technologie. Zo is bij uitval van het boordnetwerk een noodbediening mogelijk, bijvoorbeeld voor het sluiten van de ruiten bij een aanval. In elk portier bevindt zich een unit bestaande uit een compressor en kleppenblok samen met een drukaccumulator.

Andere opties die speciaal voor de S 680 GUARD 4MATIC zijn ontworpen, omvatten een brandblusser met automatische activeringsfunctie en een noodsysteem voor verse lucht dat de inzittenden beschermt tegen binnendringende rook of irriterende gassen en hen van verse lucht voorziet. Andere speciale GUARD-opties zijn onder meer uitgebreide overheidsapparatuur als sirenes, zwaailichten, radio’s of een paniekalarmsysteem.

De Michelin PAX runflat-banden zijn standaard. Zelfs met beschadigde banden is het mogelijk om tot een afstand van 30 km uit de gevarenzone te komen.

Aandrijving: eerste GUARD-limousine met 4MATIC

Voor toepassing in de nieuwe generatie S-Klasse is de V12-biturbomotor grondig herzien. De uitlaatgasturbo, het uitlaatspruitstuk en het luchtkanaal werden allemaal aangepast. Ook nieuw is het benzinepartikelfilter. De V12 heeft een vermogen van 450 kW/612 pk en een cilinderinhoud van 5.980 cm3. Het maximumkoppel is 830 Nm vanaf 2.000 t/min. De belangrijkste kenmerken van de motor zijn een volledig aluminium carter, een eendelige kettingaandrijving, een gesmede krukas van hoogwaardig en gehard staal, gesmede zuigers en een meervonkontsteking met twaalf dubbele bobines.

De vierwielaandrijving, nu voor het eerst gecombineerd met de twaalfcilindermotor, kenmerkt zich onder meer door een laag systeemgewicht, optimale tractie en rijveiligheid in combinatie met het hoogste niveau van rijcomfort en rijdynamiek. De standaard koppelverdeling voor dit model is 31% voor en 69% achter. De vierwielaandrijving is aangepast aan het hogere voertuiggewicht van de GUARD-versie met onder andere sterkere zijassen.

Ervaring: Mercedes-Benz bouwt al meer dan 90 jaar gepantserde voertuigen

In 1928 was Daimler-Benz het eerste automerk dat af fabriek limousines maakte met geïntegreerde speciale bescherming tegen kogels en explosieven. Het eerste gepantserde voertuig was de Nürburg 460. Sindsdien heeft Mercedes-Benz vele gepantserde versies van luxemodellen ontwikkeld, zoals Type 500 en de ‘Grote Mercedes’ Type 770 uit 1935 voor de Japanse keizer Hirohito.

Veel politici en staatshoofden volgden het voorbeeld van de keizer en vertrouwden op de veiligheid van de gepantserde voertuigen van Mercedes-Benz. Sinds 1965 biedt het merk tal van modellen met geïntegreerde bescherming aan. Naast de legendarische Mercedes-Benz 600 als limousine en Pullman-limousine waren dit ook de V8-modellen van de S-Klasse in de jaren 70 en 80, zoals de 280 SEL 3.5, 350 SE/SEL, 450 SE/SEL, 380 SE/SEL en 560 SEL.

In 2016 beleefde de Mercedes-Maybach S 600 GUARD zijn wereldpremière. Dit was het eerste model dat voldeed aan het hoogste beschermingsniveau voor civiele voertuigen met beschermingsklasse VR103.

Interessante feiten & cijfers

De Primus biofidelic dummy van CTS heeft 42 botten. Dit aantal komt overeen met ongeveer een vijfde van het menselijk skelet. Daarnaast zijn er twaalf zachte delen en inwendige organen.

Het maximale bagageruimtevolume bedraagt circa 390 liter, aangezien de (optionele) koelkast in de middenarmsteun achter is geplaatst. Daarachter bevindt zich een gepantserd schot.

De S-Klasse GUARD kan nog tot 30 km rijden met een lekke band, dankzij de Michelin PAX runflat-banden.

De S 680 GUARD 4MATIC is leverbaar als vier- of vijfzitter.

Mercedes-Benz bouwt al 93 jaar gepantserde voertuigen. Het eerste model was de Nürburg 460.

Vanwege het hoge gewicht is de topsnelheid elektronisch begrensd op 190 km/h.

Naast de Mercedes-Benz S-Klasse met korte en lange wielbasis en de Mercedes-Maybach S-Klasse is de GUARD al de vierde carrosserievariant van de nieuwe generatie.

1 Verbruikswaarden en CO₂-emissies volgens wettelijke voorschriften (Verordeningen (EU) 715/2007 en (EU) 2017/1153) in de laatst geldende versies. De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP-testmethodiek (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure).
2 https://www.vpam.eu/ueber-uns/
3 Gebaseerd op de destijds geldende richtlijn VPAM BRV 2009 versie 2.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.