25
juni
2013
|
02:00
Europe/Amsterdam

Goodwood Festival of Speed 2013: veiling van een Mercedes-Benz W 196 R

  • Mercedes-Benz Classic presenteert in Goodwood highlights uit de racegeschiedenis

  • Bonham veilt de enige na-oorlogse Silberpfeil uit privébezit

Een van de hoogtepunten van het Goodwood Festival of Speed 2013 in het Engelse West Sussex is de veiling op 12 juli van een Mercedes-Benz Grand-Prix racewagen van het type W 196 R. Mercedes-Benz Classic is bij deze 20e editie van de unieke ‘motorsport garden party’ (11 – 14 juli 2013) met talrijke exclusieve voertuigen uit de racegeschiedenis van het merk vertegenwoordigd. Daartoe behoren de legendarische Silberpfeilen van voor en na de oorlog, maar ook auto's uit de beginjaren van de autosport. Een pronkstuk is een originele 'Prinz-Heinrich-Wagen' van het merk Benz uit 1910.

In 1954 won Juan Manuel Fangio met de Mercedes-Benz W 196 R met chassisnummer 006/54 de Grote Prijs van Duitsland en Zwitserland. Met deze overwinningen legde Fangio de basis voor zijn eerste titel als Formule 1 wereldkampioen voor Mercedes-Benz. De W 196 R speelde in 1954 een sleutelrol in de glansrijke terugkeer van het merk uit Stuttgart in de Grand- Prix.

Het is juist deze W 196 R met chassisnummer 006/54 die op 12 juli 2013 tijdens het Goodwood Festival of Speed door het Britse veilinghuis Bonham wordt geveild. Het is de enige nog bestaande, originele na-oorlogse Silberpfeil die zich in privébezit bevindt.

Voorafgaand aan de veiling hebben de fabrieksexperts van Mercedes-Benz Classic de race-auto onderzocht. Hij werd in 1973 door de toenmalige Daimler-Benz AG geschonken aan het National Motor Museum in Beaulieu (Engeland) die hem op zijn beurt in 1980 aan een privéverzamelaar heeft verkocht. Op basis van dit gedetailleerde onderzoek en de complete documentatie door Mercedes-Benz Classic hebben de merkhistorici een uitvoerig expertiserapport over de originaliteit en authenticiteit van het voertuig opgesteld. "Dankzij onze expertise bestaat er geen twijfel over de echtheid van deze race-auto", aldus Michel Bock, hoofd van Mercedes-Benz Classic. "Zij levert het onomstotelijke bewijs van de geschiedenis en originaliteit van de auto."

Het feit dat Mercedes-Benz Classic zijn uiterst gedegen kennis ter beschikking stelt aan de verzamelaars en liefhebbers draagt bij aan de waarde van de klassiekers van Mercedes-Benz. "Hoogwaardige klassiekers met de Mercedes-ster behoren tot de meest waardevolle oldtimers ter wereld", zegt Michael Bock, "en de veiling van dit unieke voertuig heeft de potentie om een immens bedrag op te brengen. Wellicht zelfs een recordbedrag dat nooit eerder bij een veiling voor een auto werd betaald."

Highlights op Goodwood met Mercedes-Benz Classic

Mercedes-Benz Classic laat tijdens het Goodwood Festival of Speed 2013 de glorieuze racesuccessen van het tweede Silberpfeil-tijdperk van 1954 en 1955 herleven met demonstratieritten van een W 196 R uit eigen verzameling. In totaal bestaan er van dit type nog 10 van de destijds gefabriceerde 14 stuks: zes W 196 R behoren tot de verzameling van Mercedes-Benz Classic, daarnaast zijn er nog museumvoertuigen in Turijn, Wenen, Indianapolis en tenslotte het exemplaar met chassisnummer 006/54 dat op 12 juli a.s. in Goodwood wordt geveild. Passend bij de W 196 R toont Mercedes-Benz Classic ook een authentieke replica uit 2001 van de race-transporter 'Blaues Wunder' uit 1955 en de 300 SLR Coupé. Deze als 'Uhlenhaut-Coupé' bekende rally-auto werd weliswaar nooit ingezet voor races maar werd beroemd als test- en reiswagen van Mercedes-Benz constructeur Rudolf Uhlenhaut.

Aan de start van het legendarische festival in West Sussex verschijnt daarnaast de vooroorlogse Silberpfeil W 154 aan de start. Met een Silberpfeil van dit type won Rudolf Caracciola in 1938 voor Mercedes-Benz zijn derde Europese titel in de Grand-Prix. Uit een nog eerdere raceperiode stamt de 'Prinz-Heinrich-Wagen' uit 1910 die Mercedes-Benz getrouw naar het origineel zo authentiek mogelijk heeft gerestaureerd. Aan de geboorte van de automobiel in 1886 herinnert tot slot een Benz Patent-Motorwagen.

De donkergroene 'Prinz-Heinrich-Wagen' met het witte startnummer 38 beleeft na een grootschalige renovatie door de experts van Mercedes-Benz Classic op het festival zijn publieke rijdebuut. Het meer dan 100 jaar oude voertuig is een fascinerend voorbeeld van innovatie in de motorsport aan het begin van de 20e eeuw. De 'Prinz-Heinrich-Fahrt' – genoemd naar de broer van de Duitse keizer – was destijds een van de belangrijkste races in Europa. De 'Kaiserliche Automobil-Club' organiseerde de race voor het eerst in 1908 waarbij aan de start uitsluitend vierzits productiewagens waren toegestaan. Benz & Cie. bouwde de speciaal voor deze race ontworpen 'Prinz-Heinrich-Wagen' van 1908 tot 1910 met diverse motorconfiguraties.

Voor de race van 2 tot 8 juni 1910 over een afstand van in totaal 1.945 kilometer van Berlijn via Braunschweig, Kassel, Neurenberg, Stuttgart, Straatsburg en Metz naar Homburg vor der Höhe werden tien geheel nieuw geconstrueerde Benz Spezial-Tourenwagen gebouwd. Vier daarvan met een motor met 5,7 liter cilinderinhoud, de andere zes met 7,3 liter cilinderinhoud. Alle toerwagens zijn uitgerust met cardanaandrijving en hebben een aerodynamisch verbeterde carrosserie met de karakteristieke spitse achterkant. Na omvangrijke renovatie keert de originele 'Prinz-Heinrich-Wagen' op Goodwood terug op het racecircuit. Het is een van de hoogtepunten in het leven van een auto die door veel autohistorici wordt gezien als de eerste echte sportauto.

De deelname van diverse auto's van Mercedes-Benz Classic aan het 1,86 kilometer lange bergparcours van Goodwood wordt een van de hoogtepunten van het festival. Het is een goede en lange traditie dat de race-auto's worden bestuurd door genommeerde coureurs. Tot deze groep van prominente merkambassadeurs behoren onder meer Lewis Hamilton, Hans Herrmann, Jochen Mass, Stirling Moss, Nico Rosberg en Jackie Stewart.